Hallo

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Katinka
Verse kaas
Berichten: 3
Lid geworden op: 15-02-2021 11:59
Contacteer:

Hallo

#1 Bericht door Katinka » 16-02-2021 15:01

Hallo allemaal,

Ik ben Katinka, 27 jaar, werk in de zorg en woon in Gelderland. Sinds ongeveer een half jaar ben ik af en toe kaas aan het maken, de laatste weken wat vaker omdat er wat minder andere bezigheden zijn in de lockdown. Een heerlijk ontspannende bezigheid en ik ben dol op kaas :D
Ik ben vooral begonnen met recepten uit het boek van Nils met tips van dit forum. Nu ik een account heb zie ik dat er nog veel meer informatie en recepten hier te vinden zijn waar ik mee aan de slag kan!

Hieronder wat foto's van wat ik de laatste tijd heb gemaakt.

Afbeelding
4 maanden gerijpte goudse kaas

Afbeelding
Een blue stilton en twee blauwe goudse kaasjes. Mijn eerste blue stilton was mislukt omdat er maar geen blauwschimmel op groeide (en wel andere kleurtjes) maar zo te zien doet deze het beter

Afbeelding
Brie

Afbeelding
Drie goudse kruidenkaasjes (brandnetel, kruidenboter kruiden met mosterdzaad en italiaanse kruiden), hier net uit de pekel

Afbeelding
Parmezaan, de achterste is twee maanden geleden gemaakt maar die begon al snel te barsten, ik denk dat ik de wrongel niet klein genoeg gesneden heb. In de barsten groeit schimmel dat er niet goed uit te poetsen is, maar omdat de kaas verder wel goed ruikt laat ik deze nog even rijpen en kijk dan wel of het nog iets geworden is.
Vorig week daarom maar een nieuwe poging gedaan (de voorste kaas)

Friemeltje
Oude kaas
Berichten: 608
Lid geworden op: 30-07-2018 08:42
Contacteer:

Re: Hallo

#2 Bericht door Friemeltje » 17-02-2021 10:14

Hoi welkom!
Goed bezig!
Die laatste foto heeft flinke groeven, probeer iets harder te persen, of als het al te koud is, kun je het onder warme kraan iets opwarmen en dan nog eens persen.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: Hallo

#3 Bericht door Jouke » 17-02-2021 14:25

Goed bezig hoor! Ziet er mooi uit allemaal.

Harde kazen hebben altijd de neiging om wat open te barsten tijdens het rijpen (bij mij gebeurt dat ook meestal), dat geeft helemaal niets. Die blauwe schimmel kun je proberen weg te borstelen met een schone/nieuwe nagelborstel en wat grof zout. Maar omdat deze blauwe schimmel altijd zuurstof nodig heeft om te groeien, zal het echt alleen aan de buitenkant zitten. Maak je niet bezorgd om de rest van de kaas. Als je hem aansnijd, kun je die plekjes gewoon wegsnijden.
Afbeelding

nvanremo

Re: Hallo

#4 Bericht door nvanremo » 17-02-2021 22:10

Knap dat je al die kazen hebt uitgeprobeerd.
Welke vind je zelf het lekkerst?

Katinka
Verse kaas
Berichten: 3
Lid geworden op: 15-02-2021 11:59
Contacteer:

Re: Hallo

#5 Bericht door Katinka » 18-02-2021 07:59

Bedankt voor de tips!
Ik zal vanmiddag eens met een nagelborstel de parmezaan proberen ook in de kieren schoon te krijgen, lukt dat niet dan hoef ik me er dus ook niet al te druk over te maken.

Van wat ik nu gemaakt heb weet ik nog niet wat het lekkerst is. Ik hou eigenlijk van bijna alle soorten kaas. Hiervoor heb ik één keer brie gemaakt en die was heerlijk. De naturel goudse kaas op de foto is de derde die ik gemaakt heb en de beste tot nu toe, dus er zit gelukkig verbetering in :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten