De Moestuin van Gé

Omdat diverse leden ook erg actief in de tuin zijn...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Teamju

De Moestuin van Gé

#1 Bericht door Teamju » 01-12-2014 13:49

vandaag de laatste andijvie van de tuin gehaald/
alles wat er nu nog staat is een beetje prei en de aardbeienplanten

Teamju

#2 Bericht door Teamju » 01-12-2014 13:53

de groentenzaadjes en plantuitjes zijn alweer besteld bij de firma
Garant .topkwaliteit trouwens.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#3 Bericht door Gerda » 01-12-2014 13:56

Gelukt!

Waar bestel jij je zaad ?
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Teamju

#4 Bericht door Teamju » 01-12-2014 14:17

aleen die foto,s uploaden lukt nog niet , maar daar kijk ik nog wel naar.
ik bestel al mijn zaden bij Garant zaden .
ik bestel alles via de site,en krijg het in jan/feb thuis gestuurd.
www.garantzaden.nl

Teamju

#5 Bericht door Teamju » 01-12-2014 14:30

als je nog meer wilt weten wat ik op de moestuin verbouwen hoe ik het allemaal doe, vraag het dan gerust .ik heb daar ook kippetjes.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#6 Bericht door Vera » 01-12-2014 18:43

Dank voor de link. Wij hebben afgelopen jaar zaad gekocht bij de Welkoop, merk weet ik zo even niet. Heeft het allemaal wel goed gedaan. Maar Garant heeft wel een geweldig assortiment zo te zien.

Is je tuin ook spuitvrij? Wij spuiten alleen de aardappelen, verder niks.

Kippen hebben wij niet, man eet geen eieren en ik 'heb' niks met kippen...
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#7 Bericht door Gerda » 01-12-2014 20:06

Wij hebben ook kippetjes!
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Teamju

#8 Bericht door Teamju » 01-12-2014 20:23

Mijn tuin is geheel spuitvrij.
Heb heel weinig last van ongedierte, alleen dit jaar voor het eerst last van slakken. Ze aten m,n koolsoorten op. Die heb ik er gewoon uitgetrokken .ik wil niet dat alles wordt opgegeten door die beesten.

Teamju

#9 Bericht door Teamju » 01-12-2014 20:28

Kippen houden is zo leuk !
Geef jij ze ook keukenafval Gerda ?
Een restje rijst of gekookte aardappels vinden ze geweldig

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#10 Bericht door Gerda » 01-12-2014 20:39

Rijst wel, maar aardappels eten wij met zout dus dat maar niet. Spaghetti en bami geven wij ook, dat is een geweldig gezicht aan beide kanten van een sliert een kip.
En wat ze hemelmaal geweldig vinden is wanneer de katten een muis vangen en die bij het huis leggen voor ons, daar zijn ze dan als de kippen bij. Heerlijk hapje vinden ze dat een muisje! :lol:
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#11 Bericht door Vera » 01-12-2014 20:41

Slakken hebben we in overvloed. Daar strooien we dus wel korrels voor. Overigens korrels die niet schadelijk zijn voor vogels en egels.
Einde van de zomer raapte ik op 1 middag ca 50 slakken. Van die vieze grote bruine naaktslakken.
Dan is het even jammer dat je geen kippen hebt...... Ik heb wel een methode gevonden om ze direct te vermoorden. :twisted:

Weet je wat mij ook weerhoud om kippen te houden, ze trekken zo vreselijk ongedierte - lees ratten aan. Onze buurman in Nederland had kippen, echt er renden altijd als je keek ratten door zijn hok en ren. En als ik nou ergens bang van ben dan zijn het ratten..... De vorige bewoners van ons laatste huis in Nederland hadden ook kippen. De ratten verdrijven heeft jaren geduurd.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#12 Bericht door Gerda » 01-12-2014 20:47

Wij hebben totaal geen last van ratten, maar ik ben ook eerlijk wij gooien geen tafelresten op de compost of bij de kippen mede doordat dat ratten trekt, de kippen worden alleen overdag gevoerd en zoveel als ze eten niet meer, er blijft hier dus nooit eten liggen. Voer van zowel paarden als kippen staat hier allemaal in afgesloten tonnen en word in acht genomen dat men niet smeert.

Ik weet nog goed dat we in Raalte woonden en de buurvrouw zich melde of wij ook vuilniszakken achter het huis hadden staan , want ze had zo een last van ratten. Zie ik haar de volgende morgen vanuit mijn bovenraam, brood met worst op het dakje van haar houthok gooien voor de volgeltjes :roll:
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Flurkmans

#13 Bericht door Flurkmans » 01-12-2014 21:04

Leuk als je al die dingen met je tuin kan doen. Ik heb 3200m² tuin maar tuinieren kan ik niet, je krijgt hier geen schop in de grond met al die rotsen. Gelukkig heb ik wel wat fruit en notenbomen staan. Vroeger had ik ook kippen, maar ofwel gaat de vos er hier met je kippen vandoor, ofwel komen de roofvogels ze stelen. Ik heb drie keer nieuwe kippen gekocht, en er alles aan gedaan om ze buiten te houden, maar telkens de strijd verloren. Er zijn hier ook veel everzwijnen, en als de bessen rijp zijn krijg je die ook al eens op bezoek. Deze lieverd vond ik eens op een morgen in mijn kippenhok.

Afbeelding

Grtz, Peter :)

Teamju

#14 Bericht door Teamju » 01-12-2014 21:48

Jullie wonen allemaal in het buitenland.leuk !
Zijn bij jullie de kaasvaten van 1 kilo een beetje te betalen, want hier kosten ze rond de €46 , en dat ga ik er echt niet voor betalen.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#15 Bericht door Vera » 01-12-2014 22:12

Zulk bezoek wil je niet Peter.
Jammer dat je, als je zoveel grond hebt er niet op kan tuinieren. maar je kunt niet alles hebben!

Hmm, nee goedkope vormen niet.

Bedenk wel dat je met een goedkope vorm met kaasdoek moet werken en dat je als je langer kaas maakt toch naar een Kadova of een microgeperforeerde vorm wilt. Het resultaat daarmee is nu eenmaal strakker.
Ik heb nu deze kilovorm:
http://www.cheesemakers-choice.com/inde ... 32&lang=NL en ben er heel content mee.

Via Gerda heb ik een Tommevorm met volger (nog niet gebruikt) - daar heb je ook een doek bij nodig, die was heel goedkoop. Weet niet meer waar ze die besteld had? Jürgensen ? Leidinger?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#16 Bericht door Gerda » 02-12-2014 00:07

Leidinger denk ik, was toen met een aantal mensen!
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Teamju

#17 Bericht door Teamju » 02-12-2014 14:16

Deze site ken ik Peter.
Die vorm van 1.2 kilo had ik op het oog.(22.50), maar er kwam nog btw,en verzendkosten bij ( ruim €8.00 !!).en moest er persé 3 kaasdoeken bij kopen
Terwijl ik er maar 1 nodig heb. Uiteindelijk kwam alles op ruim €46.00 !!
Gr Gé

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#18 Bericht door Vera » 02-12-2014 14:33

Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#19 Bericht door johnshadows » 02-12-2014 16:53

Flurkmans schreef:Ik heb 3200m² tuin maar tuinieren kan ik niet, je krijgt hier geen schop in de grond met al die rotsen.
Met permacultuur is het mogelijk.
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Teamju

#20 Bericht door Teamju » 02-12-2014 17:26

dank je Vera
ga op die site rondkijken

Teamju

#21 Bericht door Teamju » 02-02-2015 17:19

als het deze week een beetje droog wil blijven ga ik alvast beginnen met het uitrijden van de stalmest die ik vorig jaar in kuubkisten alvast wat '" ouder "heb laten worden .het is namelijk beter om stalmest te gebruiken van een jaar oud . mijn groentenzaden, plantuien en pootaardappels liggen al klaar , dus wat mij betreft kan het mooi weer worden .het lukt mij nog steeds niet om foto,s op het forum te zetten van mijn moestuin en mijn kaasjes. ik werk hoofdzakelijk met de ipad en maak daar ook mijn foto,s mee.ik hoop dat er iemand is die ervaring heeft met het uploaden van foto,s met de ipad . na de afgelopen maanden alleen maar baby gouda kaasjes gemaakt te hebben en uitgeprobeerd ga ik mij nu wagen aan de 1 kilo kaas.ben benieuwd!!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#22 Bericht door Vera » 02-02-2015 17:36

:D Wij hebben er ook weer zin in. Onze stalmest van 2 jaar oud - is dan echt compost - gaat op de tuin zodra het beter weer wordt. Beetje in de grond werken met de frees. En dan al gauw tuinbonen zaaien!
Moet nog inventariseren wat we nog aan zaden hebben.
Maar de handen gaan wel jeuken zo langzamerhand.

Ik heb net vanmiddag saus gemaakt voor in de yoghurt van aardbeien die ik afgelopen zomer ingevroren had.

Helaas kan ik je niet helpen met uploaden vanaf de Ipad.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Teamju

#23 Bericht door Teamju » 02-02-2015 20:36

aardbeien heb ik jam van gemaakt, en frambozen heb ik heel ingevroren.
ik had zoveel frambozen dat ik van 30 struiken naar 20 struiken ben gegaan.
op het laatst had ik gewoon een hekel om maar weer frambozen te plukken .heb nog wel een paar stekjes voor je Vera als je wilt.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#24 Bericht door Vera » 02-02-2015 20:49

Jam had ik ook meer dan genoeg! Daarom de rest maar ingevroren en nu komt het goed van pas.
Had al een paar keer aardbeienijs gemaakt en nu dus saus.

Nee dank je, erg aardig maar onze framboos kreeg ook spontaan talloze opschieters. We hebben er na de oogst vorig jaar een aantal om zeep geholpen. Maar misschien hebben Gerda of Elke of de andere tuinders gebrek aan framboos? Want framboos is wel erg lekker en een makkelijke. Wel elke dag plukken want ze zijn snel schimmelig.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#25 Bericht door Elke » 02-02-2015 21:32

Massa frambozen hier !
Groeit als gek ! Vooral de gele, die zien de vogels niet goed hangen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten