Hallo allemaal

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Bastiaan

Hallo allemaal

#1 Bericht door Bastiaan » 09-05-2014 14:32

Hallo allemaal,
Mijn naam is Bastiaan, ben 43 jaar en woon in Voorschoten. Ik heb al enige tijd interesse in zelf kaasmaken en ben in het bezit van het boek van Tim Smith. Echter was het door tijdgebrek (jong gezin) er nog niet van gekomen om daadwerkelijk te beginnen. Nu heb ik iets meer tijd gekregen en heb op MarktPlaats een eenvoudige pers en wat vormpjes gekocht. In Voorschoten kan ik bij de boer rauwe melk halen (gekoeld).
Ik heb al wat informatie van dit forum gehaald en heb inmiddels twee keer kaas gemaakt. Mijn eerste kaas was een Goudse (recept van het forum, 1 maart gemaakt) en mijn tweede een Colby (22 maart gemaakt). Beide kaasjes zijn voorzien van kaascoating. De kaasjes liggen inmiddels bij mijn ouders in de kelder te rijpen, omdat de temperatuur in mijn kelderkast toch iets te hoog opliep op mooie dagen. Ik wil eerst kijken of het kaasmaken echt iets voor mij is, alvorens ik een kaasgrot (omgebouwde koelkast) aanschaf.
Morgen wil ik Tomme de Pyrénées maken uit het boek van Tim. Ik wil daarvoor twee 500 gram vormen gebruiken, een Kadova met net en een aardewerk met kaasdoek. Een kaasje wil ik coaten en de andere wil ik een natuurlijke korst laten groeien. Zo probeer ik door steeds een beetje te lezen en te expirimenteren de hobby van kaasmaken uit te bouwen.
Ik zou nog wat meer willen weten over zuursel in poedervorm (waar te koop etc), maar dat vind ik vast wel ergens op het forum.
Groet,
Bastiaan

webmaster

#2 Bericht door webmaster » 09-05-2014 14:48

Hallo Bastiaan, nogmaals welkom op het forum! Je bent al goed bezig lees ik!
Onder "Evenementen en links" staan ook links naar webwinkels. De 2 Duitse daarvan hebben verschillende culturen....
Ik heb trouwens ooit een jaar of 5 in de wijk Noord-Hofland gewoond...

groet,
Herman

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#3 Bericht door Vera » 09-05-2014 14:53

3e Poging.....

Hallo Bastiaan,

Welkom en veel plezier op dit fijne forum!
Je bent al lekker bezig met kaasmaken.
Een topic over culturen:
http://zelfkaasmaken.forum2go.nl/cultur ... l-t32.html
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#4 Bericht door Gerda » 09-05-2014 15:40

Welkom Bastiaan en succes met je kazen.
Je bent inderdaad al lekker op dreef!
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

webmaster

#5 Bericht door webmaster » 09-05-2014 16:09

Vera schreef:3e Poging.....
Hoezo 3e poging? Ging er iets verkeerd Vera? Ik had het forum in meerdere browsers open en zat wat onderhoud te doen....

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#6 Bericht door Vera » 09-05-2014 16:56

Ik kon even geen tekst verzenden, kreeg geen bericht te zien na het verzenden. Werd al helemaal nerveus..... Afbeelding
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#7 Bericht door Elke » 09-05-2014 17:32

welkom Bastiaan , veel plezier met het kaasmaken ! heb je vragen ? hier ben je op de juiste plek !!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#8 Bericht door Gerda » 09-05-2014 17:34

Vera schreef:Ik kon even geen tekst verzenden, kreeg geen bericht te zien na het verzenden. Werd al helemaal nerveus..... Afbeelding
En ik had de lege posten maar weggehaald haha :oops:
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten