Nieuwe kaasmaker met vragen

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
GeraldHemel

Nieuwe kaasmaker met vragen

#1 Bericht door GeraldHemel » 24-05-2021 19:45

Beste Allemaal. Morgen krijg ik mijn starterkit van brouwland om kaas te kunnen maken ! Ik heb er veel zin in !
Ik heb nog wel wat praktische overwegingen :
Kan ik kaas maken zonder kaasgrot?
Als ik een kaasgrot nodig heb, kan ik dan eenvoudige wijnkoelkast van bol.com kopen?
Ik woon naast een boer die melk van zijn eigen koeien verkoopt. Kan ik die melk ongepasteuriseerd gebruiken?
Wat uis een mooi beginnerskaasje?

Vr gr Gerald

Friemeltje
Oude kaas
Berichten: 608
Lid geworden op: 30-07-2018 08:42
Contacteer:

Re: Nieuwe kaasmaker met vragen

#2 Bericht door Friemeltje » 26-05-2021 09:30

Kan ik kaas maken zonder kaasgrot?
- Ja dat kan, probeer het in een koele ruimte te laten rijpen.
Mocht je geen koele ruimte hebben dan kan het als nog alleen dan versnelt het proces enorm, dus houd er rekening mee.


Als ik een kaasgrot nodig heb, kan ik dan eenvoudige wijnkoelkast van bol.com kopen?
- Ja die koelkasten zijn perfect omdat je ze kunt reguleren kwa temperatuur, mocht je er 1 kopen waarbij dat niet kan, kun je een schakelbox kopen die met een temperatuur regelaar in de koelkast dan aan of uit gaat zodat de temp ongeveer die bepaalde graden blijft. (bv deze https://www.braumarkt.com/inkbird-itc-3 ... egelaar-eu)

Ik woon naast een boer die melk van zijn eigen koeien verkoopt. Kan ik die melk ongepasteuriseerd gebruiken?
- Uiteraard kan dat ook, let er wel op dat kleine kinderen en zwangere vrouwen dan de kaas eigenlijk niet zouden kunnen eten.

Wat uis een mooi beginnerskaasje?
- De goudse van Nils is een leuke kaas om mee te beginnen.
- Hangt van je culturen af maar je kan er dan bv ook een oude goudse van maken.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: Nieuwe kaasmaker met vragen

#3 Bericht door Jouke » 31-05-2021 14:55

Hallo en welkom!
Eigenlijk vind ik alle half harde kazen wel goed om mee te beginnen. De een is niet echt ingewikkelder dan de ander.
Alleen Mozzarella is echt geen beginnerskaas en een schimmelkaas is misschien ook iets om nog even mee te wachten tot je een beetje gevoel hebt bij wat je aan het doen bent.

Verder? Lekker beginnen en dingen uitproberen!
Verse rauwe melk is het mooiste dat er is om kaas mee te maken. Fijn om dat naast de deur te hebben!
Afbeelding

GeraldHemel

Re: Nieuwe kaasmaker met vragen

#4 Bericht door GeraldHemel » 03-06-2021 09:25

Ik heb mijn oog op een Edammer laten vallen, dat wordt mijn eerste echte kaas (gisteren boursin gemaakt wat best goed ging). Bedankt voor de antwoorden ! Ik laat op FB wel de eerste resultaten zien !

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: Nieuwe kaasmaker met vragen

#5 Bericht door Jouke » 07-06-2021 19:54

Leuk!
Afbeelding

lily
Extra belegen kaas
Berichten: 454
Lid geworden op: 15-12-2017 16:38
Contacteer:

Re: Nieuwe kaasmaker met vragen

#6 Bericht door lily » 14-06-2021 13:44

kijk de kaasworkshops van Nils eens na op facebook en misschien boek kaas uit eigen keuken eenvoudig te lezen en goede beginners receptjes erin
Ja nu ga ik echt LOS

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten