Hallo kaasmakers

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Kloske
Verse kaas
Berichten: 3
Lid geworden op: 09-10-2020 18:20
Contacteer:

Hallo kaasmakers

#1 Bericht door Kloske » 17-10-2020 22:46

Hallo allemaal,

Ik ben Klaas, 57 jaar oud en woon in Noord-Brabant. Ik heb 1 maand geleden een rondleiding gehad op een kaasboerderij in de buurt van Gouda. Ik heb het hele proces van kaasmaken gezien en ik dacht, zou ik dat zelf ook kunnen. Ik ben eerst wat gaan inlezen op internet en heb toen een starterspakket gekocht bij Brouwland, ik heb maar meteen een kaaspers erbij gekocht. In het pakket zat het boek "Zelf kaas maken" van Tim Smith wat voor mij een prima boek is. Nog wat extra spullen aangeschaft, ontsmettingsmiddel, calciumchloride en een schuimspaan. Gisteren mijn eerste poging, een Goudse kaas van ongeveer 500 gram. Volgens mij is alles goed gegaan en mijn eerste kaasje ligt nu te rijpen in de kelderkast. Vandaag poging 2, een Edammer kaas ook van 500 gram, die staat nu nog in de pers. Ik gebruik nu volle gepasteuriseerde melk uit de supermarkt, ik vind rauwe melk rechtstreeks van de boerderij nog te link, wat als er toch "foute" bacteriën in zitten, ik wil dit risico nu niet lopen. Ik heb het restant van de moedercultuur (Lactoferm) in de vriezer gedaan, volgens de theorie kan ik dat ongeveer 3 maanden daar bewaren. Ik zit nu al te denken aan een truffelkaas te maken gemaakt met truffeltapenade en het recept van Goudse kaas. Ik heb het eindresultaat van mijn eerste kazen uiteraard nog niet kunnen proeven maar ik vind het erg leuk om te doen. Een leuke hobby met hopelijk een smaakvol kaasje uit eigen keuken als resultaat.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: Hallo kaasmakers

#2 Bericht door Vera » 18-10-2020 10:46

Hallo Klaas welkom. Leuk dat een rondleiding gelijk tot een nieuwe hobby geleid heeft. Beginnen met winkelmelk is echt geen schande, de meesten van ons zijn daar mee begonnen.. Maar je hoeft niet echt bang te zijn voor rauwe melk. Dan wel altijd salpeter gebruiken voor de veiligheid. De smaak van je kaas zal ook beter zijn dan met winkelmelk. Ik wens je succes en hou ons op de hoogte van de resultaten, dat maakt het forum leuk en levendig.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: Hallo kaasmakers

#3 Bericht door Jouke » 19-10-2020 20:44

Hallo Klaas, en welkom.
Rauwe melk kan prima, zoals Vera ook al aangeeft. Het werkt véél prettiger dan winkelmelk en geeft lekkerder kazen 😉
Afbeelding

Kloske
Verse kaas
Berichten: 3
Lid geworden op: 09-10-2020 18:20
Contacteer:

Re: Hallo kaasmakers

#4 Bericht door Kloske » 20-10-2020 21:49

Ik zag toevallig vandaag in mijn dorp een boerderij waar ik verse melk kan kopen. Ik ga eerst salpeter bestellen en dan een poging wagen met de verse melk. Valt mij wel op dat de prijzen bij brouwmarkt over het algemeen lager liggen dan bij brouwland. Heeft iemand nog een tip waar je nog op andere sites goede spullen kan bestellen?

lily
Extra belegen kaas
Berichten: 454
Lid geworden op: 15-12-2017 16:38
Contacteer:

Re: Hallo kaasmakers

#5 Bericht door lily » 03-11-2020 15:23

welkom
tipje er zijn life workshops op facebook van nils heel leerzaam in het begin en je kunt meteen je vraag stellen
Ja nu ga ik echt LOS

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast