(Besloten) 2e Kaasmaakdag in Rastdorf

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Bericht
Auteur
Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#26 Bericht door Jouke » 16-03-2016 10:59

Als dat zo is, kunnen we ook boter maken :-)
Maar dan moet het wel van melk gebeuren die al een tijdje stilstaat en die dus niet door iemand in de auto is vervoerd...
Afbeelding

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#27 Bericht door Kaasjeheukelom » 16-03-2016 17:30

Het beeld van een Siegfried die staat te bibberen van de kou.....nee, afschuwelijk! Zal ik een trui voor je breien? Maar dan moet je wel goed vinden, dat er een afbeelding van een kaas in wordt verwerkt! Deal?
Afbeelding
Jeannette

Siegfried

#28 Bericht door Siegfried » 16-03-2016 18:01

Direct akkoord Jeanette, ik ben een echte wolfreak. Zalig warm zo'n schapenhaar.

Er mogen twee kaasjes op staan ook hoor. ;)

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#29 Bericht door Vera » 16-03-2016 18:26

Ach wat lief Siegfried krijgt een warme kaastrui...

Nadeel van afromen is dat je weinig opbrengst hebt. Ik heb Parmezaan gemaakt zonder af te romen.
Maar ik bedenk net ook dat we, als we de kaas delen zoals we vorig jaar gedaan hebben, dan 5 kleine pondjes hebben. Vrees dat dat heel erg droog wordt in verband met het lange liggen. Anders moeten we 2x 20 liter Parmezaan doen?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#30 Bericht door Agnes » 16-03-2016 19:02

Ja dat dacht ik ook al. Ik heb van 10 liter half volle melk 1 niet te grote parmezaan gemaakt. En de volgende keer laat ik deze kaas geen 5 maanden meer liggen in mijn kelder. De smaak is lekker maar de kaas is bikkelhard. Hele klus om daar iets van af te raspen.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#31 Bericht door Jouke » 16-03-2016 19:51

Zal ik dan toch maar, naast mijn zonnige humeur, ook mijn pan meenemen?
Hij reist toch gratis mee. Daar kan trouwens 25 liter in. Dan zouden er 2 kaasjes uitdunnen van 12,5 liter. Is dat wat?
Afbeelding

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#32 Bericht door Jessy » 18-03-2016 15:25

Nou, beste mensen, ik ben ook weer online hoor,

wat een drukte kan een mens hebben!

Ik heb ook een grote pan voor ong 30 liter denk ik, kan mee.
Verder ben ik niet gek op geit :cry: , maar maak het gerust voor wie t leuk vindt.

Denk dat ik wel twintig liter melk mee kan nemen bij de boer vandaan, haal ik het zeeeer vroeg in de ochtend, voor ik vertrek. En deze melk heeft een heel hoog vetpercentage, vorige week boven de 5 procent!

Spinnewiel heb ik niet, evenals schapen :wink:

Goed humeur moet ook lukken,...

En verder ben ik ook voor een bijzonder kaasje, bv alla parmezaan, volgensmij hebben we bijna nu allemaal van de micro vormen van 1 kg?
Maar 1 kg parzemaan is wel errug veel.
Romanof of zo( die jij bij mij hebt gemaakt Vera, is dat nog een idee?)

Dit was even snel mijn kleine toevoeging, wordt vervolgd


:lol: :lol:
Say cheese :-)

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#33 Bericht door Vera » 20-03-2016 14:30

Ik heb net de logee uitgezwaaid en ben ook weer online....

Het wordt vast weer gezellig!

Ik heb een idee! Wordt wel chaos in de keuken...
Als Agnes en Jessy ook melk en een een pan mee kunnen brengen, dan haal ik ca 45 liter - hebben we 85 liter. Dat verdelen we over 4 pannen (dus Jouke dan ook die grote pan meenemen) - 2 pannen met parmezaan - 2 pannen met een andere kaassoort. En vervolgens delen we net als vorige keer de opbrengst.
Lijkt jullie dat wat?

Als Jeannette 10 liter geitenmelk meebrengt hebben we allemaal onze eigen pan en op het einde van de dag 3 soorten kaas.

Ik weet niet of Jeannette een kilovorm heeft? Anders kan ze mijn gewone kilovorm met doek gebruiken.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#34 Bericht door Jouke » 20-03-2016 15:44

Klinkt als een leuk plan Vera!

Ik neem mijn pan mee.
En wat voor vorm is handig voor parmezaan?
Afbeelding

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#35 Bericht door Agnes » 20-03-2016 16:40

Ja hoor koe melk kan ik hier in het dorp halen, makkelijk dus.

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#36 Bericht door Kaasjeheukelom » 20-03-2016 17:22

Omdat ik met de auto kom, kan ik praktisch mijn hele kaasmakerij meenemen. Ik neem een pan mee waar ik 10 liter in verwerk, voor op het fornuis. Verder heb ik ook twee Weck ketels, één gewone, en één electrische. Dan neem ik een 1 kilo vorm, enkele ponds vormen en enkele uitlekbakjes voor verse kaas mee, kunnen wij alle kanten uit.
Het is misschien nog een beetje vroeg om al te bepalen wie wat voor eten meeneemt.
Goed humeur is gelukkig onuitputtelijk, dus die hoef ik niet op te sparen!
Afbeelding
Jeannette

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#37 Bericht door Jessy » 21-03-2016 14:03

Klinkt prima. wordt vervolgd :lol:
Say cheese :-)

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#38 Bericht door Jouke » 23-03-2016 22:07

Chaos here we Come!
Ben ik goed in; chaos!

Hoewel ik op mn werk juist meer een orde maker ben :wink:
Afbeelding

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#39 Bericht door Jessy » 25-03-2016 14:59

Je moet werk en prive ook gescheiden houden he,...? :wink:
Say cheese :-)

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#40 Bericht door Jessy » 06-04-2016 15:10

Is t nog een idee om tegen de tijd weer even samen wat culturen te bestellen, kunnen we het daar gelijk zo verdelen, en geen extra verzendkosten,..

T is maar een idee...

Groetjes Jessy
Say cheese :-)

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#41 Bericht door Agnes » 06-04-2016 19:39

Goed idee.

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#42 Bericht door Kaasjeheukelom » 07-04-2016 20:46

Vera, weet jij nog hoe het zit met de culturen die wij vóór Vlieland hadden besteld, en die er nog niet waren? Ik heb bij Nils voor twee pakjes cultuur afgerekend. Als ze geleverd werden, dan zou iemand (jij?) ze doorsturen. Toen ik ervoor intekende, was dat al rijkelijk laat, maar ik kon toen nog net op de lijst komen te staan.
Overigens leuk om alle moestuin-perikelen te volgen van mede-kaasmakers! Mijn moestuin ligt er nog maar stilletjes bij, ik kan drie weken lang toch niets doen, als ik vanaf dinsdag in Indonesië zit.... ;-)
Afbeelding
Jeannette

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#43 Bericht door Jouke » 07-04-2016 21:00

Ja, handig om samen wat te bestellen inderdaad!

Alvast veel plezier met je schattige kleindochter, Jeannette!
(En je zoon en schoondochter natuurlijk)
Afbeelding

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#44 Bericht door Kaasjeheukelom » 08-04-2016 09:38

Dank je, Jouke! Ik had jullie veel verhalen beloofd tijdens onze mini-meeting. Daar zal ik dan de komende drie weken hard aan moeten werken....
Afbeelding
Jeannette

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#45 Bericht door Vera » 08-04-2016 17:23

Jeanette dat klopt ik zou ze van Nils ontvangen en voor vedere verzending zorgen. Ik heb hem net een PB gestuurd met de vraag waar ze blijven.

Ik wens je een heel goede reis en heel veel plezier met de familie.

Goed idee Jessy! Dan gaan we eens kijken wat we allemaal nodig hebben en waar we dat gaan bestellen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#46 Bericht door Jouke » 21-04-2016 09:48

Ik geloof zomaar dat ik met mijn nieuwe vorm wel wat extra cultuurtjes kan gebruiken.
Ik wil in ieder geval wel wat "basis" Thermofiel en Mesofiel. Optie voor:
- ALPHA Säurewecker Dl-1 (mesofiel)
- Kappa-2 (Thermofiel)
Die vond ik erg lekker worden in mijn Proosdij :-)
En ik zou ook wel "Flora Danica" willen om Stilton te maken. (of een andere geschikte)

En wat nieuwe PR en PC schimmel.
Mijn stremsel is al over het jaar heen, dus dat is misschien ook wel practisch om nieuw te bestellen.

Ik hoop dat de postbode een grote auto heeft ;-)
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#47 Bericht door Jouke » 04-05-2016 07:17

Dames!
Het eerste lange weekend van mei is bijna aangebroken. Het weer is geweldig!
De spullen voor de boot liggen in de auto en er staat op miujn werk een tas met koelkast-spul in de koeling.
Vanmiddag gaan we direct uit het werk naar de boot en dan vannacht door de staande-mast-route naar het grote water!
Heerlijk!
Onze tijdelijke uitvalsbasis wordt Marina Muiderzand. Aansluitend gaan we 2 weken rondtrekken en het weekend van 4 juni komen we met boot en al weer naar Aalsmeer.
En dan is het al bijna zover om de auto in te gaan pakken voor onze kaasmaakdag!
Daar verheug ik me ook enorm op.

En Jeannette: ben je alweer terug thuis?
Afbeelding

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#48 Bericht door Kaasjeheukelom » 07-05-2016 15:25

hoi Jouke,
wat heerlijk voor jou, dat jouw haar nu in de wind mag wapperen, staande aan het roer van je boot! Je treft het met dit schitterende weer! Ik ben afgelopen dinsdag teruggekomen uit Indonesië. Al die hagelbuien heb ik dus gemist, en nu is het keihard werken in de tuin. De kaasmakerij was even helemaal naar de achtergrond verdrongen, ik zal mij weer gauw omschakelen, om het weer in the picture te krijgen. Mijn kipjes hebben braaf naar mij geluisterd, toen ik zei dat zij niet broeds mochten worden tot ik thuis was. Gisteren werd er eentje broeds, zij zit nu, intens tevreden met een glazige blik voor zich uit te staren, op 8 eitjes (van een ander ras!)
Ik wens jou een heerlijk tijd aan boord, maar dat zit wel snor, geloof ik!
Afbeelding
Jeannette

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#49 Bericht door Vera » 08-05-2016 20:14

Nou Jouke, jullie hadden er geweldig zeilweer bij dit weekend! Ik heb menigmaal aan je gedacht. Zon en heerlijk veel wind. Jullie hebben genoten denk ik?
Jeannette ook weer op Nederlandse bodem. Goede reis gehad?

Hier ook geen enklele focus op kaas - alleen maar buiten bezig zijn en boek lezen in de luie stoel. Ik heb Gouden jaren van Annegreet van Bergen herlezen en ben nu haar literatuurlijst aan het naspitten - zo heerlijk.
:wink:

Ik heb ook zin in ons kaasdagje. Nog even terug - ik kan 45 liter melk halen - wie bracht er ook melk mee?

Ennnnn, wat gaan we voor kaas maken.
Ik heb voor jullie om te proeven o.a. Romano - harde kaas die ik in januari bij Jessy maakte - mee. Havarti - ook van januari - Manchego van december. En ik zal een blauwschimmel Tommes maken voor die tijd. Daar heb ik er nu twee van liggen die ruiken zo gruwelijk lekker smerig....

Doet me denken Jeannette jij had Gruyere mee naar Indonesie. Hoe was die? Want dat is een kaas die al lang op mijn lijst staat maar nog altijd niet gemaakt is.

Bestellijst:
Ik wil graag BL bestellen - ja echt! Gerrit at dat nooit, maar op een of andere manier is mijn witschimmel doos besmet met BL - waarschijnlijk uit het hout waar de kaasjes op liggen (???) Geen idee, ik heb het hem gezegd en hij vindt de kaas nog steeds ok....

Verder heb ik geen wensen.
Een dezer dagen ga ik Leidinger en Jürgensen benaderen voor evt. korting voor de forumleden. Dus ik hou nog even pas op de plaats.
En qua culturen zit er ook nog wat anders in het vat - maar daar heb ik geen zekerheid over dus daarover zwijg ik.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2314
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#50 Bericht door Jouke » 09-05-2016 08:37

Nee!!! Vera!!! BL???
Hahaha! De wonderen zijn de wereld nog niet uit! Leuk!
Hmmmmm! Blauwe Tommes! Geweldig!
Ik neem een stukje Rastdorfer mee. En ik zal een taart maken.

Wij hebben afgelopen weekend heerlijk gezeild. De boot doet het nog. Het was onze eerste tocht na de winter.
Zon, wind, goede temperatuur. Wat wil je nog meer? (een langer weekend!)
Het komende weekend gaat mijn moeder mee. We hopen dan op Texel te kunnen komen. De windverwachting is nog niet bar goed..
En vanaf ongeveer 20 mei zijn we voor 2 weken op vakantie.
Afbeelding

Afgelopen zaterdagavond kwam ik thuis en zag ik dat mijn nieuwe koelkast-grot op 20 graden stond....
Voordat we weggingen had ik juist mijn kaasjes (het zijn er nog maar 2, de Jouklsberg lag nog in de keuken) naar de grot verhuisd, want de trapkast zou wel eens te warm kunnen worden met dat mooie weer.
Ik baalde als een stekker toen ik het ontdekte, maar de kaas zag er nog wel gewoon goed uit. Geen zweet, geen schimmel.
Blijkt dus dat de thermostaat op 28 graden ingesteld stond. Hoe dat nou kon, snap ik nog steeds niet. Maar hij staat nu weer braaf op 12 en het lijkt de kaas niet te hebben bedorven. Maar het was wel even schrikken.

Mijn bestellijstje:
- ALPHA Säurewecker Dl-1 (mesofiel)
- Kappa-2 (Thermofiel)
(Of een andere combinatie van thermo en meso die lekker is voor Proosdij)
- "Flora Danica" voor Stilton (of een andere geschikte, dat weet ik zo niet)
- PR en PC schimmel.
- vloeibaar lebstremsel

Van de 'basis' culturen wil ik graag een grotere hoeveelheid. De kleine buisjes zijn zo op.
Ik heb nu een 3 kg vorm en die wil ik vaak gaan gebruiken :D

Nog 40 nachtjes slapen....
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten