voorstellen

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
rvergote

voorstellen

#1 Bericht door rvergote » 17-02-2020 14:06

Dag allemaal

Ik ben René woon in Belgë regio west vlaanderen
Ik ben ook wel geïnteresseerd in kaasmaken en wil dat nu ook wel gaan doen en daarbij ik eet ook graag kaas
Een aantal op het forum hier ken ik wel want ben ook al enkele jaren hobby brouwer en lid van het vlaamse en nederlands hobbybrouw forum
Heb me al een beetje ingelezen hier op het forum en in een boek over kaasmaken
Ik heb vroeger nog kaas gemaakt maar is veel te lang geleden in de tijd dat 'tinternet nog niet bestond (+- 35 jaar)
Ben vandaag begonnen een kaasje te maken , recept van niels een gouda kaas
Maar er is een maar , ik heb al onmiddelijk een probleem met mijn zuursel
Ik heb een kaasferment en die heb ik in 1 liter melk gedaan en 24 uur laten verzuren op kamer temperatuur en 12 uur in de koelkast
Nu wilde ik mijn verse melk enten met de verzuurde melk , maar heb eerst eens geproefd om te kijken of dit wel verzuurd was en dit smaakte helemaal niet zuur gewoon naar melk
Deze heb ik dan maar niet gebruikt , en verzuurd met karnemelk die ik deze morgen meegebracht had in geval van
Heb ik mij nu bang gemaakt voor niets of heb ik gewoon niet gesmaakt en was deze melk wel ok ?
Hopelijk komt alles op zijn pootjes terecht en hou ik toch nog een goed kaasje over
nog vele groeten
René

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: voorstellen

#2 Bericht door Vera » 17-02-2020 19:38

Hallo Rene en welkom.
Ik heb niet veel ervaring met moederzuursel, ben al heel rap overgegaan op poedercultuur. Mede omdat de kans van besmetting van je zuursel, zeker bij doorstarten niet gering is. Maar misschien heb je hier iets aan?
viewtopic.php?f=100017&t=2240&hilit=moederzuursel
Dus nog even laten staan en dan gewoon uittesten met een kleine hoeveelheid melk.
Toen 'tinternet nog niet bestond'
Hoe hebben we het ooit zonder gedaan? :lol:
Welk boek heb je?

Ja,ja Vera is altijd nieuwsgierig....
In ieder geval succes met je kaasmaak avonturen en hou ons op de hoogte.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

rvergote

Re: voorstellen

#3 Bericht door rvergote » 17-02-2020 20:30

Ik heb misschien de verkeerde melk gebruikt om te verzuren , was gepasteuriseerde melk en geen UHT
Had ook melk uit de koelkast en niet eerst opgewarmd , heb dan karnemelk als zuursel gebruikt
Na een uur was er ook nog geen stremming en heb enkele druppels stremsel bij gedaan , waarschijnlijk ook geen goed idee , beter was waarschijnlijk CaCl
Gelezen dat meer stremsel een bittere smaak geeft maar we zullen zien (proeven)
Het boekje dat ik hier heb is nog ten tijde van zonder 'tinternet , kaas je kaasje
Anders ziet het er goed uit
Maar het forum is er voor te leren hé

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: voorstellen

#4 Bericht door Jouke » 18-02-2020 07:39

Welkom Rene!
Jammer dat het niet gelukt is met het zuursel. Dat kan best komen doordat je geen UHT melk gebruikt hebt, lijkt me.
Het moet echt wel duidelijk zuur zijn, dat proef je echt hoor.
Wel grappig dat er zo wat brouwende kaasmakers zijn. Dat lijkt elkaar goed aan te vullen.
Afbeelding

rvergote

Re: voorstellen

#5 Bericht door rvergote » 18-02-2020 14:52

Dat mijn melk niet stremde kan misschien komen doordat ik een oplossing van 30% CaCl heb gebruikt , zo gekocht in de winkel , heb hier namelijk ook zuivere vlokken staan
Heb vorig jaar eens een kleine cursus kaasmaken mee gevolgd in de winkel waar ik mijn spullen koop en heb een beschrijving meegekregen die ik nu nog eens bovengehaald heb , en daar staat op 5 druppels stremsel/liter
ik had er maar 3/liter gebruikt
volgende keer beter opletten :D

rvergote

Re: voorstellen

#6 Bericht door rvergote » 08-03-2020 18:30

Vandaag eens mijn eerste kaas aangesneden en moet zeggen is zeer goed meegevallen , kreeg zelf een proficiat van het vrouwke dus het moet meevallen
Voor mij mag hij iets smediger zijn

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: voorstellen

#7 Bericht door Jouke » 08-03-2020 19:37

Dat is een goed begin: het smaakt, maar er is wel ruimte voor verbetering 😎
En de verslaving om een perfecte kaas te maken is begonnen.... 🤪
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: voorstellen

#8 Bericht door Vera » 08-03-2020 19:53

Die 30 procent oplossing is gewoon goed hoor. Daarop zijn de hoeveelheden in de recepten steeds gebaseerd.
Maar uiteindelijk dus goed gekomen.... Dat is fijn. :lol:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten