Onze (moes-)tuin, het plezier en de mogelijke opbrengst.

Omdat diverse leden ook erg actief in de tuin zijn...
Bericht
Auteur
Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#26 Bericht door Elke » 22-04-2014 21:06

Afbeelding


dit komt er ook nog, augurkenstruik

Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#27 Bericht door Gerda » 22-04-2014 21:54

Oorbellen en augurken aan een struik, dat word een bijzondere moestuin Elke.

Vera ik weet dat ik vroeg ben met de bonen, maar ben positief ingesteld en heb een zakje extra achter gehouden :D
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#28 Bericht door Vera » 23-04-2014 19:46

Lel of Bel, Een lellebellenplant......

Hier raakt de tuin aardig vol - 3 bedden met aardbeien, spinazie (gaat heel goed), prei (is boven de grond en uitgedund) , rode bietjes (vandaag de eerste babies gespot), Nog 3 oude boerenkoolplanten (2013) waar we nog steeds van oogsten en die nu ook beginnen te bloeien - leuk met gele blommen. Die mogen blijven staan tot ze in de weg gaan staan. Uien - lopen uit - , sla (voorgezaaid en doen het goed), radijs, capucijners, tuinbonen, aardappelen (de vroege zijn boven de grond). Wilde rucola, wijselijk in een bak gezaaid, hopelijk kan ik ze zo in toom houden. Voorgezaaid: rode, witte, chinese, bloem- en palmkool. Koolrabi, gele en groene Courgettes en Salatgurken (kleine komkommers). En voor het eerst suikermais.
Teruggekomen van vorig jaar de tuinmelde - is een vergeten groente, kan verwerkt worden als spinazie. Het eerste jaar heel veel moeite gehad om ze binnen op te kweken. Tweede jaar de oude planten laten staan en in bloei laten komen en nu, het 4e jaar ..... overal in de tuin komt tuinmelde op. Leuk!
O ja, in de eetkamer staan de tomatenplanten.
Zal zo even een foto plaatsen. Prachtige planten en de eerste bloemetjes zitten er al in.
In de kruidenbak staat peterselie, selderij, marjolein, salie en bieslook (waar ik al ruim van aan het oogsten ben) en melisse.
Zo fijn groente uit eigen tuin!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#29 Bericht door Gerda » 23-04-2014 20:36

Een culinair rondje tuin bij Vera, heerlijk! Dat worden weer vele vriezers vol zo te lezen. Ik hoop dat mijn tuin ook een succes gaat worden.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#30 Bericht door Vera » 27-04-2014 19:52

Dan ook maar wat foto's....

Stand van zaken donderdag j.l. de tuin voor het huis:
De aardbeien, voorin het nieuwe bed, erachter het bed van 3 jaar oud
Afbeelding

Daarachter staan de boerenkolen die overwinterd hebben, staan nu prachtig in bloei.

Rechts de bak met wilde rucola, ernaast de drie sla soorten en radijs.
Afbeelding

De uien en kapucijners
Afbeelding

Tuinbonen
Afbeelding

In de vensterbank in de eetkamer de tomaten:
Afbeelding

In het kasje de rest van de zaailingen:
Afbeelding

Bedje spinazie:
Afbeelding

En de tweejarige aardbeien - let op mijn tuinhulp poes Peppie op de achtergrond, altijd als ik in de tuin bezig ben is hij van de partij, vaak tot vervelens toe (altijd stijf naast me zitten).
Afbeelding

Afbeelding

We hadden vandaag de eerste sla - spinazie, ijsberg, pluksla en krulsla uit de tuin:
Afbeelding

En opgeleukt met tomaten, paprika, komkommer, slanootjes, basilicum en........... de Ricotta met peper - die ik vorige week maakte van de melk die niet wilde stremmen - erover gebrokkeld. Die ricotta is erg kruimelig, maar de smaak is prima!

Afbeelding
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#31 Bericht door Gerda » 27-04-2014 20:30

Afbeelding

Wat ziet dat er al goed uit Vera, en die salade.....heerlijk! Wat eet je al snel uit de tuin!
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#32 Bericht door Vera » 27-04-2014 22:20

Sla is voorgezaaid Gerda en drie weken geleden uitgepoot. Nu heb ik de buitenste bladeren eraf geknipt dan groeit het gewoon door. Spinazie is eind maart gezaaid.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#33 Bericht door Vera » 01-05-2014 17:29

400 Gram spinazie geoogst!!

Afbeelding

Meiraapjes gezaaid vandaag en Okra's.
Gisteren de suikermais uitgepoot.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#34 Bericht door Gerda » 01-05-2014 20:54

Jummie Vera, verse spinazie.

Door het weer hier niet in de groente tuin geweest maar had er ook de puf niet voor, even een dagje rust hier.

de peulen staan boven, eerdaags een gaasrek maken zodat ze kunnen klimmen, twee mooie moestuinbakken meegenomen bij de Welkoop voor de kruiden, De bonen lopen uit dus daar kunnen ook de stokken omheen geplaatst worden. En mijn eerste uitjes piepen omhoog, ook de aardappels staan al boven de grond.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#35 Bericht door Vera » 14-05-2014 20:00

Vandaag de tomaten in het kasje uitgeplant. Ik heb nog ca 10 planten staan, maar die moeten in de buitenlucht en omdat er hier nogal veel wind stond vandaag maar een dagje wachten anders is de overgang zo groot.

Ook de courgettes - geel en groen - en de Salat gurken zijn uitgeplant.

De meiraapjes komen mooi boven, de wilde rucola en de raapstelen ook.

We hebben al drie keer een maaltje spinazie geoogst, dat groeit waar je bij staat! Sla doet het geweldig, wat een genot een moestuin.
Elke dag verse sla of spinazie in mijn groene smoothie!

Aardappelen zijn allemaal boven de grond.
Volgende week gaan de koolplantjes en de boontjes de grond in.
Als ik mijn camera terug heb - die logeert al sinds de meeting bij Gerda...- zal ik weer eens wat foto's maken.

Elke hoe gaat jouw tuin?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#36 Bericht door Elke » 14-05-2014 22:31

pfff niet zo geweldig

van alles dat ik had gezaaid komt alles maar met mondjesmaat uit :?

misschien ben ik toch nog te vroeg geweest dit jaar met zaaien , en het is het de afgelopen dagen zo aan het regenen en waaien dat alles er verzopen bij staat, en de tomaten serre helemaal is kapot gewaaid , moeten we dringend nieuwe plastiek over spannen

wat is er al uit : van zaailingen : een paar kousebandbonen , 2 artisjokken , suikermais, postelijn , groenlof, voerderkool , spruitkool, en een paar bonen, maar meer als de helft van mijn potjes ziet er heel stil uit, ook mijn courgetten en pompoenen, zijn al drie weken geleden gezaaid en hadden al boven moeten staan

de buitenkomkommer en courgetten die we al hadden gepland zijn kapot, en aan de spruiten zitten de duiven

de patatjes staan wel mooi , net als de aardbeien, de prei en de warmoes

en alles is mooi omringt door een prachtig bos onkruid dat niet snel genoeg kan groeien , lang leven de natuur !!!! :D

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#37 Bericht door Gerda » 14-05-2014 22:58

Hahaha Elke wat kun jij toch beeldend vertellen, ik zie het helemaal voor me.

Hier gisteren de hele dag buiten gespeeld en het Vera-gevoel gehad.
De moestuin ontdaan van vele brandnetels, de piepers staan er mooi bij en dijkjes om de planten gemaakt. tussen de brandnetels vond ik twee veldjes snijsl, joepie, nog klein maar het komt. De worteltjes zijn 3 mooie rijtjes sprietjes, de bonen staan nu om stokken. Twee door de kippen aangevallen rode koolplantjes zijn nog over. een flink veld peulen waar ik een mooi vlechtwerk bij heb gezet zodat ze omhoog kunnen. De aardbeien staan er goed bij en de uitjes ook. Van het weekeind de tomaten, komkommers en diverse kruiden naar buiten doen. Heb ook nog wat zakjes zaaigoed maar wat het precies is weet ik niet.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Danuta
Extra belegen kaas
Berichten: 352
Lid geworden op: 17-07-2013 10:20
Contacteer:

#38 Bericht door Danuta » 15-05-2014 08:07

Ik moet ook nodig aan de gang om hier en daar wat in potten en bakken te planten maar op het moment sneeuwt het...al mijn zaailingen staan al een poosje buiten om af te harden maar ik heb geen sneeuwschoenen voor ze....:)

Eens kijken waar ik al mijn uitgestoken zooi ga neerplanten, ze staan nu nog in bakken te wachten op een plaatstoewijzing.... zaterdag gelijk nog mijn aardbeien en zo uitsteken en naar hier verhuizen en mijn daslook en lieve vrouwe bedstro....

Nog maar wat voorzaaien in bakjes maar wel wat een kort seizoen heeft want als hier de herfst net zo koud is als het voorjaar dan moet het snel bloeien groeien en te oogsten zijn :))
MLG

Danuta en de Bende van Donnersbachwald.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#39 Bericht door Vera » 15-05-2014 18:37

:shock: Klinkt niet goed Elke!
Ik zie een soort droevige chaos voor me, kapot gewaaide kas en bossen onkruid....
Gelukkig dat je toch ook wel positieve dingen kan melden.

Leuk dat je snijsla boven de grond is Gerda.

Ja, als ik lees dat je in de sneeuw hebt staan vissen dan zal je tuinseizoen heel kort zijn Danuta.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#40 Bericht door Elke » 18-05-2014 20:28

vandaag in de moestuin gewerkt en eindelijk durf ik wat foto's plaatsen , onkruid is gebosmaaid, bonen geplant, onkruid ( beetje toch ) gewied en tomatenserre gerepareerd :D

nog veel werk , maar ik krijg er terug zicht op

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
armzalig tafeltje zaaigoed :?

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#41 Bericht door Vera » 18-05-2014 20:34

Ziet er toch helemaal niet verkeerd uit Elke. Ik tik steeds Eleke weet niet waarom.... Joh, ook bij ons ziet het er soms en in de hoeken en gaten zeker niet zo gelikt uit. We doen ons best en meer kunnen we niet. Als het weer een beetje schoon is dan krijg je weer zin om het 'nog beter' te krijgen en uiteindelijk is het gewoon heel netjes.
De tuinseizoenen dat ik niet kon lopen was het ook soms chaos, helemaal goedgekomen, de oogst was er niet minder om.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#42 Bericht door Gerda » 18-05-2014 20:36

Helemaal top Elke , het begin is er, en krijg je het te warm dan hup een duik. Goed bekeken.
helemaal geen armoedig zooitje zaaigoed. Ziet er mooi uit en veel belovend.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#43 Bericht door Vera » 18-05-2014 20:39

En als ik op bezoek ben, geef me een schoffeltje, een harkje en een emmer en ik ben helemaal gelukkig. Mijn liefste hobby is wieden..... Ik mag dat graag hele fdagen doen. Altijd al gestoord geweest.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#44 Bericht door Elke » 18-05-2014 20:44

ohh geweldig , dan laat ik vanaf nu alles staan !! :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#45 Bericht door Gerda » 18-05-2014 20:48

Heb onze moestuinen even opgesplitst in nieuwe topic's Elke. hoop dat je dat goed vind dan houden we de moestuinen mooi bij elkaar en uit elkaar!
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten