Hallo iedereen!!

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PhilippeVDN

Hallo iedereen!!

#1 Bericht door PhilippeVDN » 12-10-2019 18:05

Hoi kaasmakers !

Bij deze stel ik me kort voor: ik ben Philippe uit België (Leuven) en ben jazzpianist van beroep. Daarnaast ben ik iemand die graag in de keuken bezig is en uiteraard ook graag lekker eet. Ik hou van verse en zelfgemaakte producten en dus zou ik me nu graag wagen aan zelf kaas maken. Er zijn heel veel kazen die ik graag lust en er zelf een aantal maken lijkt me een enorm voldoeninggevende bezigheid.

Mijn ervaring is echt nihil en de laatste dagen heb ik al wat gelezen op websites zoals curd-nerd, dit forum en enkele filmpjes gezien.

Alle advies is uiteraard welkom en zeker ook wat betreft welk materiaal ik zou moeten aankopen. Zijn er goeie sets te koop voor beginners of raden jullie aan alles apart te kopen?

Het is alleszins een heel toffe en interessante ontdekking hier!
Vele groetjes ,
Philippe

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: Hallo iedereen!!

#2 Bericht door Jouke » 14-10-2019 09:56

Welkom en alvast veel plezier met kaasmaken!
Afbeelding

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

Re: Hallo iedereen!!

#3 Bericht door Knuddefrutje » 14-10-2019 21:11

Welkom!

FriemeItje
Jong belegen kaas
Berichten: 165
Lid geworden op: 28-07-2019 10:40
Contacteer:

Re: Hallo iedereen!!

#4 Bericht door FriemeItje » 16-10-2019 08:18

Welkom, Jazzpianist leuk! iets online?
Veel plezier met kaas maken!

PhilippeVDN

Re: Hallo iedereen!!

#5 Bericht door PhilippeVDN » 17-10-2019 13:41

Dank je wel!

@ FriemeItje: niet echt iets online staan, buiten een stukje van mijn eindexamen master, als je in youtube mijn naam (Philippe Van der Niepen) intikt, kom je erop uit normaal gezien.

Ik heb ondertussen al redelijk wat tijd doorgebracht op dit forum en heb een lijstje gemaakt met materiaal dat ik zou kopen, graag jullie advies/bevestiging :))

Zo kan ik snel eens beginnen aan mijn eerste kaas :))

stremsel (vloeibaar?)
calciumchloride
kaaszout (ondertussen gelezen dat dit niet nodig is)
schimmels
vormen (suggestie voor online aankoop? )
wrongelsnijder
doeken
lepeltjes om te doseren
pers?
lange thermometer voor in pot?
Weckketel?


culturen (ik weet niet met wat te beginnen; ik zou wel graag goudse kaas maken, feta, parmigiano, cheddar, verse geitenkaas, brie...) suggesties voor beginners zeker welkom. Ik denk dat het handig is een mesofiele en thermofiele cultuur te hebben, eventueel lipase, ... maar bv. op de site van jurgensen staat zodanig veel dat ik niet weet wat te nemen...

Dus als ik iets vergeten ben dat er zeker nog in thuishoort, hoor ik het graag, bedankt alvast!

Groetjes, Philippe

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: Hallo iedereen!!

#6 Bericht door Vera » 17-10-2019 17:01

Hallo Phillipe, welkom

Even je lijstje:
stremsel (vloeibaar?) ja handig
calciumchloride noodzaak als je gekoelde of gepasteuriseerde melk gebruik
salpeter als je met rauwe melk wilt werken.
kaaszout (ondertussen gelezen dat dit niet nodig is) doodgewoon keukenzout
schimmels
vormen (suggestie voor online aankoop? ) Braumarkt Almere of Brouwland Belgie
wrongelsnijder
doeken
lepeltjes om te doseren - noodzaak
pers - je kunt ook simpel zelf een pers maken - twee planken op de hoeken draadeind zetten en klaar
lange thermometer voor in pot? Of een digitale thermometer
Weckketel? Of andere grote pan

Betreft schimmels, culturen en lipase die kun je bij mij kopen.viewtopic.php?f=100014&t=1652
Culturen heb ik vanaf 3 november weer voorradig. Ik raad aan de LHB02 en CHN 11, als ik naar je lijstje met kazen kijk kun je daar prima mee uit de voeten. (Ik kan je wel alvast wat losse cultuur sturen uit mijn aangebroken zakjes, dan kun je van start.
Als je hierop in wilt gaan stuur me dan even PB. Prijzen kunnen iets afwijken - ik heb nl. een nieuwe leverancier.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

PhilippeVDN

Re: Hallo iedereen!!

#7 Bericht door PhilippeVDN » 17-10-2019 20:02

Hartelijk dank voor de reactie! Ik stuur een privé berichtje!

FriemeItje
Jong belegen kaas
Berichten: 165
Lid geworden op: 28-07-2019 10:40
Contacteer:

Re: Hallo iedereen!!

#8 Bericht door FriemeItje » 18-10-2019 08:37

stremsel (vloeibaar?) <- persoonlijk zou ik voor een Toko/marrokaans/turks/ander buitenlands (niet Pools) winkeltje variant gaan en niet de echte lebstremsel.
vormen (suggestie voor online aankoop? ) <- zie vrijmarkt, iemand bied 2.1 kilo vormen aan. (als die er nog zijn)
wrongelsnijder <- kan met een normaal lang mes.
doeken <- kaas doek is handig, bij bv aliexpress of als je het sneller wilt hebben in NL.
lange thermometer voor in pot? <- zou inderdaad voor een digitale gaan, die zijn over het algemeen nauwkeuriger.

De andere vragen waren al door Vera beantwoord.
Mocht je Brie/camembert lekker vinden, dan adviseer ik je om bij Vera ook gelijk die schimmel te kopen. (super weinig van nodig en het is zo veel makkelijker dan een stukje van een andere camembert/brie)

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: Hallo iedereen!!

#9 Bericht door Vera » 18-10-2019 17:05

FriemeItje schreef:
18-10-2019 08:37
stremsel (vloeibaar?) <- persoonlijk zou ik voor een Toko/marrokaans/turks/ander buitenlands (niet Pools) winkeltje variant gaan en niet de echte lebstremsel.
Nu ben ik nieuwsgierig waarom geen vloeibaar stremsel Kris?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

PhilippeVDN

Re: Hallo iedereen!!

#10 Bericht door PhilippeVDN » 19-10-2019 08:38

Bedankt voor de tips friemeItje!

Vraag ik dan simpelweg stremsel in een Marokkaanse winkel? En ik vraag me ook af waarom, omwille van kwaliteit of prijs? Of prijs/kwaliteit?? :)

Een andere vraag is waar jullie die 1/8 lepeltjes doseerdingen kopen?

Ik denk dat ik voor de rest zeker verder kan, heb al superveel geleerd door gewoon te lezen op dit forum.

Fijn weekend aan iedereen!
Philippe

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: Hallo iedereen!!

#11 Bericht door Vera » 19-10-2019 10:34

Voor zo'n lepelsetje kun je even googlen. 1/8e is meestal de kleinste. Pinch is handig, maar niet noodzakelijk, gewoon een mespuntje nemen.
Vraag maar door....... :lol:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

FriemeItje
Jong belegen kaas
Berichten: 165
Lid geworden op: 28-07-2019 10:40
Contacteer:

Re: Hallo iedereen!!

#12 Bericht door FriemeItje » 21-10-2019 09:01

Vera schreef:
18-10-2019 17:05
FriemeItje schreef:
18-10-2019 08:37
stremsel (vloeibaar?) <- persoonlijk zou ik voor een Toko/marrokaans/turks/ander buitenlands (niet Pools) winkeltje variant gaan en niet de echte lebstremsel.
Nu ben ik nieuwsgierig waarom geen vloeibaar stremsel Kris?
Niet de echte lebstremsel, want die heeft een "korte" houdbaarheid en je kaas kan zuur worden.
Met de vloeibare microbacteriele van een toko etc, geen zure kaas meer en lange houdbaarheidsdatum, kosten ongeveer het zelfde, met de zelfde hoeveelheid nodig als echte lebstremsel en het grootste punt is dat het in steden beter beschikbaar is (al woon ik in een dorpje, maar geen lebstremsel te vinden bij boeren/kaas makers etc etc....)

/edit
De kaas is gelijk vegetarisch, houd in dat die groep + halal groepen het ook mogen eten.
/edit

PhilippeVDN

Re: Hallo iedereen!!

#13 Bericht door PhilippeVDN » 22-10-2019 22:28

Het wou nu wel lukken dat ik 250 ml lebstremsel heb besteld de dag voor ik deze uitleg las...

Maar ik neem het uiteraard zeker mee naar de toekomst! Interessant... ook al las ik op een andere pagina dat vegetarisch stremsel een bittere nasmaak kon nalaten; misschien hebben jullie hier ook ervaring mee?

Nu begin ik stilaan ook aan kaasgrot te denken; ik dacht aan een koelkast van een redelijk hoog energielabel met temperatuurregelaar... stc-1000 of ?? + hygrometer... aanbevelingen?? Een wijnkast denk ik verbruikt veel te veel en kost niet minder, integendeel..

Ook een vacumeermachine lijkt me ook heel tof gezien ik graag kook... Mss niet alles ineens haha. Een foodsaver 2860 ziet er niet slecht uit... het kriebelt :))

FriemeItje
Jong belegen kaas
Berichten: 165
Lid geworden op: 28-07-2019 10:40
Contacteer:

Re: Hallo iedereen!!

#14 Bericht door FriemeItje » 23-10-2019 08:51

PhilippeVDN schreef:
22-10-2019 22:28
Het wou nu wel lukken dat ik 250 ml lebstremsel heb besteld de dag voor ik deze uitleg las...

Maar ik neem het uiteraard zeker mee naar de toekomst! Interessant... ook al las ik op een andere pagina dat vegetarisch stremsel een bittere nasmaak kon nalaten; misschien hebben jullie hier ook ervaring mee?

Nu begin ik stilaan ook aan kaasgrot te denken; ik dacht aan een koelkast van een redelijk hoog energielabel met temperatuurregelaar... stc-1000 of ?? + hygrometer... aanbevelingen?? Een wijnkast denk ik verbruikt veel te veel en kost niet minder, integendeel..

Ook een vacumeermachine lijkt me ook heel tof gezien ik graag kook... Mss niet alles ineens haha. Een foodsaver 2860 ziet er niet slecht uit... het kriebelt :))
Ik heb zelf lopen stunten met leb-stremsel, af en toe had ik een lekkere kaas, soms zat er een bij smaakje aan (bitter, zuur, etc) nou weet ik niet of het door de "ervaring" komt, maar ik ben overgestapt naar microbieel stremsel en al die bij smaakjes zijn we nog niet tegen gekomen.....(ik klop het even af :P )


Een koelkast, kun je van alles nemen, Als je energie label A neemt, betaal je een ca 250,- voor de koelkast en heb je ca jaarlijkse kosten van 15,- (hij staat namelijk niet constant aan)
Als je een oude koelkast neemt, ik had het geluk dat mijn oude koelkast het nog deed maar die heeft energie label C, kosten voor een jaar is ca 25,- voor mij was dat de rede om hogere energie kosten te hebben dan een nieuwe (veel kleinere) koelkast te kopen.

Je kunt een tafel model koelkast kopen, misschien op marktplaats voor z'n 50,- (liefst zonder vriesvak, je hebt er niets aan en verbruikt meer energie)

De stc-1000 Is heel handig en makkelijk, zeker het geld waard.

Hygrometer hoeft niet perse gelijk, mocht je speciale kazen maken is het handig, ik heb er 1 in mijn koelkast hangen en denk elke keer....hmmm LV is te laag....of Hmmm LV is te hoog....doe ik er wat aan? nee! :P
Op het moment dat je koelkast gaat koelen daalt de LV in je koelkast, dikke kans dat het dan te laag is, als je er wat aan gaat doen...en dus de deur open moet doen, dan stijgt de temp en je LV, voor je het weet is het weer te hoog en slaat je koelkast aan om weer te koelen en het liedje begint weer van voor :)
Mocht je er 1 gaan aanschaffen via Ali-express kun je leuke goedkope metertjes kopen.

Vacumeermachine is ook leuk inderdaad, hoeft ook niet gelijk, ik heb de mijne pas na 1 jaar kaas maken gekocht, vervolgens 3x gebruikt...nu staat het in de kast..ik ben van plan om het volgend jaar wat meer te gebruiken.
Ik heb een super goedkope bij de Lidl gekocht, ik wilde ook meer, groter, beter, best! maar de goedkoopste was gewoon goed genoeg.
Gelijk wat rollen in verschillende maten mee genomen, ik kan er tegen aan :D

PhilippeVDN

Re: Hallo iedereen!!

#15 Bericht door PhilippeVDN » 26-10-2019 08:49

Hoi,

Ok interessant. Bedankt voor de info!

Dan moet ik niet meteen een splinternieuwe koelkast kopen... Wel liefst eentje die stil is en misschien zit ik dan wel bij de nieuwere... Ik zie wel!

Eerst proberen verse kaas te maken enz :))

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast