Kennismaking

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ignace

Kennismaking

#1 Bericht door ignace » 11-12-2019 21:58

Hallo,
Ik ben Ignace uit Hoegaarden en ben na het volgen van workshop 'kaas maken'
bij Milk magic in Leuven voorzichtig beginnen kaas te maken met wisselend succes, wil hier ervaringen opdoen, grt...

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: Kennismaking

#2 Bericht door Vera » 12-12-2019 10:34

Hallo Ignace, welkom!
Vertel eens wat meer over de wisselende successen, misschien kunnen we je wat raad geven.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

ignace

Re: Kennismaking

#3 Bericht door ignace » 12-12-2019 13:03

Ik heb geen kelder of grot ,dus is het moeilijk om rijping-temperatuur constant op peil te houden,in de garage liggen nu 2 kazen van 1 kilogram te rijpen bij temperatuur ven rond de 8°, is dit te laag??
eventueel laat ik ze langer dan 4 weken rijpen om ze dan pas op te smullen...
Ik heb wel een kleine wijnkoeler op het oog met instelbare temperatuur ,heeft iemand daar ervaring mee? wordt kaas daar niet te droog in ?? Groetjes...

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: Kennismaking

#4 Bericht door Vera » 12-12-2019 20:09

Met de temperatuur is het eigenlijk simpel.
Ideaal is 11 - 13 graden.
Is de temperatuur lager duurt de rijping langer, in jouw geval dus inderdaad wat langer laten liggen.
Is de temperatuur hoger gaat de rijping sneller.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Meerdere leden hebben een wijnkoeler in gebruik om kaas te rijpen. Zal dus best gaan, luchtvochtigheid is ook nog aardig bij te sturen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: Kennismaking

#5 Bericht door Jouke » 18-12-2019 08:00

Hallo en welkom!
Eens met Vera hoor: soms moet je gewoon doen wat er kan en moet dat maar goed genoeg zijn.
Het wordt altijd kaas :-)
Afbeelding

Stacyhach

Glad to be a part of this awesome community!

#6 Bericht door Stacyhach » 02-01-2020 11:09

Thanks for setting up this awesome resource! Happy to be a part of it.

PhilippeVDN

Re: Kennismaking

#7 Bericht door PhilippeVDN » 02-01-2020 13:03

Welkom Ignace!

Ik ben zelf ook nog maar sinds oktober bezig en ik woon in Leuven. Ik heb echter geen cursus gevolgd... Het overgrote deel hier op het forum geleerd en een beetje elders op internet (oa. Gavin Webber op youtube) , het is een fantastische bron!

Wat betreft de rijping heb ik een tweedehands koelkast gekocht (tafelmodel), zonder vriesvak, omdat je dit toch niet gebruikt --> meer ruimte in kaasfrigo en minder verbruik.

Om de temperatuur juist te krijgen, heb ik een externe thermostaat gekocht, waar je je koelkast gewoon inplugt, even temperatuur en marge instellen en hup je bent vertrokken. Het bakje schakelt simpelweg de stroom uit wanneer de temperatuur binnenin de koelkast te laag wordt; deze wordt met een sonde gemeten die je vanbinnen plaatst (kabel loopt tussen rubbers van deur). DIt model heb ik gekocht en dus zeer tevreden over! :

https://www.amazon.it/Inkbird-Termorego ... 0220160302

Succes ermee nog !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten