Even voorstellen: Jacob Nauta, kaasmaker

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jacob Nauta

Even voorstellen: Jacob Nauta, kaasmaker

#1 Bericht door Jacob Nauta » 01-03-2014 20:23

Goeienavond allen,

Ik ben kaasmaker op De Wartenster in Friesland. Wij maken rauwmelkse goudse kazen. Gekke smaken is onze specialiteit. Momenteel ben ik aan het rondkijken om eens wat schimmelkazen of andere specialiteiten te maken. Hier heb ik nog geen ervaring mee. Vragen over Goudse kaas kan ik veelal wel beantwoorden.

hartelijke groet, Jacob

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#2 Bericht door Vera » 01-03-2014 20:55

Goedenavond Jacob! Welkom hier op het forum.
Leuk een profi erbij die denkt dat hij hier tussen de amateurkazers misschien iets tegen kan komen van zijn gading!
Ik denk zomaar dat wij meer van jou dan jij van ons kunt leren.....
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jacob Nauta

#3 Bericht door Jacob Nauta » 01-03-2014 21:17

Als je iets wilt weten, vertel ik het graag!

Ik weet best veel van de goudse kazen.. De bereiding van de overige soorten is voor mij nog nieuw..

Ik wil binnenkort de blauwschimmel en de brie gaan proberen.

webmaster

#4 Bericht door webmaster » 02-03-2014 10:51

Hallo Jacob, nogmaals welkom! Waar ik nieuwsgierig naar ben, is hoe je in dit vak terecht bent gekomen? Zo te zien hebben jullie een behoorlijke installatie staan! Hoeveel melk verwerken jullie per keer?

Jacob Nauta

#5 Bericht door Jacob Nauta » 02-03-2014 16:14

Mijn interesse voor melkverwerking ligt er in dat je als veehouder (intussen ex-veehouder) niet langer een halffabrikaat aflevert, maar een product voor consumptie. Geen annoniem product, maar een mooi product met een eigen gezicht. Naast kaas heb ik ook een paar jaar verse zuivel gemaakt. Nu maken we per keer 8000 liter melk tot kaas. (2 keer een batch van 4000 per keer)
Mijn klanten vragen momenteel om bijzondere kazen. Natuurkorsten schijnen helemaal in te zijn. (caramel, gedroogde kruiden)

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#6 Bericht door Gerda » 02-03-2014 17:15

Hoi Jacob en wat leuk een weer een echte prof erbij!

Ik hoop dat je bij ons wat kunt weg halen want zoals Vera al zei jij kent denk ik meer dan wij.

Graag wil ik je eens vragen het recept te bekijken voor de standaard goudse en jouw advies te geven hoe wij hobby kaasmakers met weinig hoeveelheid melk een goed product op tafel kunnen zetten.
Wat is nu belangrijk en wat maakt niets uit. Luchtvochtigheid, persen , roeren, zuursel, alle info is zeer welkom.

En dan wens ik je natuurlijk ook even hartelijk welkom terwijl ik je net het hemd van het lijf heb gevraagd :oops:
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#7 Bericht door Elke » 02-03-2014 17:40

welkom, ik heb daarnet eens op jullie site gekeken , wow, daar kan ik alleen maar jaroers op zijn !!
veel plezier hier op het forum

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten