We gaan weer!

Omdat diverse leden ook erg actief in de tuin zijn...
Bericht
Auteur
Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

We gaan weer!

#1 Bericht door Jessy » 24-02-2016 19:07

Ik heb het aangedurfd en heb alweer sla gezaaid binnenshuis :lol:

En dan met een week of vier in de kas, volgens mij moet het lukken...

Vandaag nog dikke hagel hier en nog LANG geen voorjaar, hoe is het bij jullie, als krokusjes gezien??
Say cheese :-)

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#2 Bericht door Vera » 24-02-2016 19:45

Ja wij zijn ook al aan het plannen. Nu sla voorzaaien dat is een goeie, je brengt me op een idee. Jawel, hier hagel op de krokussen. Narcissen staan in de knop. En we hebben in de tuin nog prei, boeren- en rode kool staan. Vanavond de laatste ingevroren rode bietjes van vorige zomer gegeten.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Naat
Verse kaas
Berichten: 23
Lid geworden op: 24-12-2015 19:44
Contacteer:

#3 Bericht door Naat » 24-02-2016 20:02

Wij hebben ook een moestuin en een kas. In de kas komen elk jaar tomaten, die ik elk jaar te vroeg zaai. Met als gevolg dat de p!anten zo eind april veel te groot worden om binnen te houden maar ze kunnen dan nog niet naar de kas ivm mogelijke nachtvorst. Dit jaar heb ik me voor het eerst ingehouden -)

Welke slasoorten hebben jullie gezaaid?

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#4 Bericht door Vera » 24-02-2016 20:18

Wij hebben ook een tomatenkasje, daar kan inderdaad eerst sla in.
Te vroeg tomatenzaaien -praat me er niet van. Dan heb je van die megagrote planten overal in huis staan.
Ik heb net gekeken, heb nog ijsbergsla, eikenblad en pluksla. Morgen gaan de zaadjes in potten.

Wat wel heel vervelend is - onze oude pruimenboom begint alweer te bloeien. Idioot vroeg, dus weer geen pruimen dit jaar, want waar haal ik in februari bestuivers vandaan?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Siegfried

#5 Bericht door Siegfried » 24-02-2016 20:37

wij zijn ook gestopt met die tomatenplanten zo vroeg te zaaien. Altijd maar lange pieren die je dan een halve meter moet ingraven. Tweede probleem is dat we begin juli op vakantie vertrekken, als je dan zo vroeg zaait, heb je net op dat moment een eerste oogstgolf, en dan is het pompen of verzuipen, de lol is er dan wel snel af.

Ten vroegste half maart worden ze gezaaid in de serre. Eind april koop ik dan twee plantjes in de winkel, dan hebben we eind mei al een eerste tomaat. Zo ook met de eerste bloemkolen en wat andere plantjes.

Maar het kort inderdaad af, net het plantschema eens open gedaan; is een tekening in excel, en elk jaar een nieuw tabblad en dan schuif ik mijn blokjes (bedden) een plaatsje op.
Werkt handig en je kan al die jaren terug zien wat, wanneer en waar stond.

Naat
Verse kaas
Berichten: 23
Lid geworden op: 24-12-2015 19:44
Contacteer:

#6 Bericht door Naat » 24-02-2016 21:35

Het doet me goed dat jullie het probleem bij de tomaten herkennen -) Wat een goed idee om zelf gezaaide met gekochte planten te combineren.

Vera, nu al een bloeiende pruimenboom? Dat is echt heel vroeg! Bij ons zijn er nog maar net knoppen te zien.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#7 Bericht door Vera » 24-02-2016 21:40

Ik ben dan heel ouderwets, maak gewoon elk jaar een tekening van de tuin en kan ook terugkijken wat waar stond en vooral de notities erbij wat het waar goed deed.
Bloemkool doet het hier absoluut niet - elk jaar weer frustratie - dus die hebben we eruit gegooid. Ik koop ze nu wel bij de Bauernmarkt als ze mooie hebben in de zomer...

Navragen - hebben jullie ook altijd een stortvloed courgettes elke jaar?
Hier gaat het zo: ik roep elk voorjaar - maximaal 4 planten 2x groen - 2x geel'. Ja,ja, dan wordt er gezaaid en dan staan er 10 plantjes. Als het eenmaal plantjes zijn gooi je ze niet meer weg, toch?
We poten ze allemaal. Dan dreigen er altijd een paar ten onder te gaan. Maar schijn bedriegt. Dus heb ik dan elke dag 10 courgetjes. Ok, we houden best van courgette, de buren en de buren van de buren en diens buren, ook gelukkig. Ik kan ze invriezen voor soep, ik maak er jam van, ik maak zoetzuur (ik gooi iedereen elk jaar weer dood met zoetzuur). Maar ooit houdt het op.

Paarden houden er niet echt van helaas.
Kortom, elk jaar hebben 'een beetje' teveel courgettes. Vriendin opperde eens, zet ze aan de weg, gratis mee te nemen. Maar er komt hier a- bijna nooit iemand voorbij en b- als er al iemand voorbij komt dan heeft die waarschijnlijk thuis het zelfde probleem.....
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#8 Bericht door Agnes » 24-02-2016 23:03

Met dat zoetzuur van courgette mag je me doodgooien Vera, wij vinden het heerlijk :lol:

Siegfried

#9 Bericht door Siegfried » 25-02-2016 09:00

tja Vera, het eeuwige probleem zeker? Zet je net genoeg, dan heb je veel uitval, zet je er ééntje teveel, dan heb je geen uitval en een overvloedige oogst.

En een plantje weg gooien is moeilijk. Ik laat het teveel meestal staan, de natuur neemt het wel weer tot zich, in de vorm van composteren of de gevleugelde vriendjes zijn ermee weg in de winter.
En de kippen krijgen vrij spel om alles op te ruimen. Ik moet ze alleen nog leren om hun afval op een hoopje te gooien. ;)

Een courgettevraagje; ik heb al een paar keer geprobeerd om een courgette omhoog te laten groeien. Er staat altijd één plant in de serre en die krijgt snel een stengel van anderhalve meter lang; Ik had die vorig jaar opgebonden, maar die stengels zijn te fragiel om met touw op te hangen. Misschien iemand al iets anders geprobeerd? Omhoog groeiend neemt hij minder plaats in en het oogsten wordt met de dag makkelijker.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#10 Bericht door Jouke » 25-02-2016 10:20

Ik ga dit jaar mijn "bloementuin" niet aanvullen met planten. Ik zet eigenlijk elk jaar wat eenjarig spul naast de roos de hortensia en de vlinderstruik. Maar dit jaar ga ik er wat kruiden en groenten in zetten.
Het is een klein stukje (ongeveer een meter breed en 3 meter lang.

Ik heb een klimrekje waar ik erwtjes langs ga zetten. Een courgette op de grond aan de ene kant en wat grotere kruidenplanten aan de andere kant.
De kwetsbaardere kruiden en wat sla wil ik dan in potten/bakken aan de schutting hangen.

Doordat we altijd sproeikatten hebben gehad die de hele tuin bevuilden, durfde ik geen eetbare dingen meer in de tuin te zetten. Dus toen is de bloementuin ontstaan (is oorspronkelijk begonnen als moestuintje)
Nu er echter geen katten meer in de tuin hun behoefte doen is dat weer mogelijk.
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#11 Bericht door Vera » 25-02-2016 10:39

Dank je Agnes, ik heb nog een flinke voorraad, dus volgende keer breng ik weer voor je mee!

Nooit gedaan Siegfried, maar misschien kun je ze net als tomaten opdraaien langs een draad? Zo hebben wij afgelopen jaar ook 'Salat Gurken' - kleine komkommertjes - gezet.

Sla in bakken gaat prima Jouke, ik had bij ons vorige huis een minimoestuin in een kuubskist. Tip, in plaats van erwtjes eens sugar snaps proberen. Die hadden wij vorig jsar voor het eerst. Echt een gigantische opbrengst van maar een paar planten.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#12 Bericht door Jessy » 26-02-2016 14:57

Ja, er zijn er meer al in gedachten weer in de tuin bezig! :lol:

Ik heb een mixje gezaaid in een bakje van ijsbergsla, botersla en eikenblad sla.
Dit kiemt niet allemaal tegelijk dus kan ik t een beetje verdelen in de kas zometeen.

Verder lijkt me courgette ophangen geen succes omdat de stengels heeeeel waterachtig zijn en denk ik afknappen als er een beetje courgette uitkomt , en idd, ik heb ook altijd teveel, maar ze zijn gelukkig erg lekker..
Vera, je kan de bloemen van de courgette ook eten, en ook in wat panneer en dan in t frituur geloof ik, krijg je iig niet zoveel courgettes, maar meestal zitten ze er alweer aan voordat je t in de gaten hebt.

Tomaten planten ed kan ik hier iets verderop bij de kweker halen voor 3 voor 5 euro, supergoede en spotgoedkoop,. ga ik niet voor aan het werk thuis :wink:
Say cheese :-)

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#13 Bericht door Jessy » 26-02-2016 14:58

Jouke, ik zou ook sugar snaps doen, veel lekkerder dan erwtjes en vorig jaar hadden wij ook heeeeeel veel :lol:
Say cheese :-)

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#14 Bericht door Jouke » 26-02-2016 15:45

Jessy schreef: Vera, je kan de bloemen van de courgette ook eten, en ook in wat panneer en dan in t frituur geloof ik:
Jah! Ricotta erin. Paneer erop en even in de frituur!
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#15 Bericht door Vera » 26-02-2016 17:36

Dat is een goed idee, ik zal het van de zomer eens proberen.
Vandaag zowaar selderij zaad kunnen kopen! Fijn, want gewone snijselderij is hier niet te koop en selderij is eenjarig, dus mijn plant (uit Nederland geimporteerd) van vorige jaar gaat het niet meer doen dit jaar.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#16 Bericht door Jouke » 29-02-2016 09:17

De sugarsnaps is een leuk idee, maar Rob vindt dat niet zo lekker. Erwtjes lust hij wel (hij lust niet zoveel soorten groenten) dus ik kies toch voor de erwtjes.

8)
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#17 Bericht door Vera » 17-03-2016 20:28

Hier wordt alweer druk voorgezaaid! 3 Soorten sla komen op - tomaten zijn gezaaid, aubergines, paprika's, courgettes ( 4 dus....) en prei. Prei wil bij ons om de een of andere manier nooit echt goed. Nu maar eens voorzaaien binnen kijken of het dan beter gaat. Morgen buiten wilde rucola zaaien. Het jeukt.....
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#18 Bericht door Jouke » 17-03-2016 20:30

4 courgettes maar?
Is dat niet een beetje weinig???
:wink: 8) :lol:
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#19 Bericht door Gerda » 19-03-2016 09:14

Wat leuk de moestuin leeft weer.
Ook ik ben langzaam aan het denken wanneer ga ik voor zaaien, vorig jaar is door het koude voorjaar veel mislukt hier. Ik hoop dit jaar wat meer geluk te hebben maar ook ik wacht nog even met voor zaaien.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Siegfried

#20 Bericht door Siegfried » 19-03-2016 10:14

Bloemkool, broccoli en enkele selderij zijn geplant.
Het zaaien begint volgend weekend. Aha, het begint weer te kriebelen. Snoeihout van de bessen net uit de tuin gehaald en de laatste gezaaide bomen verplant. Deze week 's avonds al dat snoeihout verhakselen en dan de eerste keer frezen.

Kriebel, kriebel, kriebel, zalig.

Catherine

Oe! Leuk, een moestuin forum: Hoi Allemaal...

#21 Bericht door Catherine » 29-03-2016 13:26

Ja, dom ik weet het,, maar ik kon ook niet langer wachten. In m'n kasje al van alles gezaaid. Tuinbonen, raapstelen, radijsjes, koriander, oost-bndische kers, blauwe kohlrabi, lente-ui (hoewel die nog nooit zijn opgekomen, wanneer ik ze ook zaai ?1?!?!?, ik geef niet op...), blue sprouting broccoli voor in de zomer.

Ben ook lekker de slordig ogende buxus aan het snoeien, bedden aan het omspitten en bemesten... gewoon heerlijk om weer de tuin in te kunnen.

Ik heb nog een beetje oogst van vorig jaar staan: sprouting broccoli en cavolo nero. De wilde knoflook is opgekomen en staat er weelderig bij, de pepermunt begint te komen en de rabarber heeft de aanslag van mijn lief overleefd (Stadskind geweest; Hij zou wel eens even helpen de schat: spit hij zo mijn rabarber in winterrust om...)

M'n kleine moestuintje is ommuurd, dus reuze zacht. en inderdaad, de pruimen en perziken bloeien zonder bestuivers...zonde. Misschien zelf proberen met een kwastje...baat het niet dan schaadt het niet, toch?


Groetjes,

Catherine

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#22 Bericht door Vera » 29-03-2016 15:27

Leuk een moestuin fanaat erbij!
Ik vind het zo dom niet hoor dat je al begonnen bent met zaaien. Ik heb de vensterbanken hier alweer aardig vol staan en heb ook raapstelen en wilde rucola buiten gezaaid. Komend weekend gaan de tuinbonen en kapucujners de grond in. Kijk uit met die munt als je die in de volle grond hebt staan, dat ga je overal terugvinden weet ik uit slechte ervaring...
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#23 Bericht door Vera » 04-04-2016 20:16

Vandaag spinazie gezaaid in de volle grond en dille - andijvie en knolselderij in potjes. Morgen gaan de rode bietjes - koolrabi en meiraapjes zaadjes de grond in. Prei en sla die ik voorzaaide in huis komt mooi op. Courgettes hebben hun eerste echte blaadjes zo ook de tomaten. Aubergines en paprika doen nog niks helaas, maar dat was vorig jaar ook aardig tobben om die aan de praat te krijgen.
Vandaag was de eerste dag dat ik gekleed in een t-shirt met korte mouwen in de aarde aan het wroeten was! Wat een weelde een tuin die zo beschut ligt.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#24 Bericht door Jessy » 08-04-2016 15:57

Ik heb woensdag de kas ingericht!

Heb er drie tomatenplanten in gezet, 3 paprika en 1 peper. Verder al slaplantjes en nog wat sla gezaaid. Ook snackkomkommer in de kas gezaaid,....

Verder moet er nog een grote komkommer in, de kleintjes gaan naar buiten, had ik lekker veel van vorig jaar. Heb ze in een waterton vol compost gezet, wat over was, en groeien!.......

De kippetjes weer goed aan de leg en de kersenboom komt weer in blad, kortom, t lijkt erop dat het toch lente gaat worden :lol:
Say cheese :-)

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#25 Bericht door Jessy » 08-04-2016 16:54

Vooruit, even een foto van mijn bescheiden tuintje,..
Afbeelding
Say cheese :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast