Even voorstellen

Laat hier even een berichtje achter waarin je jezelf even voorstelt.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
aschultinga

Even voorstellen

#1 Bericht door aschultinga » 16-01-2015 22:03

Hallo kaasliefhebbers,

Ik heb me recent aangemeld voor dit kaasforum, en zal me dus even voorstellen. Ik ben zelf een groot kaasliefhebber (om te eten dus..) maar nog volledig leek op het gebied van kaasmaken, maar door het lezen van alle enthousiaste verhalen op dit forum lijkt het me een mooie, in ieder geval uitdagende, bezigheid; en volgens mij potentieel verslavend.

Geen ervaring dus met kaasmaken, maar wel de nodige keukenervaring en opleiding (horeca). Ik heb er daarom alle vertrouwen in dat het me wel gaat lukken. Zeker met al die goede tips en handige trucjes die je hier op het forum tegen komt.

Ik woon in het zuiden van Fryslân, omringd door groene weiden en heel veel koeien (maar ook wat geiten, schapen e.d.). Genoeg opties dus om verse rauwe melk te krijgen uit de buurt.

Wel heb ik daar gelijk een vraag over: hebben jullie tips om de rauwe melk te vervoeren? ik denk eerst aan 5 - 10 liter per keer. Wat is dan handig? in een emmer met afsluitbaar deksel ? of juist een jerrycan bijvoorbeeld?

Ik ga beginnen met wat Goudse kaasjes, om de techniek een beetje onder de knie te krijgen, maar mijn doelstelling is uiteindelijk om "franse" kaasjes van rauwe melk te gaan maken. bv Tomme, reblochon e.d. Nou ja, eerst maar eens aan de slag.

Ik hoop nog veel van jullie te kunnen leren en hopelijk kan ik dan na een tijdje ook een zinvolle bijdrage leveren aan dit forum.

Groeten uit Fryslân
Arjen

woeco

#2 Bericht door woeco » 16-01-2015 23:37

Hallo Arjen
Welkom hier op het forum.
Om melk te vervoeren heb je goed afsluitbare emmer nodig. Want je wil niet dat de melk door je auto hebben.
Wij hebben een emmer met een schroefdeksel. Gekocht bij van de kooy jubbega. Daar heb je ze in verschillende maten. Ze hebben ook veel kaas spullen.
Gr, Jacqueline

aschultinga

#3 Bericht door aschultinga » 17-01-2015 08:23

Hallo Jacqueline,

Ah, dank, dat is een goede tip. Vd Kooy zit in de buurt. Zal daar eens op zoek gaan naar zo'n afsluitbare emmer.

groet Arjen

Jorieke
Belegen kaas
Berichten: 256
Lid geworden op: 27-10-2014 15:09
Contacteer:

#4 Bericht door Jorieke » 17-01-2015 09:18

Welkom!

Voor het vervoeren van de melk gebruik ik een 'brouwemmer' van Brouwmarkt. Daar zit ook een kraantje aan. Als de melk even heeft gestaan, drijft de room bovenop en kan je uit het kraantje mooie afgeroomde melk tappen. Ik tap van elke emmer namelijk ook een gedeelte voor ons dagelijkse glaasje melk.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#5 Bericht door Vera » 17-01-2015 10:30

Hallo Arjen, veel plezier bij het kaasmaken! Een verslavende hobby is het zeker.
Ik heb 10 liter jerrycans met een kraantje.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#6 Bericht door johnshadows » 17-01-2015 14:24

Ik ga voor afsluitbare emmers van... bv mayonaise van de frituur.
Gewoon even vragen. :wink:
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#7 Bericht door Gerda » 17-01-2015 19:20

2 grote emmers van 25 liters hier bij de kippenslachterij en verwerkingsfabriek. Hebben kruiden ingezeten. Speciaal voor voedingsmiddelen. In de emmers maak ik ook gelijk de kaas.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

hovenees

#8 Bericht door hovenees » 17-01-2015 20:31

Hoi Arjen,

Welkom op dit forum. Er valt hier heel veel te leren. Ik werk zelf nog met verse melk van Lidl omdat ik een pan van 8 liter heb en daar kaasjes van een kilo van maak, Baby Goudse en Proosdij.

Wens je heel veel plezier met deze 'lekkere' hobby.

groet,
hans

webmaster

#9 Bericht door webmaster » 18-01-2015 12:15

Welkom op het forum Arjen!
Ik gebruik net als John emmers van de frietsaus...

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#10 Bericht door Elke » 18-01-2015 15:00

welkom ! veel plezier bij het kaasmaken !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten