Meekijken met een dagje kaas maken.....

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Bericht
Auteur
Marion.

#51 Bericht door Marion. » 08-10-2016 15:36

Naat schreef:Marion, ik moest toch nog CaCl bestellen omdat we dat nog nooit gebruikt hadden, en de fenegriek was ook bijna op, dus....
Ik heb trouwens nooit gemerkt dat ze moeilijk doen over een kleine bestelling.
Nee, ze zullen er vast niet moeilijk over doen maar ik vind zelf de verzendkosten dan zo veel in verhouding haha. Maar een collega loopt op dit moment over de Haagse markt, dus die heb ik een hele bestelling meegegeven bij www.1001kruiden.nl waaronder 2x een bakje pesto
:D

Grappig trouwens dat jij je naam afkort naar Naat. Mijn zusje noemen we meestal Re haha

Marion.

#52 Bericht door Marion. » 08-10-2016 15:38

Naat schreef:een 2e poging met een kleinere foto is niet gelukt, moet toch nog eens uitzoeken wat ik verkeerd doe
Ik verklein de foto's zelf eerst altijd op de pc voor ik ze upload, als je een breedte pakt van 700 pixels ofzo zit je altijd goed.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#53 Bericht door Vera » 08-10-2016 21:02

Pure nieuwsgierigheid...

Ik lees net dit topic door en naast alle reacties dat het zo leerzaam was - en dat zal het ook geweest zijn, voor een beginnende kaasmaker gaat er een wereld open als hij / zij een wat meer ervaren kaasmaker aan het werk ziet. Dan is dat kaasmaken ineens niet meer zo eng...

Maar dan stuit ik ook op het gegeven dat jij pas weegt na het pekelen Gerda?
Hoe bepaal je dan het persgewicht en de pekelduur? Gokken?
Ik had drie volle pondsvormen van de week die bleken dus allemaal ruim 900 gram te zijn. Normaal heb ik ca 700 gram per vorm. Toch wel een behoorlijk verschil en dan ben ik blij dat ik weeg voor het persen en voor het pekelen.
Wat is de achtergrond van het feit dat jij pas gaat wegen na het pekelen?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#54 Bericht door Gerda » 09-10-2016 01:01

Mijn kadova vormen gaan gewoon niet meer dan 600 gram in, anders pers ik de wrongel eruit. Geld ook voor de kilo 1200 tot 1300 gram. Ik zout nooit 1 uur op de 100 gram. de kleine gaan altijd 5 uur in de pekel die uit de kilo vormen gaan altijd 8 uur in de pekel. Dus ik weeg ze niet af. Altijd goede kazen. In het verleden vaker zoute kazen gehad bij de 1 uur per 100 gram methode.

Tijdens de kijkdag heb ik ook laten zien hoe je een vorm goed vult. de gewichten van mijn kaasjes zijn bijna altijd gelijk, zit miniem verschil in.

Persen doe ik altijd op dezelfde manier met dezelfde pers gewichten.
Of te wel de ervaring heeft me geleerd dat ik niet meer perse hoef te wegen voor het persen of zouten. Ik denk ook niet dat in de kaasmakerij alle kazen stuk voor stuk worden gewogen dat gaat denk ik ook meer op gevoel en ervaring.

Vandaar dus dat ik aangeef dat het niet perse nodig is om te wegen maar ik raad het niemand af, als men zich daar prettiger bij voelt moet men gewoon wegen.

Het enige wat ik dan leuk vind te weten is hoe zwaar mijn kazen zijn na het pekelen. Dus hoeveel kilo ik uit een batch melk haal.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Marion.

#55 Bericht door Marion. » 09-10-2016 14:41

Vera schreef:Pure nieuwsgierigheid...

Ik lees net dit topic door en naast alle reacties dat het zo leerzaam was - en dat zal het ook geweest zijn, voor een beginnende kaasmaker gaat er een wereld open als hij / zij een wat meer ervaren kaasmaker aan het werk ziet. Dan is dat kaasmaken ineens niet meer zo eng...
Hoi Vera,

Ik wil hier nog wel even op inhaken. Ik heb weinig opgeschreven qua maatvoering enzo, dat staat hier op het forum allemaal heel goed beschreven. Het was vooral leerzaam doordat je het nu zag. Als beginner zegt "testen op een gladde breuk", of "gesloten korst" of "voelen wat er gebeurt" je niet zoveel. Nu hebben we gezien en gevoeld wat ermee bedoeld wordt (al heb ik niet gevoeld, want krijg mijn ringen amper af dus ga ik niet in andermans wrongel zitten). Dat was vooral het leerzame voor mij.

Oja, en dat je de wei niet door de gootsteen moet gooien haha.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#56 Bericht door Vera » 09-10-2016 14:48

Ok duidelijk Gerda. Mijn opbrengst wil nogal verschillen en mijn vormen zitten de ene keer voller dan de andere keer. Vandaar mijn geweeg.

Ja Marion, die ervaring heb ik ook als ik met beginners kaas maak. Het allemaal een keer zien maakt heel veel duidelijk. Daarom is het fijn dat je in de gelegenheid was om bij Gerda mee te kijken.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Siegfried

#57 Bericht door Siegfried » 09-10-2016 17:38

Tja, ons Gerda spreekt uit ervaring. :) Als je inderdaad ..tig keer kaas maakt met dezelfde vorm, dan weet je wel hoe en wat. Dan moet je inderdaad niet meer wegen.
Die profs wegen ook geen wrongel, die scheppen en vullen die vormen en dat zit altijd goed.

Gerda, volgens mij krijg je de hand van een meester. :)

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#58 Bericht door Gerda » 21-10-2016 14:38

Vrijdag 28 oktober staat er weer kaasmaken met kijkers op programma.
Ik heb 1 kijker inmiddels dus nog ruimte mocht iemand graag willen komen kijken.

Groetjes Gerda
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten