Sofie

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
SOFIE
Verse kaas
Berichten: 69
Lid geworden op: 26-09-2013 18:15
Contacteer:

Sofie

#1 Bericht door SOFIE » 27-09-2013 10:04

Hallo Allemaal,

Ik ben Sofie (25jaar) woonachtig in Wallonie, meer bepaald in Blegny.
Ik ben afkomstig uit Lochristi dat is dus in Vlaanderen. Ik en mijn vriend baten samen een melkvee-bedrijf uit van +- 80-90 melkkoeien. Ik ga daarbij nog buitenshuis gaan werken als vertegenwoordiger voor Semex ( canadese KI-organisatie)


Ik heb onlangs de kans gehad om een basiscursus kaas te leren maken. En mijn interesse daarin is sterk gegroeid.
Mijn bedoeling is niet om kaas te verkopen, maar gewoon kaas te maken op gezins niveau :)

Ben blij om deel uit te maken van deze forum.

Mvg Sofie

Danuta
Extra belegen kaas
Berichten: 352
Lid geworden op: 17-07-2013 10:20
Contacteer:

#2 Bericht door Danuta » 27-09-2013 10:07

Hi Sofie, welkom op hetr forum....verslavende hobby hoor :))


MVG


Danuta
MLG

Danuta en de Bende van Donnersbachwald.

SOFIE
Verse kaas
Berichten: 69
Lid geworden op: 26-09-2013 18:15
Contacteer:

#3 Bericht door SOFIE » 27-09-2013 10:28

Eventjes een Foto van ons bedrijf. Ik heb nog geen kinderen, maar wel al een hond , da's ook al een begin
Tof dat er een topic kennismaking is. Blijk zijn er ook enkelen die "gaan" of zijn geëmigreerd naar een ander land.
Ben al benieuwd voor de weetjes over kazen.

De verslaving slaat al toe want in mijn kelder liggen al 16 kazen van +- 1,5kg hopelijk zijn ze gelukt, anders heb ik een klein probleem :)
tot hiertoe, de kazen die ik heb gemaakt zijn nog eetbaar, maar ik merk toch dat ze soms te droog zijn, of na het pressen mijn kazen uitzwellen.




:) :D :D
Afbeelding

Danuta
Extra belegen kaas
Berichten: 352
Lid geworden op: 17-07-2013 10:20
Contacteer:

#4 Bericht door Danuta » 27-09-2013 10:35

Hi Sofie, kijk eens bij vragen en problemen, misschien dat daar iets herkenbaars bij zit. Te hard persen (te droge kaas), gasvorming (zwelling) etc.

Ik ben nog in de probeerfase van kazen persen enzo, de rest is allemaal vrij makkelijk dus nu over gestapt naar dit soort kazen.

Nog geen probs tegen gekomen maar dat komt vast nog wel.

Ik werk nog in kleine porties per keer en maak dan aantekeningen zodat ik, eventueel na problemen of proeven, de boel kan aanpassen, tweeken etc.

Daarna ga ik de kazen groter maken en dan eens kijken wat de problematiek is, het is mijn ervaring dat ik fouten die ik zelf maak veel beter kan oplossen door eigen ervaringen.

Ik ben 1 van diegene die in het buitenland wonen, ik zit dus in Oostenrijk :))

De foto is nogal klein maar het ziet er groen uit :)) En wat een voordeel, alle melk voorhanden die je maar wilt hebben, scheelt in inkoop :))


MVG


Danuta
MLG

Danuta en de Bende van Donnersbachwald.

SOFIE
Verse kaas
Berichten: 69
Lid geworden op: 26-09-2013 18:15
Contacteer:

#5 Bericht door SOFIE » 27-09-2013 10:48

Mercie,
Ja ik ga zeker eens kijken, bij de problemen.
Ja..., en aantekening heb ik nog nooit gemaakt dus daar ga ik vanaf vandaag mee beginnen! :)
Tof in Oostenrijk, hoe zijn jullie daarop gekomen om naar Oostenrijk te gaan ?
Moet zeggen hier bij ons is het een beetje gelijk in de bergen, wij geven ook enorm veel gras in het rantsoen, dus geen silo mais, maar mais meel, omdat wij een gras-streek wonen. (land van herve) Dus een Conté kaas maken zit al in mijn achterhoofd ;)

Mmm kzal de foto eens groter uploaden.
Afbeelding

Danuta
Extra belegen kaas
Berichten: 352
Lid geworden op: 17-07-2013 10:20
Contacteer:

#6 Bericht door Danuta » 27-09-2013 10:59

Wauw, mooie omgeving :)
Dit is mijn uitzicht
Afbeelding

Afbeelding

Onder aan mijn oprijlaan verschillende melkboeren dus altijd verse melk te koop, nog op zoek naar een geitenboerderij maar die liggen wat verder weg in de bergen :))


Een cursus zou ik ook nog wel willen doen maar altijd een tekort aan tijd en de dichstbijzijnde sennerrei die die geeft is nogal een eind rijden...maar misschien eens een korte cursus doen met de basics, dan kom ik ook al een eind, vooral het zelf maken en beheersen van een goede cultuur interesseert mij.


MVG


Danuta
MLG

Danuta en de Bende van Donnersbachwald.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#7 Bericht door Vera » 27-09-2013 11:28

Nogmaals welkom Sofie!
Wij zijn bijna 7 jaar geleden verhuisd van West Nederland naar het prachtige Emsland in Duitsland en hebben het prima naar ons zin.
Kaasmaken doe ik sinds het voorjaar en het is een leuke hobby. Melk haal ik rechtstreeks van de boerderij in een dorp hier vlakbij.

Wat leuk dat jullie een melkveebedrijf hebben.
Mooi landschap, ziet er vredig uit met de koeien op de wei. Ik heb de foto even groot bekeken.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

SOFIE
Verse kaas
Berichten: 69
Lid geworden op: 26-09-2013 18:15
Contacteer:

#8 Bericht door SOFIE » 27-09-2013 12:20

Wauw Danuta, Prachtig uitzicht ! Verry Nice

Vera amai al 7 jaar, echt tof ! Ja dat was een foto die genomen is in het voorjaar. Wij hebben ook elke week personen die om melk komen en die daarna verse kaas of yogurt maken. Maar ik had nooit gedacht dat ik zelf ging kaas maken :D

webmaster

#9 Bericht door webmaster » 27-09-2013 13:10

Goed, en daar zit je dan op je werk in Amsterdam. Weliswaar met uitzicht op een zonovergoten IJ, maar straks weer terug naar een huisje in een rijtje in een dorpje in de Randstad. IN PLAATS VAN NAAR EEN BOERDERIJ IN EEN WEIDSE OMGEVING!!

Nee hoor dames, ik gun het jullie van harte en ik ben best blij met de omgeving waarin ik woon en het leven dat ik heb. :lol:

Sofie, nogmaals van harte welkom op het forum, John heeft pas nog een artikel gepost over kaas in Belgie, daar wordt ook gesproken over Herve. Volgens mij niet al te ver uit de buurt...

webmaster

#10 Bericht door webmaster » 27-09-2013 13:23

SOFIE schreef:... maar ik merk toch dat ze soms te droog zijn, of na het pressen mijn kazen uitzwellen.
Te droog is meestal een kwestie van een te droge wrongel. Ga inderdaad aantekeningen maken met temperaturen, hoeveelheden en tijden daarin vermeld en aarzel niet om deze gegevens in een vraag te zetten. Dat geeft anderen de kans om te analyseren wat het probleem kan zijn. Verander ook niet te veel in 1x aan je werkwijze, want dan weet je niet wat het verschil veroorzaakt.
Om de wrongel wat minder droog te krijgen kan je de volgende dingen proberen:
1. Langere tijd tussen stremmen en snijden, het is dan wel zaak het punt van stremmen (flocculatie-punt of gel-punt) te bepalen, staat een stukje over onder "Technieken"
2. Wrongel groter snijden zodat er minder wei uittreedt.
3. Wrongel op een iets lagere temperatuur wassen of 1x wassen in plaats van 2x.
Opbollende kaas kan een heel andere oorzaak hebben, gebruikt je rauwe melk of pasteuriseer je de melk?

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#11 Bericht door johnshadows » 27-09-2013 14:12

Hey Sofie, tof dat je er bij komt.
Zelf ben ik van de streek van Sint-Truiden.
Dus dat is niet zo ver.
Geweldige woonplaats bij jou. Panorama om u tegen te zeggen.
Eigen koetjes, tjonge wordt ik effe stikjaloers. :shock: 8)
:lol: :lol:
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

SOFIE
Verse kaas
Berichten: 69
Lid geworden op: 26-09-2013 18:15
Contacteer:

#12 Bericht door SOFIE » 27-09-2013 15:22

Ik pastureer voorlopig nog niets, misschien doe ik dat wel nog. Oke morgen maak ik een nieuwe kaas. en let ik op een paar zaken meer da's zeker!

Waar je woont is niet belangrijk, als je maar gelukkig bent :lol:

Tof John, inderdaad sint truiden is hier niet zover vandaag.
Ik ga het artikel over de herve kaas eens bekijken. Want zo een kaasje wil ik wel eens testen :-)
Ja , koeien is da max, juist één nadeel het is alledagen ! :D
mais la vie est belle :D

webmaster

#13 Bericht door webmaster » 27-09-2013 16:30

SOFIE schreef:Ik pastureer voorlopig nog niets, misschien doe ik dat wel nog. Oke morgen maak ik een nieuwe kaas. en let ik op een paar zaken meer da's zeker!
Kijk m.b.t. het zwellen ook even hier.
Het zou n.l. kunnen liggen aan een besmetting met boterzuur-bacterieen, dit is grotendeels te voorkomen door het toevoegen van salpeter. O.a. Brouwland verkoopt dat.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#14 Bericht door Gerda » 27-09-2013 16:53

Hoi Sofie en welkom op het forum hier!
Gezellig en wat leuk nog meer internationale mensen hier.
John nu is de eenzaamheid vast voorbij?

Ik hoop dat je het hier na de zin hebt, had al gereageerd op je uitzwellen en dat dat het uitzakken was :oops: maar uitzwellen is dus belgisch voor opzwellen, haha.

Ik woon net als Vera in het mooie Emsland alleen een stukje lager dan Vera.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten