Kaasmaakweekend België 2016

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Bericht
Auteur
Siegfried

#51 Bericht door Siegfried » 24-07-2016 20:52

Hey Othon,

Die € 80,00 is het streefbedrag als je een heel weekend komt, slapen, eten, melk en dergelijke inclusief.

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#52 Bericht door johnshadows » 24-07-2016 22:02

Othon laat je niks wijsmaken door die Belgen.
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#53 Bericht door Knuddefrutje » 24-07-2016 22:48

Hoi hoi!
Is er optioneel een mede-kaasmaker die voor het hele weekend heeft ingeschreven die bijna langs Gilze-Rijen komt die mij zou willen ophalen en weer thuis brengen?
Vriendjelief ontdekt net dat ie dat weekend eigenlijk ook wat leuks te doen heeft. Hij is bereid om dat af te zeggen omdat hij mij beloofd heeft naar het kaas-maak-weekend te brengen.
Maar als dat niet nodig is is dat natuurlijk wel zo leuk voor hem....
Graag hoor ik of iemand mij kan helpen. En natuurlijk wil ik ook bijdragen aan de benzinekosten.
Groetjes Nienke

webmaster

#54 Bericht door webmaster » 27-07-2016 21:36

Ik ga bij deze officieel afzeggen omdat in het weekend van de meeting in Belgie mijn aanwezigheid elders ook vereist is.....

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#55 Bericht door Kaasjeheukelom » 29-07-2016 19:40

Nienke, ik woon zo dicht bij jou, ik kan makkelijk even naar Gilze-Rijen rijden om jou op te halen. Ik blijf ook het hele weekend, dus thuis weer afleveren hoort daar ook bij :lol:
Afbeelding
Jeannette

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#56 Bericht door Knuddefrutje » 29-07-2016 23:58

Dat is heel erg fijn Jeanette! Dank je wel :-)
Dan ga ik vriendje ook blij maken. Kan hij dat weekend riddertje spelen in zuid-Duitsland.
Ik deel graag de benzinekosten met je Jeanette. Maar jij weet me tzt vast te vertellen wat die ongeveer gaan zijn.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#57 Bericht door Vera » 31-07-2016 20:32

Niks aan te doen Herman.

Mooi opgelost dames!

Ik ga voorafgaand aan het weekend op g´bezoek bij de familie Shadows.... ben vlak in de buurt, dus kan het niet voorbij laten gaan.

Trouwens deelnemers, wat gaan we doen? Hoe gaan we de dagen invullen. Wat willen jullie? Het is het weekend van ons allemaal. Zaterdag maken we (natuurlijk) kaas welke kaas of kazen?

Siegfried, gaat zaterdagmiddag een bezoek aan de kaasmakerij lukken?

Voor vrijdagavond allemaal iets meebrengen voor het eten. Simpel soep en brood en wat salades?
Wie brengt wat mee? Ook alvast voor het ontbijt zaterdag. Brood - broodjes, ik denk dat we beleg e.d. even daar aan moeten schaffen i.v.m. reistijden. Kaas hebben we wel denk ik. ;-)) Maar denk ook aan zelfgemaakte jammetjes...

Enne, ik schreef eerder al aan Siegfried - lunch met Vlaamse frieten, dat hoort er eigenlijk wel bij.

Om verwarring te voorkomen - koffie - thee ander drinken - fris of iets anders - doen we dat centraal of brengt iedereen wat mee?

En hoe vullen we de avonden? Op Vlieland hadden we vrijdagavond onderling kaasproeven - op zaterdag iemand die de geschikte wijn bij de kaassoort zocht. Ik vond dat zelf een hoogtepunt!

Maar we kunnen natuurlijk ook op zoek gaan naar een kaaskenner die zuiver de kaas beoordeelt. Dan zoeken we er zelf wel de wijn bij....
Branden jullie maar los...

En natuurlijk - wie gaan er lekkere dingen bakken voor bij de koffie/thee?

Kom aan, voorpret is de leukste pret. We gaan er een tof Vlaams weekend van maken.
Ik doe maar een voorzet, iedereen die andere ideen heeft gewoon roepen. Het wordt 'ons' Vlaamse weekend.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#58 Bericht door Knuddefrutje » 01-08-2016 12:53

Dit wordt natuurlijk mijn eerste kaas-weekend, dus ik vind alles leuk!
Kaasproeverij lijkt me superleuk. Ook al heb ik niet veel liggen, ik heb vast wel wat om mee te nemen :-)
Die wijn hoeft dan weer niet :P
Kaas maken samen lijkt me ook leuk. Ook vooral om anderen eens te zien kaas maken. Valt vast een hoop van te leren. En dan zie ik eens hoe andere kaas dan goudse wordt gemaakt. Dat biedt dan weer opties voor thuis om iets nieuws te proberen :-)
Bij een kaasmaker kijken vindt ik leuk.

En ik wil wel wat lekkers bakken voor het weekend :-)

Hoe gaat dat met avond-eten? Maken we allemaal wat of gaan we ergens eten? Er staat een pizza-oven dacht ik? dat is ook leuk, zelf pizza's maken :-)

Zoveel opties
:lol:

raf
Jong belegen kaas
Berichten: 213
Lid geworden op: 13-07-2013 18:14
Contacteer:

#59 Bericht door raf » 02-08-2016 14:54

Hallo
Ik breng zelf gebrouwen bier mee
Duiveltrip, kriek, donker bier enz
Groetjes
Raf

:D

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#60 Bericht door Vera » 02-08-2016 17:16

Siegfried, doen we vrijdags iets van soep en brood?
Ik zou een reuzenpan tomatensoep kunnen maken - dan vries ik die in en is het net ontdooid als ik in Belgie ben....


Nienke - iets lekkers voor bij de thee / koffie
Raf - Bier..... (lekker!)
Vera - brood - fruit voor fruitsalade - jammetjes - evt. soep - zelfgemaakt likeurtje
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

pj
Jong belegen kaas
Berichten: 238
Lid geworden op: 22-10-2013 20:01
Contacteer:

#61 Bericht door pj » 03-08-2016 22:26

Ik ben vanaf donderdag almop pad. 2 dagen Maastricht voor t werk en aansluitend kaasweekend. Veel meenemen wordt lastig.
Pieter-Jan

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#62 Bericht door Jouke » 17-08-2016 12:50

Ik weet nog steeds niet zeker of ik het ga redden om zaterdag te komen.
Onze (oude!) auto heeft problemen, hij eet V snaren op het moment. Ik durf er dus geen einden mee te rijden. Volgende week staat ie de hele week bij de garage en gaan ze kijken of ze kunnen vinden waar het aan ligt.

Zolang ze niet zeker weten dat ze het hebben opgelost, kom ik dus zeker niet...
Als ze het wel hebben opgelost, moet ik even kijken hoe de financien ervoor staan vrees ik...
Afbeelding

Schoonverdiep

Ik kom ook!

#63 Bericht door Schoonverdiep » 18-08-2016 12:21

Hoi allemaal.

Schaamrood op de wangen. Erg toch dat ik dit forum zo vaak bezoek voor recepten, maar zo weinig zelf post. Heb zonet met Siegfried gebeld, en ik kom ook mee. Ik blijf niet slapen, maar ben er wel bij zaterdag, en waarschijnlijk ook vrijdagavond. Ik kijk er erg naar uit om jullie ervaring en kennis op te slorpen als een dorstige woestijnvos. Allez ja, je begrijpt het wel.

En om juillie in levende lijve te ontmoeten

ik begin nu al af te tellen

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

Re: Ik kom ook!

#64 Bericht door johnshadows » 18-08-2016 14:08

Schoonverdiep schreef:Ik kijk er erg naar uit om jullie ervaring en kennis op te slorpen als een dorstige woestijnvos. Allez ja, je begrijpt het wel.
Het klinkt als een vampier... :shock: :lol:
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#65 Bericht door Vera » 18-08-2016 17:39

Leuk dat je komt Hans!
Zul jij toch moeten komen John om ons te beschermen....

De deelnemers:

Hele weekend met slapen
Vera
Nienke (Knuddefrutje)
Raf en Marleen
Jeannette
Rien de Joopx en de kids ik bedoel dus Rix en Joop en de 2 kids... Rien de Joopx Laughing
Pieter-Jan

Hele weekend zonder slapen
Siegfried + Cariene

Zaterdag
Othon
Hans (Schoonverdiep)
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#66 Bericht door johnshadows » 18-08-2016 18:33

Ik kan natuurlijk altijd even komen handjes schudden. :wink:
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Siegfried

#67 Bericht door Siegfried » 25-08-2016 14:54

Aha, het loopt verder vol. Mooi zo.

Tja, in de zomer heb ik andere katjes te geselen en is er van kaas maken totaal geen sprake. Hoewel ik dagelijks geconfronteerd wordt met een half lege koelkast; alles steekt er wek ergens in: behalve kaas. :(
Dus dat het maar snel zomer-af is, dan zondags terug de melkpotten in.

Het kaasweekend,

Ik was zinnens zaterdagnamiddag een bezoekje te brengen aan een kaasmaker die enkel vegetarisch stremsel gebruikt, gecombineerd met geitenmelk.
Het mocht echter niet baten, de brave man is nogal klein behuisd en onderbemand en ziet het niet echt zitten. De zaterdagmiddag activiteit blijft dus nog open staan.

Dus wat gaan we doen:
Kaasmakerij www.catharinadal.be ; de meesten onder jullie wel bekend.
Brouwerij - stokerij: www.brouwerijwilderen.be ; jullie misschien nog niet gekend. ;)

Op het gebied van kaasmaken zijn we hier zéér dun bezaaid, Catharinadal is al snel een dik uur rijden. Brouwerijen hebben we hier dan weer wel voldoende. Wilderen is een 20 minuutjes van hier.
Als we 's ochtends kaas maken, zijn wel al snel de middag gepasseerd eer alles opgekuist is en een paar boterhammetjes achter de kiezen gestoken is.
En vermits weekend vakantie is, wordt er absoluut niet gelopen of gehaast.

Dus geef maar een seintje waar het meeste animo voor is.

Tot in den draai,

Siegfried

Joop

#68 Bericht door Joop » 26-08-2016 15:05

Siegfried schreef:Aha, het loopt verder vol. Mooi zo.

Dus wat gaan we doen:
Kaasmakerij www.catharinadal.be ; de meesten onder jullie wel bekend.
Brouwerij - stokerij: www.brouwerijwilderen.be ; jullie misschien nog niet gekend. ;)

Op het gebied van kaasmaken zijn we hier zéér dun bezaaid, Catharinadal is al snel een dik uur rijden. Brouwerijen hebben we hier dan weer wel voldoende. Wilderen is een 20 minuutjes van hier.
Als we 's ochtends kaas maken, zijn wel al snel de middag gepasseerd eer alles opgekuist is en een paar boterhammetjes achter de kiezen gestoken is.
En vermits weekend vakantie is, wordt er absoluut niet gelopen of gehaast.

Dus geef maar een seintje waar het meeste animo voor is.

Tot in den draai,

Siegfried
Is de Hoegaarden brouwerij een mogelijkheid om te bezoeken misschien?

Joop

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#69 Bericht door Knuddefrutje » 26-08-2016 22:34

Ik persoonlijk ken Catharinadal niet. Dus ik zou daarvoor kiezen.
Maar goed, ik heb ook geen eigen vervoer. dus ik ga mee met wat er ook gedaan gaat worden :-)
Ik drink nauwelijks alcohol dus brouwerijen doen mij niet heel veel....

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#70 Bericht door Gerda » 27-08-2016 11:06

En helaas kan ik niet komen het weekeind, maar kan jullie ten zeerste Catharindal aanbevelen, een zeer leuke locatie met een gepassioneerd kaasmaker die ons hobby mensen helemaal leuk vond. Goudse op Belgische wijze gemaakt, een echt heerlijke kaas van een kilo, wat was ik blij dat mijn dochter mee was en we met twee kilo thuis kwamen. Een lunch om van te dromen, grote planken kaas, kaas en nog eens kaas alle soorten uit zijn winkel mochten we proberen. Super mooi opgediend, de beste lunch die we op een kaasmeeting hebben gehad. Super leuk om als kaasliefhebbers al die kazen te proberen en hij legt nog uit ook hoe hij het maakt.
Goede tips en adviezen bij onze kaas die hij probeerde. Duidelijk wat doe je fout en hoe komt dat, wat moet men anders doen?

Nou genoeg reclame, maar zelf al kan ik niet ik zou zeggen ga naar Catharinadal.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Siegfried

#71 Bericht door Siegfried » 27-08-2016 19:46

Ik was al overtuigd Gerda :)

Geen nood, zondag kunnen we ook nog een brouwerijtje bezoeken. :)

@Joop; Hoegaarden zal ik eens vragen wat mogelijk is.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#72 Bericht door Vera » 27-08-2016 20:05

Ja, naar de kaasmakerij! Uur rijden is geen probleem - ik rij wel.
Siegfried kunnen we regelen dat we daar een rondleiding krijgen en een proeverij van onze kazen doen?

En inderdaad, dan zondag de brouwerij.... want dat lijkt me ook leuk om te zien.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Siegfried

#73 Bericht door Siegfried » 04-09-2016 09:55

Ok, zal morgen eens horen wat mogelijk is bij Catherinadal. Een brouwerijbezoek op zondag is zeker mogelijk. Duurt op en al een uurtje.

Hoegaarden; is een professionele megabrouwerij geworden en daar kan je enkel op reservatie tijdens de week binnen.
De brouwerij Wilderen is kleinschaliger en daar is zondags een individuele rondleiding om 15u.00. De rondleiding duurt ongeveer 45 min. en je bezoekt de brouwerij en de alcoholstokerij. Nadien kan je iets drinken in hun taverne. Kostprijs rondleiding € 6,00.

Ik geef morgen de nodige info. Het komt dichtbij, hé. ;)

Schoonverdiep

En welke kaas maken we?

#74 Bericht door Schoonverdiep » 04-09-2016 12:06

Hoi alleman (en -vrouw)

Hebben jullie al eens nagedacht over welke kaas jullie graag gemaakt zouden hebben? Ikzelf heb nog geen goudse gemaakt (maar heb al zoveel gehoord over het recept van Nils dat me dat wel in mijn ukkie moet lukken).

Als er wat beginnelingen bij zijn, zou ik de St paulin willen voorstellen. Een zeer vergevingsgezind kaasje dat als donorkaas voor gekruide versies ook lekker makkelijk is. Ik ga er vandaag enkele maken, die kan ik dan de 30e meebrengen.

Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom.

Groetjes en tot binnen 4 weken

Hans

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#75 Bericht door Knuddefrutje » 05-09-2016 21:25

Aangezien het mijn eerste kaas-maak-weekend wordt,
Wat word ik geacht allemaal bij me te hebben?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten