We gaan weer meeten....

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Bericht
Auteur
Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

We gaan weer meeten....

#1 Bericht door Vera » 24-07-2014 18:35

We gaan weer meeten!!!

In het najaar willen we graag weer een meeting organiseren, als daar tenminste belangstelling voor is.

We willen dat graag doen op een plaats die redelijk centraal ligt, bereikbaar is voor zowel de Vlamingen als de mensen uit Duitsland.
Vorige keer was het op de Veluwe en dat was voor iedereen te doen.

Onze eerste vraag is, heb je belangstelling.

Tweede vraag: is er iemand die in het midden van het land woont die ruimte heeft om een daglang een groep mensen te herbergen, of weet daar een niet te dure ruimte te huur.

Tijdens de vorige meetings hebben we een kaasproeverij gedaan, iedereen die komt brengt zo mogelijk 1 a 2 kaasjes mee.
Die worden geproefd door de aanwezige leden en door een ervaren kaaskeurmeester.
De keurmeester geeft dan als er problemen zijn aan wat daar eventueel aan ten grondslag kan liggen en hoe je je kaas kunt verbeteren.

Dat is best tijdrovend als er een behoorlijke groep mensen aanwezig is.

Maar omdat het hier allemaal om gaat willen we er graag alle tijd voor nemen.
Dagvullend moet het evenwel niet zijn.

Rijst de vraag, wat lijkt jullie een leuke verdere invulling van de dag.
Geopperd is al – een lezing door een ervaren kaasmaker, kaas maken, maar dan een simpele kaas die niet uren in beslag neemt (denk aan Mozzarella ofzo).

Als er bierbrouwers zin hebben om te komen kunnen we natuurlijk ook een bierproeverij doen.

Maar wie weet hoe creatief jullie zijn, dus laat maar horen wat jullie denken dat leuk is om te doen.

Vorige keer hebben we na afloop van het programma ook nog elkaar wat kaasspulletjes verkocht die we zelf niet konden gebruiken. Als daar weer belangstelling voor is doen we dat natuurlijk ook weer

Datum gaan we later met de belangstellenden vaststellen door middel van een poll.

Eerst maar eens de reacties hierop afwachten.
We hopen op een geweldige positieve respons!

Herman, Gerda, Vera
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#2 Bericht door johnshadows » 24-07-2014 19:49

Dit keer ga ik proberen er bij te zijn.
Ik moet het toch eens proberen.
Later kan ik het idee nog altijd afknallen. Hahaha... :lol:
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#3 Bericht door Vera » 24-07-2014 19:59

Ja, dat is 1!!!!

Heb je ideeen over het verder invullen van de dag?

En niks afknallen, want dan knal ik jou af. Hahaha!
Afbeelding
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#4 Bericht door johnshadows » 24-07-2014 21:10

Ik steun het idee om ter plaatse kaas te maken.
Het idee van een mega-kaas met de houten vorm van Phoebe lijkt me wel wat.
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Segtom

#5 Bericht door Segtom » 24-07-2014 22:32

als ik tijd heb wil ik ook zeker eens langskomen. Zijn nog niet ervaren in kaas maar des te meer in bier.


De veluwe waar ligt dat ergens in nederland?

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#6 Bericht door johnshadows » 25-07-2014 08:48

http://nl.wikipedia.org/wiki/Veluwe

Streek rond Apeldoorn.
Het is een natuurgebied eh Tom.
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Segtom

#7 Bericht door Segtom » 25-07-2014 08:58

dat het een natuurgebied is wist ik al. wist het alleen niet echt liggen D

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#8 Bericht door Nils » 25-07-2014 12:07

Ik heb zeker belangstelling, maar of ik tijd heb.... meestal aan het werk als anderen vrij zijn, maar dat is inherent aan het vak. maar ik heb zeker belangstelling!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#9 Bericht door Vera » 25-07-2014 13:27

Kaasmaken voor de megavorm van Phoebe lijkt mij ook erg leuk om te doen, maar ik vrees dat we daar onvoldoende tijd voor hebben.
De vorige keer bleek wel dat de kaasproeverij veel tijd in beslag neemt. Toen moesten we de laatste kazen echt afraffelen en dat is voor de makers niet leuk.
Die grote kaas gaat er echt komen, daar moeten we dan gewoon een hele dag voor uittrekken, of we moeten er een tweedaags evenement van maken voor de mensen die daar aan mee willen doen?

Segtom, Nils hoe zouden jullie de rest van de dag gevuld willen zien?

Nils als het plan een beetje duidelijk is gaan we een datum prikken, ik hoop dat het in je drukke agenda past.
We praten over het najaar, misschien heb je dan wat meer tijd.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Segtom

#10 Bericht door Segtom » 25-07-2014 15:30

voor mij maakt het niet uit ik ga komen voor te leren en te kijken vooral ;)

phoebe

#11 Bericht door phoebe » 26-07-2014 10:11

Leuk, leuk! Maar om die mega kaas te maken....ontzettend leuk maar ik ben ook eenbeetje bang dat er te weinig tijd overblijft om te babbelen en te proeven.

Ik doe overal aan mee en vind alles qua kaas lekker. Hoe scherper hoe beter, haha

raf
Jong belegen kaas
Berichten: 213
Lid geworden op: 13-07-2013 18:14
Contacteer:

#12 Bericht door raf » 28-07-2014 11:51

Vind ik ook leuk,
Kunnen we eventueel een zachte kaas maken camenbert, brie,
schimmelkaas dat zou ik wel willen proberen, ik heb het nog nooit gemaakt.
We kunnen ook nog eens mijn bier proeven. Ik zal er voldoende meebrengen, een keuring met Tom.
Eventueel een paar volkspelen :D
Mvg
Raf

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#13 Bericht door Gerda » 28-07-2014 12:57

Hoe leuk ik het idee ook vind samen kaas te maken, en het is leuk bewees de dag bij Elke, ik denk dat er de tijd niet voor is. Ik zelf voel er niets voor om weer een commerciele kaas te maken zoals op de Veluwe, en wil je netjes persen enz dan ben je gewoon te veel tijd kwijt.

Een reuzenkaas maken met de vorm van Phoebe lijkt me een super idee maar dat kunnen we inderdaad beter, zoals Vera al voorstelt, op een aparte dag doen.

Voor mij was het keuren van de kazen, zowel bij Kaaslust als bij Hoekelum, erg leerzaam en ook leuk om te doen. Veel informatie, vragen en feiten over het kaasmaken kwamen aan bod en daar leer je zo veel van dat zou ik graag herhaald zien. Kaasmaken prima maar dan bij een kaasmaker waar het proces uitgelegd en doorgenomen word zodat je vragen kunt stellen over het hoe en waarom.

Wellicht weten er nog anderen een goede locatie, of kunnen eens speuren op het internet!
Wat lijkt je leuk, leg eens contact wat de mogelijkheden zijn.
En dan kunnen we samen hier een locatie uitzoeken en hebben misschien ook nog locaties achter de hand voor een volgende keer.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#14 Bericht door Vera » 29-07-2014 20:40

Ok, wie hebben we als meeters tot op heden:

1 -John - kaasmaken
2 -Segtom - maakt niet uit
3 -Nils
4 -Phoebe met man neem ik aan omdat jullie samen kaas maken? - maakt niet uit
5 -Raf - komt je vrouw ook weer mee? kaasmaken bij voorkeur blauwe.
6 -Gerda - geen kaasmaken, indien wel dan door een profi begeleid - heb je een suggestie voor een verdere invulling behoudens de proeverij?
7 -Herman - lezing
8 -Vera - graag kaas maken, maar ik zie het mogelijke tijdsprobleem. Dus ik ben tevreden met een snelle kaas.

Nu hangt het er natuurlijk sterk vanaf hoeveel deelnemers we hebben en de hoeveelheid kaassoorten om te proeven.
Of gaan we proeven, lunchen, kletsen? Dat kan natuurlijk ook.

Omdat het nu vakantietijd is verwacht ik zeker nog wel meer aanmeldingen.



Ik heb contact gezocht in Hoenderloo (kantine van een manege) - en prijsopgave gevraagd want dat lijkt me niet onbelangrijk.

Dus als jullie contact gaan zoeken met locaties meldt er dan het volgende bij - all in prijs per persoon - koffie, thee, fris de hele dag door.

Lunch - kan heel simpel broodje, soepje want we hebben dan al veel kaas geproefd - lees ervaring van de vorige keer.
De lunch was best prijzig en als je dan 1.5 broodje en wat salade eet......
We kunnen het nog simpeler maken - er is kaas voorhanden, zelf broodjes meenemen en wat ander lekkers, soep laten zitten.

En niet onbelangrijk huur van de locatie.
Gaat om een hele dag van ca 10 - 18 uur.

De megakaasmakerij - misschien als we op zaterdag meeting hebben op de zondag aansluitend kaasmaken door degenen die dat leuk vinden?
Want velen moeten toch een behoorlijk eind reizen naar een centrale plaats en om dat twee keer te doen.....
Vorige keer zijn er ook mensen blijven overnachten.
Is maar een suggestie.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#15 Bericht door johnshadows » 30-07-2014 07:35

Als ik dit allemaal lees... een hele onderneming.
:?
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Segtom

#16 Bericht door Segtom » 30-07-2014 09:11

het is inderdaad een hele onderneming hopelijk heb ik tegen dan mijn eerste kaas kunnen maken

Petra

#17 Bericht door Petra » 30-07-2014 11:14

nou ik ben zeker weer van de partij, en deze keer met kaasjes

phoebe

#18 Bericht door phoebe » 31-07-2014 10:01

Vera, ik zou graag samen met mijn man komen.

Lijkt me eerlijk gezegd ook wel leuk om een snel klaar kaasje te maken.

Heb er nu al zin in :)

webmaster

#19 Bericht door webmaster » 31-07-2014 12:50

Vera, ik ga uiteraard proberen te komen, maar ivm een verbouwing begin oktober hangt het mede van de datum af. Wat betreft de lezing, ik zou die niet zelf doen, maar weet daar iemand voor...

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#20 Bericht door Vera » 31-07-2014 13:15

We mikken natuurlijk straks op een datum dat jij wel kunt Herman!
Nee, ik weet dat je iemand anders de lezing wil laten doen, achter onze namen staat datgene wat we graag als verdere invulling van de dag willen.
Kun je iets meer vertellen over de inhoud die een lezing kan hebben?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

phoebe

#21 Bericht door phoebe » 31-07-2014 13:22

Hey, ik heb een ingeving! Zomaar....ineens.... Ja, ik schrok er zelf ook van... Haha.. :o

Wat als we die mega kaas nu bij de boer zelf maken? Misschien heeft hij wel een schone ruimte... Paar schragen, grote plank en zeil eroverheen... Wij nemen alles mee wat we nodig hebben. En daar hebben we alleen water en stroom (en koffie en bier) nodig... Geen idee of de boer dat ziet zitten hoor. Maar vragen staat vrij, toch? Zelf stoelen meenemen en iets te eten. Melk zo uit de koe dus we kunnen zo beginnen.

Omgeving Dronten woont de boer

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#22 Bericht door Vera » 31-07-2014 19:53

1 -John - kaasmaken
2 -Segtom - maakt niet uit
3 -Nils
4 -Phoebe met man - kaasmaken (snel kaasje)
6 -Raf - komt je vrouw ook weer mee? kaasmaken bij voorkeur blauwe.
7 -Gerda - geen kaasmaken, indien wel dan door een profi begeleid - heb je een suggestie voor een verdere invulling behoudens de proeverij?
8 -Herman - lezing
9 -Vera - graag kaas maken, maar ik zie het mogelijke tijdsprobleem. Dus ik ben tevreden met een snelle kaas.
10 - Petra,

Phoebe - grappig zo'n ingeving. Maar wel een heel goed idee.
Klopt, een schone ruimte en een tafel op schragen (John heeft bij Elke ook op zo'n stellage kaas gemaakt) - meer hebben we niet nodig.
Voor degenen die interesse hadden in het megakaasproject: is Dronten voor jullie doenlijk?
Voor mij is het een goede optie, iets meer dan twee uur rijden.

Gaan we het koppelen aan de meeting, dus een tweedaagse ervan maken?

Of als op zichzelfstaand evenement, als dat de bedoeling is dan koppelen we het los van deze meeting.
Vraag alvast eens bij de boer Phoebe en vraag dan gelijk of de zondag een probleem kan zijn.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Petra

#23 Bericht door Petra » 01-08-2014 08:50

ik zou eigenlijk ook wel graag een snel kaasje willen maken
maak verder voor mij niet uit waar we naar toe gaan :}

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#24 Bericht door Gerda » 01-08-2014 09:54

Ik heb twee mogelijke locatie op een kaasboerderij gevonden:

http://www.ravenswaard.nl/over-kaasboer ... waard.html

http://www.debrienenshof.nl/contact01.html

Ik wil wel info gaan aanvragen wat bij hun de mogelijkheden zijn, omdat zij niet commercieel groepen ontvangen, maar eerlijk gezegd lijkt mij dat voor ons juist leuker. Wanneer de kaasmakers er open voor staan kunnen we echt gericht op het kaasmaken vragen stellen, laten keuren en kunnen we het verzoek doen om met elkaar kaas te mogen maken.
Ik proef dat de wens om kaas te maken aanwezig is.

Tevens zouden we Guido van Herman kunnen vragen mee te keuren. Op zijn blog schrijft hij kom eens met wat vernieuwend op het gebied van kaas, en dan bedoeld hij niet in kruiden, maar meer vormen of bereiding. Ergens vind ik dat best een leuke uitdaging.

Wel is het natuurlijk zo dat velen op het moment op vakantie zijn, dus lijkt het me dat we wachten op wat meer reactie op dit topic voor we een en ander kunnen vastleggen.
Maar info inwinnen kunnen we in ieder geval wel alvast. Voorstellen netjes bij elkaar met programma en dan met elkaar gaan kiezen welke het word. En dan hebben we eventueel voor een volgende meeting al weer opties bij de hand.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

pj
Jong belegen kaas
Berichten: 238
Lid geworden op: 22-10-2013 20:01
Contacteer:

#25 Bericht door pj » 03-08-2014 16:57

Ik ben er graag weer bij. Kaas maken en een lezing, beide leuk. Als er interesse voor is wil ik zelf wel wat achtergronden van de microbiologie vertellen.
Pieter-Jan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten