Kaasmaakweekend België 2016

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#76 Bericht door Vera » 05-09-2016 22:04

Goed humeur - dat is het belangrijkste....

Nee, flauw, klopt wel overigens.

Ik ben even te druk. Ga mij van de week weer met het forum bemoeien.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#77 Bericht door Knuddefrutje » 05-09-2016 22:17

Haha. Goed humeur gaat lukken.
Een praktisch lijstje vind ik ook wel erg fijn. Super als je me daar een dezer weken aan kan helpen.
Het moet ook nog bij vrouwtje Heukelom in de auto kunnen....

Evert
Jonge kaas
Berichten: 96
Lid geworden op: 12-07-2016 16:39
Contacteer:

#78 Bericht door Evert » 09-09-2016 21:57

Als nieuwbakken, compleet onervaren kaasmaker wil ik graag zaterdag aanwezig zijn om een hoop te leren.
Mijn jongste dochter van bijna 12 jaar komt misschien ook mee.

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#79 Bericht door Knuddefrutje » 13-09-2016 12:47

gezellig Evert!

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#80 Bericht door Kaasjeheukelom » 13-09-2016 20:06

Ik wil op zaterdag best rijden als wij naar een kaasmakerij/ brouwerij gaan. In mijn auto passen vier tot vijf mensen. Citroën C1
Afbeelding
Jeannette

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#81 Bericht door Knuddefrutje » 20-09-2016 19:54

Nog 10 dagen!
Wil je nog even laten weten wat we mee moeten nemen Vera?

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#82 Bericht door Vera » 20-09-2016 20:02

De deelnemers:
Sorry Evert ik had je berichtz niet gezien - ik heb je toegevoegd aan de lijst.

Hele weekend met slapen
Vera
Nienke (Knuddefrutje)
Raf en Marleen
Jeannette
Rien de Joopx en de kids ik bedoel dus Rix en Joop en de 2 kids... Rien de Joopx Laughing
Pieter-Jan

Hele weekend zonder slapen
Siegfried + Cariene

Zaterdag
Othon
Hans (Schoonverdiep)
Evert + (?) dochter

Dat maakt 11 kaasmakers op zaterdag. Allemaal een pondje kaas mee? Dus ca 50 liter melk of 100 dan maken we twee soorten kaas en heeft ieder na afloop 2 kaasjes als herinnering. Dan hebben we 4 pannen nodig.

Wat gaan we voor kaas maken. Goudse van Nils kan een ieder gewoon thuis, is een prachtig recept.
Hans stelt voor St Paulin. Maar dan nog wel een ander soort erbij toch?
Ik wil met plezier mijn pan meebrengen en een ander soort kaas maken. Dan is een gatenkaas misschien leuk? Jarlsberg - is een leuk recept. Niet wassen alleen warmen. En eigenlijk lukt het altijd.
En tussen de bedrijven door een wit of blauwschimmel? Tommes de Vaudoise is een aanrader, super simpel en gelijk met witschimmel gewerkt.

Kom, laten we spijkers met koppen slaan. Het is nog maar 10 dagen... Ik kijk ernaar uit!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#83 Bericht door Knuddefrutje » 20-09-2016 21:12

St paulin lijkt me prima. Ipv gatenkaas lijkt een harde kaas als parmezaan me wel leuk.
Wit of blauw is ook leuk :-)

Evert
Jonge kaas
Berichten: 96
Lid geworden op: 12-07-2016 16:39
Contacteer:

#84 Bericht door Evert » 20-09-2016 21:27

Ik vind alles geweldig. :)


Dochter heet overigens Lonneke.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#85 Bericht door Vera » 20-09-2016 21:51

De deelnemers:
Sorry Evert ik had je bericht niet gezien - ik heb je toegevoegd aan de lijst.

Hele weekend met slapen
Vera
Nienke (Knuddefrutje)
Raf en Marleen
Jeannette
Rien de Joopx en de kids ik bedoel dus Rix en Joop en de 2 kids... Rien de Joopx Laughing
Pieter-Jan

Hele weekend zonder slapen
Siegfried + Cariene

Zaterdag
Othon
Hans (Schoonverdiep)
Evert + Lonneke

Dat maakt 11 kaasmakers op zaterdag. Allemaal een pondje kaas mee? Dus ca 50 liter melk of 100 dan maken we twee soorten kaas en heeft ieder na afloop 2 kaasjes als herinnering. Dan hebben we 4 pannen nodig.

Wat gaan we voor kaas maken. Goudse van Nils kan een ieder gewoon thuis, is een prachtig recept.
Hans stelt voor St Paulin. Maar dan nog wel een ander soort erbij toch?
Ik wil met plezier mijn pan meebrengen en een ander soort kaas maken. Dan is een gatenkaas misschien leuk? Jarlsberg - is een leuk recept. Niet wassen alleen warmen. En eigenlijk lukt het altijd.
En tussen de bedrijven door een wit of blauwschimmel? Tommes de Vaudoise is een aanrader, super simpel en gelijk met witschimmel gewerkt.

Kom, laten we spijkers met koppen slaan. Het is nog maar 10 dagen... Ik kijk ernaar uit!

Nienke, Parmezaan is leuk, maar niet echt geschikt voor een pondje (lange rijpingstijd en dan wordt een pondje te droog). Dan zou ik eerder zeggen Fontina of een Asiago - ook een harde kaas zelfde techniek en prima voor een pond. Goede leerkazen.

Evert dat is de juiste instelling....
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#86 Bericht door Knuddefrutje » 20-09-2016 22:36

Hey Vera,
dat is ook prima hoor :-) Het lijkt me in ieder geval leuk om een keer de techniek van harde kaas te proberen onder "begeleiding" :P
Ik vind ook alles wel leuk, maar gatenkaas of propioni-kazen vind ik gewoon niet lekker....
Maar als dat het wel wordt, dan wordt het dat.
Schimmel vind ik ook leuk, maar zelf nog totaal geen spulletjes voor. Maar wel leuk om te zien/doen.

Ik vond het voor de goudse kazen ook fijn dat ik ergens een workshop had gedaan. Gewoon dat je iets eens gezien en gevoeld hebt, voordat je t alleen gaat proberen.

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#87 Bericht door Kaasjeheukelom » 21-09-2016 20:41

Fijn dat je het voortouw weer neemt, Vera, om vast te stellen, welke kazen wij gaan maken. Zelf ben ik blij als er Saint Paulin, en/of blauwschimmel kazen worden gemaakt. Ook met een Tomme Vaudoise ben ik heel blij!
Zal ik (traditie getrouw) weer een boterkoek bakken? Ik heb gelukkig nog een bakblik, naast degene die ik heel lang heb laten logeren in Rastdorf.... :lol:
Een pan meenemen zal deze keer moeilijk gaan omdat ik met mijn autootje kom en Nienke met mij meerijdt. De achterbank is dan vol met weekend tassen en kaasvormen.
Ik verheug mij enorm op het weekend!!!!
Tot dan!
Afbeelding
Jeannette

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#88 Bericht door Knuddefrutje » 21-09-2016 21:49

Ik heb er ook heel veel zin in :-)
Het is neem ik aan ook de bedoeling dat we allemaal een huiskaasje meenemen zodat iedereen kan proeven of t een beetje aardig is ? :P

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#89 Bericht door Vera » 21-09-2016 22:17

Ja Nienke, dat gaan we natuurlijk doen kaasjes proeven, beoordelen en daar waar we het beter weten andere processen voorstellen.

Sorry, ik had veel te schrijven hier maar buurman kwam langs met een emmer druiven die snel verwerkt moesten worden. Staan nu uit te lekken voor gelei. Morgen weer een dag.

Nienke, we maken geen propionic kaas als jij dat niet lekker vindt.

Jeannette ik heb er ook veel zin in! En ik ga je boterkoekvorm alvast in het zicht leggen...

Heb net vandaag Agnes in juni vergeten vormen en pen klaar gemaakt om te versturen. Wonen we zo dicht bij elkaar (goed uurtje rijden) hebben we beiden geen tijd om even langs te gaan... Slechte tijden die zomertijden, veel werk en dus tijd tekort. Komt in de winter wel weer goed.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Othon

#90 Bericht door Othon » 22-09-2016 08:10

Ja lap! Ik kan toch niet komen. Ik ben van wacht dat weekend...

Evert
Jonge kaas
Berichten: 96
Lid geworden op: 12-07-2016 16:39
Contacteer:

#91 Bericht door Evert » 22-09-2016 08:25

Vraagje.... Hoe laat beginnen jullie zaterdagochtend? Ik moet namelijk mijn oudste dochter ook nog in België bij vrienden afzetten. Dan kan ik inschatten hoe vroeg ik hen kom lastig vallen.

De locatie, is dat het adres wat in het begin genoemd is?

Neem aan zelf lunch meebrengen?

Schoonverdiep

#92 Bericht door Schoonverdiep » 22-09-2016 16:08

Hoi Hoi Hoi,

Ik kom vrijdagavond gedag zeggen, en doe de hele zaterdag mee; Zondag moet ik forfait geven, want dan heb ik zelf een kaasmaakworkshop.

St Paulin is in orde, ik volg wat de andere kaas betreft.

Materiaal voor zaterdag kan ikzelf voor zorgen. Van inductievuurtjes over pannen tot ... je zegt maar. Heb voor mijn workshops toch ruim op voorraad.

nog 9x slapen ...

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#93 Bericht door Vera » 22-09-2016 20:19

Evert schreef:Vraagje.... Hoe laat beginnen jullie zaterdagochtend? Ik moet namelijk mijn oudste dochter ook nog in België bij vrienden afzetten. Dan kan ik inschatten hoe vroeg ik hen kom lastig vallen.

De locatie, is dat het adres wat in het begin genoemd is?

Neem aan zelf lunch meebrengen?
Siegfried post vanavond nog over hoe en wat en hoe laat. Maar ik kan je verzekeren dat je geen boterhammetjes mee hoeft te brengen....

Leuk Hans, ik kijk ernaar uit om je te leren kennen. Kijken of je echt zo'n griezel bent als je op je avator lijkt te zijn. :wink:

Nienke, dat was ik vergeten van die propionic aversie. Ik stel daarom maar voor dat we Asiago maken. Harde kaas, maar al snel lekker om te eten - dus droogt niet teveel in.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Siegfried

#94 Bericht door Siegfried » 22-09-2016 21:08

Voila, effe terug van weg geweest. Nogal druk die laatste zomerdagen en ondertussen maar rondbellen voor van alles en nog wat, en dus ook voor het kaasweekend. Toch wel raar, zo aftellen dat de zomer voorbij is. :)

Maar goed, we zijn er bijna en het weekend nadert met rasse schreden. :lol: Hoeveel keer slapen?

Het adres:

We worden vrijdagavond verwacht in Babelom, een gehucht van Meldert, Hoegaarden.

De schuur van Babel
Babelomstraat 5,
3320 Hoegaarden

Kopieer het adres in Google Maps en druk een kaartje af. Niet elke GPS vindt het juiste huisnummer terug. Op zich geen probleem, maar al die straten hebben daar dezelfde naam en in het donker knal je nogal snel tegen een hoop suikerbieten. Het verhaal van boer George en zijn suikerbieten, vertel ik dan wel.

We kunnen de hoeve binnen vanaf 16u.00 en dienen zondag te vertrekken ten laatste om 16u.00.

Als je verloren rijdt of de weg even kwijt bent; de hulplijn is +32 491 93 03 73. Met een beetje geluk vind ik je wel ergens ten velde terug.

Eten:
Voor vrijdagavond is er geen eten voorzien ter plekke, de mensen die vrijdagavond komen, brengen dus best allemaal iets mee. Spreken jullie dat onderling nog af? Drank is voorzien, dus daar moet je niet aan sleuren. (behalve Raf en Marleen !!! Biiiiiiiieeeeeeeer)

Boterkoeken en andere meegebrachte plaatselijke specialiteiten worden uiteraard zeer geapprecieerd. Ik ga Gerda haar chocolaatjes missen. :(
Maar voel je vooral niet verplicht !

En geen nood als er iets te kort zou zijn, dit is hier geen eiland, dus winkels genoeg.

Zaterdagmorgen:
brood en beleg.

Zaterdagmiddag:
broodmaaltijd met een plaatselijk tuinsoepje.

Zaterdagavond:
We maken samen gezellig pizza in de houtgestookte oven. En jaja, iedereen maakt zijn eigen pizzaatje.

Zondagmorgen en middag: broodmaaltijd. Voor de liefhebbers; zondagmorgen de enige echte Belgische pistolets en sandwiches.

De activiteiten;
Vrijdagavond:
Uitpakken, eten en kennismaken. Na de lange rit even acclimatiseren is het allerbelangrijkste.

Zaterdagvoormiddag:
Kaasmaken, als we eruit zijn welke kazen er gemaakt gaan worden, zorgen wij voor de nodige culturen. Vormpjes en benodigde kaasdoek zelf mee brengen. Persen kan ter plekke, pekelen doe ik overnacht thuis in de grot. Verder hoef je geen kaasspullen mee te brengen. Het mag uiteraard, maar het is niet nodig.

Zaterdagnamiddag:
Eerste voorstel was een bezoek aan de kaasmakerij Catharinadal, spijtig genoeg hebben ze enorm veel succes met hun activiteiten en was hun planning volledig volzet. Kaasmaken is hip tegenwoordig. :)

Het wordt dus een geleid bezoek aan de brouwerij/stokerij van Wilderen, best gezellig en een heel interessante brouwerij. Bezoek is om 15u.00 met nadien een lekker proevertje.

Pizza-avond, We maken alles helemaal zelf. Deeg, saus, garnituurtjes, heerlijk samen kokkerellen; in Vlieland was dat een heel leuke bezigheid met deze prachtige bende, dus ik ben ervan overtuigd dat dat nu weer helemaal gaat lukken. ;)

Na het eten gaan we proeven van al die mee gebrachte kaasjes. Pieter Jan staat ons bij met zijn deskundig advies over schimmels, culturen en andere dingen die zo belangrijk zijn tijdens het kaasmaken maar waar we als leek weinig van weten.

Zondag een leuke zondagsmarkt in Tienen. Een niet echt grote markt maar met dat ene kraampje die elke kruidenkaasmaker natte dromen bezorgt. Mustafa heeft een verzameling kruiden om in weg te dromen. Dus voor de kruidenliefhebber, een must. Voor de Magreb-kok, alles wat je nodig hebt, is te krijgen en te proeven.

Heb je wandelschoenen mee en zegt de markt je niet veel, dan kan ik echt een wandeling in de streek aanraden, deze streek is Hageland ten top en heeft een zeer hoog zengehalte. Met een beetje geluk zitten we met prachtig herfstweer en wil je hier nooit meer weg.

's Middags nog gezamenlijk al die restjes verorberen in de Schuur van Babel en dan stilaan tijd om aan inpakken te denken.

Uiteraard ben ik het een en ander vergeten, maar dat geeft des te meer ruimte voor improvisatie en leuke ideetjes.

Wat staat nog niet volledig vast:

Welke kaasjes gaan we zaterdag maken en hoeveel?
Wie brengt wat mee om te eten vrijdagavond?

Voila, dat is het. Laat de kriebels en de voorpret maar komen. Ik heb nog wat te coaten in de kelder. :lol:

tot in den draai,

Siegfried

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#95 Bericht door Gerda » 22-09-2016 21:42

Dat ziet er goed uit Siegfried.Jammer dat de Catharinadal niet gelukt is.
Maar jullie gaan vast veel plezier beleven aan het programma zoals hij er staat.

Helaas ben ik er niet bij deze keer. De plicht als verzorgende roept, en alleen de zondag komen is de reis te ver voor. Bedankt voor het compliment de chocolaatjes houd je te goed voor een volgende bijeenkomst. ;)
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Siegfried

#96 Bericht door Siegfried » 23-09-2016 11:26

Grote smiley en dikke knuf.
Die volgende keer komt zeker Gerda ! En daar gaan we niet heel lang op moeten wachten, denk ik. :)

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#97 Bericht door Gerda » 23-09-2016 17:46

Dat denk ik ook niet ( word al aan gewerkt ;) )
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#98 Bericht door Knuddefrutje » 24-09-2016 19:22

Fijn dat we geen Propionic maken :-)
Even kijken, ik heb 400 grs vormpjes ( 2x ) met volger, dat is groot genoeg voor de gezamenlijke kaas? Anders worden het 1+ kilo vormen...
Ik heb ook nog wat kleintjes zonder volger. Werd er nu ook nog iets van brie of blauw gemaakt? en is het dan handig dat ik die extra vormpjes meeneem?

Moeten we zelf nog ingredienten meenemen voor de pizza-avond?
Ik ga trachten een taart te bakken en mee te nemen :-)
Voor t ete van vrijdagavond weet ik t nog niet... Ligt er aan hoeveel tijd ik nog over heb :P En aan wat anderen meenemen. En anders wordt t frietjes halen schat ik zo
:P

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#99 Bericht door Vera » 24-09-2016 20:30

Even snel - ik heb bezoek...
Ja, voor wie wil maken we zaterdagmiddag brie of blauw, of allebei, wat jullie willen.

En ik heb een toevoeging aan het programma. Pieter-Jan zal aan het einde van de zaterdagmiddag een lezing geven. Onderwerp - the Good, the Bad and the Ugly. Goede en kwade bacterien bij het kaasmaken. Heeft hij al eerder gedaan bij een meeting en dat is toen heel goed ontvangen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Evert
Jonge kaas
Berichten: 96
Lid geworden op: 12-07-2016 16:39
Contacteer:

#100 Bericht door Evert » 24-09-2016 21:40

Ik ga voor alle twee.

Wat moet ik zaterdag zelf meenemen?
Hoe kan ik het beste kaasjes zaterdag mee naar huis nemen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten