Meeting voorjaar op de Veluwe??

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Bericht
Auteur
Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#126 Bericht door Gerda » 03-05-2014 07:46

Nou, ik ben er klaar voor.
De spulletjes staan klaar, camera paraat.
Kaas kan zo uit de grot en mee.......

Zonnetje schijnt hier....wachten op Vera.

Veluwe....here we come......Afbeelding
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Petra

#127 Bericht door Petra » 03-05-2014 08:08

Ik heb er zin in vandaag het is allemaal nieuw voor mij dus ik ga veel info en kennis van jullie verzamelen haha

Danuta
Extra belegen kaas
Berichten: 352
Lid geworden op: 17-07-2013 10:20
Contacteer:

#128 Bericht door Danuta » 03-05-2014 10:32

Allemaal heel veel plezier gewenst...ben echt harstikke jaloers....maar ik heb zo even mijn man weer bij mij voor de eerste keer in een week...hij is helaas ook zo weer weg maar toch...t'is geen kaas maar ik doe het er maar mee :))

Ik verwacht natuurlijk wel verhalen en foto's veul foto's!!!!


:))
MLG

Danuta en de Bende van Donnersbachwald.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#129 Bericht door Gerda » 03-05-2014 21:06

Wat een mooie dag was het vandaag! Ik vond het zo leuk jullie allemaal in het echt te zien , kazen te proeven en over kaas te praten.

Ik ben de foto's aan het uploaden en zal gaan plaatsen Danuta, kun je toch een beetje meegenieten, geniet nu maar even van je tuinkabouter ;)
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#130 Bericht door Gerda » 03-05-2014 21:58

Afbeelding
mijn testkazen

Afbeelding
alle testkazen bij elkaar.

Afbeelding
Practig ding die krullenkaas maker. Ben de franse naam al weer kwijt.

Afbeelding
het wijnkaasje van Raf, met een tinteling van wijn na.

Afbeelding
er word gekeurd en veel info opgedaan.

Afbeelding
Tiet feur 'n Rafke!

Afbeelding
of twee!

Afbeelding
Proost Monica en Elke!

Afbeelding
even lekker kletsen.

Afbeelding
frau Antje Vera

Afbeelding
herr Antje Herman

Afbeelding
....ziet er gevaarlijk uit die Willem

Afbeelding
Frau Antje Marlies, Oma en Elke

Afbeelding
en de Antjes Pieter-Jan en Remco

Afbeelding
de accommodatie

Afbeelding
er werd veel gekletst in afwachting van.

Afbeelding
altijd aan het app-en die jeugd.....

Afbeelding
Snijden

Afbeelding
Wat een volk...

Afbeelding
Ja Willem dat word kaas.....

Afbeelding
Onze kaasmeester Diederick

Afbeelding
Geconcentreerde koppies

Afbeelding
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#131 Bericht door Gerda » 03-05-2014 22:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ro en Willem, lekker spelen met de warme wrongel.

Afbeelding
Een en al aandacht

Afbeelding
Ze zeiden toch duidelijk blijven roeren om die melksuikers er uit te krijgen, dus blijf ik roeren ook :twisted:

Afbeelding

Afbeelding
Onze wijze...........blind erin!

Afbeelding

Afbeelding
of gekruimeld

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
schoonmaken

Afbeelding
onder de pers voor 15 MINUTEN :shock:

Afbeelding
Randjes snijden

Afbeelding
klaar voor thuis
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

mrabbing

#132 Bericht door mrabbing » 04-05-2014 00:25

Wat een leuke fotoreportage!, En wat een geslaagde dag! Heel veel opgestoken en inspiratie opgedaan, alles ook zo persoonlijk door al die meegbrachte producten en die super Raffe van RAF maakte het extra feestelijk. !! Gerda dank voor de organisatie!
Groetjes Monica

Willem Franck
Verse kaas
Berichten: 36
Lid geworden op: 26-12-2013 15:03
Contacteer:

Meeting voorjaar op de Veluwe

#133 Bericht door Willem Franck » 04-05-2014 01:50

Voor iedereen die niet op Facebook zit:
Heel leuke bijeenkomst vandaag van forum Zelf Kaas Zelf_Kaas_Maken in Boerderij Hoekelum in Bennekom. Leuk om Internet forum vrienden persoonlijk te ontmoeten. Lekkere proeverij van flink aantal zeer verschillende kaasjes van een aantal forumleden. Zeer deskundige uitleg daarbij van kaasboer Diederik van de Kamp van Boerderij Hoekelum. Onder zijn leiding vanmiddag een workshop. Dus vandaag voor het eerst van m'n leven ook een kaasje gemaakt. Ben ik daarvoor 61 geworden? Ja, daarvoor ben ik 61 geworden!! Mooiste van de dag: Ik kende al bevlogen en gedreven boeren, tuinders, slagers, bakkers, imkers, bierbrouwers, jammakers, etc., etc. Nu ook heel bevlogen en gedreven amateur kaasmakers. Wat is het mooi om te zien, te beleven, te proeven waar passie (daar is ie weer, Richard Olsman) mensen toe brengt. Bedankt Diederik en alle mede forum leden!!
Groetjes, Willem Franck
Onderzoek naar de geschiedenis en oude informatie en materialen van de Subenhara kaas, die van 1963 tot 1992 in Zuivelfabriek De Liemers in Zevenaar werd geproduceerd. Doelen: boek publiceren, expositie organiseren, kaas herintroduceren.

Danuta
Extra belegen kaas
Berichten: 352
Lid geworden op: 17-07-2013 10:20
Contacteer:

#134 Bericht door Danuta » 04-05-2014 07:18

Ow wat leuk om te zien....dank voor de foto's, zo krijg ik ook een beetje een indruk.

En vreselijke zin om ook weer aan de gang te gaan. Leuk ook om gezichten te zien en aan het werk :)
MLG

Danuta en de Bende van Donnersbachwald.

rudy
Jong belegen kaas
Berichten: 183
Lid geworden op: 11-11-2013 16:52
Contacteer:

Evenmenten en links

#135 Bericht door rudy » 04-05-2014 09:21

Amai! wat een prachtige foto's en zo te zien ook een prachtige organisatie.

Ik was dan ook reuze benieuwd naar de afloop. Het was dan ook mijn eerste wat ik deze morgen gedaan heb, het forum openen.

Ik hoop uit gans mijn hart dat ik er de volgende keer bij kan zijn.

Alvast proficiat voor de organisatoren met dit evenement.

mvg

Rudy

jumper66

#136 Bericht door jumper66 » 04-05-2014 10:13

Dat ziet er uit als een gezellige dag!
Wat baal ik dat ik een eigen zaak heb en niet heb kunnen komen!
Volgende keer ga ik echt mijn best doen om er ook bij te kunnen zijn!
want denk dat het ook erg leerzaam is geweest!

Mvg
Michel

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#137 Bericht door Gerda » 04-05-2014 11:12

Willem, wat een mooi stukje!

Remco wat leuk om te horen dat de eitjes in de smaak vallen! zeker van een kleine kenner :wink: Die weet wat lekker is.
Remco jij hebt toch ook foto's gemaakt, zou jij die ook willen plaatsen? Ik had niet veel foto's van het proeven b.v.
Zou leuk zijn als iedereen wat foto's plaatst die hij/zij gemaakt heeft.
Via mijnalbum.nl kun je ook mooi foto's plaatsen.
Mailen naar mij mag ook dan zet ik ze erbij.

gerdadamen@outlook.com

Michel we houden er rekening mee, dan een volgende keer op zondag?

Rudy daar gaan we gewoon van uit!
De locatie daar is super en voor iedereen te doen begreep ik, Herman kwam al met leuke ideeën voor een volgende meeting daar.

Danuta, voor jou zo ver weg van ons, leuk om al die koppen bij de namen te hebben! En al die andere verweggistan leden.

Dank aan jullie zelf hoor, samen hebben we de dag gemaakt!



:D
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#138 Bericht door Vera » 04-05-2014 11:33

Leuke reportage Gerda.
Jammer dat mijn camera bij jou is blijven liggen. Ik heb veel foto's van het eerste deel van de dag, dus ook van de proeverij en van de lunch.

Ik vond het een geweldig leuke dag! Fijn om nu gezichten en mensen bij de namen te hebben.
Was wel total loss gisteravond. 5 Uur autorijden en een aantal drukke uren ertussen hakte er wel in.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

unclero
Verse kaas
Berichten: 24
Lid geworden op: 12-11-2013 20:01
Contacteer:

#139 Bericht door unclero » 04-05-2014 11:55

Bijzonder leuke, lekkere en informatieve dag.. Heb veel opgestoken..
De kaasjes liggen nu in de wijn.
Afbeelding

Mijn foto's staan op gezichtenboek.

Willem Franck
Verse kaas
Berichten: 36
Lid geworden op: 26-12-2013 15:03
Contacteer:

Meeting voorjaar op de Veluwe

#140 Bericht door Willem Franck » 04-05-2014 14:01

Impressies van een dagje Zelf Kaas Maken

Gisteravond schreef ik al.
“Mooiste van de dag: Ik kende al bevlogen en gedreven boeren, tuinders, slagers, bakkers, imkers, bierbrouwers, jammakers, etc., etc. Nu ook heel bevlogen en gedreven amateur kaasmakers. Wat is het mooi om te zien, te beleven, te proeven waar passie mensen toe brengt.”

Now, the day after the night before.

Next best algemene indruk van de dag is de enorme ambachtelijkheid van het kaas maken. Daarmee doel ik niet alleen op alle kennis die je nodig hebt bij dit proces waarbij zo ontzettend veel factoren (en de kleinste verschillen kunnen grote gevolgen hebben) van invloed zijn op het eindresultaat. Ook niet op de vele handmatige activiteiten die je moet verrichten. Zelfs niet alleen op alle ervaringskennis die nodig is. Ik doel vooral op het Fingerspitzengefühl, de hand van de meester(es). Op zaken die je je uitsluitend eigen kunt maken door zelf te doen, te ervaren en daarbij goede feedback te krijgen van zoals gisteren van Diederik en van mede kaasmakers.

Snap dus nu ook heel goed opvattingen van diverse mensen waaronder Giedo De Snijder en ook Wouter de Bruijn (ex-topman van Coberco) dat echt goede, smaakvolle kaas ambachtelijk handwerk en zorg en aandacht verlangt.

Je kunt het proces nog zo goed automatiseren en controleren (ook hier is natuurlijk meten is weten wel geldig) dan nog is dat geen garantie op een bijzonder product. Andersom snap ik nu heel goed dat door die automatisering en standaardisatie de kans op een middelmatig eindproduct erg groot is.

Mooi om te ervaren hoe het op finesses aankomt. Bij het wassen van de wrongel gisteren ontstonden er bij ons klonten. Waarschijnlijk door te snel het warme water toe te voegen. Of door te weinig roeren op dat moment. Of door de combinatie van beide. Diederik gaf uitleg en voorspelde dat – ondanks onze inzet om die klonten alsnog te verkruimelen – onze kaasjes hierdoor erg brokkelig zouden worden. We zullen het over een week of zes ontdekken. Ik reken erop dat Diederik’s voorspelling uitkomt.

Een punt dat voor deze leek gisteren herhaalde malen terugkwam was de temperatuur voor het goed stremmen. Velen hielden keurig de in boekjes aangegeven temperatuur van 29º C. aan. Diederik heeft x-keer uitgelegd dat dit de minimum temperatuur is maar dat voor een goede stremming beter een temperatuur van 31,5 – 32º C. kan worden aangehouden.
Ook benadrukte hij diverse keren het belang van de tijd die je de wrongel moet geven om goed rijp te worden.
Te kort stremmen levert een zuur smakende kaas op.
Te veel stremsel toevoegen (bijvoorbeeld omdat de stremming niet goed verloopt) levert geheid een kaas op die bitter zal smaken.
Kortom alleen het proces van stremmen goed onder de knie krijgen is al een hele kunst en nogal bepalend voor structuur en smaak van je kaasje.

Gerda leek dat gisteren het best in de hand te hebben. Althans als ik goed begrepen heb wat Diederik over haar graskaas zei (ook nadat jij al weg was, Gerda, benadrukte hij nog twee keer de professionele kwaliteit van jouw graskaas).

Repeterend was ook Diederik’s opmerking over schimmelgroei. Als je kaasje door een goede wrongelbereiding en door goed persen goed gesloten is, hoef je niet bang te zijn voor het verschijnen van schimmel op je kaasje tijdens het rijpingsproces. “Die schimmels komen alleen op je kaas en niet erin.”, meldde Diederik keer op keer. Gewoon schoonmaken met een met water en azijn bevochtigde doek en weg is het.
Die natuurlijke korst is een afdoende beveiliging. Wil je toch snel coaten doe dat dan eerst alleen met een coating van caseïne. Ga pas na een week of 6 als de belangrijkste rijpingsprocessen in de kaas zijn afgerond desgewenst over tot coating met paraffine.
Over het (gelet op die 6 weken) te vroeg vacumeren van de kaas voorspelde Diederik niet veel goeds. Door het vacumeren worden de rijpingsprocessen afgeremd/gestopt doordat de bacteriën niet meer werken.

Bij het proeven van de zachte kazen wees Diederik erop dat verontreinigingen in de melk bij deze kazen veel grotere effecten hebben dan bij bijvoorbeeld oplegkazen. Als ideale temperatuur voor de rijping van witschimmelkazen noemde hij 11- 12º C.

Bij het pekelen viel me juist op dat het met de factor tijd niet zo heel nauw luistert. Mensen staan echt niet ’s nachts op om de kaasjes uit het pekelbad te halen. Enkele uren extra levert kennelijk geen problemen op.

Tot zover mijn indrukken. Althans de in deze leken ogen belangrijkste. Als anderen willen aanvullen of aanpassen. Van harte uitgenodigd.
Onderzoek naar de geschiedenis en oude informatie en materialen van de Subenhara kaas, die van 1963 tot 1992 in Zuivelfabriek De Liemers in Zevenaar werd geproduceerd. Doelen: boek publiceren, expositie organiseren, kaas herintroduceren.

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#141 Bericht door Elke » 04-05-2014 15:14

Leuke foto's !!

Het was fijn jullie allemaal in levende lijven te ontmoeten !
Ben uiteindelijk toch nog gisterenavond naar huis gereden, en deze morgen om 9 u stond ik al met man en kroost op de markt op plantjes voor de moestuin te kopen !!

binnenkort meer info !

voor de mensen die willen wil ik mijn cursus zuivel wel eens inscannen en doorsturen , stuur dan even een pb

Willem Franck
Verse kaas
Berichten: 36
Lid geworden op: 26-12-2013 15:03
Contacteer:

Meeting voorjaar op de Veluwe??

#142 Bericht door Willem Franck » 04-05-2014 18:08

Hoi Richard. Dank voor je reacties. Je hoeft niet zo voorzichtig met me om te gaan, hoor. Ben juist blij met je correctie en je aanvulling. Dat was ook het doel van mijn oproep onderaan het stuk. Hoop dat anderen ook nog met aanpassingen/aanvullingen komen. Worden we allemaal beter van. Ook de mensen die er gisteren niet bij konden zijn. Groetjes, Willem
P.S. Herman. Ik ging gisteren zoals gewoonlijk als een van de laatsten weg. Bij het oppakken van mijn spullen en jas controleer ik dan ook even of er nog andere zaken zijn achtergebleven (beroepsdeformatie die ik heb overgehouden aan het organiseren en verzorgen van heel veel trainingen en andere bijeenkomsten). Zag het blad De Zelfkazer liggen. Volgens mij heb ik jou daarmee gisterochtend in de weer gezien. Klopt dat? Wil je hem terug? Dan stuur ik hem je toe als je jouw adres geeft en natuurlijk pas nadat ik het blad heb gelezen. Ook groetjes, Willem
Onderzoek naar de geschiedenis en oude informatie en materialen van de Subenhara kaas, die van 1963 tot 1992 in Zuivelfabriek De Liemers in Zevenaar werd geproduceerd. Doelen: boek publiceren, expositie organiseren, kaas herintroduceren.

Marlies

#143 Bericht door Marlies » 05-05-2014 09:07

Ook wij hebben ontzettend genoten, schoonmama en ik. Dikke pluim aan Gerda voor het organiseren, t was top voor elkaar.
Leuk om jullie in levende lijve te ontmoeten, dat maakt voor mij het forum gelijk een stuk tastbaarder/levendiger. Leuk.
Ik zal een dappere poging doen wat vaker mijn neus te laten zien, maar reken me er niet op af als ik hopeloos faal in die poging, onze veestapel vraagt nogal wat aandacht.

Warme groet, Marlies

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#144 Bericht door Gerda » 07-05-2014 13:44

Raf, van Ron moest ik doorgeven: Wanneer is de meeting hier, met bier!!!

Hij vond hem zalig!
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

raf
Jong belegen kaas
Berichten: 213
Lid geworden op: 13-07-2013 18:14
Contacteer:

#145 Bericht door raf » 11-05-2014 21:00

Gerda,

spijtig dat het zo ver is anders lukt dat wel :D

Mvg

Raf

Petra

meeting

#146 Bericht door Petra » 21-05-2014 20:10

hallo allemaal

mijn kaasje van de meeting is behoorlijk hard aan het worden, is dat normaal

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#147 Bericht door Vera » 21-05-2014 20:25

Heb je hem gecoat Petra en nog wat nageperst thuis?

Ik heb dat wel gedaan, uurtje in de pers gehad omdat hij aardig uitgezakt was toen ik eenmaal thuis kwam. En vervolgens gewoon gecoat. Dit omdat ik vrees dat met dit recept er een brokkelig en droog kaasje is na 6 weken en hij zo niet verder in zou drogen. Ben even gaan voelen, hij is niet extreem hard.

Met wie heb je de pan gedeeld? Dan kunnen je medekaasmakers er misschien iets over zeggen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Petra

#148 Bericht door Petra » 21-05-2014 20:35

nee vera niet meer gecoat en ook niet meer onder de pers gezet.

had ik misschien wel moeten doen, maar hij ligt bij mij ook op een constante temperatuur van 20 graden.

zitten ook geen vlekjes of schimmel op

Petra

#149 Bericht door Petra » 21-05-2014 20:36

o ja ik heb de pan met herman en pj

Willem Franck
Verse kaas
Berichten: 36
Lid geworden op: 26-12-2013 15:03
Contacteer:

Meeting voorjaar op de Veluwe??

#150 Bericht door Willem Franck » 21-05-2014 22:08

Hoi Petra. Heb helemaal niks aan mijn kaasje van 3 mei gedaan. In onze kelderkast gelegd. Temperatuur onbekend. Altijd lekker koel daar. Wel trouw elke ochtend omgekeerd. Is al snel een echt hard kaasje geworden. Geen schimmel tot nog toe. Blijf gewoon 6 weken omdraaien en verder niks. Verwachting extra brokkelig kaasje omdat onze wrongel fors ging klonteren. Hoop zo te ontdekken dat onze kelderkast een prima opslagplek is. Groetjes, Willem
Onderzoek naar de geschiedenis en oude informatie en materialen van de Subenhara kaas, die van 1963 tot 1992 in Zuivelfabriek De Liemers in Zevenaar werd geproduceerd. Doelen: boek publiceren, expositie organiseren, kaas herintroduceren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten