Nieuw Gronings kaasje

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
LaSanne

Nieuw Gronings kaasje

#1 Bericht door LaSanne » 05-02-2021 10:33

Hallo!

Ook ik ben nieuw lid hier op dit forum. Heb überhaupt geen ervaring met fora dus ben erg benieuwd wat er allemaal voorbij gaat komen.

Ik heb vorig jaar op een boerderij een keer Gouda kaas gemaakt en daarna wat materialen gekocht om thuis aan de slag te gaan. Het afgelopen jaar 3 keer goudse kaas gemaakt maar telkens was het resultaat teleurstellend. Of het kaasje had een vreemde smaak, of het was te zout of erg snel uitgedroogd...
Ik wil nu een stap terug doen en beginnen met makkelijker recepten en meer routine inbouwen door vaker zuivelproducten te maken.

Twee weken geleden heb ik dit gedaan:
10 liter rauwe melk van de boer laten staan en de volgende dag afromen. Van de slagroom heb ik boter en karnemelk gemaakt. Ik gebruikte hier poeder-zuursel bij.
De overige magere melk heb ik langzaam gepasteuriseerd (30 min op minstens 60C).
Daarna zuursel en lebstremsel toegevoegd en op 25C laten rijpen. Maar het effect van zowel zuursel als stremsel was te sterk en er kwam jonge kaas uit terwijl ik er yoghurt/kwark uit wilde halen.

Deze week een nieuwe poging met 5 liter verse melk. Zonder afromen en zakjes en andere kunstmatige toevoegingen. Eerst pasteuriseren, terugkoelen en lepels bestaande yoghurt toegevoegd (2 el per liter). Daarna op 30C laten rijpen gedurende de dag. Toen uit laten hangen en nu heb ik 2 ltr heerlijke yoghurt.
Waar ik mee wil experimenteren is de structuur van de yoghurt, het was nu namelijk redelijk slijmerig. Is dat een kwestie van een andere start-yoghurt toevoegen? Of laten rijpen op een andere temperatuur?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Groetjes uit het hoge noorden,
Sanne

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Re: Nieuw Gronings kaasje

#2 Bericht door Vera » 05-02-2021 14:09

Hallo Sanne, welkom op het forum. En veel plezier met je zuivelmakerij.

Yoghurt maak ik al jaren, net als karnemelk. Ik maak het van winkelmelk.
Yoghurt: melk warmen naar 4o graden. Flinke scheut yoghurt erdoor roeren en dan laten rijpen op 40 graden.
De yoghurt hoeft niet uit te lekken, tenminste dat doe ik niet. Deze yoghurt kun je steeds mee doorstarten tot je proeft dat het te zuur wordt.
Karnemelk hetzelfde maar dan warmen naar ca 20 graden en zorgen dat het op temperatuur blijft. En ook deze kun je dan steeds doorstarten.

Als je het gebruikte recept voor je kaas eens met ons wilt delen? Misschien kunnen we daar dan uithalen waarom het geen lekkere kaas werd?

Succes!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

jan96

Re: Nieuw Gronings kaasje

#3 Bericht door jan96 » 05-02-2021 16:46

Het slijmerige van de yoghurt komt door de lage temperatuur. In yoghurt zitten nornaal twee bacteriesoorten. 1 zorgt er voor het slijmerige, deze bacterie groeit bij lagere temperaturen (ruim onder 40 graden) harder dan de andere bacterie waardoor de yoghurt slijmerig wordt.

Marieke1973

Re: Nieuw Gronings kaasje

#4 Bericht door Marieke1973 » 22-02-2021 21:00

Hallo,

Welkom. Kaas maken is leuk en yoghurt maken ook. Allebei met melk maar toch weer anders. Als ik je nog een tip mag meegeven over yoghurt maken. Zoals Jan hierboven al aangeeft is je temperatuur waarschijnlijk te laag. Ik zou hoger beginnen en vooral meten hoe warm hij is na het rijpen. Of de manier waarop je de melk warm houd tijdens het rijpen, nadoen met water (dan kost t niks) en dan gedurende het proces de temperatuur meten. Snap je wat ik bedoel? Zo niet, laat het me weten.
Succes.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: Nieuw Gronings kaasje

#5 Bericht door Jouke » 28-02-2021 10:04

Welkom op het forum.
Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat al eerder gezegd is. Yoghurt op 40 graden, zonder stremsel erbij. Werkt bij mij altijd heel goed.
Als ik geen yoghurt meer in huis heb om mee door te starten, gebruik ik een yoghurt-startcultuur, en dat wordt dan ook heerlijke yoghurt (waarmee ik dan weer een tijdje kan doorstarten met de restjes)
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten