Geertje

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Geertje Korf

Geertje

#1 Bericht door Geertje Korf » 17-08-2019 07:34

Dag allemaal,
Ook ik zal me voorstellen. Met echtgenoot twee jaar geleden vanuit Amersfoort verhuisd naar een klein dorpje bij Wolvega (Friesland) in de buurt. Hier hebben we een verkrot boerderijtje gekocht met 5 ha land op een prachtige plek. Het boerderijtje is intussen afgebroken en we zijn bezig zelf een nieuw ecologisch huis te bouwen.
Ik droomde van geiten, maar omdat we (momenteel) nauwelijks stalruimte hebben heb ik eerst twee Friese melkschapen aangeschaft; die kunnen het hele jaar buiten staan. Inmiddels hebben ze beide gelammerd en heb ik dus verse schapenmelk, momenteel ca 1,5 l per dag. Ik heb er al lekkere schapenyoghurt mee gemaakt. Heb ook al een paar keer verse kaas gemaakt, maar het wordt nog niet helemaal naar mijn zin. Ik ben aan het experimenteren met verschillende methoden. De volgende stap is een hard kaasje (en er staat nog veel meer op mijn verlanglijstje!)
Meer over ons avontuur op www.geertjeshof.nl
Ik heb een jaar of 5 geleden een zomer lang harde kaas gemaakt op een kaasboerderij als invalkracht. Maar dat was in een professionele kaasmakerij, met 1500 liter tegelijk en een automatische tobbe. Improviseren in de keuken is toch anders, temeer omdat we momenteel in een stacaravan wonen en dus een piepklein keukentje hebben. Het is lastig hygiënisch te werken. Van dit forum ga ik vast veel leren!
((Kleine sideline, het is wel enigszins verwarrend dat er vergelijkbare forums zijn: moestuinforum, ecologieforum etc, maar dat je daar dan ook weer items over kaas maken tegenkomt, en op dit forum een topic over de moestuin...)

FriemeItje
Jong belegen kaas
Berichten: 165
Lid geworden op: 28-07-2019 10:40
Contacteer:

Re: Geertje

#2 Bericht door FriemeItje » 17-08-2019 08:03

Hoi Geertje,

Leuk dat je het forum versterkt.
Moestuin forum gaat voornamelijk over tuin aanleggen, groenten, fruit etc kweken en inmaken.
Omdat ze daar veel zelf maken zijn ze ook met kaas begonnen, maar is zeer kleinschalig en word niet echt bijzonder veel gepost. (iemand die hier wat recepten gekopieerd heeft en het daar een "draai" aan gegeven heeft)

Ecologie forum ken ik niet, dus kan ik niet veel over zeggen.

Zelf kaas maken, gaat voornamelijk (eigenlijk alleen maar) over kaas maken en alle soorten die er zijn.
Het zelfde als met moestuin forum, zijn hier mensen die veel zelf maken en een moestuintje hebben, maar daar word zo goed als niets gepost.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: Geertje

#3 Bericht door Vera » 18-08-2019 19:47

Halo Geertje, welkom in ons midden.
Klinkt goed allemaal!
Ook wij hebben een grote moestuin en veel fruitbomen / struiken.
We hebben 1.5 Ha grond, maar de wei is bestemd voor onze Fjordenpaarden en is deels bos.

Waar loop je tegenaan met het maken van verse kaas?
Zoek eens naar het recept van John Shadows, dat gebruik is eigenlijk altijd.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: Geertje

#4 Bericht door Jouke » 19-08-2019 07:53

Hoi Geertje,
Welkom bij ons gezellige clubje!
Wat leuk dat je eigen schapen hebt. Ik ga straks eens even een kijkje nemen op jullie website.
Het klinkt hier in ieder geval alsof jullie het nog aardig druk hebben en krijgen :-)
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

Re: Geertje

#5 Bericht door Gerda » 19-08-2019 15:40

Welkom op het forum.
Mooie plannen, vast heel druk en dan nog tijd voor kaas.
Veel succes
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Geertje
Verse kaas
Berichten: 23
Lid geworden op: 14-08-2019 13:52
Contacteer:

Re: Geertje

#6 Bericht door Geertje » 04-09-2019 08:41

Dag Vera, ik wil graag een beetje rulle kaas maken, denk aan de 'Bettine blanc' geitenkaasjes die je bij AH koopt. Maar dan iets romiger (wat m.i. vanzelf moet gebeuren omdat de schapenmelk vrij vet is) en uiteraard zal hij meer een schapen- dan een geitenaroma krijgen. Maar tot nu toe worden mijn probeersels iets te 'rubberachtig'. Ik probeer nu steeds minder stremsel en meer zuursel toe te voege (ik probeer het momenteel met kefir als zuursel).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten