(Besloten) Kaasmaakdag in Rastdorf 29-08-2015

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Bericht
Auteur
Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#76 Bericht door Vera » 04-09-2015 19:51

Zo, mijn Buffel Proosdij heeft net zijn laatste coating gehad. Morgen gaat hij de grot in. En dan begint het grote wachten. Ik wil hem zeker een half jaar laten liggen.

Vanmiddag weer melk gehaald, morgen aan de Colby.
Wel wat rustiger dan vorige week hier in de keuken, stuk minder gezellig ook.
Ik pak wel als vanouds een boek bij het roeren.....
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#77 Bericht door Agnes » 04-09-2015 20:58

Dat boek is een goed idee. Stond me gisteren ook behoorlijk te vervelen.

Voor het eerst CaCl en salpeter bij de melk gedaan. Heb 4 kaasjes, 2 maal rond de 700 gram en 2 kleinere ongeveer 400 per stuk.
Ricotta heb ik niet gewogen, twee kaasjes groter dan een verpakte boursin. Met een extra pak melk

Had net een sla gemaakt met de gekruide ricotta maar vond het erg laf

De eerste twee kaasjes die ik begin augustus gemaakt heb zijn niet goed, bol en rond en vol gaten. Heb ze weg gedaan. Wel even geproefd, beetje zoet en laf omdat ik te weinig zout in de pekel had.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#78 Bericht door Vera » 05-09-2015 16:15

Jammer Agnes, was dat Goudse?
Die gaten dat kan komen omdat je geen Salpeter gebruikt hebt.

Onze ricotta van vorige week was erg pittig, ik had er gemalen peper en groene peperkorrels ingedaan - beetje teveel....
Heb vandaag weer gemaakt laat het naturel en dan gewoon kruiden erin als ik het gebruik. Is niet zoveel, had geen extra melk meer om erin te doen.

Was wel heel stilletjes met kaasmaken zo in mijn eentje. :wink:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#79 Bericht door Agnes » 05-09-2015 18:50

Ik had al begrepen dat het iets met hygiëne te maken heeft. Was de eerste keer ook voor de boer om zo melk te tappen in een jerrycan.
Die jerrycan moet plat op de grond liggen en ik weet niet waar ze de dop gelaten hebben. (inmiddels heeft Joop instructie)

Vandaag heb ik van de tweede poging een goudse kaas open gemaakt en die was prima van smaak, jong natuurlijk omdat hij pas twee weken oud was. Kinderen en kleinkinderen zijn hier en ze vonden het lekker :D

De ricotta ga ik ze straks even laten proeven. Daar gaat nog even de pepermolen over.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#80 Bericht door Vera » 06-09-2015 20:18

De 'uitgang' van de tank zit hier ook heel laag. Ik neem een brandschone emmer mee en een trechter. Dus eerst de melk in de emmer en dan overgieten in de jerrycan.

Wij hadden vanmiddag de ricotta met wat mosterd en zoiut erdoor op brood met kiemgroente. Heerlijk!

Ook hebben we ons gewaagd aan het maken van zeep. Kokosolie, palmvet, olijfolie en zonnebloemolie. Lukte allemaal best - alleen begon de staafmixer na ca 5 minuten te roken, dus toen maar met de lepel geroerd. Eucalyptusolie erdoor als geurtje. HP methode dus gelijk zeep. Schuimt prachtig, ruikt goed. Alleen verbazen we ons over de kleur, het is lichtgroen? Als verse appelmoes zeg maar. Had het niet wit moeten worden?

Ik open even een nieuw topic - Zeep maken, dan staat het wat centraler.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#81 Bericht door Agnes » 06-09-2015 20:59

Leuk dat je ook zeep gemaakt hebt.

Is ook verslavend hoor pas op :twisted:

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#82 Bericht door Jouke » 07-09-2015 13:07

Mijn proosdij is helemaal gecoat en ge-etiketeerd. Ben er best al trots op. Ben benieuwd hoe lang ik hem ga laten liggen.
Voorlopig geniet ik al van hem zoals ie eruit ziet.

Afbeelding

De Jarlsberg ligt in de koelkast van de cavia's, die ik voor de gelegenheid op het allerlaagste standje heb gezet. De temperatuur ligt nu op zo'n 10 graden. Zal ietsjes schommelen misschien.
Dat was het beste wat ik kon doen voor hem. De trapkast is echt nog niet geschikt voor hem, daar is het (verwonderlijk genoeg) 18 graden.

De korst ziet er wel bijzonder uit. Ik zal vanavond voor het poetsen wat foto's maken. Beetje gekleurde schimmelplekjes.
Afbeelding

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#83 Bericht door Agnes » 07-09-2015 14:26

Hier moet er nog 1 laagje coating over. De blauwe goudse moeten nog twee lagen.

En ik heb 2nieuwe vormen, de micro geperforeerde vormen van 1 pond.
Morgen direct proberen. Ook heb ik een meter lingerie doek besteld, ga ik zo even knippen en dan de kanten locken, heb ik geen losse draadjes.

Jouw etiket maakt het echt af.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#84 Bericht door Vera » 07-09-2015 14:37

Prachtig zeg Jouke.
Hoe langer hij ligt, hoe lekkerder hij wordt.
Heb jij doorzichtige coating?

Ik ben benieuwd naar je Jarlsberg....

Ze zijn echt ideaal Agnes die vormen, daar ga je geen spijt van krijgen.
Zo fijn dat je er een klein kaasje in kan maken.
Ik heb ze afgelopen zaterdag ook gebruikt. Had er een grote kaas in van ca 7 ons en dan zat de vorm nog niet echt helemaal vol. Maar het kleine blauwtje van ruim 3 ons was ook helemaal strak.

Afbeelding
Linksachter eentje van 1200 gram, rechtsachter de grote pond en ervoor het blauwtje.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#85 Bericht door Jouke » 07-09-2015 14:45

Schitterend straks hoor Vera!

En Agnes: mijn blauwe goudse van ongeveer een kilo heb ik nog coatingloos liggen. (ik had hem gecoat, maar heb alles eraf getrokken) Ik vind dat ze nog zo nat blijven en dan wordt het vochtig onder de coating.
Zie de foto's hieronder van de 200 grams blauwe goudse. De lichtere strepen naast het blauw. Dat is echt nog vochtiger.
Afbeelding

Dus ik ga de kilo misschien voor de vakantie wel coaten, maar dan moet ie wel echt goed droog zijn naar mijn zin.
Afbeelding

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#86 Bericht door Agnes » 07-09-2015 14:59

Dan stop ik dus met coaten en trek eventueel dat laagje eraf.

Vera jouw kazen zien er super strak uit.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#87 Bericht door Jouke » 07-09-2015 15:02

Kijk het wel vooral zelf even aan hoor Agnes. Misschien is jouw kaas droger dan de mijne en gaat het wel goed.
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#88 Bericht door Jouke » 07-09-2015 15:29

Vera schreef:Prachtig zeg Jouke.
Hoe langer hij ligt, hoe lekkerder hij wordt.
Heb jij doorzichtige coating?
Ik heb doorzichtige en gele coating.
Voor de geitenkaas gebruik ik altijd de witte en voor koe de gele.
Omdat de buffelmelk zo wit was, heb ik daar ook de doorzichtige voor gebruikt.
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#89 Bericht door Gerda » 07-09-2015 19:11

Jouke schreef:Mijn proosdij is helemaal gecoat en ge-etiketeerd. Ben er best al trots op. Ben benieuwd hoe lang ik hem ga laten liggen.
Voorlopig geniet ik al van hem zoals ie eruit ziet.

Afbeelding

De Jarlsberg ligt in de koelkast van de cavia's, die ik voor de gelegenheid op het allerlaagste standje heb gezet. De temperatuur ligt nu op zo'n 10 graden. Zal ietsjes schommelen misschien.
Dat was het beste wat ik kon doen voor hem. De trapkast is echt nog niet geschikt voor hem, daar is het (verwonderlijk genoeg) 18 graden.

De korst ziet er wel bijzonder uit. Ik zal vanavond voor het poetsen wat foto's maken. Beetje gekleurde schimmelplekjes.
Ik hoop dat de thermostaat snel komt dan kun je de juiste temp instellen Jouke. prachtige kaas geworden. Als je het geduld hebt laat hem dan lekker oud worden daar krijg je geen spijt van.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#90 Bericht door Vera » 07-09-2015 20:01

Mijn idee Jouke, laat hem maar een half jaar liggen ofzo dan is hij echt op z'n lekkerst.

Mijn Jarlsberg had vanmiddag ook een klein beetje blauwe schimmel. Netjes gepoetst met azijn en zout, nu is hij weer proper.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#91 Bericht door Jouke » 07-09-2015 20:15

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is mn jarlsberg.
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#92 Bericht door Vera » 07-09-2015 20:42

Het lijken mij gewoon droogvlekken Jouke.

Natuurkorstkazen zien er soms echt niet fraai uit.

Ik denk dat je hem de hele week op kamertemperatuur gehad hebt? Dan is hij snel gerijpt en de korst snel ingedroogd.
Don't worry, komt wel goed.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#93 Bericht door Jessy » 08-09-2015 09:47

Leuk al die verhalen!

En Agnes, je zeep is heerlijk en schuimt geweldig!
Misschien kunnen we nog eens een zeepmaakdag maken :lol: want Vera is ook al in the soap!

Mijn kaasjes liggen ook geduldig in de grot en gaan super mooi.
De buffel heb ik rood gecoat en die slaat wat wit uit maar verder prachtig!

De twee kleintjes liggen lief naast elkaar en volgens mij mogen ze morgen een dag of 10 uit de koeling toch?

Succes met kaasmaken allemaal,

Groetjes
Say cheese :-)

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#94 Bericht door Jouke » 08-09-2015 10:05

Vera schreef:Het lijken mij gewoon droogvlekken Jouke.

Natuurkorstkazen zien er soms echt niet fraai uit.

Ik denk dat je hem de hele week op kamertemperatuur gehad hebt? Dan is hij snel gerijpt en de korst snel ingedroogd.
Don't worry, komt wel goed.
Ah, dat is fijn!
Hij is inderdaad wel wat langer dan normaal op wat hogere temperatuur geweest. Rond de 17 a 18 graden. Nu ligt hij in de koelkast en die was gisteravond 9 graden.

Zou ik hem dan nog wat langer koel moeten houden?
Want deze moet hierna nog een paar weken op kamertemp toch? Voor de vorming van de gaten.
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#95 Bericht door Vera » 08-09-2015 13:45

De Jarlsberg - twee weken in de grot, daarna 4-6 weken op kamertemperatuur.
Ik zou gewoon de normale tijd aanhouden Jouke.
Ik heb net je Proosdij foto vergroot Jouke en zie nu pas dat er een buffeltje opstaat!

Dat wit uitslaan Jessy komt denk ik omdat je hem gecoat hebt toen hij nog wat te vochtig was. Lekker poetsen met azijn.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#96 Bericht door Jouke » 09-09-2015 08:29

Vera schreef:De Jarlsberg - twee weken in de grot, daarna 4-6 weken op kamertemperatuur.
Ik zou gewoon de normale tijd aanhouden Jouke.
Ik heb net je Proosdij foto vergroot Jouke en zie nu pas dat er een buffeltje opstaat!
Ja, leuk he?! Die buffel! Ik heb ook een koe en een geit op andere etiketten. Echt grappig.

We gaan vrijdag op vakantie voor 2 weken. Ik zet de jarlsberg op de plank in de keuken. Het zal niet helemaal 20 graden zijn als we niet thuis zijn, maar het komt wel in de buurt. Dan mag het cavia-meisje ook af en toe de kaas draaien :wink:

De Proosdij blijft gewoon in de koelkast. Die staat nu redelijk steady op 9 graden.
Afbeelding

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#97 Bericht door Jessy » 09-09-2015 11:54

K maak me geen zorgen hoor Vera :lol:

T is wat uitslag en ik poets het er idd zo af.

K zal de kleintjes nog even laten liggen tot volgende week.
Say cheese :-)

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#98 Bericht door Vera » 09-09-2015 20:07

9 Graden is best koud Jouke. Draai hem wat hoger - 12 a 14 graden is het beste. Je thermostaat kwam gisteren bij Gerda binnen toen ik haar aan de telefoon had.

Gaan jullie met de boot 'op stap' Jouke?

Ja laat je kleintjes maar tot het weekend liggen Jessy, dan komt het vast goed.
Haha, ja ik ben in de soap... Weer een hobby erbij.

Ik heb een leuk recept opgeduikeld van een Amerikaans forum. Havartikaas, nooit van gehoord, maar leuke bereidingswijze en al snel eetbaar. Soort super jonge Goudse lijkt me. Even wachten tot er regen aangekondigd wordt dan snel melk halen. Ik benut de droge dagen nu met het buiten deuren schilderen......
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#99 Bericht door Jouke » 10-09-2015 07:44

Ja, 9 is wel een beetje fris, maar dat is echt het beste wat ik op dit moment kan doen met die koelkast. Hij staat maar net aan en dan gaat ie naar 9 graden blijkbaar.
Ik vrees dat de thermostaat het niet gaat halen voor de vakantie..
We gaan eerst 10 dagen naar Canada, waarvan we er 3 gebruiken om zeilwedstrijden te zeilen bij de CN-Tower. Ik kom uit voor de KLM en we varen in 420's (voor Gerrit :wink: ). De planning is nu om maandag 21 terug te komen en dan gaan we de rest van de week naar de boot. Het bed is al opgemaakt en de kastjes liggen vol met houdbare spullen. Ik werk voor de KLM, dus ik kan heel makkelijk het vluchtplan wijzigen. Als het in NL rotweer is, blijven we gewoon wat langer in Canada. Luxe toch?!

De Jarlsberg gaat morgenochtend uit de koelkast en op kamertemperatuur. Het caviameisje gaat hem draaien en poetsen, dus dat is fijn.

Ik ben de kilo blauwe goudse aan het coaten. De eerste laag zit er sinds vanmorgen helemaal op. Vanmiddag de eerste helft van de tweede laag en dan hoop ik laat op de avond nog de andere helft ook de tweede laag te kunnen geven. Hij was behoorlijk goed gedroogd en het is toch wat makkelijker voor het oppasmeisje dan zo'n blauwe schimmelkorst.
Afbeelding

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#100 Bericht door Agnes » 10-09-2015 09:36

Prettige vakantie Jouke, klink allemaal heel leuk.

Mijn Jarlsberg heeft vandaag ook wat witte vlekjes, de kelder is rond de 16 graden. En er ligt een parmezaan in de pekel. Heeft de hele nacht onder de pers gestaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten