Marc probeert kaas en wijn te maken

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
marce

Marc probeert kaas en wijn te maken

#1 Bericht door marce » 14-03-2014 09:47

Hallo allemaal,

Uit het verre Twente, maar land van vele lekkernijwn kom ik, Marc, in het dagelijks leven account manager van 40 jaar. Woon in Enschede met zoontje van 2 en vriendin.

Aangezien ik een liefhebber ben van wijn heb ik vorig jaar voor het eerst mijn eerste wijn gemaakt. Ik heb hierbij geprobeerd het op een professionele manier aan te pakken ten aanzien van meten van zuurgraad, malolactische tweede gisting en het lezen van zoveel mogelijk informatie.

Aangezien wijn maken een lang proces is en ik de smaak te pakken had, dacht ik op een dag: ik ga er ook kaas bij maken! Ik kwam al bij Brouwmarkt in Almere en hier in Twente heb je bij Wijngaard Hof van Twente in Bentelo voor wijn en kaasmaken de winkel Vitis Vino, dus de benodigdheden waren gauw gevonden.

Dankzij het boek van Tim Smith, Het boek kaasjekaasje en dit forum heb ik mijn eerste kazen gemaakt. Eind februari en begin Maart. Eerst paneer verse kaas en nu een aantal Gouda's van 1 kilo.
Ik heb eerst een simpel vormpje gekocht met kaasdoek, maar ik ben nu superblij met mijn Kadova met net.

Ik leg ze te rijpen in een wijnklimaatkast die ik op 16 graden heb afgesteld. Ik heb hier een aantal rekjes vervangen door houten planken.

Ik heb wel een vraag, onderin twee kazen zit een klein scheurtje. Waar kan dit op duiden? Ik heb wel calciumchloride en salpeter gebruikt, en ze staan niet bol. Komt dit vaker voor? Scheurtje is ca 2mm. Daarnaast een aantal witte vlekken. Ik voeg een aantal fotos toe.

Tot gauw op dit Forum,

Marc

Ps fotos posten kan ik nog niet de eerste 2 posts

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#2 Bericht door Vera » 14-03-2014 11:33

Hallo Marc hartelijk welkom! Veel plezier hier op het forum.

Ik heb zelf ook een keer scheurtjes in de kaas gehad:

http://zelfkaasmaken.forum2go.nl/toverkaas-t225.html
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

webmaster

#3 Bericht door webmaster » 14-03-2014 12:43

Nogmaals welkom, ik zie dat Vera al geantwoord heeft op je vraag...

marce

-

#4 Bericht door marce » 14-03-2014 17:04

Bedankt, Vera, Herman

marce

-

#5 Bericht door marce » 14-03-2014 17:06

Had toevallig genoeg de toverkaas van Vera al gezien bij het zoeken toen ik nog gast was.

marce

#6 Bericht door marce » 14-03-2014 17:09

Hier nog even de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

webmaster

#7 Bericht door webmaster » 14-03-2014 19:19

Regelmatig poetsen met een doekje met water en azijn, dat houdt het meeste aan schimmel wel in bedwang. Verder mooie kaasjes!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#8 Bericht door Gerda » 14-03-2014 21:15

Welkom op het forum.
Je kazen zien er al heel mooi uit.

Mag ik je het boek, rondom boerenkaas aanbevelen waar heel veel meer info in staat over waarom bepaalde "mankementen" ontstaan aan je kaas?

Weet zo gauw niet zeker maar volgens mij staat er een link in het lectuur topic.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#9 Bericht door Gerda » 14-03-2014 21:18

Heb jij je kazen op plastic plankjes liggen?

Het lijken mij haast wel vochtplekken.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

marce

#10 Bericht door marce » 14-03-2014 21:34

Hallo Gerda,

Nee op houten planken liggen ze.
Ik heb ze wel een paar dagen op kamertemperatuur laten drogen na het coaten. Daar ligt het misschien aan :(
Of van de pekel? Nou ja, nu liggen ze weer koel, en als deze niet goed is dan is het een goede les

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#11 Bericht door Gerda » 15-03-2014 17:10

Wanneer je de kazen uit de pekel haalt kun je ze beter even afspoelen, droogdeppen en dan laten drogen. Er kunnen anders inderdaad witte plekken op de coating ontstaan van het zout.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

marce

-

#12 Bericht door marce » 15-03-2014 20:21

Dank je Gerda!

Goede tip. Is er een categorie op dit forum waar je kunt zien waar de huidige forumleden mee bezig zijn qua kaasprojecten?

Zou leuk zijn om te zien

Marc

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#13 Bericht door Vera » 15-03-2014 20:35

Nee Marc dat is er niet en eigenlijk weer wel. Kaasje van de maand laat een deel zien en verder gewoon de posts van iedereen in de gaten houden, dan kom je ze vanzelf tegen.

Is de meeting in mei misschien iets voor jou? Je lijkt me lekker fanatiek!

http://zelfkaasmaken.forum2go.nl/meetin ... -t402.html
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

webmaster

#14 Bericht door webmaster » 15-03-2014 22:41

Gerda, zal ik wat dat betreft nog een mail aan allen doen? PM mij dan even de tekst die je wilt...

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#15 Bericht door Nils » 16-03-2014 11:22

In de lounge blijf je aardig op de hoogte waar iedereen momenteel mee bezig is, zowel wat kaas als andere zaken betreft

marce

Bedankt

#16 Bericht door marce » 16-03-2014 20:12

Bedankt voor de antwoorden Vera, Herman, Nils.
Leuk forum hier.
Ik begrijp dat er dus echt een community is die elkaar op gezette tijden ontmoet?
Hoe moet ik me dat voorstellen? Kazen onder de arm en het land in? :D

Ik zal eens kijken naar de verschillende onderwerpen en de lounge op dit Forum.

Ondertussen weer een goudse kaas gemaakt, binnenkort even wat propionzuur bestellen. Ik wil nog een gatenkaas a la Maasdammer maken.


Prettig weekend allemaal!

Marc

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#17 Bericht door Gerda » 16-03-2014 23:58

webmaster schreef:Gerda, zal ik wat dat betreft nog een mail aan allen doen? PM mij dan even de tekst die je wilt...

ehhh bedoel je voor de meeting Herman??
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

Re: Bedankt

#18 Bericht door Gerda » 17-03-2014 00:00

marce schreef:Bedankt voor de antwoorden Vera, Herman, Nils.
Leuk forum hier.
Ik begrijp dat er dus echt een community is die elkaar op gezette tijden ontmoet?
Hoe moet ik me dat voorstellen? Kazen onder de arm en het land in? :D

Ik zal eens kijken naar de verschillende onderwerpen en de lounge op dit Forum.

Ondertussen weer een goudse kaas gemaakt, binnenkort even wat propionzuur bestellen. Ik wil nog een gatenkaas a la Maasdammer maken.


Prettig weekend allemaal!

Marc
Tja eigenlijk wel Marc, 3 mei slaan we allemaal een kaasje onder de arm en hop naar de veluwe!
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#19 Bericht door Elke » 17-03-2014 12:43

dag marc, met een beetje vertraging, ook van mij welkom op het forum , je bent al aardig bezig lees ik

de witte vlekken kunnen ook door een lichte boterzuur besmettig, samen met de scheurtjes, omdat daar plaatselijk meer bacterie acktiviteit is , het staat hier ergens op de site via Jaap denk ik
ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#20 Bericht door Elke » 17-03-2014 12:45

Jaap



Geregistreerd op: 12 Jan 2014
Berichten: 18
Woonplaats: Hitra Noorwegen
Geplaatst: Zo Jan 26, 2014 17:48 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Vera schreef:
Duidelijk verhaal Jaap, dank je wel!


Verschil tussen ingesloten lucht en gasvorming door bacteriën is eenvoudig te zien als de de kaas door snijdt.

Luchtinsluiting bestaat meestal uit een samengesteld gat zoals in je kaas links. Gasvorming door bacteriën is rond/ovaal en niet samengesteld.

Een wei plek is ook onregelmatig van vorm maar met het verschil dat het rond het gat een witte verkleuring geeft. De kaas is daar meer verzuurd door de omzetting van de melksuikers die in de wei zaten door de melkzuurbacteriën en het zuivel van de kaas is rond die plaats wat "korter" door de lagere pH ( hogere zuurtegraad)
_________________
Groet, Jaap

wanhoop niet! Het wordt altijd kaas......


ik ben dus fout , het gaat over weiplekken die witte plekken kunnen maken

marce

-

#21 Bericht door marce » 17-03-2014 12:51

He Elke,

Dank je leuk je te spreken op dit forum.
Daar ben ik bij deze kaas ook bang voor, joewel ik wel salpeter heb gebruikt.
Ik heb er coating over gedaan maar het komt er steeds doorheen en de coating ' laat los'

Dus ik ben bang dat het dat is. Gelukkig hebben de andere kazen er geen last van. Ik denk dat het komt door de te hoge temperatuur bij het rijpen in het begin. Wordt vervolgd als hij eind deze maand aangesneden wordt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten