even voorstellen

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
aardevrouw
Verse kaas
Berichten: 2
Lid geworden op: 11-08-2019 10:20
Contacteer:

even voorstellen

#1 Bericht door aardevrouw » 13-08-2019 20:50

Hallo allemaal,

Ik ben Jacqueline en ook ik ben aangestoken met het kaasvirus en hoop veel te leren de komende tijd.

Ik ben al langer bezig met een moestuin en aanverwante zelfgemaakte dingen, omdat ik het fijn vind om veel op de natuurlijke manier te doen ;) (o.a. zelf brood maken van spelt, natuurlijk verven van stoffen en wol, gebruiksvoorwerpen van keramiek, zeep etc.)

Kaas stond al langer op mijn lijstje en ik heb van de week Panir gemaakt en verse kaas met knoflook en kruiden uit de tuin. Het verdiende nog geen schoonheidsprijs, maar het was erg lekker :) !
Waar ik nog niet achter kom, is of er een vaste regel is voor de hoeveelheden. Ik bedoel 1 liter melk vormt 100 gram kaas bijvoorbeeld en daar dan de juiste kaasvorm bij zoeken :P Is daar misschien een lijst voor?

FriemeItje
Jong belegen kaas
Berichten: 165
Lid geworden op: 28-07-2019 10:40
Contacteer:

Re: even voorstellen

#2 Bericht door FriemeItje » 14-08-2019 08:39

Welkom op het forum.

Er zijn enigszins wat dingen vast, maar ook die dingen zijn variabel....dit om het makkelijk te maken.
In de regel heb je inderdaad 1L melk = 100gram kaas...maar!! het hangt van de kaas soort af wat je opbrengst is, van het soort melk, de waardes van je melk, hoe je er mee omgaat etc etc, deze kunnen het allemaal verhogen of verlagen.
Het zelfde met de ingrediënten die je gebruikt, de meeste gebruiken 7 gram op 10 liter melk, maar als jij het persoonlijk lekkerder vind om er meer in te doen of minder, moet je dat lekker zelf weten.

Het makkelijkste is een recept gewoon volgen, daarna zelf een draai er aan te geven als je dat wilt.

Met vormen is het vrij makkelijk, er gewoon van uit gaan dat als je 10L liter gebruikt je 1 kilo kaas krijgt en daar dus 1 kilo vorm voor koopt (of meerdere kleintjes) er past altijd wel wat meer in, en anders weet je de volgende keer dat je een klein vormpje er bij moet hebben, maar je kunt gewoon bv een yoghurt bak leeg eten en die gebruiken als kaas vorm, wees creatief :)

aardevrouw
Verse kaas
Berichten: 2
Lid geworden op: 11-08-2019 10:20
Contacteer:

Re: even voorstellen

#3 Bericht door aardevrouw » 14-08-2019 09:42

Bedankt voor de uitleg :). Ik had zelf ook een yoghurt emmertje gebruikt voor de verse kaas
en ga nog eens creatief neuzen bij de kringloopwinkel voor een iets groter bruikbaar model

vriendelijke groeten van Jacqueline

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: even voorstellen

#4 Bericht door Jouke » 15-08-2019 11:12

Welkom! En veel plezier gewenst!

Vormen kun je soms ook heel leuk op marktplaats vinden. Elke dag eventjes zoeken en in de gaten houden, want ze zijn vaak wel snel weg.
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: even voorstellen

#5 Bericht door Vera » 15-08-2019 14:02

Hallo Jacqueline, welkom!

Gewoon creatief denken met die vormen en de hoeveelheden kaas die je overhoudt hangen ook sterk af van de bewerking die je toepast. Dat leer je in de praktijk wel.
Ik wens je succes en veel plezier met je nieuwe hobby.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

Re: even voorstellen

#6 Bericht door Gerda » 19-08-2019 15:43

Welkom en veel succes met het kaasmaken naast al je andere bedrijvigheden
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast