kennismaking

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
TirzaKaasMeisje
Verse kaas
Berichten: 5
Lid geworden op: 04-09-2023 22:41
Contacteer:

kennismaking

#1 Bericht door TirzaKaasMeisje » 12-09-2023 12:52

Hallo allemaal,
Bij deze wil ik me even voorstellen. Ik ben sinds kort begonnen met Kaas maken. Ik ben dit forum tegen gekomen en heb al wat kunnen lezen en leren van iedereens ervaringen en kennis. Mijn eerste 2 kaasjes - gemaakt m.b.v. Starters/beginners set voor kaas maken, liggen nu in mijn zelf geknutselde "kaasgrot" in onze kelder. Hopelijk met 1 a 2 weken eerste "proeverij". Kaasjes nummer 3 en 4 heb ik aangepast (1x "gewassen ipv 2 - en langer persen) n.a.v. tips die ik hier heb gelezen. Ben reuze benieuwd. Het lastigste vind ik, is het "exact" op temperatuur werken...Ik schiet telkens een paar tiende graden naar boven uit...29,7 - 36,4...geen idee of dit grote gevolgen heeft. En mijn 3rde kaasje bleef erg lang nat, na 3 dagen kon ik haar pas "Coaten"...ik kon nergens duidelijke info hierover vinden...misschien zijn er hier mensen met tips?
Maar om met te houden op de kennismaking - en niet direct met allerlei beginners vragen te komen :) -
Ik ben graag in de keuken bezig. Zelf brood bakken, Pasta maken. Ook de Kamado-bbq is een van mijn grote hobby's. Nu dus ook het kaas maken...
Ik moet me inhouden niet elke paar dagen weer te geen maken...het is echt heel erg leuk! Nu de smaak nog ;)
Fijn om erbij te zijn, bij dit forum,
Groetjes, Tirza

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: kennismaking

#2 Bericht door Jouke » 13-09-2023 09:45

Hoi en welkom!
Leuk dat je al begonnen bent!

Mijn geperste kazen liggen ook gerust een paar dagen te drogen hoor. Dat geeft niks. Kaas maken is geduld hebben.
Ik leg ze op 1 of 2 dubbelgevouwen keukenpapiertjes. Elke ochtend en avond draai ik ze om en geef ze een nieuw papiertje. Als je het oude papiertje helemaal droog aantreft bij het keren, dan kun je gaan coaten.
Afbeelding

TirzaKaasMeisje
Verse kaas
Berichten: 5
Lid geworden op: 04-09-2023 22:41
Contacteer:

Re: kennismaking

#3 Bericht door TirzaKaasMeisje » 13-09-2023 23:11

Dank je wel voor je Opbeurend bericht! Heb nu best goeie hoop :) Ik heb het 'keukenpapiertjes tip" meteen uitgevoerd. Kaas nummer 3 is nu dus gecoat. En nummer 4 gaan we morgen zien...hopelijk papiertje droog.
Over paar dagen kunnen we nummer 1 gaan aansnijden...spannend! :)

TirzaKaasMeisje
Verse kaas
Berichten: 5
Lid geworden op: 04-09-2023 22:41
Contacteer:

Re: kennismaking

#4 Bericht door TirzaKaasMeisje » 23-09-2023 00:39

Eerste kaasje is geproefd! Ik vond er zelf een bittere nasmaak aan...maar de rest...kids, moeders en man...vonden dat helemaal niet..(denk dat ze lief wilden zijn over mijn eerste allereerste poging) :D
Of Ik te kritisch? Ideeën over wat de bittere nasmaak kan veroorzaken?

Had graag een foto van mijn "eerste" gepost...kan niet vinden hoe dat kan nog..

Maar....ik ga door...lees overal hoe verslavend dit is....het is waar!!! :lol:

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

Re: kennismaking

#5 Bericht door Jouke » 28-09-2023 11:22

Bitter kan zijn wat teveel stremsel of Salpeter toegevoegd.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten