4 t/m 6 maart 2016 Kaasforum Weekend Vlieland

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#126 Bericht door Vera » 17-02-2016 22:16

Nog een nachtje slapen dan is het nog maar 15 dagen....
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Siegfried

#127 Bericht door Siegfried » 17-02-2016 22:41

;) snel bedje in dan. ;)

Misschien de boeken eerst eens oplijsten? Als we allemaal dezelfde meebrengen is dat ook teveel van het goede. Zoveel mogelijk verschillende boeken is toch wel het belangrijkste, dan kan iedereen alles eens inkijken.

Zijn er nog verdere dingen afgesproken voor het eten zaterdagavond? Zelf koken of eten halen?

Voor de Lipase liefhebbers, vrijdagavond bestel ik alles in de VS. Dus niet te lang meer twijfelen als je er ook wenst.

Moet nu kaasjes gaan draaien.

Fijne 16de nacht allemaal.

Ruud

#128 Bericht door Ruud » 18-02-2016 09:41

Dat is een mooi idee, Vera! Ik heb ondertussen ook Artisan cheesemaking at home besteld. Verder heb ik Zelf kaas maken (T. Smith), Zelf zuivel maken (Jac. Lambrechts) en Kaas uit het hart (Jos van Riet).

Begin een beetje te twijfelen of dat weekend wel lang genoeg is... :wink:

Waling en Janet
Jonge kaas
Berichten: 124
Lid geworden op: 17-07-2015 13:27
Contacteer:

#129 Bericht door Waling en Janet » 18-02-2016 09:57

Wij krijgen er al helemaal zin in als je dit allemaal leest.
Vormpjes voor het schimmelkaas maken hebben wij niet, is dat te regelen? (we willen ze wel bestellen maar op dit moment heb ik geen idee wat het geschiktste is)

groetjes Janet

raf
Jong belegen kaas
Berichten: 213
Lid geworden op: 13-07-2013 18:14
Contacteer:

#130 Bericht door raf » 18-02-2016 10:13

Hallo
Vormen voor schimmelkaas heb ik ook niet.
Kan ik er eentje bestellen?
Groetjes
Raf :D

Ruud

#131 Bericht door Ruud » 18-02-2016 10:49

Ik kan evt. 8 vormpjes voor camembert meenemen.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#132 Bericht door Vera » 18-02-2016 11:16

Even inventariseren:

Jeannette - Artisan Cheesmaking

Vera - Mastering Artisan Cheesemaking -Artisan Cheesemaking - Keep Calm make Cheese en Cheesemaking at home.

Ruud: Artisan cheesemaking at home besteld. Verder heb ik Zelf kaas maken (T. Smith), Zelf zuivel maken (Jac. Lambrechts) en Kaas uit het hart (Jos van Riet).

Hoe groot zijn jouw vormen Ruud?

Ik heb 2 grote - 11 cm en 6 kleintjes - 7 cm
Dacht dat Nils ook 2 grote had?

Dan zijn we al een eind op weg.
Wachten jullie met bestellen tot na Vlieland lijkt mij.

Siegfried, ik stuur je even een PB over het eten.

Nils moet je nog informeren bij Jan Craens of de culturen voldoende op voorraad zijn?

Culturen:
Bestelling Proosdijculturen:
Ruud 1x thermofiel 1x mesofiel.
Berrie - 1x thermofiel 1x mesofiel
Dirkv - 1x thermofiel
Vera - 1x thermofiel
Inne - 1x thermofiel - 1x mesofiel
Jeannette - 1x thermofiel - 1x mesofiel
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#133 Bericht door Kaasjeheukelom » 18-02-2016 11:20

Ik ben er wel heel erg laat mee, maar kan ik toch ook nog culturen bestellen? Zo ja, dan heel graag één keer mesofiel en één keer thermofiel.
Als ik te laat ben, heb ik pech....
Afbeelding
Jeannette

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#134 Bericht door Vera » 18-02-2016 11:30

Geen nood, ik heb je erbij gezet.... Komt goed.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Ruud

#135 Bericht door Ruud » 18-02-2016 13:25

8x 110 mm. open voor Brie/Camembert
2x 500 gr. Kadova
1x 1 kg. Kadova
1x 1.5/2 kg Kadova

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#136 Bericht door Nils » 18-02-2016 23:17

Ik heb twee kilo vormen en twee 2,5 kg vormen, maar die zijn niet echt handig in dit geval. Als we iedereen een kaasje mee naar huis willen geven dan hebben we wat pondsvormpjes nodig, of per duo een kilo vorm. Liever pondsvormen want die hoeven wat minder lang in de pekel.

zelf kaas maken van T smit heb ik ook, scheelt weer mee slepen

Ik ga volgende week vrijdag naar veenhuizen. ik zal de bestelling morgen doorgeven.

Siegfried

#137 Bericht door Siegfried » 19-02-2016 23:15

Het kort af, het kort af, ... .

Voor het eten zaterdagavond staat er risotto op het menu. Graag aangeven wie mee eet; zo kunnen we de inkopen beter plannen. Samen gezellig kokkerellen in de veel te kleine keuken. Het zal lachen worden, denk ik.

Voor de allergenen en intoleranten, hier de ingrediënten. Er werd gekozen voor zowel vlees en vis klaar te maken, dan heb je de keuze. Vegie is uiteraard ook mogelijk met risotto. Als je allergisch bent, geef gerust een seintje, dan zoeken we een alternatief.

De risotto:
rijst of tarwe, paddenstoelen, oude kaas, ui

Groenten:
kool, gebakken sla, worteltjes, ... en wat er nog te grabbelen valt op Vlieland. En neen, we graaien Nils voorraadje zeewier niet mee uit zijn bunker.

Vlees, vis:
Plaatselijk verkrijgbare vis, schaal en schelpdieren.
kip.

Voila, stuur maar door wie zaterdagavond mee eet. Een extra portie om mee te nemen, kan altijd worden voorzien. ;)

Fijn weekend alvast !

Siegfried

Ruud

#138 Bericht door Ruud » 20-02-2016 10:58

Als ik vandaag een Nilske maak van 500 gram, is ie dan eetbaar over 2 weken?

Joop

#139 Bericht door Joop » 20-02-2016 11:39

Siegfried schreef:Het kort af, het kort af, ... .

Voor het eten zaterdagavond staat er risotto op het menu. Graag aangeven wie mee eet; zo kunnen we de inkopen beter plannen. Samen gezellig kokkerellen in de veel te kleine keuken. Het zal lachen worden, denk ik.

Voor de allergenen en intoleranten, hier de ingrediënten. Er werd gekozen voor zowel vlees en vis klaar te maken, dan heb je de keuze. Vegie is uiteraard ook mogelijk met risotto. Als je allergisch bent, geef gerust een seintje, dan zoeken we een alternatief.

De risotto:
rijst of tarwe, paddenstoelen, oude kaas, ui

Groenten:
kool, gebakken sla, worteltjes, ... en wat er nog te grabbelen valt op Vlieland. En neen, we graaien Nils voorraadje zeewier niet mee uit zijn bunker.

Vlees, vis:
Plaatselijk verkrijgbare vis, schaal en schelpdieren.
kip.

Voila, stuur maar door wie zaterdagavond mee eet. Een extra portie om mee te nemen, kan altijd worden voorzien. ;)

Fijn weekend alvast !

Siegfried
Goed menu!

Wij (Joop/Rix/Max/Sjoerd) eten alles maar doe maar 2x vlees en 2x vis. Pindas zijn voor Sjoerd een probleem maar die zie ik er niet bij staan. Sporen van pinda is geen probleem, alleen als hij satesaus gaat eten.

Prettig weekend

webmaster

#140 Bericht door webmaster » 20-02-2016 11:55

Aan boeken heb ik nog een wat oudere versie van "Rondom boerenkaas", maar de andere boeken zijn al genoemd. Zelf neem ik 2x een 500gr Kadova mee. Culturen heb ik (mede gezien de lage productie :cry: ) genoeg en we eten alles behalve spruitjes en witlof (mijn vrouw dan :lol: )

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#141 Bericht door Vera » 20-02-2016 12:32

Ruud schreef:Als ik vandaag een Nilske maak van 500 gram, is ie dan eetbaar over 2 weken?
Wat is een Nilske Ruud?

Zaterdagavond eten - even voor de duidelijkheid - we maken zowel vlees als vis dus je kunt ter plekke beslissen.
Siegfried
Carine
Joop
Rix
Max
Sjoerd
Marjolijne
Herman
Vera

Misschien is het handiger als degenen die geen pondsvormen hebben dit even melden?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

raf
Jong belegen kaas
Berichten: 213
Lid geworden op: 13-07-2013 18:14
Contacteer:

#142 Bericht door raf » 20-02-2016 14:08

Hallo,

Wij eten met alle maaltijden mee
Voor ons is alles goed.
Laat maar weten of we buiten 2 cake's (1 gewoon , 1 met appel ) of er nog iets nodig is
Bier meebrengen zal moeilijk gaan op de boot
Groetjes

Marleen en Raf :D

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#143 Bericht door Vera » 20-02-2016 14:11

Zaterdagavond eten - even voor de duidelijkheid - we maken zowel vlees als vis dus je kunt ter plekke beslissen.
Siegfried
Carine
Joop
Rix
Max
Sjoerd
Marjolijne
Herman
Vera
Marleen
Raf :D

Misschien is het handiger als degenen die geen pondsvormen hebben dit even melden?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#144 Bericht door Kaasjeheukelom » 20-02-2016 15:50

Ook ik eet graag alle maaltijden mee! Bij de risotto ga ik voor vis.
Ik heb ook nog een ouderwets boekje, uit 1982, daar maakte ik mijn eerste geitenkaasjes uit: 'Zelf zuivelen', van Nancy Eekhof-Stork.
Ik neem twee x 1 ponds vormen mee.
De salade die ik voor vrijdag maak zal vooral bestaan uit groente plus waarschijnlijk pasta, geen vlees. (En, euh, géén kaas!)
Afbeelding
Jeannette

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#145 Bericht door Vera » 20-02-2016 16:44

Zaterdagavond eten - even voor de duidelijkheid - we maken zowel vlees als vis dus je kunt ter plekke beslissen.
Siegfried
Carine
Joop
Rix
Max
Sjoerd
Marjolijne
Herman
Vera
Marleen
Raf
Jeannette


Misschien is het handiger als degenen die geen pondsvormen hebben dit even melden?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Waling en Janet
Jonge kaas
Berichten: 124
Lid geworden op: 17-07-2015 13:27
Contacteer:

#146 Bericht door Waling en Janet » 20-02-2016 17:24

Ook wij eten graag alle maaltijden mee.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#147 Bericht door Vera » 20-02-2016 19:59

Zaterdagavond eten - even voor de duidelijkheid - we maken zowel vlees als vis dus je kunt ter plekke beslissen.
Siegfried
Carine
Joop
Rix
Max
Sjoerd
Marjolijne
Herman
Vera
Marleen
Raf
Jeannette
Janet
Waling


Misschien is het handiger als degenen die geen pondsvormen hebben dit even melden?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Joop

#148 Bericht door Joop » 22-02-2016 10:30

Vera,

Wij nemen geen ponds vormen mee, we hebben er geen :-(

Ik kan wel eventueel wat eigen vormen meenemen, zijn klein (4 en 2 kaasjes uit 5L melk)

Joop

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#149 Bericht door Vera » 22-02-2016 11:08

Ik breng wel twee pondsvormen voor je mee Joop. :wink:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#150 Bericht door Nils » 22-02-2016 12:15

Beste Deelnemers
Ook het zaterdag avond programma is rond.
Ik heb Niek Strous bereid gevonden om iets te vertellen over verschillende soorten wijn. Niek is manager van hotel/restaurant De Wadden, met hem doe ik wekelijks een kaas & wijn proeverij. Hij gaat ons verschillende soorten wijn laten proeven en vertellen waar hij op let bij het uitzoeken van een wijn bij een bepaalde soort kaas. Hij wil vindt het leuk om dit te doen met jullie eigen kaas.
Zoals eerder al aangegeven verdelen we de kaas "keuring" over twee avonden. De tweede avond wordt er dus een wijn uitgekozen bij één van jullie ingebrachte kazen. We keuren de kaas en Niek zal een wijn bij uitzoeken die we erbij gaan proeven. Daarvoor neemt hij een groot assortiment aan wijn mee.
Om een beetje een inschatting te kunnen maken wat hij mee moet brengen wil hij graag alvast een indicatie hebben waar hij op kan rekenen. (jong/oud/schimmel/soort/etc.)

Nu snap ik dat jullie elkaar graag willen verrassen. Stuur mij even een pb wat voor kaas je op de zaterdag avond wil inbrengen + een korte omschrijving. Dan heeft Niek een beetje een idee wat hem wachten staat en welke wijnen hij hiervoor gaat inkopen. (Niek doet dit trouwens tegen onkosten) Graag PB voor a.s. vrijdag, dan kan hij evt het weekend nog wijn bestellen)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten