(Besloten) Kaasmaakdag in Rastdorf 29-08-2015

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Bericht
Auteur
Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#101 Bericht door Jouke » 10-09-2015 09:42

Hmmmmmm lekker parmezaan!
Die ga ik van de winter ook eens maken :P
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#102 Bericht door Gerda » 10-09-2015 10:06

Vera schreef:9 Graden is best koud Jouke. Draai hem wat hoger - 12 a 14 graden is het beste. Je thermostaat kwam gisteren bij Gerda binnen toen ik haar aan de telefoon had.

Gaan jullie met de boot 'op stap' Jouke?

Ja laat je kleintjes maar tot het weekend liggen Jessy, dan komt het vast goed.
Haha, ja ik ben in de soap... Weer een hobby erbij.

Ik heb een leuk recept opgeduikeld van een Amerikaans forum. Havartikaas, nooit van gehoord, maar leuke bereidingswijze en al snel eetbaar. Soort super jonge Goudse lijkt me. Even wachten tot er regen aangekondigd wordt dan snel melk halen. Ik benut de droge dagen nu met het buiten deuren schilderen......
helaas waren het niet de thermostaten, maar kreeg gisterenavond een berichtje dat ze verstuurd waren. :x Duurde wel heel lang.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#103 Bericht door Vera » 10-09-2015 18:21

Ach ja, dat heb je verteld Jouke van die zeilvakantie. We wensen je heel veel plezier! En hou ons als het kan een beetje op de hoogte die weken?

Mijn kazen gaan gelukkig ook goed. De kaasjes van zaterdag liggen nu ook in de grot, die raakt lekker gevuld. Kijk echt uit naar die Havartikaas. Misschien zondag?
Daarna ga ik weggeefkaas maken. Ik geef vrienden, buren etc. met de kerst een kaasje. Dat vinden ze zo leuk.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#104 Bericht door Vera » 13-09-2015 16:16

Ik heb vandaag de Jarlsberg nou ja, het Jarlsbergje.... in de keukenkast gelegd. Nu maar hopen dat hij dik wil worden.
Die van jullie ook al uit de grot gehaald?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#105 Bericht door Jouke » 14-09-2015 16:44

Ja, die van mij ligt sinds vrijdagochtend op het aanrecht onder een gazen paraplu-ding tegen de vliegen.
Het cavia- meisje gaat hem draaien en poetsen.
Wij zijn in Canada bij vrienden. Morgen reizen we naar Toronto om te zeilen. We zeilen woensdag, donderdag en vrijdag.
Afbeelding

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#106 Bericht door Agnes » 14-09-2015 18:44

Hier ook in het keukenkastje, hoop dat ik nu niet vergeet te draaien.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#107 Bericht door Vera » 14-09-2015 18:46

Daarom staat hij bij mij in een kastje waar ik dagelijks iets moet pakken, anders vergeet ik het ook!

Leuk van je horen Jouke, succes met de wedstrijden.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#108 Bericht door Vera » 18-09-2015 19:47

Hoe is het gegaan Jouke?

Misschien verbeeld ik het me, maar ik heb de indruk dat mijn Jarlsberg dikker begint te worden.....
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#109 Bericht door Jouke » 19-09-2015 05:29

We zijn net weer terug aangekomen met de trein bij onze vrienden. We zijn 5de geworden van de 9 teams. Ik ben erg tevreden, maar bekaf.
Thuis is van alles aan de hand met een cavia die uit het hoknid gevallen. Heeft nu een hernia en moet rust houden. Maandag landen we op schiphol om nog een weekje op de boot te vertoeven, maar ik ga eerst thuis polshoogte nemen en zelf even overleggen met de dierenarts. Het verzorgmeisje heeft het geweldige gedaan, maar had haar handen vol.
Ik durf haar niet naar de kaas te vragen :roll:
Afbeelding

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#110 Bericht door Jessy » 25-09-2015 14:50

Zo, ben ik weer even tussen alle drukte door :roll:

Mijn kleintjes zijn er nu een dag of 6 uit en ik heb het idee dat ze ietsie dikker beginnen te worden.
Liggen ook bovenop mijn kaasgrot in de voorraadkamer, anders vergeet ik ook te draaien.
Ze zien er top uit!

Mijn buffeltje vermaakt zich prima in de kaasgrot :lol:

Verder nog geen tijd gehad om weer wat te maken :cry: , k hoop dat het snel veranderd want mijn grot is bijna leeg en ik ehb zin in kaasmaken!!
Say cheese :-)

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#111 Bericht door Agnes » 25-09-2015 16:56

Bij mij is de Jarlsberg duidelijk ronder.

Vandaag heb ik Goudse gemaakt van buffelmelk. Eergisteren zuursel aangezet met een liter melk. Kom ik de buffelmelk halen en de boer ging nog eens extra mijn jerrycan schoonmaken, met maar iets koemelk is de buffelmelk direct zuur. Daarna durfde ik het zuursel niet te gebruiken, is natuurlijk ook koe. Gelukkig heb ik inmiddels poeder is de vriezer. MM 101 is het geworden.

Afbeelding

Al mijn vormen gebruikt 😀

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#112 Bericht door Vera » 25-09-2015 22:35

Oooo, je hebt een echte verzameling vormen inmiddels Agnes. Hoeveel melk had je en hoevoeel kaas eruit.

Hoe is het met de cavia met een hernia Jouke. Sorry, we moesten hier stilletjes om lachen.... Niet gemeen hoor, maar cavia valt uit het hok en heeft een hernia. Klinkt zo groot.

Grappig dat die natuurkorstkaas helemaal geen schimmel krijgt he.
Ik moet in de grot nu wel regelmatig poetsen. Buffelproosdij ook, die laat nog steeds vocht los. Nog even dan kan de grot uit en gaat de kaas naar de provisiekamer. Daar is het dan goed qua temperatuur.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#113 Bericht door Agnes » 26-09-2015 11:05

Ik hoef de proosdij en de jarslberg niet te poetsen, die zien er perfect uit. Heb een parmezaan met een natuurkorst en die schimmelt wel.

Mijn kelder is nu 15 graden en daar ben ik blij mee. Voor de zomer komt er wel een koelkast.

Ik had 20 liter buffelmelk en heb vanochtend na het rechten gewogen, 3811 gram. De Kadova en de microgeperforeerde gaven een redelijk gesloten kaas maar de andere 4 niet. Heb het dunne kaasdoek gebruikt, kaas nog een keer in het warme water gehad maar bleef rommelig.
Het is goudse kaas, twee keer gewassen, start temp 29, daarna 34 en 37. Na het snijden 15 min geroerd, en twee keer een half uur.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#114 Bericht door Jouke » 28-09-2015 10:29

Cavia lotje gebruikt haar achterpootjes nog helemaal niet. Masr volgens de dierenarts kan het wel weken duren voor het verbetert. En ze eet en is tierig, dus ik houd nog moed.

Met de kaas gaat het beter. De Jarlsberg gaat echt bollen nu de kamertemp weer wat hoger is na de vakantie. Hij ruikt wel heel sterk hoor. Ben benieuwd naar de smaak.


Afbeelding

Foto is van vanmorgen.

Ziet er goed uit Agnes!
Mooie vormen! Lekker veel.
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#115 Bericht door Vera » 28-09-2015 20:30

Sneu Lotje dus Jouke. Maar er is wel kans op herstel? Zolandg ze eet gaat het wel goed denk ik.

Jouw Jarlsberg heeft wel al vroeg natuurkorstvlekken. Die van mij is nog helemaak egaal gelig van kleur. Zal hem morgen eens op de kiek zetten.
Ja ze ruiken sterk naar kaas... dat klopt!
Laat hem liggen hoor zeker tot hij ca 6 weken oud is en liefst langer. De Jarlsberg die je hier in augustus geproefd hebt was van januari. Hoe ouder hoe beter.

Mijn buffelproosdij is een lastige kaas vind ik. Slaat erg wit uit. Na het poetsen is dat weg, maar een dag later is hij weer wit. Misschien laat ik het maar zo, maar ik vraag me af waar dat door komt? Doen die van jullie het niet?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#116 Bericht door Jessy » 04-10-2015 19:40

Hoi Vera,

Mijn buffel blijft ook nog wat wit uitslaan.
K heb hem rood gecoad dus valt het nog extra op.

Ik poets het er met wat zijn en pekelwater wel weer af, maar idd wel typisch dat hij blijft uitslaan.

Verder worden de kleintjes idd wat ovalig in vorm. :lol:

En agnes had dus alweer grote opbrengst van de buffelmelk!
Say cheese :-)

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#117 Bericht door Vera » 04-10-2015 20:29

Mijn Jarlsberg is bol genoeg, die is terug in de grot.
Als ik eraan denk zet ik hem morgen even op de foto.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#118 Bericht door Agnes » 04-10-2015 21:03

Toevallig is bij mij de Jarlsberg ook terug de kelder in. Vorige week heb ik Maasdammer gemaakt en die is vandaag in het keukenkastje gegaan.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#119 Bericht door Jouke » 05-10-2015 07:58

Mijn Jarlsberg is ook geweldig mooi geworden.
Er zitten wat minimieme haarscheurtjes in de korst, zo hard is hij gegroeid, maar hij is niet open gebarsten.

Ik weet dat hij hoe ouder hoe lekkerder zal worden, maar ik heb toch besloten om hem op mijn verjaardagsfeestje volgende week te gaan aansnijden. Dan issie precies 6 weken oud.
Ten eerste omdat dat gewoon leuk is, omdat er veel kaasliefhebbers komen. Ik heb dan ook een kilo blauwe goudse van eigen fabrikaat om aan te snijden.
En ten tweede omdat deze kaas niet lactosevrij is en ik hem dan wel wil proeven, maar toch niet helemaal zelf kan opeten. Dus dan deel ik hem liever uit.
Rob is nog wat angstig of hij hem wel zal lusten. Hij ruikt hem wel heel sterk :shock:

Als de Jarlsberg goed gelukt is, gaat hij zeker snel een keer opnieuw gemaakt worden, want dit is wel een heel leuke, spannende kaas om te maken.

En om dezelfde reden ga ik ook de Proosdij aansnijden. Die is nu 6 weken oud en zou met dat kleine formaatje volgens mij goed eetbaar moeten zijn.

En nog een algemeen vraagje:
Voordat ik de kaas ga aansnijden, moet ik hem dan nog op een bepaalde temperatuur brengen ofzo? Koeler dan de grot? Of kan ik hem gewoon uit de grot op tafel zetten?
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#120 Bericht door Vera » 05-10-2015 17:48

Voor het aansnijden laat ik de kaas altijd eerst op kamertemperatuur komen, alle kaas heeft dan meer smaak.

Ik zou zeggen lekker openmaken hoor leuke gelegenheid om je kaas te laten proeven.

De Buffelproosdij laat ik liggen tot de kerst denk ik.

Mijn Maasdammers beginnen ook al te bollen!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#121 Bericht door Agnes » 05-10-2015 18:08

Soms voelt het of ik een extra huisdier heb om voor te zorgen.
Alle kazen keren, poetsen als het nodig is. En dan nog in en uit het keukenkastje. Kijken welke blauw word en of ze bol worden.

En ik word krenterig, deel echt niet zo maar een pond kaas uit :-)

Afgelopen weekeinde heeft mijn moeder goudse met mosterdzaad gekregen en mijn dochter Goudse met brandnetel. Nu ben ik voorlopig weer gul genoeg geweest.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#122 Bericht door Vera » 05-10-2015 18:44

Gerrit zegt altijd als ik met de kaas bezig ben: het zijn toch een soort je kindjes.

Agnes, als je wat meer voorraad hebt liggen is het makkelijker om eens wat weg te geven. Ik maak ook vaak juist kaas om weg te geven. Als wij alles wat ik maak zelf op moesten eten dan werd er heel veel echt oud.
dan ruimt weggeven lekker op.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#123 Bericht door Agnes » 05-10-2015 22:48

Vanavond had ik een groep vriendinnen met spinnewielen hier, heb ze wel allemaal laten proeven. Kon al best een aardig kaasplankje maken, Goudse, Blauwe Goudse, Brandnetel en Mosterd Kaas.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#124 Bericht door Vera » 12-10-2015 20:00

Jouke hoe was je feestje? En hoe was je kaas?
Nog gefeliciteerd trouwens.

Agnes je hebt PB.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#125 Bericht door Jouke » 12-10-2015 20:40

Mijn feestje was geweldig en de kazen een groot succes!!

Afbeelding

Afbeelding

De jarlsberg was al heerlijk pittig. Echt niet een kaas van maar 6 weken oud. Hele mooie gaten!

De blauwe Goudse was als altijd een toppertje. 8 weken oud en gewéldig!

De buffel proosdij was heel bijzonder.
Echt anders dan koeienkaas. Alleen was mijn kaasje wat plat en daarom denk iets droger dan hij zou moeten zijn. Maar ook echt goed gelukt en lekker!

Het aansnijden was echt heel leuk zo met een hele groep enthousiaste mensen erbij!
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten