Rondleiding en workshop bij Kaaslust

Met anderen kaasmaken, oproep en updates.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#201 Bericht door Knuddefrutje » 14-04-2019 23:08

Voor de liefhebbers, mijn kaasjes zijn in bad geweest, en de blauwe ook. Die heeft een stapel gaatjes. Daar werkt het plastic rietje ook al heel goed heb ik ontdekt. Nog even flink rietjes inslaan, voor het verboden word... 😛
Zal ik de blauwe eerst in mijn kaaskast leggen, of beter direct in de gewone koelkast?


Afbeelding

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#202 Bericht door Nils » 15-04-2019 09:44

Ook ik ben weer veilig op mijn eiland aangekomen. Het was erg leuk om met jullie kaas te maken. Volgens mij worden het allemaal lekkere kaasjes. Vandaag zal ik ook het schimmelkaasje prikken
Ben benieuwd hoe die van jullie lukt.

Graag ook nog even aandacht voor het volgende: Ik kreeg gister avond nog een mailtje van Martin, hij is in de chaos op tafel zijn zakmes kwijt geraakt. Wellicht dat het in de opruim drift bij iemand zijn spulletjes is meegegaan:

"mijn zakmes is onvindbaar. Ik heb het voor het laatst gebuikt op de kop van de tafel om kaas mee te snijden. Het is een Zwitsers zakmes van de landmacht met een aluminium heft. Kun jij aub navragen of iemand het tussen zijn/haar spullen heeft liggen?
Groet Martin"

Deze workshop zal ongetwijfeld weer een keer een vervolg krijgen. Ik doe mijn best om daar dan weer bij te zijn.
groet
Nils

lily
Extra belegen kaas
Berichten: 454
Lid geworden op: 15-12-2017 16:38
Contacteer:

#203 Bericht door lily » 15-04-2019 10:16

Kaasje gezouten aan geprikt ligt nu weer in bakje over een week
vervolg foto

bedankt heb veel geleerd en was ontzettend leuk.

Afbeelding
Ja nu ga ik echt LOS

Reza
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 03-03-2018 05:38
Contacteer:

#204 Bericht door Reza » 15-04-2019 11:25

Leuke foto's. (Wat is die ene foto met grote waterbad met gele tuinslangen erin?)
Kaasmaken in een bak in een warmwaterbad is ook mijn methode van kaasmaken. Ik had daar wat kunnen leren. Afgezien van tig andere dingen die ik had kunnen leren.

Ik hoop dat er nog een beschrijving komt van het maken van de blauwe kaas. Ik heb zelfs een wijnkoeler gekocht, speciaal gereserveerd voor blauwe kaas. Daar moet nu wel wat in.

Ik kijk uit naar een volgende kaasmaakdag. Misschien iets centraler in het land? Er zijn toch redelijk wat mensen die in het westen van land wonen.

O ja, ik heb nog 2 flesjes lysozym. Die zou ik meenemen voor Theo en Jouke. Even kijken hoe jullie dat kunnen krijgen.

Friemeltje
Oude kaas
Berichten: 608
Lid geworden op: 30-07-2018 08:42
Contacteer:

#205 Bericht door Friemeltje » 15-04-2019 12:32

Reza schreef:Leuke foto's. (Wat is die ene foto met grote waterbad met gele tuinslangen erin?)

Lijkt wel allemaal wei.

Leonberger13
Jonge kaas
Berichten: 80
Lid geworden op: 07-11-2016 15:20
Contacteer:

Schimmelkaas

#206 Bericht door Leonberger13 » 15-04-2019 17:32

Evenals Nienke heb ik de vraag ....eerst in de koelkast in een afgesloten bak of in de bak maar dan in de rijpingskast

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#207 Bericht door Knuddefrutje » 15-04-2019 17:33

Dat is het pekelbad 😊
Wat vervelend dat Martin zijn zakmes kwijt is. Ik heb hem er wel kaas mee zien snijden. Maar daarna heb ik het niet meer gezien...

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#208 Bericht door Nils » 15-04-2019 19:24

Lekker in de rijpingskast. Als de kaas blauw begint te schimmelen zou je hem naar de koelkast kunnen verplaatsen. Maar laat eerst de schimmel lekker zijn werk doen

Leonberger13
Jonge kaas
Berichten: 80
Lid geworden op: 07-11-2016 15:20
Contacteer:

Schimmelkaas

#209 Bericht door Leonberger13 » 15-04-2019 20:28

Hee Nils, en dan in een afgesloten box of gewoon zonder deksel. (ben nog onvoldoende gevorderd in je boek)

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#210 Bericht door Knuddefrutje » 15-04-2019 21:25

Afgesloten deksel Jos. Anders wordt alles in je kast blauw...
En iedere dag even uit je kast halen, bakje droog maken van binnen. Kaasje een half uurtje laten luchten, en dan: dekseltje erop, en terug in je kast.

Joop

Zakmes

#211 Bericht door Joop » 15-04-2019 21:40

Sorry, ik heb zo'n zelfde zakmes en had niet in de gaten dat ik de mijne al terug in mijn broekzak had gedaan en toen zag ik 'mijn' zakmes naast mijn cake liggen en heb hem automatisch opgeborgen :oops:

Misschien even via PB regelen dat ie terug komt bij Martijn.

Joop

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: Zakmes

#212 Bericht door Jouke » 16-04-2019 07:19

Joop schreef:Sorry, ik heb zo'n zelfde zakmes en had niet in de gaten dat ik de mijne al terug in mijn broekzak had gedaan en toen zag ik 'mijn' zakmes naast mijn cake liggen en heb hem automatisch opgeborgen :oops:

Misschien even via PB regelen dat ie terug komt bij Martijn.

Joop
Hahaha! ik wilde jou niet verdacht maken Joop, maar ik had inderdaad in mijn gedachten dat ik jou dat mes had zien pakken toen we aan het afronden waren 8)
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#213 Bericht door Jouke » 16-04-2019 07:21

Zo, en dan nu het lange verslag van de hele dag.
Ik heb niet het proces van de Goudse gevolgd, dus wie daar nog iets aan toe te voegen heeft: graag!
(Sowieso hoor ik het graag als ik iets vergeten ben of verkeerd heb weergegeven trouwens)

Komt ie dan:

Toen ik om 10:30 uur bij Kaaslust binnenkwam was bijna iedereen er al en was het al gezellig in het winkeltje. Iedereen zat lekker aan koffie en thee.
Ik heb de naamkaartjes (goed idee, Vera!) uitgedeeld, zodat we mooi konden zien wie wie was.
Joop kwam binnen toen we net met het voorstelrondje bezig waren. Iedereen heeft even kort verteld hoe lang hij/zij bezig is met kaasmaken en wat hij/zij graag maakt of waar juist problemen mee zijn.
We hadden het rondje bijna klaar, toen Martin kwam aanrijden met “onze” verse melk. De melk was nog warm, dus wilden we nu wel snel beginnen.
Voordat we naar de kaasmakerij liepen, kregen we van Jos een heerlijke zelfgebakken gevulde koek in ons handen, zodat we het eerste lekkers alvast binnen hadden.

In het kaaslokaaltje hebben we onze spullen neergezet, zodat het al meteen een gezellige bende werd.
Een paar sterke handen hebben melk verdeeld over 2 speciekuipen. De witte kuip voor de blauwe kaas en de zwarte kuip voor de Goudse.

Ik was zelf het meest betrokken bij de blauwe kaas en zal daarvan ook de stappen die we gevolgd hebben hieronder opschrijven.
(Toevoeging van Nils: Het recept voor de blauwe kaas is op dit forum terug te vinden bij Franse blauwschimmelkaas. Dit recept kan met alle melksoorten. Hou er rekening mee dat schapenmelk (roquefort) snel rijp is)

Eerst moest de melk nog ietsjes warmer. Het was wel warm aangekomen, maar had toch nog even wat extra nodig. Dus een pannetje op het opwarmplaatje en dat werd verdeeld over de twee kuipen. De melk de kuip voor de blauwe kaas was 30 graden toen we begonnen.

En toen begon het!
We hadden 35 liter melk in de tobbe. (De melk die we tijdens de workshop gebruikte was superverse biologische koemelk van Montberliarde koeien)
Daar ging bij:
Zuursel: 1 zakje camembert mix (https://www.shop-kaesereibedarf.de/camembert-mix.html)
1 zakje Penicillum Roqueforti
1 buisje Gist (wijngist/bakkersgist) (Deze is te koop bij Leidinger: http://www.kaesereibedarf-leidinger.com ... cts/005BJC )

20 minuten verzuren.
Daarna stremsel erbij (het was inmiddels even na 12 uur)

Terwijl beide kuipen stonden te stremmen, hebben we de meegebrachte etenswaren op de lange biertafel uitgespreid en kon iedereen die dat wilde even een broodje of iets anders lekkers eten.
Dat was heel handig en erg lekker!
Ondertussen hebben we wat door onszelf gemaakte kaasjes aangesneden en geproefd. Ook wat kaas van Martin kwam op tafel. 1 met een natuurkorst van karamel. Erg lekker! En een feta die oorspronkelijk houdbaar was geschat op oktober 2017. Daar werd eerst even ernstig aan gesnuffeld, maar hij was echt heel goed te eten. Duidelijk erg oud, wat zout, maar nog steeds erg fris en Feta!
De kaas van Lily vond ik persoonlijk heel erg goed gelukt. Heel mooi smedig (ik kreeg het kaasmes er bijna niet doorheen gedrukt) en goed op smaak.
Nienke had een mislukte, smerige kaas bij zich. Vond ze zelf. Maar uiteindelijk vonden we hem allemaal toch niet zo smerig 
Ik vond zelf de witte schapenkaas van Nils ook echt een succesnummer. Heerlijk!

Het stremmen duurde bij de blauwe kaas best lang. Volgens mij zijn we pas na een uur gaan snijden (klopt dat Michel?)

Nils heeft ons voorgedaan hoe je eerst heel langzaam en voorzichtig de hele kuip bewerkt met een mes en daarmee mooie los-uit-de-pols verzonnen vormen snijdt. En hoe je daarna door je mes wat schuin te houden, kunt snijden terwijl je de wrongel iets voorruit duwt. (Voor de mensen die met de paardensport bekend zijn: een soort voorwaarts/zijwaarts achtige beweging)
Dit bevordert dan weer de wei uitdrijving van de wrongel en dat zorgt ervoor dat de wrongel rijpt. En doordat je de wrongel tijdens het snijden wat door de kuip laat bewegen, hoef je niet nog apart horizontaal te snijden, want de wrongel beweegt zodanig dat dat eigenlijk vanzelf al gebeurt.
Ik heb er een klein filmpje van gemaakt:
https://youtu.be/t8y03U_v2Sc

We hebben na het snijden de kuip in de melktobbe gezet. De tobbe gevuld met heet water en zo de temperatuur omhoog gebracht naar 34 graden.
Onderwijl werd er met de hand voorzichtig geroerd.

De kuip werd uiteindelijk 34 graden en hij werd weer terug op de tafel gezet.

Toen hebben we 15% wei eraf geschept. (Geen waswater toegevoegd.) En toen 20 minuten geroerd (15% van 35 liter was 5 liter)
Na die 20 minuten: weer 15% wei eraf geschept en daarna weer 20 minuten roeren (15% van 30 liter was 4,5 liter).

Tijdens al dat geroer werd er uitbundig door iedereen gepraat en gelachen. Het was echt herrie in die kleine ruimte. Geweldig!
En natuurlijk werden er door Jan, Nils en Martin mooie tips en truuks verteld. Ik heb niet alles gehoord en ook niet alles onthouden, vrees ik. Dus voel je welkom om aan te vullen wat je voor handige dingen hebt gehoord van de heren!
Wel heb ik aantekeningen gemaakt tijdens een verhaal van Martin over het zelf maken van zuursel met verse rauwe melk, omdat ik dat een leuk experiment voor thuis vind:
Verse rauwe melk (ongekoeld!) in schone afgesloten fles. 3 dagen op kamertemperatuur. Dan is ie zuur.
Een paar keer doorenten met een beetje van die zure melk in een schone pot met weer verse rauwe melk erbij.
Doorenten tot hij stabiel is; tot het aan het glas kleeft en een beetje dikke yoghurt is.
In de trapkast bewaren, lysteria houdt van kou en groeit dus juist in de koelkast.
Niet te gebruiken voor goudse-achtige kazen. Wel voor bijvoorbeeld Tommes.


En toen was het weer tijd om aan het werk te gaan met de blauwe kaas, want we hadden de roertijd er nu opzitten, vond Nils.
Dus: zoveel mogelijk aftappen met zeef en een pannetje.
Toen alle wei er zoveel mogelijk vanaf was, is de wrongelmassa flink omgeschept met de hand. Een beetje het proces nabootsend van de lopende band waarop de wrongel een soort geschud wordt, vertelde Nils.

En toen konden de vormen gevuld worden. Niet aandrukken, maar wel in persvormen. Op de kop op de volger even weggezet.
Uiteindelijk zijn de blauwe kaasjes wel iets geperst, zodat het wat vastere kaasjes werden die we mee naar huis konden nemen in onze eigen bakjes. Normaal gesproken zou je deze kaas thuis gewoon in een kokervorm doen en dan door zijn eigen gewicht wat laten inzakken, zodat de gaatjes die erin zitten niet dichtgedrukt worden en de blauwe schimmel zich mooi kan ontwikkelen.

Instructie voor thuis: Kaasje in de pekel (ik had onthouden 4 uur voor een kilootje) en als het uit de pekel komt: piercen met een 3 mm breinaald en dan in een bakje in de grot wegzetten. Elke dag even het bakje drogen en de kaas laten luchten. Als ie mooi geschimmeld is kan hij naar de gewone koelkast. Rijpen: ongeveer 4 weken, toch Nils?

Ook de Goudse werd in vaatjes gestopt. Allemaal pondjes, dus dat werden er best veel. En die werden allemaal gezellig samen onder de pers gezet.

Toen was het tijd om alle etenswaren op te ruimen, nog wat laatste stukjes kaas te eten/proeven en het boek van Nils aan te schaffen.

Jan heeft voor de mensen die nog een eind moesten rijden nog even lekker verse koffie gemaakt.
Ikzelf ben toen naar huis gegaan, want ik moest ook nog 2 uur rijden.
Ik heb een blauw kaasje mee en ook nog een pondje Goudse en de zelfgemaakte perenjam van Lily 

Met een hoofd vol informatie en een heel gezellige dag achter de rug ben ik door het mooie landschap op mijn gemak terug naar huis gereden.

Bedankt allemaal voor een geslaagde kaasdag!!!
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#214 Bericht door Jouke » 16-04-2019 07:30

En dan nog wat foto's erbij:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#215 Bericht door Nils » 16-04-2019 08:39

Goed samengevat. Het recept voor de blauwe kaas is op dit forum terug te vinden bij Franse blauwschimmelkaas.
De gist die ik er in gebruikt heb is http://www.kaesereibedarf-leidinger.com ... cts/005BJC
In principe is dit dezelfde als wijngist of bakkersgist. Hier heb je echter een heleboel verschillende varianten in. (net als bij wijn en biergist trouwens)

Dit recept kan met alle melksoorten. Hou er rekening mee dat schapenmelk (roquefort) snel rijp is

De melk die we tijdens de workshop gebruikte was superverse biologische koemelk van Montberliarde koeien

het witschimmelkaasje wat ik had meegenomen was van schapenmelk.

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#216 Bericht door Kaasjeheukelom » 16-04-2019 10:15

Hallo alle enthousiaste kaasmakers! Zonet heb ik uitgebreid alle verslagen gelezen en de foto's bekeken. Allereerst: wat een enorme, vette, dikke afschuwelijke pech dat Vera's auto haar heeft gedwarsboomd, en dat meerdere anderen wegens andere omstandigheden niet konden komen. Wat een teleurstelling spreek daar uit!! Alleen....nu kan ik wel voor die herkansing gaan....
Ik ga nu alle berichten nog eens doorlezen, om de goede tips eruit te halen. Misschien komen er nog meer foto's?
Vera: is de auto nu wel weer betriebsfähig? Ik vond het dapper van jou, om de beslissing om niet te gaan, te nemen.
Ik blijf de berichten over de rijping van de blauwe volgen.
Groetjes, en hopelijk tot ziens????
Afbeelding
Jeannette

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#217 Bericht door Jouke » 16-04-2019 11:01

Nils schreef:het witschimmelkaasje wat ik had meegenomen was van schapenmelk.
Ja, dat wist ik heus wel....
Had ik toch weer geit ingetikt. Ik heb het even aangepast.

En ook jouw toevoegingen er even tussen gezet, zo is alles iets vindbaarder (hopelijk) voor de mensen.
Afbeelding

Reza
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 03-03-2018 05:38
Contacteer:

#218 Bericht door Reza » 16-04-2019 18:27

Leuk verslag Jouke. Ik heb heel wat gemist.
Jouke schreef:Nils heeft ons voorgedaan hoe je eerst heel langzaam en voorzichtig de hele kuip bewerkt met een mes en daarmee mooie los-uit-de-pols verzonnen vormen snijdt. En hoe je daarna door je mes wat schuin te houden, kunt snijden terwijl je de wrongel iets voorruit duwt. (Voor de mensen die met de paardensport bekend zijn: een soort voorwaarts/zijwaarts achtige beweging)
Dit bevordert dan weer de wei uitdrijving van de wrongel en dat zorgt ervoor dat de wrongel rijpt. En doordat je de wrongel tijdens het snijden wat door de kuip laat bewegen, hoef je niet nog apart horizontaal te snijden, want de wrongel beweegt zodanig dat dat eigenlijk vanzelf al gebeurt.
Erg benieuwd hoe dit gaat. Ik kan me er niet zoveel bij voorstellen. Ga je deze manier van snijden nu zelf ook thuis toepassen?

Leonberger13
Jonge kaas
Berichten: 80
Lid geworden op: 07-11-2016 15:20
Contacteer:

Verslag

#219 Bericht door Leonberger13 » 16-04-2019 20:08

Jouke, wat heb je er geweldig veel werk van gemaakt. Het is zeker een naslagwerk geworden en ik kan me de gevoelens indenken van mensen die door omstandigheden afwezig waren.
Vraagje.....moet er bij de schimmelkaas in beginsel geen zuursel bij.
Groet van een enthousiaste kaasamateur

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#220 Bericht door Nils » 16-04-2019 23:44


Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#221 Bericht door Jouke » 17-04-2019 07:16

Bedankt voor de complimenten over mijn verslag.
Ik heb het graag gedaan!!

Reza schreef:Erg benieuwd hoe dit gaat. Ik kan me er niet zoveel bij voorstellen. Ga je deze manier van snijden nu zelf ook thuis toepassen?
Ik heb er een filmpje van gemaakt en deze ook toegevoegd in mijn verhaal. Hopelijk wordt alles hiermee duidelijk :D
Ik zet hem ook hieronder:
https://youtu.be/t8y03U_v2Sc

En ja, ik ga dit thuis ook doen de volgende keer.
Afbeelding

lily
Extra belegen kaas
Berichten: 454
Lid geworden op: 15-12-2017 16:38
Contacteer:

#222 Bericht door lily » 17-04-2019 11:36

Ga der zelfs een beetje van blozen beetje trots op me zelf dat iedereen mijn kaasje lekker vond :oops:
Ja nu ga ik echt LOS

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2315
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#223 Bericht door Jouke » 17-04-2019 12:37

Dat is toch een mooie opsteker, Lily :)
Afbeelding

ciesvandekwis
Jonge kaas
Berichten: 86
Lid geworden op: 02-08-2016 14:44
Contacteer:

#224 Bericht door ciesvandekwis » 17-04-2019 15:25

Nils schreef:Goed samengevat. Het recept voor de blauwe kaas is op dit forum terug te vinden bij Franse blauwschimmelkaas.
De gist die ik er in gebruikt heb is http://www.kaesereibedarf-leidinger.com ... cts/005BJC
In principe is dit dezelfde als wijngist of bakkersgist. Hier heb je echter een heleboel verschillende varianten in. (net als bij wijn en biergist trouwens)
Heb je een idee van dosering van gist? Ik heb een hele biergistbank in huis en wil dat wel es proberen. Enig idee wat die gist doet qua actie of smaak? Want als je gaat pekelen, sterft gist normaal gezien, is veelal slecht zoutresistent.
Napalm is er nog Palm

lily
Extra belegen kaas
Berichten: 454
Lid geworden op: 15-12-2017 16:38
Contacteer:

#225 Bericht door lily » 17-04-2019 16:46

Maar hoe bewaar ik de rest van die poeders ook in vriezer of in tupperdoosje droog in de kast wat weg gooien is zonde en in een keer 100 liter wat veel
Ja nu ga ik echt LOS

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten