Workshop, kerstmarkt

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
hovenees

Workshop, kerstmarkt

#1 Bericht door hovenees » 25-10-2014 19:40

Jaarlijks is er een kerstmarkt bij de kinderboerderij in de zuidwijken van Enschede (36.000 inwoners). Het is een drukbezochte markt waar altijd veel etenswaar wordt aangeboden, van oliebollen tot baklava en van Twentse krentenwegge tot gevulde Turkse broodjes. Het plan was om er dit jaar crêpes te gaan bakken maar ik kan me ook heel goed iets rond het zelf maken van kaas voorstellen. Behalve excursies bij kaasboerderijen en het kopen van kaasjes op de maandelijkse streekmarkt in Delden ben ik dit nog nooit eerder tegengekomen. Om een idee te krijgen over de haalbaarheid ben ik op zoek naar informatie. Zijn er forumleden die hier ervaringen mee hebben, actief of passief ?

Ook ben ik benieuwd over hoe er over dit project gedacht wordt. Vandaar dat ik er een poll-vraag bij doe.

Dank alvast voor de reacties.

groet,
hans

woeco

#2 Bericht door woeco » 25-10-2014 23:39

Hoe zie je dat dan voor je?
Volgens mij kun je niet zomaar iets verkopen. Dat is bv bij bierbrouwen ook niet zo. Dat mag oogluikend voor eigen gebruik.
Ik denk dat dat met kaasmaken ook zo is?
Of wil je daar kaasmaken? Zodat mensen kunnen zien hoe het werkt?
Gr, Jacqueline

hovenees

#3 Bericht door hovenees » 26-10-2014 01:00

Hoi Jacqueline,

Bij bier speelt accijns een rol (en dus de FIOD), bij kaas (voor zover ik weet) niet. Ik stel me voor om 3 workshops te geven (onze kerstmarkt is op 2 dagen) om te laten zien hoe je op eenvoudige manier van wrongel kaas maakt. Verder een van te voren gemaakte toast-kaasje (bijvoorbeeld ricotta met een lekker smaakje) klaar te hebben voor op een toastje als proevertje en stukjes vacuum home made kaas voor de verkoop.

Een filmpje over hoe kaas wordt gemaakt op de achtergrond en verder gewoon Twentse gezelligheid.

Het leukste zou ik het vinden om dit samen met iemand van dit forum in elkaar te knutselen. Gelijk een mooie promo-actie. Ik zie het als een experiment. Waarbij input van anderen belangrijk is. Vandaar dit draadje en de poll.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#4 Bericht door Gerda » 26-10-2014 08:48

Ik ben bang dat je dan wel heel veel moet voorbereiden, in een warme ruimte moet kunnen staan, en 1 workshop per dag kunt geven. Zelfs als je maar 1 keer nawarmt.
Je zit inderdaad met de wetgeving, verkoop van eigengemaakte producten is niet makkelijk en dan van rauwe melk helemaal niet.

Ik zou eerst eens voor jezelf een tijdsprogramma opzetten hoe je denkt dat een workshop er uit komt te zien.

Ik wil best helpen meebrainen maar denk dat het niet zo makkelijk is te realiseren.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#5 Bericht door Gerda » 26-10-2014 08:58

http://www.google.de/url?sa=t&rct=j&q=& ... nBuhEua7lQ

Even een link, met name aan zuivelproducten zijn als huisverkoper zeer strenge eisen gekoppeld.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

cootje

#6 Bericht door cootje » 26-10-2014 09:06

Denk ook aan de eisen die de voedsel en Warenautoriteit. Stelt. Ik maak zelf veel zeep en cosmetica maar dat moet bijv gecertificeerd worden voor je mag verkopen

Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

#7 Bericht door Nils » 26-10-2014 13:37

Ik heb laatst de nVWA op bezoek gehad. Mensen laten proeven wordt niet moeilijk over gedaan, al mocht hij dat niet met zoveel woorden zeggen. Voor produceren en verkopen gelden wel zeer strenge regels. Even goed nadenken dus hoe en wat je wil/kan doen.

hovenees

#8 Bericht door hovenees » 26-10-2014 13:51

Dank voor al jullie tips en Gerda voor de link, wat een verhaal. En ik maar denken dat zoiets niet al te moeilijk kan zijn. Maar nu eerst een weekje vakantie en dan verder zien. Ik hou jullie op de hoogte.

groet,
hans

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#9 Bericht door Vera » 26-10-2014 19:52

Hans, met respect, maar het lijkt me onhaalbaar.

Wat Gerda en Nils al aangeven, je moet echt aan heel strenge eisen voldoen wil je kaas kunnen verkopen.

Dat 'verkopen' zou je kunnen omzeilen door een workshop te doen en de mensen hun kaas gratis meegeven. Maaaaaar.... reken dan maar wel met een claim als iemand ziek wordt van die kaas.
Daarnaast de schone, warme, ruimte waar je kaas zou kunnen maken, dat lukt je niet op een kerstmarkt vrees ik.

Geniet maar van je vakantie!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten