Het programma van de meeting 26 oktober 2014

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Bericht
Auteur
Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#76 Bericht door Gerda » 25-10-2014 08:40

Tja wat zal ik zeggen........ik zeg maar niets!
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#77 Bericht door Gerda » 25-10-2014 08:41

Nog even het programma:

De locatie:
http://www.kaasboerderijweenink.nl/home
Eimersweg 3, 7137 HG Lievelde, Nederland

Programma:

11:00 uur Kaasworkshop speciaal voor de leden van het kaasforum!!!
Maken van een Gouds kaasje van 500gram.
Tijdens de wachttijden excursie boerderij en kaasmakerij.
13:30 uur Lunch en kletstijd.
15:00 uur Kaaskeuring van de zelfgemaakte kaas. 1 kaas p.p
17:00 uur Lezing rijpingsproces kaas.
18:30 uur Napraten en eventueel ruilbeurs/vrijmarkt en bier??????

De leden die komen:

1 -Phoebe met man, workshop,proeven - brengt kaas mee
3 -Gerda - workshop, lunch en proeven -brengt kaas mee
4 -Herman - workshop, lunch en proeven
5 -Vera - workshop, lunch en proeven -brengt kaas mee
6 - Petra en Anja - workshop - lunch en proeven - brengt kaas mee
8 - PJ - workshop - lunch en proeven - brengt kaas mee
9 - Elke - workshop - lunch en proeven - brengt kaas mee
10 tm 13 - Woeco - workshop en lunch - brengt kaas mee
14 Berrie - workshop - lunch en proeven -
15 Marie-Jose - workshop - lunch en proeven - brengt kaas mee

Kosten: workshop € 28,50 p.p De workshop is incl. koffie met ½ Pillewegge of kruidkoek, 3 soorten kaasproeven, rondleiding en natuurlijk het zelfgemaakte kaasje!Hiervoor wel zelf een 500grams vorm meenemen zodat wij zelf het kaasje thuis kunnen afwerken. (normaal blijven de kaasjes daar om afgewerkt te worden) Voor het rechten moet het kaasje in de vorm blijven.

Lunch: €15;00 bestaat uit 2 soorten soep, diverse belegde broodjes, broodje kroket.

De kosten kunnen op de dag zelf, gepast, in een enveloppe voorzien van naam, aan mij betaald worden dat maakt het betalen van het geheel wat makkelijker.

Jaqueline betaald voor de dochters de helft en Phoebe alleen de workshop i.v.m. met dieetwens.

KOM ALLEN OP TIJD ZODAT DE WORKSHOP OM 11:00 KAN BEGINNEN!!!
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Elke
Oude kaas
Berichten: 986
Lid geworden op: 22-09-2013 17:17
Contacteer:

#78 Bericht door Elke » 25-10-2014 09:45

pillewegge ? bij ons is ne pille een eend ( eendenkoek ?????? 8) )
en pillepoten zijn palmen , oftewel zwemvliezen :roll:

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#79 Bericht door Vera » 25-10-2014 12:21

Ha lekker een halve zwemvlies per persoon....

Oei, ik doe even rustig aan vandaag want ik ben gisteren in de tuin door mijn rug gegaan, kon niet meer op of om. Gelukkig gaat het vandaag alweer iets beter, maar het voelt helemaal niet tof.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#80 Bericht door johnshadows » 25-10-2014 13:11

Door de rug... een bijzonder onprettig gevoel. :cry:
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Berrie
Verse kaas
Berichten: 63
Lid geworden op: 04-11-2013 15:07
Contacteer:

#81 Bericht door Berrie » 25-10-2014 19:37

Morgen wintertijd :wink: voordat iemand een uur voor een dichte deur staat :shock:

woeco

#82 Bericht door woeco » 25-10-2014 23:35

Yeahhhh,
Zin in.

phoebe

#83 Bericht door phoebe » 26-10-2014 07:35

Whoop whoop whoop, we hebben er zin in :). Wij eten geen lunch mee omdat René niet tegen koolhydraten / gluten kan en ik solidair met hem ben. Hopelijk kunnen we er wel bij zitten (we nemen ons eigen eten mee), lijkt me wel zo gezellig :). Ik heb het gevraagd maar geen reactie over ontvangen.

Tot zo allemaal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#84 Bericht door Gerda » 26-10-2014 08:43

Ik heb antwoord gehad, geen probleem meid!

Mandje staat klaar , vormpje mee, kaas mee!

Spulletjes mee die besteld zijn.

Nog even wachten anders ben ik te vroeg.

Tot straks allemaal.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#85 Bericht door Vera » 26-10-2014 20:12

Had nou maar niet gewacht Gerda.... :wink:

Ik heb een deel van de dag meegemaakt en het was weer leuk, het was weer gezellig! Echt, meelezers onder ons dit zijn leuke en leerzame dagen!

Workshop was ok, de hele kaasmakerij, koeien en kaasopslag (3500 kazen van ca 12 kilo het stuk) bewonderd. Leuk, dan vallen onze grotjes helemaal in het niets. Daar zijn heel wat foto's gemaakt want dit zie je niet vaak in je leven.

Helaas begon na de lunch mijn rug vervelend te doen ondanks de heftige pijnstillers. Ik ben verstandig geweest!! Verstand komt met de jaren.

Dus Gerda mijn Proosdij (gemaakt op 26 april 2014 - Koningsdag) in de handen gedrukt voor de proeverij. Ben nu natuurlijk wel nieuwsgierig hoe hij beoordeeld is in de proeverij....... Kan niet wachten!

Gewapend met blommen van Herman (heel lief, mooi, maar helemaal niet nodig, dus niet meer doen) de terugreis aanvaard en veilig thuisgekomen.
Met pijn in het hart (en in mijn rug) omdat ik me erg verheugd had op de rest van het programma, maar zo is het leven. Morgen beter.

Hoop nu maar dat PJ zo attent is de inhoud van zijn lezing - The Good, the bad and the Ugly - (verkort) weer wil geven op het forum......

Het was leuk om weer nieuwe gezichten te hebben bij de namen op het forum enne.. Jacqueline, je meiden hebben zich echt volwassen gedragen! Mijn complimenten.

En nu wachten op de verslagen van de anderen en de foto's natuurlijk.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

webmaster

#86 Bericht door webmaster » 27-10-2014 07:54

Hier alvast een paar foto's van de geslaagde dag....

De opslag
Afbeelding
De keuring:
Afbeelding

phoebe

#87 Bericht door phoebe » 27-10-2014 08:46

Wat een leuke en geslaagde dag :) We hebben er enorm veel van geleerd en de tips gaan we dit weekend meteen maar eens in de praktijk brengen :).
4 leuke kaasjes meegenomen, waarvan we er twee gaan coaten, eentje vacumeren en eentje een natuurkorst proberen (moet nog uitzoeken hoe dat moet).
Leek ons leuk hierop een experimentje los te laten :)

Even wat impressiefoto's :)

Het wassen van de wrongel
Afbeelding

Hierin zit hem volgens ons ons probleem. Onze wrongel is nooit zo klein, en plakt ook niet zo.

Afbeelding

Vormpjes vullen
Afbeelding

ff chillen met een filmpje van een veel jongere kaasmaker :)
Afbeelding

En de proeverij. Vond ik ontzettend interessant. Onze kaas lag overigens in de koelkast, netjes ingepakt om mee te nemen. Pfff :). Toch, zonder onze kaas te proeven, zeer goede tips gekregen. Heel leuk om de kaas die anderen hadden gemaakt te proeven. En ook leuk dat kaas die sommige niet lekker vonden wij wel lekker vonden en vice versa. Er is niet zoiets als de lekkerste kaas :).
Afbeelding

Bij thuiskomst (met de pupjes was natuurlijk niets aan de hand, die lagen lekker te slapen) zijn we gewoon door gegaan met de proeverij. Lekker wijntje opengetrokken en de sinterklaaskaas opengesneden (met speculaaskruiden). We hadden een dikke plak van de buitenkanten afgesneden omdat ons opviel dat de binnenkant vaak best lekker is. Dit was een ontzettend lekkere kaas geworden als hij niet de zure nasmaak had. Maar daar gaan we aan werken, zéker een kaas om vaker te maken. De combi kaas en speculaaskruiden was erg lekker

Afbeelding

En de cheddar van 3 kg die ik op 3 September heb gemaakt ook opengesneden:
Afbeelding

Zo zag hij er van binnen uit. Deze is gevacumeerd geweest. Wat me opvalt is dat je aan de buitenkant wel droging ziet. De smaak was al erg lekker. Romig en .... geen bittertje. Daarna hebben we nog een cheddar met bier, een kaasje van een kilo, die we half September hebben gemaakt geproefd. Die was ook zo ontzettend lekker al. Beide kazen zijn gevacumeerd geweest en dat gaan we weer doen. Ik vin dhet experiment met de op de workshop gemaakte kazen, door ze op 3 manieren te laten rijpen, daarom ook erg interessant om te doen. Omdat we eigenlijk nu de ervaring hebben dat gevacumeerde kazen lekkerder zijn. M
Afbeelding

En vanochtend zijn de kaasjes in de pekel gegaan. Nu een emmer pekel gemaakt die ik ga bewaren om ook andere kazen in te pekelen.
Afbeelding

Overigens vind ik de opbrengst enorm groot. Wij hebben in totaal 1750 gram kaas meegenomen op 16 liter melk. En dan heb ik de kaas die Herman heeft meegenomen nog niet eens meegerekend...

woeco

#88 Bericht door woeco » 27-10-2014 11:36

Wat een super geslaagde dag gisteren. Ik heb veel geleerd. En ook de kinderen vonden het super. Ik was ook erg trots op ze Vera.
Pieter jan, ook jouw verhaal heeft veel indruk op ze gemaakt. Vanmorgen zei fleur dat ze op school ging vertellen dat het goed is om niet je hand voor je mond te doen met niezen 😜
Super om nu ook gezichten bij de namen te hebben.

Nog wel even een vraagje. Hoelang pekelen jullie de kaasjes?

Afbeelding

Gr, Jacqueline

woeco

#89 Bericht door woeco » 27-10-2014 11:43

En Vera. Je kaasje was lekker 😋

Willem Franck
Verse kaas
Berichten: 36
Lid geworden op: 26-12-2013 15:03
Contacteer:

Het programma van de meeting 26 oktober 2014

#90 Bericht door Willem Franck » 27-10-2014 11:53

Op mijn Facebookpagina's geplaatst en vanzelfsprekend ook hier:
Gisteren toch nog een stuk van de bijeenkomst van het forum Zelf_Kaas_Maken bij Kaasboerderij Weenink in Lievelde kunnen meemaken. Helaas de rondleiding en de workshop gemist. Gelukkig wel de keuring van de kaasjes van de deelnemers en de boeiende lezing van forumlid PJ, arts/microbioloog, onder de titel "The Good, The Bad and The Ugly" over bacteriën en schimmels (Hulde PJ!!) kunnen beleven.
Peter Weenink van Kaasboerderij Weenink kende ik natuurlijk al vanuit de streekproductenbusiness. Nog meer waardering voor deze kanjer gekregen. De rust en de deskundigheid waarmee hij de ingebrachte kaasjes beoordeelde en voorzag van zijn nuchtere, duidelijk kritische commentaren (geleverd steeds met respect voor de maker van de kaas) verdienen een dikke pluim. Chapeau dus, Peter Weenink, de Achterhoek zeer waardig!! Good hollen.
Op de foto kijkt Peter Weenink aandachtig naar het aansnijden van weer een kaasje door Herman, de initiatiefnemer van het forum Zelf Kaas Maken
Afbeelding
Onderzoek naar de geschiedenis en oude informatie en materialen van de Subenhara kaas, die van 1963 tot 1992 in Zuivelfabriek De Liemers in Zevenaar werd geproduceerd. Doelen: boek publiceren, expositie organiseren, kaas herintroduceren.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#91 Bericht door Vera » 27-10-2014 12:03

Dank je Jacqueline!
Ik pekel (met pekel van 250 gram zout per liter) een uur per 100 gram kaas.

Wat leuk Willen dat je nog een stuk mee hebt kunnen maken! Net dat stuk dat ik gemist heb.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Willem Franck
Verse kaas
Berichten: 36
Lid geworden op: 26-12-2013 15:03
Contacteer:

Het programma van de meeting van 26 oktober 2014

#92 Bericht door Willem Franck » 27-10-2014 12:22

Ja, Vera, jammer dat je dat stuk hebt gemist. Maar wat veel erger is dat ik jou net heb gemist! Hoop dat de rugpijn snel over is.
Onderzoek naar de geschiedenis en oude informatie en materialen van de Subenhara kaas, die van 1963 tot 1992 in Zuivelfabriek De Liemers in Zevenaar werd geproduceerd. Doelen: boek publiceren, expositie organiseren, kaas herintroduceren.

phoebe

#93 Bericht door phoebe » 27-10-2014 14:24

Kaasjes zijn gepekeld (4 1/2 uur in de pekel laten liggen) en ze liggen nu te dogen.

Maar nou wil ik één kaasje een natuurkorst laten hebben, maar de vraag is: wat moet ik daarvoor doen? Ik heb al gezocht op het forum, maar kan het niet vinden. Gewoon vaak kijken en wassen met azijn/zout zo nodig?

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#94 Bericht door Vera » 27-10-2014 14:46

Ja Willem we moeten elkaar net gemist hebben.
Jammer....
Dank je, even rustig aan doen en weinig zitten.

Ja Phoebe, gewoon als hij droog is in de grot leggen. Zo nodig poetsen met pekel. Hardnekkige schimmel kun je ook te lijf gaan met gewoon zout.

Grappig want ik had ook bedacht er een natuurkorst van te maken.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#95 Bericht door Gerda » 27-10-2014 19:05

Het was een geweldige meeting weer, na mijn idee super geslaagd, al kwam ik te laat!

Dit was veel meer leerzaam kaasmaken, in tegenstelling tot het commercieel kaas maken wat we in het voorjaar met de meeting hebben gedaan. Alle tijd voor ons genomen en heel veel vragen beantwoord.

De kazen die we meegenomen hadden werden vakkundig gekeurd. Vera jou kaasje viel als een van de besten uit. Het enige wat hij toch nog meegaf was iets droger afwerken. Dus wat langer naroeren. Maar dit gelde voor alle kazen. De meesten waren te nat. Het vacumeren is ontzenuwd, de kaas kan niet genoeg indrogen, of zijn vocht kwijt en er moet wel zuurstof bij kunnen voor de juiste rijping.

Ook ik ga de tip meenemen in mijn nieuwe kazen, en zo zie je maar dat je er na 1,5 jaar nog steeds niet bent. Maar ik ga door, voor die perfecte Goudse kaas.
Ik heb in ieder geval zeer genoten, van de gehele dag, met veel interesse naar PJ geluisterd, half als kaasmaakster, half als leerling verzorgende. En vind dit zeker leuk voor een volgende meeting een lezing.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#96 Bericht door Vera » 27-10-2014 19:26

Ha dat doet me deugd Gerda!
Ga gauw weer Proosdij maken....
Naroeren is het roeren na het warmen?

Ik ben overigens heel benieuwd naar de bevindingen van de kaaskeurder wat betreft PJ'S bolle kaas. Had hij er een verklaring voor?

En toch, en toch, en toch blijf ik vacumeren als vergelijk, want ik vind die gevacumeerde kazen, wat Phoebe ook al schreef, vaak lekkerder dan de gecoate. Dat is dus ook een kwestie van smaak.

Deze kaas heeft trouwens gewoon gecoat gerijpt en pas vorige week toen ik hem aangesneden had heb ik de helft gevacumeerd.
Was die opmerking naar aanleiding van Elke's Proosdij?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#97 Bericht door Gerda » 27-10-2014 19:50

Inderdaad het roeren na het warmen, neem de tijd, droger afwerken.
Comentaar kwam inderdaad na de kaas van Elke, bijna gelijk gemaakt was het smaakverschil groot tussen die van jou en Elke. Eigenlijk heel anders, en inderdaad is alle kaas een kwestie van smaak, wat de een lekker vind kan de ander helemaal niet lekker vinden en dan merkte je al tijdens het kaas keuren en proeven.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Willem Franck
Verse kaas
Berichten: 36
Lid geworden op: 26-12-2013 15:03
Contacteer:

Het programma van de meeting van 26 oktober 2014

#98 Bericht door Willem Franck » 27-10-2014 21:48

Ben helemaal niet nieuwsgierig (dat wisten jullie al) maar wil gewoon alles graag weten.
Kan iemand me nog even vertellen wat dit is. Zag hem liggen. Vond hem mooi. En dus even vastgelegd. Maar hoe, wat, waar?
Afbeelding
Onderzoek naar de geschiedenis en oude informatie en materialen van de Subenhara kaas, die van 1963 tot 1992 in Zuivelfabriek De Liemers in Zevenaar werd geproduceerd. Doelen: boek publiceren, expositie organiseren, kaas herintroduceren.

webmaster

#99 Bericht door webmaster » 28-10-2014 07:30

Deze was door Peter Weenink ter vergelijking uit de opslag gehaald. Kwam net uit de pekel. Welke kruiden het zijn weet ik niet, lijkt me iets van gedroogde tomaat in te zitten dus zou wel eens italiaanse mix kunnen zijn.

Willem Franck
Verse kaas
Berichten: 36
Lid geworden op: 26-12-2013 15:03
Contacteer:

Het programma van de meeting 26 oktober 2014

#100 Bericht door Willem Franck » 28-10-2014 07:42

Dankjewel, Herman
Onderzoek naar de geschiedenis en oude informatie en materialen van de Subenhara kaas, die van 1963 tot 1992 in Zuivelfabriek De Liemers in Zevenaar werd geproduceerd. Doelen: boek publiceren, expositie organiseren, kaas herintroduceren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten