Onze (moes-)tuin, het plezier en de mogelijke opbrengst.

Omdat diverse leden ook erg actief in de tuin zijn...
Bericht
Auteur
Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Onze (moes-)tuin, het plezier en de mogelijke opbrengst.

#1 Bericht door Vera » 09-03-2014 21:47

Hebben we dus geen webmaster voor nodig...

Ik open hierbij het tuinseizoen 2014 - dit is de aftrap voor een opbrengstvol maar bovenal plezierig en rustgevend tuinseizoen...

En ik open met een droevig feit... Afgelopen dagen wel een paar keer een slome en amper wakkere hommel gespot, maar de bijtjes zijn nog niet wakker en helaas onze pruimenboom staat in volle bloei. Dat wordt al het derde achtereenvolgende jaar dat we geen pruimen kunnen oogsten. Maar ja, het heeft wel wat een bloesemboom in maart....


Afbeelding
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#2 Bericht door stef » 10-03-2014 00:52

Ja Vera dat is inderdaad pech geen bijen geen pruimen misschien eens nadenken om een zelf bestuivende aan te planten..

Victoria & Sanctus Hubertus zijn er twee die zichzelf bestuiven...
Als je dan laagstam neemt en je zet er enkele op ranken zal je algauw het 2de jaar wat pruimpjes hebben..

Ik denk dat Elke in dit topic ook wel zal thuishoren ( leuk idee Vera )

Ik ben terug uit bed gekropen kon niet slapen :(
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#3 Bericht door Vera » 10-03-2014 19:35

Joh Stef, heb je zorgen dat je niet kon slapen? Of is dat net als bij mij een regelmatig optredend verschijnsel?

Vandaag een aanvang gemaakt met het klaarmaken van onze tweede moestuin. Die ligt achter de remise, heeft jarenlang braak gelegen. Sinds twee jaar hebben we dat stuk in gebruik als tuin, maar door het braakliggen is het een enorme onkruidhoek. Is 21 meter lang en ca 4 meter breed. Vandaag 5 meter opgeruimd, ik wil hem einde van de week af hebben.
Ik kwam drie capucijnerplantjes tegen, moeilijk vind ik dat, het waren al aardige plantjes, maar uitgraven wilde niet dus ik heb ze met pijn in mijn hart gewied..... Stom is dat als iets al een plantje is kan ik het maar moeilijk omhakken.

We zagen trouwens vanmiddag een hommel in de pruimenbloesem, nu maar hopen dat hij goed werk verricht.

Dank Stef voor de tip van zelfbestuivende pruimen. We gaan op de plaats van de omgezaagde Acacia's vruchtbomen zetten. Allemaal laagstam. In ieder geval een stoofpeer, 2x appel, pruim en misschien nog een gewone peer.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#4 Bericht door Elke » 10-03-2014 20:01

zelf met een penseeltje aan de gang ? zo bestuiven wij onze perziken :D

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#5 Bericht door Gerda » 10-03-2014 20:25

Stef een slapeloze nacht, nu maar hopen dat dit niet komt door onze moestuinen. Hebben jullie al een besluit genomen wat jullie gaan doen Stef? En heb je al weer nieuwe update van het perceel en huis? Of staat dat op je site?

Elke meen je dat??? Een penseeltje?? :shock:

Morgen vrij dus wilde met de afrastering beginnen voor de moestuin, zaten aan wilgentenen te denken.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#6 Bericht door stef » 10-03-2014 21:51

Wat Elke zegt met een penseeltje is inderdaad mogelijk ...
Inderdaad een beetje in een dipje door het verlies van mijn tuin nu wil ik alles een beetje in een stroomversnelling laten gaan om te vertrekken maar moet dan ook wat keuzes maken , ik heb vorige week mijn camper op het internet gezet en nu zijn er al redelijk wat reacties op geweest en ook mensen die dit weekend komen kijken hoe dichter het weekend nadert hoe meer ik begin terug te krabbelen ik laat hem niet graag gaan , ik heb nooit een gewone auto gehad mijn eerste voertuig toen ik 18 was was een camper en ik rijd nog steeds met een camper dus ja ik heb een zeer dubbel gevoel bij verkopen.. Voor ons is de camper geen luxe maar 7 a 8 maanden per jaar onze woonst en vooral mijn vrijheid , aan de andere kant krijg ik er iets mooi voor in de plaats en dat is mijn bol in Hongarije dus ik zal keuzes moeten maken...

Ik heb nog geen update van Hongarije Gerda dus ik weet zelf ook niet hoe het er momenteel uitziet ik weet enkel dat mijn centen die ik op de bank zet in Hongarije dat ze er terug afgaan dus ja ik veronderstel dat ze daar volop aan het werken zijn aleeeee dat hoop ik dan toch he :lol:
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#7 Bericht door Vera » 10-03-2014 22:25

Stef, als ik vanaf de zijlijn advies mag geven. Ga nog even niet die camper verkopen. Je bent er zelf niet klaar voor en dan ga je slecht slapen.
Want wat ga je doen als hij verkocht is, auto kopen? Dan heb je minder, in een auto kun je niet leven, alleen slapen. Camper heeft over een half of en heel jaar nog net zoveel waarde.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#8 Bericht door Gerda » 11-03-2014 09:24

Och Stef Afbeelding ik geloof graag dat het allemaal niet me valt. Vertrekken is nooit fijn, maar inderdaad denk aan wat je er voor terug krijgt, iets waanzinnig moois.

Moet Vera gelijk geven, zou je niet liever wachten tot je definitief vertrekt?
Ik denk dat je hem dan ook wel kwijt raakt, al is het natuurlijk nu wel een mooie tijd, mensen gaan weer zoeken. Dilemma's genoeg.

Laten we ervanuit gaan dat er hard word gewerkt voor je centjes Stef ! :wink:
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

stef
Jong belegen kaas
Berichten: 173
Lid geworden op: 26-11-2013 20:05
Contacteer:

#9 Bericht door stef » 11-03-2014 14:27

Vera & Gerda jullie hebben meer dan gelijk ik ben er inderdaad niet klaar voor en als ik verkoop heb ik niets meer en beter wachten tot ik vertrek... Hij is er ondertussen al terug afgehaald dus nee ik doe het niet en vanaf April gaan wij terug in de camper wonen :D ... Met vertrekken heb ik geen probleem hoor Gerda maar de kosten moeten van de baan zijn in Hongarije ik wil daar niet aan kosten gebonden zitten..
We gaan in dit topic van de moestuin nu wel erg off-topic :oops:
Warme groeten
Stef.

I'm maybe a dreamer but I'm not the one who sleeps.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#10 Bericht door Vera » 11-03-2014 17:26

Fijn Stef! Je hebt groot gelijk. Gaan jullie in april naar Hongarije?

On topic dan maar weer. Stand van zaken van de tweede tuin:

Afbeelding

Is dus duidelijk waar ik gebleven ben.....

Tegen het hek aan staan de rabarberplanten - die barsten nu echt de grond uit!
Afbeelding

Vanmiddag zag ik dat er 1 tuinboontje boven de grond is - gezaaid op 28 februari.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#11 Bericht door Gerda » 11-03-2014 21:17

Vera wat een mooi stuk er nog bij, wat ga je hier zetten?

Ik ben net terug uit Vledderveen met een hele aanhanger vol wilgentenen.
Ik ga vlechten morgen!
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#12 Bericht door Vera » 11-03-2014 22:04

Aardappelen - vroege, middel vroeg en late totaal 75 planten , alle kool en boontjes.
Is 21 meter lang en ca 4 meter breed.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

raf
Jong belegen kaas
Berichten: 213
Lid geworden op: 13-07-2013 18:14
Contacteer:

#13 Bericht door raf » 12-03-2014 08:16

Gerda,

Manden vlechten :?:
Heb ik vroeger nog gedaan :!:
Of een afsluiting :D
Mvg
Raf

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#14 Bericht door Gerda » 12-03-2014 08:39

Een afscheiding rondom de moestuin Raf, maar dat lijkt me ook leuk, manden zelf vlechten!
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#15 Bericht door Elke » 12-03-2014 17:38

onze moestuin is nog kaal , al een paar "gewendjes" proper gemaakt, potpattaten gekocht, 2 soorten , maar vraag me niet meer dewelke

daarjuist nog druivenplanten in de grond gestoken , we gaan een haag maken van druivelaars, als afscheiding tussen de wei en de gazon :D

hier staat alles mooi in bloem ! de kweepeer, de nectarinen, verder hebben we nog appels, peren , pruimen, perzik, noten, in totaal een 30 tal verschillende soorten
nu nog wachten welke soorten het goed gaan doen dit jaar , is altijd verschillend, vorig jaar hadden we bv bijna geen mirabellen , en het jaar ervoor wisten we er geen weg mee ! dit jaar staat er weer heel veel op !

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#16 Bericht door Vera » 12-03-2014 18:27

O leuk Gerda! Lukt het een beetje?

Gaaf Elke, zoveel fruit en notenbomen. Wij gaan op de plaats waar de acacia's stonden ook fruitbomen zetten. De bomen die hier nog van de oude eigenaren stonden willen niet meer. Alleen de kers - is een mega grote boom (geplant in 1939 - met dank aan de buurvrouw die voor zulke dingen een fotografisch geheugen heeft) daar hadden we vorige jaar een prachtige opbrengst van. Boom is te hoog om alles te plukken maar dan hebben de vogels ook een leuke tijd.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#17 Bericht door Elke » 12-03-2014 18:35

ja, dat ken ik , wij hebben hier een paar perenbomen staan van 100 jaar oud , maar ze beginnen weg te kwijnen, elk jaar minder en minder blad en peren , maar ik kan het nog niet goed over mijn hart krijgen om ze om te zagen , even wachten tot ze vanzelf dood zijn denk ik :cry:

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#18 Bericht door Gerda » 12-03-2014 21:37

Ja Vera, maar wat een werk, had ik alle stokken in de grond, stonden ze nog te ver van elkaar , dus nog weer stokken ertussenin. Maar de eerste 15 cm is gevlochten en ben best tevreden.

Elke ook druk met van alles en nog wat lees ik, ik kom ook tijd te kort voor alles. Maar goed volgende week een hele week vrij dus dan maar weer verder, moet nu weer 5 diensten in.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#19 Bericht door Vera » 03-04-2014 19:57

Inmiddels al een update te plaatsen Gerda?

Bij ons staan de capucijners, de tuinbonen en een deel van de spinazie boven de grond.
Verder hebben we in potten courgettes staan, salatgurken en wat soorten sla. Kool is in potten gezaaid, vandaag zijn de vroege aardappelen de grond in gegaan.

Vanmiddag het bed met de nieuw aangeplante aardbeien ontdaan van opkomend 'kruid'..... STEF WAAR BEN JE????

Ah ja, ik plaatste in maart deze foto van de vijver:

Afbeelding

Vandaag zag het er zo uit:
Afbeelding

Maar ja, als de thermometer op het terras naast de vijver dit
Afbeelding aangeeft dan gaat het natuurlijk hard......

Zijn er meer mensen op het forum met (moes-) tuin verhalen?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#20 Bericht door Gerda » 19-04-2014 21:21

Even een update hier Vera.
Een tijdje terug de heg afgemaakt, elke keer stapjes want het was toch nog een hele klus.

Afbeelding

De berg met rommel op de voorgrond is inmiddels ook keurig opgeruimd.

Vandaag een en ander gezaaid: basilicum, tijm, bieslook, worteltjes, rode bieten, uien, lenteui, peultjes , stamslabonen, pluksla en ijsbergsla.

binnen staan nog tomaten, peterselie, komkommer, pepers, meloen en nog iets ben de naam even kwijt.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#21 Bericht door Elke » 20-04-2014 08:19

knap gedaan gerda, met wilgetenen ? of met iets anders ? en eerst alle schotten apart gemaakt ? of direct ter plaatse de paaltjes in de grond en vlechten maar ?

ik wil ook nog zoiets maken, als afscherming van de wei van de geiten , met die van de paarden

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#22 Bericht door Gerda » 20-04-2014 09:53

Met wilgentenen Elke, twee aanhangers vol tenen bij iemand opgehaald in Vlederveen. Gezocht op marktplaats en mocht ze zo afhalen.
Om de 15cm een dikke tak ( kan ook een paaltje maar staat minder natuurlijk) in de grond steken. En dan aan het vlechten, telkens daar waar je ophoud , twee stokken terug weer beginnen, en dan aan het eind in tegengestelde richting terug vlechten. Echt een heel karwei maar kan het je aanraden. Mijn man was verbaasd hoe stevig de heg is.

Ik wilde ook een natuurlijke afscheiding maken en dacht eerst aan schapengaas. Bij het zoeken kwam ik de wilgentenen tegen en dacht gelijk dat is mooi!

Let wel op dat je mooie dikke tenen krijgt, ik had veel dun spul en kort spul, veel rommel en die dunne tenen vlechten minder stevig dan de dikke tenen.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#23 Bericht door Gerda » 20-04-2014 09:58

Dit was het stuk grond voor die tijd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#24 Bericht door Vera » 20-04-2014 10:16

Fantastisch opgeknapt Gerda!

En lekker aan het zaaien! Met je bonen ben je wel vroeg, maar als je geluk hebt kan het goed gaan. Heb je plantuitjes genomen of uien gezaaid?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#25 Bericht door Elke » 22-04-2014 20:58

onze moestuin begint een beetje vorm te krijgen , ondertussen geplant :
patatjes, komen al boven, prei, en kruidentuintje met 11 verschillende soorten kruiden, cornichons, verder staat er nog warmoes , rode en witte van vorig jaar , selder, ook van vorig jaar , rucola , komt OVERAL boven van zaad van vorig jaar ! aardbeien en een rabarber die ik nog moet planten

de bessen zijn ook goed aan het groeien ; aalbes, framboos, stekebees, kruisbes, appelbes, honingbes, chocoladebes, oftewel de zalige naam " grootmoeders oorlel " ! echt waar !!! braambes, mmmm wat staat er nog ? :idea:

daarnet nog in de diepvriezer gerommeld en de laatste vruchten in de pot gedraaid om nog een paar potjes confituur te maken , het is geworden aardbei, braam en framboos , ze staan op hun kopje af te koelen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten