Halo, ik ben Reinier

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
reinier

Halo, ik ben Reinier

#1 Bericht door reinier » 21-06-2020 10:51

Hallo allemaal,

Mijn naam is Reinier. Omstreeks 2008 ben ik begonnen met bierbrouwen, waarna ik in 2015 een aantal keer kaas heb gemaakt. Toen kwamen er 2 kinderen waardoor onder andere de zin om te brouwen en kaasmaken is vervlogen. Nu wil ik weer gaan bierbrouwen, maar om een voozichtige start te maken ben ik deze week weer begonnen met kaasmaken, aangezien dit (met alle respect) een eenvoudiger proces is. Aangezien bier allergisch is voor kaas (melkzuurbacterien zorgen voor zuur bier) doe ik dit in de keuken en het bierbrouwen op zolder.

Ik heb deze week een kleine houten stelling gemaakt die in mijn temperatuurgeregelde koelbox past. Gisteren heb ik een kaaspers gemaakt waarop ik 4 kazen kan persen. Dit werkt zonder hefboom, maar met 4 plateaus die ieder vier geleiders hebben. Ik ben nu aan het coaten, een bovenkant en de zijkant. Hoeveel tijd moet er tussen zitten om de andere kant te coaten? Vanmiddag ga im een tweede poging doen om kaas te maken. Hierbij ga ik melk van de boer gebruiken ipv de supermarkt. Ik ben weer heel benieuwd naar de resultaten.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: Halo, ik ben Reinier

#2 Bericht door Jouke » 21-06-2020 11:01

Hallo Reinier, welkom!
Zodra de ene laag coating droog genoeg is om op te liggen, kun je de kaas omdraaien en de andere kant coaten.
En... als je eens bierkaas wil maken, kun je dat met eigen gemaakt bier doen. Leuk!
Afbeelding

reinier

Re: Halo, ik ben Reinier

#3 Bericht door reinier » 21-06-2020 12:14

Bierkaas! Eerlijk gezegd niet aan gedacht! Ik dacht eerder aan bier met kaas :p
Eens uitzoeken hoe dat moet...

Friemeltje
Oude kaas
Berichten: 608
Lid geworden op: 30-07-2018 08:42
Contacteer:

Re: Halo, ik ben Reinier

#4 Bericht door Friemeltje » 22-06-2020 09:40

Welkom op het forum!

Bierkaas....ipv kaas in pekel, kaas in bier (wijn kan ook), let wel op het zouten van je kaas.

reinier

Re: Halo, ik ben Reinier

#5 Bericht door reinier » 22-06-2020 10:22

Ik heb net een proef gedaan met Westmalle dubbel met gebruikelijke verhouding zout. Ik twijfel alleen nog aan de lengte van het pekelbad. De eerste badge heb ik 12 uur gepekeld. Ik begrijp dat bierkaas wat korter mag. Is 6 uur realistisch? Uit het 'bierkaas-draadje' op dit forum lees ik verschillende lengtes.

Friemeltje
Oude kaas
Berichten: 608
Lid geworden op: 30-07-2018 08:42
Contacteer:

Re: Halo, ik ben Reinier

#6 Bericht door Friemeltje » 22-06-2020 15:09

Ik heb in een home-made biertje heel lang de kaas laten dobberen.
Daarna heb ik een pekelbad er van gemaakt en het gezout.
Helaas was het niet echt een succes. (binnenste smaakte niet naar bier.) (mogelijk was de bier niet sterk genoeg)

lily
Extra belegen kaas
Berichten: 454
Lid geworden op: 15-12-2017 16:38
Contacteer:

Re: Halo, ik ben Reinier

#7 Bericht door lily » 22-06-2020 17:23

Hoi gister de workshop op Facebook gevolgd voor 6 liter melk 1 flesje bier op warmen tot 72 graden terug koelen naar melk temperatuur en voor het stremmen der bij doen de rest gewoon werkwijze Goudse van nils
Ja nu ga ik echt LOS

Olga89

Re: Halo, ik ben Reinier

#8 Bericht door Olga89 » 04-08-2020 20:16

Hallo reinier,

Ik heb ook mijn eerste bierkazen gemaakt. Via de workshop van nils koster.
Bij het proeven had ik bij het ene stuk een goede biersmaak maar bij het andere amper/geen biersmaak, iets met bezinken tijdens het stremmen misschien??

Ik wil snel weer met bier aan de slag want dit smaakt naar meer

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten