Kaasdag 18 november a.s.

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Bericht
Auteur
Henriette

speciale appelcompote

#101 Bericht door Henriette » 17-11-2017 15:58

Hallo,

Het wordt heel erg lekker allemaal!!
en leerzaam!!
ik zal jullie ook nog een bramendip laten proeven en ook een speciale appelcompote die ook als kaasdip is te gebruiken.

Leuk dat er nog een aanmelding is binnengekomen!
Neem gerust nog iemand mee!

we zijn nu alles aan het klaarmaken en klaar zetten!

groetjes,

Henriette

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#102 Bericht door Vera » 17-11-2017 21:09

Klinkt goed Henriette.

Ik wens jullie allemaal een goede reis en tot morgen!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

mariawitte
Belegen kaas
Berichten: 288
Lid geworden op: 28-12-2016 14:10
Contacteer:

#103 Bericht door mariawitte » 18-11-2017 07:19

heel erg veel plezier vandaag geniet er van ,mijn wederhelft moet helaas werken vandaag
maar hopelijk kunnen we volgend jaar er wel bij zijn .zie wel fotoos en verhalen langst komen hoop ik
groetjes Richard en Maria

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#104 Bericht door Jouke » 18-11-2017 07:52

Op het laatste moment vond Rob het toch wel jammer om mij de hele dag te moeten missen 😎

Ik heb besloten om hem mee te nemen.
Ik hoop dat dat in orde is...
Afbeelding

Waling en Janet
Jonge kaas
Berichten: 124
Lid geworden op: 17-07-2015 13:27
Contacteer:

#105 Bericht door Waling en Janet » 18-11-2017 08:38

Dat is toch gezellig Jouke!

Corrie

#106 Bericht door Corrie » 18-11-2017 17:00

Wat een leuke en leerzame dag is dit geweest.

Bedankt Henriette en Vera.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#107 Bericht door Gerda » 19-11-2017 10:39

Ik ben benieuwd hoe jullie dag is geweest gisteren.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#108 Bericht door Vera » 19-11-2017 11:10

Ik denk dat ik namens alle aanwezigen spreek als ik zeg dat het weer een geweldige dag is geweest. Heel leerzaam en er is een wereld voor ons open gegaan bij het praatje van Gerhard Hup. Zoals Janet zei: ' ik kan mijn oren niet geloven'.
Jouke zal vast wel een verslag willen maken van wat we door Gerhard bijgeleerd hebben.
Misschien wel handig om dat op een algemeen deel van het forum te doen Jouke?
En tja, er zal heel veel aangepast moeten worden in de diverse recepten....

De proeverij was ook weer leuk - de lunch overvloedig en leuk en de sfeer zoals hij zijn moet. Kaasmakers onder elkaar.

Zullen we zeggen dat het zeker voor herhaling vatbaar is?

Henriette heeft een prachtige 'kleine kaasfabriek' en ze heeft alles zo goed voor elkaar. Proficiat! We hebben allemaal bewondering voor wat je tot stand hebt gebracht en dat allemaal naast je gewone zo drukke bestaan!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#109 Bericht door Jouke » 19-11-2017 11:33

Ja, ik heb foto's en ik zal een verslagje maken.
En de aantekeningen van Gerhard kan ik i derdaad wel in een algemeen stuk zetten.

Als ik straks weer thuis ben, zal ik even in actie komen.

Henriette: bedankt voor de geweldige organisatie en ontvangst. Ook namens Rob. We hebben een geweldige dag gehad.

Vera, bedankt voor alle ondersteunende werkzaamheden. Alles liep op rolletjes!

En ja: zeker voor herhaling vatbaar!!!
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#110 Bericht door Gerda » 19-11-2017 19:46

Ben heel benieuwd naar je verslag en de foto's Jouke. En ook naar de aanpassingen voor de recepten.
Ik hoop een volgende keer weer van de partij te zijn.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#111 Bericht door Jouke » 19-11-2017 20:08

Het lukt me niet om het document van Gerhard te digitaliseren. Ik zal morgenochtend op mijn werk alles uploaden en ook de foto's erbij zetten.
Dat gaat vanaf hier niet zo handig. Steeds met 1 tegelijk gaat echt lang duren....

Een mini voorproefje:

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding

hansadutta
Verse kaas
Berichten: 13
Lid geworden op: 01-08-2013 23:03
Contacteer:

#112 Bericht door hansadutta » 19-11-2017 22:55

Zeker een zeer geslaagde dag. Gerhard was wel erg streng voor de meegebrachte kaasjes. Blij dat ik niets bij me had. 8)
Daar schuilt ook wel een les in geloof ik. Deze dag is bedoeld om wat te leren maar ik denk dat je in het dagelijks leven niet al te kritisch moet zijn op je eigen werk (of dat van anderen) want dan geniet je nooit meer van een stukje kaas, en ben je altijd aan het zoeken naar fouten.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#113 Bericht door Jouke » 20-11-2017 08:52

Ik vind dat nu juist weer de sharme van Gerhard. :-)
Hij benoemt echt alles wat hij proeft, ruikt en voelt. Wat je er dan verder mee doet, is natuurlijk je eigen keus. Als jij zelf tevreden bent met je eigen kaasjes, hoef je niets te veranderen. Ook dat is mooi.
Persoonlijk (als behoorlijke perfectionist) neem graag alle tips ter harte en vind het leuk om mezelf steeds te (proberen te) verbeteren.
De tips van de vorige kaasdag in Veenhuizen hebben mij uiteindelijk wel geholpen om nu een goede kaas te maken en dat vind ik erg leuk en bevredigend.

En je kunt thuis zelf nooit alles uitproberen wat je misschien wel zou willen. Door kazen van anderen te proeven, doe je weer ideeen op waar je zelf misschien niet snel aan zou denken.
Ik vond de gemberkaas van HEnriette bijvoorbeeld heel erg lekker. Ik mocht ook nog een bakje gember meenemen van haar: DANKJEWEL!!

Zo haalt iedereen uit zo'n dag zijn eigen waardevolle dingen, denk ik.
Het was bovenal ook weer reuze gezellig om met gelijkgestemden over iets te praten en te discusieren.
Dus ook bedankt aan alle aanwezigen voor de geslaagde dag!
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#114 Bericht door Jouke » 20-11-2017 09:06

Kort verslagje. De foto's zeggen de rest :-)

Bij binnenkomst in de kleine kaasfabriek van Henriette mochten we allemaal een haarnetje en bijbehorende overschoentjes aantrekken. Dit om de hygiene niet al te erg te verstoren door al die inlopende mensen.

Ieders meegebrachte kaas werd door Vera, Henriette en Gerhard zorgvuldig op basis van soort, leeftijd, smaakverwachting en toevoegingen gerankschikt op volgorde van mild naar sterk en van naturel naar kaas-met-toevoegingen totaan een zeer rijpe en sterk smakende brie...

Rond 10:30 zijn we begonnen met het proeven van de eerste kaasjes. Er ging steeds een bakje in de rondte met stukjes van de desbetreffende kaas en terwijl iedereen op zijn/haar eigen manier aan het ruiken en proeven was, legde Gerhard uit wat hij voelde, rook en proefde en gaf hij aan wat er goed was en/of waar dingen beter hadden gekund en vaak ook hoe dat dan bereikt kon worden.

We waren van enthousiasme vergeten om een voorstelrondje te doen. Dus toen we een paar kaasjes geproefd hadden, hebben we dat alsnog gedaan. Leuk om bij elke forumnaam weer even een gezicht te hebben.

Rond 13 uur zijn we begonnen met het klaarzetten van de lunch. Iedereen had verschillende lekkere dingen meegenomen. Vera en Jouke hadden kleine Tommes Vaudoises gemaakt en die warden ter plekke gep-aneerd en gebakken. Verder was er zelfgemaakte eiersalade, verse gerookte ham, zelfgebakken (suiker- en kaas-)brood, verse vleeswaren, eigen gemaakte karnemelk en zelfs cowboy-vlees. En waarschijnlijk vergeet ik dan nog wat heerlijkheden.

Na de lunch kregen we nog een zeer leerzame lezing van Gerhard over stremmen en rijpen van de wrongel. Hij had een aantal dingen al op papier gezet en ik zal mijn eigen aanvullende aantekeningen in een apart stukje plaatsen, zodat dit voor iedereen toegankelijk is. Er warden naar aanleiding van aangehaalde voorbeelden nog 2 kazen geproefd die precies bij het besproken onderwerp pasten.
Het was weer zeer leerzaam: Gerhard bedankt voor je enthousiasme en energie!!

Na de lezing hebben we nog een per post ingestuurde kaas van Ingeborg gekeurd. De bevindingen zullen we volgende week persoonlik met haar delen.

Rond 15:30 was het tijd om afscheid te nemen. Diverse mensen hebben daarna nog vormen overgekocht van Henriette (ikzelf ben erg blij met mijn twee gelijke edammer vormen met bijpassend kaasdoek!) en een aantal van ons kreeg nog een flinke schep vanb diverse kruiden mee. Heel erg fijn en leuk!

Terugrijdens door het prachtige polderlandschap hebben Rob en ik alles nog eens rustig op ons in laten werken en hebben we teruggekeken op een zeer geslaagde en gezellige dag!
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#115 Bericht door Jouke » 20-11-2017 09:17

Het rangschikken van de kaasjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kleine kaasfabriek:
Afbeelding

Het proeven en keuren van de kaasjes:
Afbeelding

Afbeelding

De lunchtafel:
Afbeelding

En de lunch:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tussendoor nog even wat babykaasjes coaten:
Afbeelding

Afbeelding

Het proeven van de voorbeeld kaasjes tijdens de lezing van Gerhard:
Afbeelding

Afbeelding

Proeven van het ingestuurde kaasje van Ingeborg:
Afbeelding

Afbeelding

Uitreiken van de manden met streekproducten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Controle lijst van Henriette:
Afbeelding
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#116 Bericht door Jouke » 20-11-2017 10:23

Ik heb mijn aantekeningen op de volgende plaats staan:

tips-en-truuks-van-gerhard-hup-t1959.html
Afbeelding

Waling en Janet
Jonge kaas
Berichten: 124
Lid geworden op: 17-07-2015 13:27
Contacteer:

#117 Bericht door Waling en Janet » 20-11-2017 15:30

Wij zijn blij met het opmerkingen van Gerhard en kunnen er iets mee.
het liefst wilden we vandaag kaasmaken om het nieuw geleerde in de praktijk te brengen. maar er is natuurlijk geen mens gelijk :)

Jouke, wat een leuk verslag! nu weten de andere forumleden wat ze gemist hebben.

Henriette, ik zag op de foto's van Jouke dat ik om een moment geen haarnetje ophad (had hem in de andere ruimte even afgezet) mijn excuses :oops:
heel erg bedankt voor de kruiden die we zomaar van je kregen, we hebben tussen de middag heerlijk kaas met gember (die ik van je heb gekocht) op de boterham gehad, heerlijk smedig kaasje. nu zelf binnenkort gemberkaas maken
tevens bedankt voor je gastvrijheid en ik hoop dat het goed gegaan is gister met het maken van de geitenkaas.

Janet

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#118 Bericht door Vera » 20-11-2017 20:18

hansadutta schreef:Zeker een zeer geslaagde dag. Gerhard was wel erg streng voor de meegebrachte kaasjes. Blij dat ik niets bij me had. 8)
Daar schuilt ook wel een les in geloof ik. Deze dag is bedoeld om wat te leren maar ik denk dat je in het dagelijks leven niet al te kritisch moet zijn op je eigen werk (of dat van anderen) want dan geniet je nooit meer van een stukje kaas, en ben je altijd aan het zoeken naar fouten.
Ik denk dat je er een beetje anders naar moet kijken Hans. Ik ben tevreden over mijn kaas in het algemeen en kan daar zeker van genieten. Maar ik sta open voor de mening van anderen. Dat er twee mensen waren die gruwden van mijn kaas met propionic snap ik best, dat is echt een aparte smaak. Daar kan ik wel om lachen.

En ik vind dat Gerhard niet onheus is tegen mensen. Hij laat ze in hun waarde, maar hij is wel kritisch natuurlijk. Dat moet ook, zonder aanvallend te zijn of vernederend, opbouwende kritiek is waardevol.. Hij keurt de kaas - en wat hij terecht op een zeker moment opmerkte - noem het dan anders, 'Proosdij achtig' ofzo. Zeker als je experimenteert, zoals ik graag doe is, het leuk om een onafhankelijk iemand je kaas te laten proeven.

En het merendeel van de kazen kwam er toch genadig vanaf? Er zijn ook veel lovende woorden gesproken. Denk aan de paprikamix van Jos (van winkelmelk nog wel als ik het goed weet) - de blauwe van Jouke, de kruidnagel en gember van Henriette.

Tja, die probleemkazen - die werden juist aangeboden om het probleem te tackelen. Waarom is een kaas zoals hij is?
Wat is ermee aan de hand?

Waarom rook de parmezaan naar parmezaan en smaakte er niet naar?
Waardoor was dat ene kaasje zo zuur en wat kun je er aan doen?
Wat was er mis met die ongewilde gatenkaas? En je ziet maar - het lijkt mislukt, maar van die gatenkaas kun je best lekkere kaasknabbels maken. We hebben de problemen allemaal geproefd en we leven nog.


We nodigen hem uit om van hem te leren, we willen beter kaas leren maken als dat kan. En die kennis is voor ons hobbyisten zo waardevol.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

hansadutta
Verse kaas
Berichten: 13
Lid geworden op: 01-08-2013 23:03
Contacteer:

#119 Bericht door hansadutta » 21-11-2017 01:19

Mijn opmerking is zeker geen kritiek op Gerhard.

Wat ik wou zeggen is dat je als hobby kaasmaker niet te kritisch moet zijn omdat je dan geen leven meer hebt. De lekkerste kazen die ik gemaakt heb zijn in feite de allergrootste mislukkingen. Blauwe kazen die besmet raakten met p. candidum. Of andersom.
Niet de bedoeling maar bijzonder lekker. Het is ook een beetje een illusie om te denken dat je het proces kunt beheersen. Melk is tenslotte ieder moment van de dag net ietsje anders.

Ik heb een periode gehad waarin ik bij ieder wijntje wat ik dronk dacht; Iets te zuur, iets teveel hout, wat weinige body etc etc. Als je constant aan het beoordelen bent is het afgelopen met genieten.

Ingeborg

#120 Bericht door Ingeborg » 21-11-2017 08:59

Wat een geweldige dag moet dat zijn geweest! Volgend jaar wil ik er zéker bij zijn hoor. Ik ga zo de "les" van Gerhard doorlezen en ben uiteraard heel benieuwd naar zijn én jullie oordeel over mijn mislukte kaasje. Mislukt in de zin dat het niet werd wat ik hoopte dat het zou worden maar ik heb alle kazen gewoon op de boterham opgegeten hoor.
En wat geweldig Henriette dat jij zo gastvrij was om het allemaal mogelijk te maken!
Nu kijk ik nóg meer uit naar de kaasmaakdag in Rastdorf :}

Siegfried

#121 Bericht door Siegfried » 21-11-2017 19:35

Alleen al met jullie reacties te lezen, heb ik het ook een beetje mee gemaakt. Hopelijk binnenkort nog eens.

Ik heb hier van die schimmelconstructies die ik graag nog eens zou willen delen.


:lol:

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#122 Bericht door Jouke » 22-11-2017 08:50

Lijkt me leuk Siegfried! (en lekker!)

Het was echt weer zo'n leuke dag. En als je dan de hele week geen tijd hebt om kaas te maken, word je daar zowat gefrustreerd van. Na al die nieuwe indrukken wil je toch snel weer aan de slag...
Gelukkig is het nog maar 2 nachtjes slapen en dan gaan we met 4 pannen aan de slag.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten