Hallo allemaal :-)

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Daphne

Hallo allemaal :-)

#1 Bericht door Daphne » 21-08-2018 14:27

Hallo allemaal,

Ik ben Daphne heb al een aantal dagen gelezen op dit informatieve forum.
Ben dol op kaas, en na een lange wens de meeste spullen aangeschaft om kaas te maken. Vandeweek gaat het dan gebeuren als ik bij de boer verse koe melk gehaald heb.

Ik vroeg mij alleen af, móet ik de melk pasteuriseren of kan ik de melk die ik direct van de koe krijg ook gelijk verwerken. Ik hou erg van een boeren kaas met een stalsmaak, maar wil natuurlijk ook niet dat deze ziekmakers bevat. Wat raden jullie aan?

Groeten Daphne. :D

Friemeltje
Oude kaas
Berichten: 608
Lid geworden op: 30-07-2018 08:42
Contacteer:

#2 Bericht door Friemeltje » 21-08-2018 16:19

Welkom Daphne, de keuze is aan jou, je kunt het rauw verwerken of pasteuriseren.

Je kunt 2 soorten maken om het verschil te proeven.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#3 Bericht door Vera » 21-08-2018 20:10

Hallo Daphne, welkom. En veel succes met het kaasmaken. Heb je al een recept gekozen dat je wilt gaan gebruiken?

Pasteuriseren is zeker geen must en wordt volgens mij door de meesten van ons ook niet gedaan.
Wil je op safe, gebruik dan salpeter. Als je een boer hebt die schoon werkt dan is zelfs dat niet noodzakelijk. Je kaas krijgt veel meer karakter / smaak als je met rauwe melk werkt.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Daphne

#4 Bericht door Daphne » 21-08-2018 20:45

Dank jullie wel :-)

Ik heb verse melk uit koe “1233”☺️, na het live melken direct meegekregen. Bij thuiskomst nog 35 graden dus even laten koelen en gezeefd en gelijk gebruikt (niet gepasteuriseerd dus). Ik ga het recept volgen van de Goudse kaas uit het boekje “kaas je kaasje”. Ik had/heb wel keuzestress want wat voeg ik wel toe en wat niet. Ivm de verse melk de CACL die ik gekocht had toch niet toegevoegd. Salpeter wilde ik wel ivm niet verhitten melk, maar ik heb een witte fles met groen label “natrium nitraat” E251. Deze toch ook maar niet toegevoegd omdat ik recept volg uit het boekje. Is dit goedje als Salpeter? Of moet ik echt salpeter hebben?😃 Anders kan ik dit een volgende keer gebruiken. ik ben benieuwd of ik er een kaasje uit krijg, tot later👍🏼

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#5 Bericht door Vera » 21-08-2018 21:04

Spannend. Jammer dat jehet kaas je kaasje recept gebruikt er zijn zoveel betere. O.a. dat van Nils te vinden onder Goudse van Nils. Maar goed dat kan altijd nog.

Dat natrium nitraat is salpeter. Dus dat zit wel goed. :wink:
Succes.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Daphne

#6 Bericht door Daphne » 21-08-2018 21:38

Dank jullie wel :-)

Ik heb verse melk uit koe “1233”☺️, na het live melken direct meegekregen. Bij thuiskomst nog 35 graden dus even laten koelen en gezeefd en gelijk gebruikt (niet gepasteuriseerd dus). Ik ga het recept volgen van de Goudse kaas uit het boekje “kaas je kaasje”. Ik had/heb wel keuzestress want wat voeg ik wel toe en wat niet. Ivm de verse melk de CACL die ik gekocht had toch niet toegevoegd. Salpeter wilde ik wel ivm niet verhitten melk, maar ik heb een witte fles met groen label “natrium nitraat” E251. Deze toch ook maar niet toegevoegd omdat ik recept volg uit het boekje. Is dit goedje als Salpeter? Of moet ik echt salpeter hebben?😃 Anders kan ik dit een volgende keer gebruiken. ik ben benieuwd of ik er een kaasje uit krijg, tot later👍🏼

Daphne

#7 Bericht door Daphne » 22-08-2018 00:14

Vera, bedankt voor de tip, ik ga het recept van Nils opzoeken dan ga ik dat de volgende keer proberen. En ik kan dus gewoon mijn fles gebruiken als salpeter, fijn.
De kaasjes staan in de pers. Ik heb zo’n persje uit het start pakket met de 2 kaasvormen van 450 gram. Van mijn 10 liter melk had ik bijna 2 kilo, had vormen te kort. Mn persje verschoot hier en daar, ik wilde de 2 bakjes tegeijk onder de pers, uiteindelijk gelukt maar veel gehannis. Voor een volgende keer kan ik beter een 1 of 2 kilo vorm gebruiken denk ik, maar vraag me af welke nog onder dag persje past, ideeën? Ik hoop dat ik ook hygiënisch genoeg gewerkt heb. In het begin wel. Alles goed gereinigd etc. Maar met persen hier en daar dat de vormpjes zo schoven vraag ik me af of dat helemaal goed gegaan is.
Morgen proberen Ricotta te maken van de over gebleven wei. En heb nog wat melk overgehouden waar van ik de room tot boter wil slaan.

willemBE

#8 Bericht door willemBE » 22-08-2018 10:50

boek gebruiken om je bbq mee aan te steken.... :twisted:

Ik zou zeker wel calc toevoegen in de zomermaanden.
zonder is geen ramp hoor.

dat gehannes verbeterd hahaha even je weg zoeken. als je denkt dat de rest hier niet regelmatig zit te klooien, vergis je jezelf.... :D :D :D

Daphne

#9 Bericht door Daphne » 22-08-2018 11:40

Haha Willem, vanavond in de houtkachel dus :D

In het recept van de Goudse van Nils staat de Salpeter in enkele mg, op mijn fles Natrium (zie mijn eerdere post) staat de dosering per liter hoger, begrijp ik het goed dat ik een aangelengde heb en gewoon de hoeveelheid op de fles moet volgen?

En dan nog een vraag, ik heb een weckketel met inzet (au bain Marie) dus de mogelijkheid om zeker 10 of zelfs 15 liter melk te verwerken. Nu was ik gister zo aan het klooien met die pers en de 2 450 grams kaasbakjes op elkaar eronder te zetten. Zouden jullie een tip hebben als ik met 10 liter rauwe melk werk, welke kaasvorm ik kan aanschaffen die ook nog onder mijn kaas persje past? 1.5 a 2 kilo? Dan maak ik denk ik per keer 1 grotere kaas.

(Nu had ik dus 900 gram over, dat heb ik in neteldoek laten uitlekken, toch ook maar in de pekel gedaan, wie weet wat voor lekker kaasje het wordt, ookal is de vorm wat minder, weggooien vond ik zonde.☺️)

Ondertussen heb ik ook een geslaagde boter gemaakt, het afgeroomde gedeelte van de andere emmer melk.

Nog een vraag over het zuursel. Ik heb een zakje bij het start pakket gekregen, daarop staat dickmilch oid. Omdat ik niet wilde wachten tot het aangemaakt was heb ik karnemelk gebruikt gister voor de kaas. Is het eind resulaat met zo’n zakje lekkerder? Ik heb nog wat moeite met het begrijpen van de culturen/zuursels, moeilijke woorden, ga ik nog op studeren. Als het met het zakje lekkerder is ga ik mijn volgende Goudse van Nils daar zeker mee maken. Dus even een dag vantevoren bereiden (al snap ik nog niet hoe je zo’n zakje maakt, haha.

Oh ik heb trouwens ook een zakje met “emmentaler” meebesteld. Is dit dan ter vervanging van de karnemelk/zuurzel/dickmilk-poeder-zakje? En hoe maak ik dit klaar voor gebruik?

Ik zit alleen nog een beetje met het probleem waar ik mijn kaasjes laat rijpen, ik heb geen grot oid. Wel een klein koelkastje bij mijn paarden waar ik alleen flesjes water in koel, misschien die even op 13 graden zetten? En mocht ik ze wel in mijn huis (20 graden) bewaren, mislukt het dan echt?

Bedankt alvast weer voor het beantwoorden van mijn beginnersvragen, en het informatieve fora, heb onwijs veel info vergaard al door te lezen, maar natuurlijk nog lang niet alles, Thanks!

Daphne

#10 Bericht door Daphne » 22-08-2018 11:50

Haha Willem, vanavond in de houtkachel dus :D

In het recept van de Goudse van Nils staat de Salpeter in enkele mg, op mijn fles Natrium (zie mijn eerdere post) staat de dosering per liter hoger, begrijp ik het goed dat ik een aangelengde heb en gewoon de hoeveelheid op de fles moet volgen?

En dan nog een vraag, ik heb een weckketel met inzet (au bain Marie) dus de mogelijkheid om zeker 10 of zelfs 15 liter melk te verwerken. Nu was ik gister zo aan het klooien met die pers en de 2 450 grams kaasbakjes op elkaar eronder te zetten. Zouden jullie een tip hebben als ik met 10 liter rauwe melk werk, welke kaasvorm ik kan aanschaffen die ook nog onder mijn kaas persje past? 1.5 a 2 kilo? Dan maak ik denk ik per keer 1 grotere kaas.

(Nu had ik dus 900 gram over, dat heb ik in neteldoek laten uitlekken, toch ook maar in de pekel gedaan, wie weet wat voor lekker kaasje het wordt, ookal is de vorm wat minder, weggooien vond ik zonde.☺️)

Ondertussen heb ik ook een geslaagde boter gemaakt, het afgeroomde gedeelte van de andere emmer melk.

Nog een vraag over het zuursel. Ik heb een zakje bij het start pakket gekregen, daarop staat dickmilch oid. Omdat ik niet wilde wachten tot het aangemaakt was heb ik karnemelk gebruikt gister voor de kaas. Is het eind resulaat met zo’n zakje lekkerder? Ik heb nog wat moeite met het begrijpen van de culturen/zuursels, moeilijke woorden, ga ik nog op studeren. Als het met het zakje lekkerder is ga ik mijn volgende Goudse van Nils daar zeker mee maken. Dus even een dag vantevoren bereiden (al snap ik nog niet hoe je zo’n zakje maakt, haha.

Oh ik heb trouwens ook een zakje met “emmentaler” meebesteld. Is dit dan ter vervanging van de karnemelk/zuurzel/dickmilk-poeder-zakje? En hoe maak ik dit klaar voor gebruik?

Ik zit alleen nog een beetje met het probleem waar ik mijn kaasjes laat rijpen, ik heb geen grot oid. Wel een klein koelkastje bij mijn paarden waar ik alleen flesjes water in koel, misschien die even op 13 graden zetten? En mocht ik ze wel in mijn huis (20 graden) bewaren, mislukt het dan echt?

Bedankt alvast weer voor het beantwoorden van mijn beginnersvragen, en het informatieve fora, heb onwijs veel info vergaard al door te lezen, maar natuurlijk nog lang niet alles, Thanks!

Friemeltje
Oude kaas
Berichten: 608
Lid geworden op: 30-07-2018 08:42
Contacteer:

#11 Bericht door Friemeltje » 22-08-2018 13:24

Zo te zien wat verbindings-problemen met het dubbel posten.

Het zakje heb ik toevallig van het weekend gemaakt, is zeer makkelijk.

1 liter melk verwarmen naar 20 graden.
Melk in goed schoongemaakte weckpot/fles doen
Zakje open maken en inhoud er bij doen, dan even goed roeren/mixen.
Dan afsluiten/dop er op en ergens zetten, moet trillingsvrij staan, maar dat is een beetje overkill, ik woon langs een weg, auto's = trilling, zelf langs lopen = trilling, het luisterde bij mij niet zo mega nauw.
Na 48 uur op kamer temp gestaan te hebben -> koelkast voor 12 uur.

Daarna heb je de keuze.

1: Gelijk gebruiken om kaas te maken.
2: 2de kweek maken aka het hele proces overnieuw met een beetje van je yoghurt achtige cultuur. (een 3de kweek is niet aan te raden, maar ik weet niet of iemand daar al mee getest heeft?)

Uiteindelijk: in ijsklontjes zakjes doen en invriezen.


Persoonlijk heb ik kleine bakjes gekocht, dit omdat ik helaas nog geen grote pan heb om meer kaas te maken :twisted:
Maar ik ben net begonnen, vind het leuk om te experimenteren dus kleinere kaasjes kan ik veel soorten maken.

willemBE

#12 Bericht door willemBE » 22-08-2018 15:40

Nou heel verhaal.... 8)

zal er wat zaken uitlichten.

salpeter, sja.... ikzelf hou 1.5ml per 5l aan

Zuursel, het meest besproken onderwerp op het forum LOL
Persoonlijk vind ik karnemelk geen zuursel voor kaas. behalve platte kaas of matten.

Er zit een groot verschil tussen karnemelk- moedercultuur(je zakje) -poedercultuur(wat je bij besteld hebt.
Denk ook dat het zo in de juiste volgorde staat qua smaak.

Kom ik meteen bij het antwoord bij friemeltje ook.
maak je moedercultuur... zet gewoon een pak houdbare melk op kamertemp. (UHT)
mik er je zakje in. keer kort schudden, dicht weg zetten, 20-24uur
paar uurtjes koelen... toppits ijsklontzakjes ermee vullen en invriezen.
Voor je tweede cultuur pak je twee blokjes op een pak UHT melk.
Het beste is , vind ik, je eerste cultuur gebruiken om elke keer een nieuwe lading te maken.
ook invriezen en die gebruiken voor kaas. zo heb je altijd voldoende liggen.

een derde cultuur word afgeraden...

simpele manier, geen gehannes lol

Poedercultuur. eruit nemen wat je nodig hebt, en terug in de vriezer leggen. kopje melk warm maken, graad of 35 en je zuur erin. ondertussen je melk opwarmen, en daarna opgelost zuursel toevoegen.
Kijk bij Vera´s handeltje voor de hoeveelheden, en kijk ook naar het aanbod....))


Je vormen , 5l melk geeft ongeveer 600gr kaas

een grot heeft niemand, op 1tje na die in WWII een bunker liet bouwen door de duitsers speciaal voor zijn kaas. :twisted:

Gewoon koelkast... wel opletten met temp, omdat een koelkast kouders is dan 14graden.
Maar moet je even kijken op het forum. legio mogelijkheden.
wijjnkast is ideaal bijv.

Daphne

#13 Bericht door Daphne » 26-08-2018 14:36

Bedankt Friemeltje en Willem, bedankt voor de uitleg! Ga ze vandeweek aanmaken.

Haha die grot, ik vond het al zo raar woord haha, hier thuis werd ook al een bunker genoemd, toevallig laats nog een rondleiding gehad in de duinen bij de bunkers, heerlijk koel daar, toen het buiten zo warm was.

Ondertussen heb ik mijn kaasjes voorzien van een laagje coating, ze zien er prachtig uit al zeg ik het zelf, zo leuk, ben erg benieuwd als het echt kaas gaat worden, mooi proces.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#14 Bericht door Gerda » 04-09-2018 08:33

Welkom Daphne en veel succes met het kaas maken.

In plaats van hannesen met je pers kun je hier heel wat tips bij het topic persen vinden om te persen, pannen vol water, bakstenen noem maar op.

Graag wil ik je vragen een eigen topic te openen b.v. kaas van Daphne zodat dit alleen een kennismaking en begroetings topic blijft.
Zo houden we de onderwerpen een beetje bij elkaar en is het voor iedereen makkelijk te vinden.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast