Te late voorstelronde

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
eikie
Verse kaas
Berichten: 13
Lid geworden op: 29-09-2017 22:05
Contacteer:

Te late voorstelronde

#1 Bericht door eikie » 31-01-2020 10:23

Heb inmiddels al wat kaasjes gemaakt, ook op dit forum gepost en zelfs bij Vera culturen besteld (nogmaals bedankt), maar vergeten mij netjes voor te stellen.. Dat kan dus niet.

Bij deze dan, mijn naam is Peter, woon in het oosten van het land, net over de IJssel bij Deventer. Op zich genoeg boerenwinkels met prima (lokale) kaas, maar zelf doen is toch altijd leuker. Ook een adresje met rauwe melk in de buurt dus qua kaas (maken) prima voorzien.

De reden om kaas te maken is vooral de drang uit te vinden hoe iets gedaan wordt en dat kun je het beste leren door het zelf te doen. En als het leuk is of het resultaat voldoende, dan wordt het vanzelf een hobby. Zo maak ik bijvoorbeeld ook zelf zeep, worsten en dry age ik mijn eigen vlees.

Op kaasvlak ooit begonnen met mozzarella en (uiteraard) een twijfelachtig resultaat. Maar wel eetbare kaas en daardoor de smaak naar meer. Via de recept van Nils twee kleine (pondjes) goudse kaasjes gemaakt en onlangs mijn eerste 1,5 kilo goudse, dit keer via het (youtube) recept van Gavin Webber (wat vrijwel op hetzelfde neerkomt).

Beide gevallen prima kaasjes, ruimte voor verbetering, maar zeer acceptabel.

Ben niet de meest uitbundige poster van het forum, maar zo nu en dan zal ik wel hier en daar te vinden zijn....

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: Te late voorstelronde

#2 Bericht door Vera » 31-01-2020 10:57

He, leuk dat je je even voorstelt, dat wordt zeer op prijs gesteld!
Je bent al lekker bezig. Wat ook een fijn recept is voor Goudse: de oude Goudse van Gerhard. Daar heb je de goede culturen voor in huis. CHN11 en LH-B02. Levert echt een goede kaas.
Echt goede Mozzarella maken is inderdaad een uitdaging..... :roll:
Succes!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: Te late voorstelronde

#3 Bericht door Jouke » 31-01-2020 11:29

Hallo Peter, welkom!
Beter laat dan nooit, toch!

En zo te horen ben je al lekker bezig.
Mozzarella probeer ik ook af en toe en met steeds wissele resultaten. Ik heb nu 2 keer "echte" mozzarella kunnen fabriceren. De andere pogingen waren alleen goed genoeg om te raspen en op de pizza te doen, want die waren net rubber...

Maar dat mag de pret niet drukken 😀
Afbeelding

eikie
Verse kaas
Berichten: 13
Lid geworden op: 29-09-2017 22:05
Contacteer:

Re: Te late voorstelronde

#4 Bericht door eikie » 31-01-2020 15:58

Vera schreef:
31-01-2020 10:57
He, leuk dat je je even voorstelt, dat wordt zeer op prijs gesteld!
Je bent al lekker bezig. Wat ook een fijn recept is voor Goudse: de oude Goudse van Gerhard. Daar heb je de goede culturen voor in huis. CHN11 en LH-B02. Levert echt een goede kaas.
Echt goede Mozzarella maken is inderdaad een uitdaging..... :roll:
Succes!
Het recept voor die kaas was ook dé reden om door culturen bij je te kopen, helft van de familie is met van de oudere kaas, dus deze/volgende week gaat het feest weer beginnen.
Jouke schreef:
31-01-2020 11:29
Hallo Peter, welkom!
Beter laat dan nooit, toch!

En zo te horen ben je al lekker bezig.
Mozzarella probeer ik ook af en toe en met steeds wissele resultaten. Ik heb nu 2 keer "echte" mozzarella kunnen fabriceren. De andere pogingen waren alleen goed genoeg om te raspen en op de pizza te doen, want die waren net rubber...

Maar dat mag de pret niet drukken 😀
Het eerlijk gezegd ben ik ook niet zo'n liefhebber van mozzarella, een echt goede bol lust ik zeker, maar veel supermarkt mozzarella gebruiken we alleen om te smelten.

Misschien dat ik ooit nog een poging maak, maar voor nu gaat de interesse vooral uit naar hardere kazen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten