nice to meat joe

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
cheesie
Verse kaas
Berichten: 1
Lid geworden op: 13-01-2022 18:46
Contacteer:

nice to meat joe

#1 Bericht door cheesie » 28-02-2022 20:21

goeden avond kaasliefhebbers,
ik heb me al een tijdje geleden opgegeven bij jullie forum. echter ben ik pas vandaag zover om even een cv te plaatsen
mijn core business is charcuterie, lekker vlees bestoken met schimmels ed om de lekker te maken ( dun gesneden op een borrelplankje, en liefst met kaasje erbij)
charcuterie is voor mij als ex slager niet zo uitdagend als kaasmaken.
dat heb ik nu al twee keren ondervonden, beide keren kreeg ik geen mooi gestremde melk, wil ik maar zwijgen van een gladde kale breuk :D
ik ben gelukkig getrouwd met de meest geduldige en lieve vrouw die bestaat.
zij heeft mij niet alleen twee prachtkinderen gegeven, maar ook de mogelijkheid om al mijn hobby's en interesses uit te voeren.
en geloof me, als je met vlees gaat stoeien dan word het pas echt duur.
ik woon in het zuidelijkste zuiden van het land, tussen de heuvels, en op een goede 4 minuten van België en op 25 minuten van Duitsland.
altijd op zoek naar nieuwe culinaire en artisanale uitdagingen, vandaar mijn uitstap naar kaasmaken, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik daar ff wat meer moeite mee heb.
nochtans zal ook dat mij lukken, want opgeven zit niet in mijn woordenboek.
ik heb dus nog twee prachtige dochters, en roedel ruwharige teckels en een hoop hobby's, ( waarvan 9 van de 10 met eten te maken hebben)
verder rijd ik graag motor, ga met camper weg en bekwaam me in ouderwetse methodes van vlees ( en nu ook kaas) maken
verder wee ik ff niets meer,
grt butcherke

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: nice to meat joe

#2 Bericht door Jouke » 03-03-2022 11:08

Welkom en leuk om te horen dat je al een poging gewaagd hebt.
Als je problemen hebt met stremmen, kan dat eigenlijk aan niet zoveel dingen liggen.
- De meest voor de hand liggende: de melk die je gebruikt hebt was niet vers/rauw, maar uit de winkel/gepasteuriseerd. Winkelmelk wil bij mij ook vaak vervelend doen met stremmen.
- Verder kan het zijn dat je te lang verzuurd (jawel!). Mijn tip: verzuur met goed kant en klaar gevriesdroogde poederzuursels en verzuur maximaal 15 minuten.
- Wat je nog kunt doen om de stremming wat te bevorderen, is het toevoegen van CaCl. Te koop als vloeistof bij diverse kaaswinkels.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten