4 t/m 6 maart 2016 Kaasforum Weekend Vlieland

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pj
Jong belegen kaas
Berichten: 238
Lid geworden op: 22-10-2013 20:01
Contacteer:

#226 Bericht door pj » 10-03-2016 21:29

Oh wat vind ik het jammer dat ik niet bij kon zijn!
Pieter-Jan

raf
Jong belegen kaas
Berichten: 213
Lid geworden op: 13-07-2013 18:14
Contacteer:

#227 Bericht door raf » 11-03-2016 16:02

De camembert van Vlieland begint te schimmelen :D

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#228 Bericht door Kaasjeheukelom » 11-03-2016 17:26

Raf, kun je er een foto van maken? Wij hebben tenslotte aan de wieg gestaan van dit baby camembertje.... Nee, sterker nog, wij waren bij de conceptie!!
Afbeelding
Jeannette

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#229 Bericht door Vera » 11-03-2016 20:14

Kaasjeheukelom schreef:Raf, kun je er een foto van maken? Wij hebben tenslotte aan de wieg gestaan van dit baby camembertje.... Nee, sterker nog, wij waren bij de conceptie!!
Bij de conceptie... dat was dan het moment dat ik met Siegfried het recept doornam?
Maar fijn dat hij pluis heeft Raf, is toch altijd afwachten. Bij de anderen ook al iets te zien?

Ruud, ik vroeg me af hoe je 'Boursin' smaakt?

Ik vind het een gek idee dat we vorige week om deze tijd de wildzwijnsoep lepelden en dat het buiten sneeuwde.
Vanmiddag heb ik in de zon, uit de wind in een t-shirt in de moestuin gewroet.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#230 Bericht door Kaasjeheukelom » 12-03-2016 19:36

Hier nog even een paar foto's van het weekend die de moeite waard zijn, het is een overzicht van de ingebrachte kaasjes....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Jeannette

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#231 Bericht door Vera » 12-03-2016 20:10

Jeannette, ik moest vandaag aan jouw heerlijke kaasjes op olie denken. Hoe had je die precies gemaakt?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Ruud

#232 Bericht door Ruud » 12-03-2016 20:47

Vera, de "Boursin" was heerlijk, we hebben gisteren het potje leeg geschraapt. :wink: Maar ik ga hem heel snel weer maken, en deze keer ook een lactose-vrije versie voor een kennis. Even zien hoe dat gaat uitwerken...

Waling en Janet
Jonge kaas
Berichten: 124
Lid geworden op: 17-07-2015 13:27
Contacteer:

#233 Bericht door Waling en Janet » 13-03-2016 14:27

Hier verschenen afgelopen woensdag de eerste "pluisjes".
Wij vinden het een leuk kaasje om te maken, nu nog 2 weken wachten on te kunnen proeven
Afbeelding

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#234 Bericht door Kaasjeheukelom » 13-03-2016 19:56

Vera: het recept van mijn geitenkaasjes heb ik uit dat oude boekje 'Zelf zuivelen' . Ik schrijf hier even wat er staat:

Een recept voor het maken van verse geitenkaas

1. Verwarm 's avonds geitenmelk tot 24graden en voeg per liter melk 1/4 dl verse karnemelk toe. Verdun 2 druppels stremsel per liter met iets water en roer het zorgvuldig door de melk. Blijf nog 3 minuten zachtjes roeren.
2. Zet de pan in een hooikist of in een grotere pan met kranten ertussen om afkoeling zoveel mogelijk tegen te gaan.
3. Kijk de volgende ochtend of de melk voldoende is gestremd. Er moet iets wei boven staan.
4. Breng 2 uur later (dus 12 uur na het in stremzetten) de massa over in een kaasdoek en laat ze 6-12 uur bij kamertemperatuur uitlekken.
5. Vermeng de droge wrongel met iets zout en doe hem in kleine kaasvormpjes. Druk de wrongel goed aan zodat er geen lucht tussen zit en zet de vormpjes 4 uur op een rietmatje op een koele plaats (15graden)
6. Haal de kaasjes uit de vormpjes en laat ze nog enkele dagen op een opgevouwen kaasdoek of op zuiver hooi of stro staan. Keer ze wel geregeld. Mochten ze te droog worden, wikkel ze dan in vetvrij papier.

Geitenkaasjes in gekruide olie
Wilt u uw verse geitenkaasjes enkele weken houdbaar maken leg ze dan in gekruide olie. Neem hiervoor liefst kleine kaasjes en schik ze in een grote glazen pot die kan worden afgesloten. Strooi er een mengseltje op van verschillende kruiden zoals rozemarijn, basilicum, tijm, gekneusde jeneverbessen, een een fijngehakt teentje knoflook, een paar peperkorrels en een kleingesneden spaans pepertje. Giet er olijfolie op totdat de kaasjes net onderstaan en hang er een paar takjes dille en eventueel rozemarijn in. Sluit de pot en zet hem koel en donker weg. Laat de kaasjes vóór het gebruik goed uitlekken. Gebruik de overgebleven olie om er salade mee aan te maken.

Voor de 'vormpjes' nam ik lange cilinders, die ik steeds keerde, net als bij camembert. Eenmaal uit de vorm genomen, sneed ik er 'damschijven' van.

Toevallig ben ik van plan morgen geitenmelk te gaan halen om weer een nieuwe serie oliekaasjes te maken.
Heel veel succes ermee! Laat je mij weten wanneer jij ze gaat maken?
Afbeelding
Jeannette

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#235 Bericht door Vera » 13-03-2016 20:08

Waling en Janet schreef:Hier verschenen afgelopen woensdag de eerste "pluisjes".
Wij vinden het een leuk kaasje om te maken, nu nog 2 weken wachten on te kunnen proeven
Goed dat er pluizen zijn! Hmm, ik vind schimmelkaasjes helemaal niet leuk om te maken, omdat je er eigenlijk niets aan doet... Maak ze wel regelmatig, maar vind het saaie kaas. Niks roeren, wei aftappen etc. Ik ben een doener en die kaasjes zijn 'wachters'.

Jeannette, dank voor het recept, ik laat het je weten. Wordt wel koemelk, want geiten zie je hier nergens (en daarbij - Gerrit kan geen geitenkaas eten). Maar met wat lipase krijg je wel meer smaak.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Siegfried

#236 Bericht door Siegfried » 14-03-2016 21:44

Hier een foto van ons schimmeltje. Hij hinnikt nog niet, dus hij zal nog niet klaar zijn. Het fris pittig geurtje is er nog niet.



Afbeelding

Joop

#237 Bericht door Joop » 15-03-2016 21:03

Voor degene die de witte chocolade brokken zo lekker vonden hier het recept:

Code: Selecteer alles

Rocky road

250 gram marshmallows, gehalveerd
100 gram gedroogde cranberries
110 gram macademianoten, grof gehakt					
60 gram pistachenoten, grof gehakt
of 170 gram amandelen
35 gram gedroogde kokos
600 gram witte chocola, in stukken

Opmerking: de noten kun je eventueel vervangen door hazelnoten


Vet bakblik (20 cm vierkant) in. Vorm aan alle kanten bekleden met bakpapier, iets uit laten steken.

Marshmallows, noten en cranberries mengen met kokos.

Chocola smelten.

Gesmolten chocola over de marshmallowsmix gieten en mengen.
Mengsel in bakblik doen en aandrukken.
Twee uur of meer laten koelen in de koelkast.

Waling en Janet
Jonge kaas
Berichten: 124
Lid geworden op: 17-07-2015 13:27
Contacteer:

#238 Bericht door Waling en Janet » 16-03-2016 11:53

bedankt voor het recept Rix of is het Rixt?

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#239 Bericht door Vera » 20-04-2016 18:00

Bedenk ineens - hoe waren de Vlielandse kaasjes? De zeewier - al iemand van gegeten? De camembert idem?
Ik had zelf niks maar ben wel nieuwsgierig eigenlijk. :wink:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#240 Bericht door Kaasjeheukelom » 21-04-2016 01:49

Mijn zeewierkaasje moet er over anderhalve week aan geloven, als ik weer terug ben van het bezoek aan mijn zoon. Ik ben zelf ook heel erg benieuwd naar de smaak! Nu zit ik op Bali....niet verkeerd. Overmorgen ga ik weer terug naar Jakarta. Maar, de verhalen hoor je pas in Rastdorf :shock:
Afbeelding
Jeannette

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#241 Bericht door Jouke » 21-04-2016 09:38

Jeetje, wat gaat de tijd snel, Jeannette. Het einde van jouw reis is alweer in zicht.
Mijn drukke bootmaand gaat bijna starten. We varen de boot volgende week vrijdagnacht door Amsterdam naar Muiderzand en dan liggen we daar bijna de hele maand mei. We moeten wel werken, maar gaan dan waarschijnlijk elk weekend daarheen om op het markermeer te zeilen.
Het pinksterweekend gaan wesowieso met een groep zeilboten van de vereniging naar Texel zeilen. Mijn moeder vaart met ons mee. En daarna gaan we vanaf 20 mei voor 2 weken echt met vakantie met de boot.
Als ik zo naar buiten kijk en het zonnetje zie, verheug ik me er nog meer op dan ik al deed.

Ik verheug me er ook heel erg op om jou te ontmoeten Jeannette! En natuurlijk om Vera, Agnes en Jessy weer te zien!
Gezellig!
Afbeelding

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#242 Bericht door Kaasjeheukelom » 21-04-2016 12:02

Heerlijk vooruitzicht voor je, Jouke, dat het zeilseizoen om het hoekje al bijna naar je kijkt! En ja, ik ben nog anderhalve week in Indonesië. Vandaag een schitterende wandeling gemaakt door de rijstvelden. Het was wel een heel geklauter, al die terrassen op en weer af, maar zó mooi!
Ik wens jou een hele goede vaart, straks, dwars door Amsterdam, en verder heel veel plezier aan boord! See you in Rastdorf!
Afbeelding
Jeannette

Waling en Janet
Jonge kaas
Berichten: 124
Lid geworden op: 17-07-2015 13:27
Contacteer:

#243 Bericht door Waling en Janet » 22-04-2016 15:43

Wij hebben het camembertkaastje met 3 weken aangesneden. Wij vinden de smaak wat sterk maar zijn dan ook brie gewend.
Afbeelding

webmaster

#244 Bericht door webmaster » 23-04-2016 11:20

Afgelopen woensdag is op een feestje een pondje Vlielander zeewierkaas opgegaan. Viel erg in de smaak!

Siegfried

#245 Bericht door Siegfried » 23-04-2016 12:04

Hier zit de zeewier nog in de grot en de camembert nog in de koeling. Ik zou ze graag proven maar ik kan er niet aan ! hahaha, nee nee, nog effe wachten. Ben benieuwd naar de zeewier.[/url]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten