Kaasboer?

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Joris

Kaasboer?

#1 Bericht door Joris » 03-08-2020 09:28

Beste mensen,


Ben enigszins belegen en woon in het Gooi. Erg gezellig en leuk alleen vraag ik me wel af waar al die kaasboeren blijven. Alsof we kaas niet meer lekker vinden en dat kan gewoon niet. Echt hoor, dank jullie voor het redden van de wereld! Nu ik ook ga proberen wat kaas te maken hoop ik niet dat jullie pogingen teniet gedaan worden.


Groetjes,
Joris

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: Kaasboer?

#2 Bericht door Vera » 03-08-2020 20:28

;) Dag Joris, welkom.
Je slaat de juiste toon aan, ik ga proberen wat regelmatiger te posten. Mijn hoofd stond een poosje niet naar kaasmaken.... en ook niet naar posten hier. Ik zal in leven beteren.
Ben je al begonnen? Of ga je nog beginnen?
Gisteren heb ik feta gemaakt. Heeft een dagje uitgelekt en staat nu in de pekel.
Morgenmiddag ga ik de blokken klein snijden en op kruidenolie zetten. Het begin is er weer. ;)

Jij succes met het kaasmaken en als de vragen gaan rijzen, stel ze maar!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Joris

Re: Kaasboer?

#3 Bericht door Joris » 04-08-2020 09:11

Hoi Vera,

Waar heb je de feta van gemaakt schapen-, geiten- of koemelk?

Moet nog beginnen. Wil zelf vooral alle soorten kaas gaan maken, ook een feta. Zeker een feta eigenlijk. Eerst maar kijken of er iets gaat lukken.
Welke kaas(zen) zijn enigszins snel te maken/rijpen en dan met name de niet harde kazen?

'k snuffel nog wat rond hier.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: Kaasboer?

#4 Bericht door Vera » 04-08-2020 19:28

Dag Joris,
Ik maak alleen kaas van koemelk. Wij wonen in Duitsland en hier geen schapen of geiten In de buurt.
Feta is echt heel makkelijk. Haha, eigenlijk is elke kaas makkelijk als je de slag eenmaal te pakken hebt.
Mijn recept is gebaseerd op het recept daarvoor van Jessy. Zoek maar eens bij pekelgerijpte kaas. Alleen pekel ik minder lang. Zij pekelt 2 dagen als ik het uit mijn hoofd zeg. De kaas is ons na een dag pekelen al zout genoeg.
Zet het dan op kruidenolie. Deze keer provencaalse kruiden, een pot met peper en een halve pot met gerookte paprikapoeder.
Na een weekje is de smaak al lekker ingetrokken en kun je het eten. Maar je kunt het ook langer bewaren, door de olie blijft het heel lang goed.
Snuffel ook eens bij verse kazen, daar vind je van alles wat direct eetbaar is.
Succes.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Olga89

Re: Kaasboer?

#5 Bericht door Olga89 » 04-08-2020 20:11

Welkom joris!!!

Joris

Re: Kaasboer?

#6 Bericht door Joris » 05-08-2020 22:58

Hoi Olga, goed dat 89 weg laat?

Vera, zal eerst voor koemelk gaan. Voorhanden en na gelezen te hebben dat geitenmelkwrongel minder stabiel is dan koemelk lijkt het me een goede keuze. Maar zal uiteindelijk echt wel schapenmelk gebruiken (ook minder stabiele wrongel?), als het moet koop ik een schaap. Hup zo de pan in om te verwarming, schijnt vriendelijker te zijn voor het milieu. Niet verwarmen tot 29°C maar af laten koelen.

Ben zelf erg van de authentieke recepten van alles eigenlijk. Van daaruit lekker experimenteren. Is er een recept van echte feta te vinden?

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: Kaasboer?

#7 Bericht door Jouke » 07-09-2020 11:38

Hoi Joris, welkom.
Het recept van Jessy bij Pekelgerijpte kaas is echt een aanrader. Het maakt niet uit of je daar koeien- of geitenmelk voor gebruikt, de bereiding blijft hetzelfde. De smaak zal uiteraard wel verschillen.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten