Kennismaking Arjen

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Arjen-b
Verse kaas
Berichten: 1
Lid geworden op: 15-05-2022 21:43
Contacteer:

Kennismaking Arjen

#1 Bericht door Arjen-b » 15-11-2022 21:33

Hallo allemaal,

even voorstellen: Ik ben Arjen, en maak al een tijdje dankbaar gebruik van jullie forum. Woonachtig in de regio Brabant, waar ik verse melk haal bij de boer.
Inmiddels al een paar kaasjes (4 rondes) verder. De eerste was een beetje zuur, waarschijnlijk (achteraf) door te kort roeren denk ik, of te weinig waswater..

Toen ik de Goudse van Nils probeerde ging het gelijk goed. Dat was ook slechts 1x wei aftappen, waardoor de kaas wat smeuïger werd. Graadje kouder tijdens tweede keer opwarmen (34ºC) werd de kaas nog nog zachter van, zelfs met najaarsmelk..

Mijn opa en oma hadden vroeger een kaasboerderij, dus vandaar de interesse in zuivel verwerking ;).

Materiaal:
-Een elektrische weckketel van 20L via marktplaats
-Een elektrische boterkarn 20L van de Boer drachten
-Sinds kort een klein dubbel kaaspersje, na een hoop gedoe met bakstenen en stukken hout
-2de hands 1Kg. vaatjes

Karnemelk / Roomboter:
Ik kies er bewust voor om geen room af te scheppen, want karnemelk is best lekker, en room afscheppen vindt ik persoonlijk een heel gedoe ;)
Karnemelk maak ik met een starterscultuur van yoghurt.nl, alleen is de boter opbrengst nog een beetje laag, 200gr boter op 8L melk, maar daar wordt aan gewerkt (ik denk een te lage karn temperatuur).. De emmer met aangezuurde melk had ik even in de diepvries gezet omdat ik snel wilde afkoelen, dus toen was de melk een graadje of 7 bij het karnen. de gedachte was: hoe kouder, hoe beter het vet gaat stollen. maar dat lijkt dus niet zo te zijn.. volgende keer proberen met een karntemperatuur van 14 graden. In ieder geval ben ik er nu wel achter dat 24uur verzuren wel ongeveer de max is, omdat je bij 36uur verzuren een dikke smurrie krijgt. Ook zo met pasteuriseren. leuk, maar dan moet je blijkbaar enorm snel terugkoelen, want als je het een nachtje laat afkoelen na pasteuriseren dan kan het 's-ochtends zo door de wc. Dus hier wordt niet meer gepasteuriseerd :p.

Yoghurt maakte ik altijd in een emmer met temperatuur regelaar en een gloeilamp, maar sinds kort zet ik gewoon glazen flessen in de weck ketel,
met onderin een bodempje water, en daar hang ik dan de thermometer in voor de temperatuur regelaar. Dan schakelt die de weck ketel aan en uit op basis van de temperatuur.
Ging de eerste keer vrij goed, de yoghurt was alleen nog een beetje dun, maar misschien is de tweede kweek wel wat dikker. de smaak was prima in ieder geval..

Bedankt allemaal voor de goeie tips en de schat aan waardevolle informatie!

mvg. Arjen

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: Kennismaking Arjen

#2 Bericht door Jouke » 20-11-2022 10:30

Welkomen zo te lezen ben je al lekker bezig!!
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten