We gaan weer!

Omdat diverse leden ook erg actief in de tuin zijn...
Bericht
Auteur
Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#26 Bericht door Vera » 10-04-2016 13:16

Ziet er alweer leuk uit Jessy!

Hier van de week spinazie, meiraapjes, koolrabi en rode bietjes gezaaid buiten. En andijvie, dille, aubergine en paprika binnen. Toamten en courgettes zijn al aardige plantjes.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#27 Bericht door Jessy » 10-04-2016 20:44

Leuk Gerda,

Ik hoop hier met een dag of negen 7 kuikentjes te krijgen. Heb wat broedeieren bij een boertje hier uit de buurt gehaald, leuke grijze kleine chocinkrieltjes.

Verder waren deze plantjes uit de winkel hoor :wink:

En k ga denk ik morgen de courgettes maar eens in de kas voorzaaien in wat potjes, zo blijven we lekker bezig!

Heerlijk voorjaar! :lol:
Say cheese :-)

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#28 Bericht door Agnes » 10-04-2016 22:04

Mijn moestuin is ook in de kas net als bij Jessy. De loslopende kippen eten de groetentuin leeg en dan heb ik ook nog pauwen.

Hier overleven juist de broedmachine kuikens, de natuurlijk broed loopt veel eerder buiten en worden dan gepakt door roofvogels of marters. Ik ben op zoek naar hennen van een paar weken oud. Vorig jaar had ik zoveel hanen dat ik geen broedeieren meer koop.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#29 Bericht door Gerda » 11-04-2016 07:51

Heb de kipjes gegoogeld, wat een leuke. Kleine dikke kipjes, ik houd van dikke kipjes.


Agnes dat kennen wij ook, vorig jaar kreeg mijn man op zijn 50e 4 kuikens uit de broedmachine van onze hooiboer. Allemaal van een ander ras, allemaal haan! :shock: Uiteindelijk alles weggegeven. Via Ebay en grappig allemaal om een toom kippen te mogen voeren. We hebben veel beschutting in de kippenrennen van struiken en bomen dus gelukkig geen last van roofvogels, 1 maal hadden we de vos op bezoek, koste ons die nacht 9 kippen waaronder onze lieve waggeltje. Gebeurd nu niet meer we hokken savonds alles op.

Dit jaar willen we toch wel minstens twee hennen laten broeden, meestal broeden de Brahma's tegen mei of einde mei en hebben we dan in juni kuikens. Even geduld. Alle haantjes gaan dan in de pot, waarom plofkip eten als ik lekker vlees buiten heb lopen

De zaailingen schieten omhoog hier.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#30 Bericht door Vera » 05-06-2016 20:02

Hoe is het met jullie kippetjes en met de tuinen natuurlijk.

Wij hebben van de week voor het eerst uit eigen tuin kunnen eten - stamppot rauwe raapstelen en rucola.
Gisteren aten we dit:
Afbeelding
Gerookte makreel met gebakken uien (oogst 2015) en mosterdzaad, met wat radijsjes en een mini courgette die afgevallen was met wat tuinkruiden erover. Eronder een salade van ijsbergsla - raapstelen - wilde rucola - radijsblad - pluksla en rode bietenblad.
De cherrytomaatjes waren van Lidl....

Van de week hadden we 2 (!!!) rijpe aardbeien. Gisteren 150 gram en vandaag:
Afbeelding

Deel daarvan is door de rabarber gegaan vanavond...

Ik heb al 12 porties rabarber ingevroren en 3 potten aan de buurvrouw gebracht (gehandicapt - kan het zelf niet meer koken, maar is er dol op). Gelijk maar vanillepudding voor haar gekookt, ik weet dat ze het daar graag doordoet.

Vandaag vlierbloesem gelei gemaakt. Morgen nog een keer met gember en appel - heerlijk! Met 3:1 geleisuiker trouwens. Dat kennen jullie in Ned. niet veel minder suiker en toch een goede gelering.
En dan nog aardbeien/ rabarberjam maken met gember - de vroege zomer in een potje....


Kortom, het begin is er! En ik geniet. Ben inmidels weer zo bruin dat iemand uit het dorp me van de week vroeg waar ik op vakantie geweest was....

Ik zal morgen eens foto's maken van de weelde die moestuin heet.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Siegfried

#31 Bericht door Siegfried » 12-06-2016 10:22

Mmmmm, ziet er lekker uit Vera !

Hier enkel aardbeien en rabarber uit de tuin. We zijn pas laat kunnen beginnen met mijn nieuw "netwerk", ondertussen nog met mijn chefmes in mijn hand geknald, een paar schoon blauwe strikjes gekregen dus wederom enkele weken oppassen geblazen.

Rabarbertaart staat dus wel op de kaart deze week. Versie met kruimeldeeg, oud recept van tant kweetnietmeerwie. :) Zalig lekker.

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#32 Bericht door Jessy » 13-06-2016 13:26

Hier ook alweer lekker veel sla gegeten, en ook ijsbergsla - met kerrie-stampot, is erg lekker!
Verder zitten we alweer lekker aan de eigen komkommers en helaas eten de merels telkens de aardbeien op wanneer ze ook maar neigen naar iets rood.
Had nog een stukje over dus gisteren toch maar nog wat boontjes gezaaid, komt vast wel op. Ook een nieuw kippenhok in elkaar gemaakt, ze lopen nu lekker overdekt dus niet meer in de modder na een regenbui. Erg blij mee.

Nog geen courgettes geoogst, nog even geduld :cry:

Vera, nog belang bij ijsbergsla plantjes, kan ik voor je meenemen...
Say cheese :-)

Siegfried

#33 Bericht door Siegfried » 13-06-2016 19:23

ja wadde, Jessie, ook al goed bezig.

We hebben wel nog niet veel uit de tuin kunnen eten, maar wel al ge-bbqd met de nieuwe smooker. Zal wel weer even wennen zijn, elk toestel vraagt toch weer een andere benadering. Het zal dus een lange zomer worden, nu nog wat groentjes uit de tuin, en het is weer top.

Het heeft even geduurd want ik kreeg dikke Bella niet uit de garage. :)


Afbeelding

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#34 Bericht door Jessy » 14-06-2016 14:57

He siegfried, das een smoker die iedereen wel in de tuin wil!!!

Gaaf ding, gelijk een hele familie BBQ met zo'n joekel :lol:

Steek je vast niet aan voor alleen een hamburgertje,...
Say cheese :-)

Siegfried

#35 Bericht door Siegfried » 14-06-2016 18:30

Euuuh, voor minder eigenlijk ook. :oops: We hebben eigen bos, dus hout genoeg. Als ik ga snoeien bij klanten heb ik regelmatig wat brandhout mee en dat kan er ook allemaal in. :)

Het leuke is dat je er ook gewoon op kan koken; boven de vuurhaard plaats voor een pot of pan.
Kokek op hout is natuurlijk effe wennen, maar op e vorige bbq deden we dat ook al. Je moet gebruiken wat je hebt, hé?

Geweldig ding, sommigen noemen het een "buitenkeuken". En als je alle mogelijkheden benut heb je dat inderdaad ook. Maar dat zal nog een paar keer oefenen zijn. Nu elk weekend dikke Beerta warm stoken en proberen maar. :)

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#36 Bericht door Gerda » 17-06-2016 08:08

Indrukwekkend ding hoor!
Misschien toch wel leuk voor een nieuw topic Siegried.
Man hier wil ook een smoker gaan maken ( beetje hulp erbij)
Lijkt me leuk om de ervaringen eens te bundelen.
Volgens mij zijn er wat meer smokers hier op het forum.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#37 Bericht door Jessy » 17-06-2016 15:59

Denk dat mijn manlief ook wel zo'n ding wil, en ik ook wel!

Maar de tijd zal er vast niet voor wezen, er moet toch wat te wensen over blijven he?

Hij krijgt voor vaderdag een pizzasteen voor op de bbq, ook leuk toch? :wink:
Say cheese :-)

Siegfried

#38 Bericht door Siegfried » 19-06-2016 13:18

Tja, een nieuw topic zou misschien wel handig zijn.

Ik hem aangekocht in Nederland. Veel goedkoper dan zelf maken. Enkel de grondstof kwam al even duur uit. En 6 mm dik staal bewerken is niet van de poes.

Vermits ik zelf hammen rook kan ik nu alles met één toestel doen. BBQ gebeurt ook altijd met hout uit ons bos, dus dit is wel zo makkelijk.

Brood en pizza zou ook lukken, ga ik eens proberen want in de zomer pizza is niet haalbaar in de speksteenkachel. Dan hebben we twee dagen sauna binnen.

Ze geven beter weer, dus één dezer zitten we terug buiten met een limoncelloke, wachtend op nen dikke cote à l'os.

Het leven kan schoon zijn. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten