(Besloten) 2e Kaasmaakdag in Rastdorf

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#76 Bericht door Kaasjeheukelom » 13-06-2016 17:01

En ik heb het helemaal luxe....want dan ben ik al bij Vera! Dus, hoe vroeger wij starten, hoe langer wij elkaar zien en kunnen kletsen. De zaterdag zal omvliegen!
Tot over een paar dagen.... :lol: :lol: :lol: :lol:
Afbeelding
Jeannette

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#77 Bericht door Vera » 13-06-2016 18:38

Zo hebben we dat vorig jaar meen ik ook gedaan Jouke?

Ok, laten we zeggen allemaal welkom vanaf half 10, als Agnes liever wat later komt ook helemaal geen probleem. Misschien wel zo makkelijk als we niet allemaal helemaal gelijk lopen met warmen - verzuren en stremmen.
Moeten we wel net als op Vlieland vroeg uit de veren Jeannette! Daar zat ik geloof ik om half 7 al aan de koffie met Waling en Janet...

Oei Agnes, jij komt over de 401 dat is inderdaad een heel lang en saai stuk.
Ik stuur je wel Pb met een kortere en veel leukere route om te rijden. Dan kom je door Rastdorf en daar zit inderdaad een bakker.
Ik stuur die route ook aan de andere dames. De toeristische route door leuke dorpjes.

Die broodjes waren lekker Jessy! Opwarmen is geen punt natuurlijk. Doet me denken dames - luchtige kleding want mijn keuken is warm zoals jullie weten!

Verder maken we niet veel omhaal van de lunch - broodjes, kaas en ik heb wat jammetjes gemaakt de afgelopen weken. En zelfgemaakte karnemelk voor de liefhebbers.
Wordt toch een broodje snel tussendoor.

Trouwens, ik heb vandaag de Jarlsberg aangesneden die jij gemaakt hebt in de winter. Hij is heerlijk - ben bang dat dat pondje de zaterdag niet haalt.

Even pannen inventariseren.
Ik heb een elektrische Weckketel - die kan een van jullie gebruiken als je dat wilt.
Jessy een pan voor op het vuur.
Agnes een elektrische Weckketel.
Jouke?
Jeannette?

Wat gaan we trouwens maken van die geitenmelk? Van die lekkere verse kaas op olijfolie?

En brengen jullie een paar emmers mee voor de wei? Die heb ik niet zoveel. Alleen vieze tuin en paarden emmers in overvloed.

Jessy, ik heb ijsbergsla plantjes in behoorlijke aantallen en voor wie het mee wil nemen, ook nog krulandijvie, pluksla, krulsla, palmkool en boerenkool. En heel veel pootuitjes over, stom dat je die altijd in kiloverpakking moet kopen...

Ik heb er heel veel zin in!!! :D :D :D
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#78 Bericht door Jouke » 13-06-2016 19:46

Geitenkaas op olijfolie klinkt lekker!
Een potje mee dus?

Ik rijd hier om half 7 weg en ben er dan vast op tijd.
Ik neem een 25 liter weckpan mee. Zo een die Jessy vorige keer bij zich had.

En ik maak taart.
Houden jullie van perentaart?
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#79 Bericht door Vera » 13-06-2016 20:05

Voor jou is dat uitslapen geloof ik Jouke?

Vera: het recept van mijn geitenkaasjes heb ik uit dat oude boekje 'Zelf zuivelen' . Ik schrijf hier even wat er staat:

Een recept voor het maken van verse geitenkaas

1. Verwarm 's avonds geitenmelk tot 24graden en voeg per liter melk 1/4 dl verse karnemelk toe. Verdun 2 druppels stremsel per liter met iets water en roer het zorgvuldig door de melk. Blijf nog 3 minuten zachtjes roeren.
2. Zet de pan in een hooikist of in een grotere pan met kranten ertussen om afkoeling zoveel mogelijk tegen te gaan.
3. Kijk de volgende ochtend of de melk voldoende is gestremd. Er moet iets wei boven staan.
4. Breng 2 uur later (dus 12 uur na het in stremzetten) de massa over in een kaasdoek en laat ze 6-12 uur bij kamertemperatuur uitlekken.
5. Vermeng de droge wrongel met iets zout en doe hem in kleine kaasvormpjes. Druk de wrongel goed aan zodat er geen lucht tussen zit en zet de vormpjes 4 uur op een rietmatje op een koele plaats (15graden)
6. Haal de kaasjes uit de vormpjes en laat ze nog enkele dagen op een opgevouwen kaasdoek of op zuiver hooi of stro staan. Keer ze wel geregeld. Mochten ze te droog worden, wikkel ze dan in vetvrij papier.

Geitenkaasjes in gekruide olie
Wilt u uw verse geitenkaasjes enkele weken houdbaar maken leg ze dan in gekruide olie. Neem hiervoor liefst kleine kaasjes en schik ze in een grote glazen pot die kan worden afgesloten. Strooi er een mengseltje op van verschillende kruiden zoals rozemarijn, basilicum, tijm, gekneusde jeneverbessen, een een fijngehakt teentje knoflook, een paar peperkorrels en een kleingesneden spaans pepertje. Giet er olijfolie op totdat de kaasjes net onderstaan en hang er een paar takjes dille en eventueel rozemarijn in. Sluit de pot en zet hem koel en donker weg. Laat de kaasjes vóór het gebruik goed uitlekken. Gebruik de overgebleven olie om er salade mee aan te maken.

Voor de 'vormpjes' nam ik lange cilinders, die ik steeds keerde, net als bij camembert. Eenmaal uit de vorm genomen, sneed ik er 'damschijven' van.

Toevallig ben ik van plan morgen geitenmelk te gaan halen om weer een nieuwe serie oliekaasjes te maken.
Heel veel succes ermee! Laat je mij weten wanneer jij ze gaat maken?


Dat komt dan mooi uit dat je al vrijdag komt Jeannette! Dan kunnen we vrijdagavond al stremmen en kan het de nacht over blijven staan!
Dus jullie moeten kaasdoek meebrengen!
Potje komt later. De kruiden kunnen jullie hiervandaan meenemen, die heb ik staan. Alleen spaanse peper niet...
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#80 Bericht door Kaasjeheukelom » 13-06-2016 21:14

Op Vlieland vond iedereen de geitenkaasjes in kruidenolie erg lekker, hier thuis zijn ze ook favoriet, dus lijkt mij dat een goed idee. Ik kan gedroogde spaanse pepertjes meenemen. Het heeft geen zin om de kaasjes al meteen in Rastdorf onder de olie te dompelen, dat brengt alleen maar geklieder met zich mee, tijdens het vervoer. Ook breng ik een electrische Weck-ketel. De geitenmelk vervoer ik in een afsluitbare emmer. Ik neem ook de cilinders mee om de kaasjes uit te laten lekken. Verder is het geen probleem om diverse vormpjes en vormen mee te nemen, ik kom toch met de auto. En ik neem ook de digitale thermometer, kunststof matjes en alle kaasboeken mee, voor de recepten. Van de Gruyère die ik eerder maakte, heb ik de helft gevacumeerd, die mag mee op de achterbank, als die zich gedraagt. Hij was jaloers, omdat zijn wederhelft had mogen vliegen...
Vera: je volkoren kaakjes liggen al klaar! Wat zou je verder nog uit Nederland willen? Stroopwafels? Drop? Nutricia chocomel? Unox rookworst? Dat is het lijstje dat altijd klaar ligt om mee te nemen naar Jakarta. :lol:
Tot vrijdag/zaterdag allemaal!!!!!!!!
Afbeelding
Jeannette

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#81 Bericht door Jouke » 14-06-2016 08:23

Ja, voor mij is dat echt geen probleem. Uitslapen wil ik het niet noemen, maar het is niet ongewoon vroeg voor mij...
We slapen op de boot, want Rob heeft activiteiten gepland op de haven die dag. Dus dan kan hij blijven liggen als ik in alle vroegte vertrek haha!

Ziet eruit als een leuk recept die geitenkaas.
Ik zal mijn cilindervorm ook meenemen.

Ik neem dus mee:
- 25 liter weckpan (niet electrisch)
- Thermometer
- 2 geperforeerde vormen (kilo en pond)
- 2 'gewone' vormen (kilo en 450 gram)
- Tommes vorm
- Cilindervorm
- kaasdoek
- eenvoudige pers
- Perentaart
- en wat is nog meer handig?? (Nog een 10 liter pan misschien?)

Schone emmer heb ik niet. Mijn emmers doen altijd dienst als caviahok-uitschep-hulp :-)

@ Jeannette:
Ik denk dat je voor Vera nog haring aan je lijstje kan toevoegen! :D
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#82 Bericht door Vera » 14-06-2016 14:48

:D Benieuwd naar die jaloerse Gruyere!

Nee, verder hoef je echt niets aan boodschappen mee te brengen Jeannette.
Ik kan hier gewoon drop en stroopwafels kopen en rookworst heb ik nog.
Je pers, dat zou wel handig zijn denk ik? Beter mee verlegen dan om verlegen.

Ik weet niet of Agnes hier wil persen - dan hebben we in ieder geval persen genoeg.

Jouke dan is het gezien de ruimte handiger als je mijn Weckpan gebruikt. Je kunt de melk alleen warmen op de rechterplaat van de AGA - linker is te heet.

Ik heb een 8 literpan en eentje van 5, dus daarin kunnen we de geitenkaas maken. Moeten die al vanaf vrijdagavond laten stremmen.

O, kijken jullie alvast op de routeplanner. Gerrit vertelde dat de 401 een groot stuk afgesloten is. Je moet dan de route nemen over de 402 via Meppen en Sögel, dat is de route die ik jullie ook nog wilde schrijven zoals ik gisteren beloofde. Maar daar kwam niks van omdat ik moest Pben met Siegfried over de meeting in Belgie in het najaar. Zie het nieuwe topic.....

Als het niet duidelijk is geef dan maar een gil dan schrijf ik die route alsnog even uit.

We hebben nog wel contact voor vrijdag toch? :wink:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#83 Bericht door Jessy » 14-06-2016 14:55

Hoi,

Super! Fijn dat we lekker optijd kunnen beginnen en onder t verzuren idd bijkletsen :lol:
Geitenkaas op olie klinkt prima!
Ik heb ook nog een grote 25liter pan als t moet, bij oma op zolder gevonden, echt waar!
Verder neem ik al mijn vormen mee, en de thee voor manlief Vera :wink:
En wat er verder bij hoort en wat ik altijd gewoon gebruik doe ik in de auto.

Vera, kom ik ook over die 401???
Say cheese :-)

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#84 Bericht door Agnes » 14-06-2016 16:53

Route heb ik net nagekeken. En ik zal over de andere weg komen, denk dat het goed gaat als ik Meppen invul als tussen plaats. Weet niet of ik de half 10 haal. Is hier erg onrustig en ik ben erg moe.

Schone emmers heb ik wel voldoende, zal er een stel meenemen.
Neem een 25 liter weckketel mee. Heb ook nog een tweede als dat nodig is?

Voor de geitenkaas heb ik eventueel een Feta cultuur(choozit MT10)

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#85 Bericht door Vera » 14-06-2016 20:01

Jessy schreef:Hoi,
Vera, kom ik ook over die 401???
Als jij over de grens gewoon rechtdoor gaat en niet de A31 op rijdt richting Leer vlak voor Meppen dan kom je over de 402. Geef inderdaad wat Agnes al schreef Meppen in als tussenplaats.

Agnes, doe op het gemak. Is toch helemaal niet erg als jij wat later komt. Liever een uitgeruste Agnes dan een vermoeide Agnes. En wat ik al schreef misschien wel zo handig als we niet allemaal helemaal paralel lopen.
De geitenmelk moet 12 uur verzuren dus daar beginnen we vrijdagavond al mee. Gewoon zoals het recept voorschrijft met karnemelk.

Iemand van jullie met een ouderwetse dichte grote kaasdoek om de geitenkaas in op te henagen. Ik heb een grote kwarkzak en 1 kaasdoek van 70x70, maar dat is denk ik niet genoeg voor 10 liter? Zo niet dan gebruiken we theedoeken.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#86 Bericht door Kaasjeheukelom » 14-06-2016 20:49

Dank voor de aanwijzingen, Vera. Ik heb de route al uitgebreid bekeken op het internet. En inderdaad, mijn navigatie kent de Ahornweg niet, wel de Heustrasse. Maar dankzij Google Maps heb ik een luchtfoto van jullie huis kunnen zien, dus dat herken ik wel. Ik neem ook de 402, via Meppen.
Ook ik neem mee:
- 25 liter weckpan (wel electrisch)
- Thermometer
- 2 vormen (kilo en 450 gram)
- Tommes vorm
- Cilindervorm
- kaasdoek/doekjes
- eenvoudige pers
- spaanse pepertjes, gedroogd
- plastic matjes voor omdraaien cilinders
- 10 liter rauwe geitenmelk
Ik moet alleen nog iets verzinnen om mee te nemen voor zaterdag bij de lunch, en zaterdagavond.
Jouke, geniet van het zeilen. Agnes, geen stress, als je maar voorzichtig rijdt! En ik vind het leuk om jou ook te ontmoeten, Jessy!
Tot vrijdag/zaterdag allemaal!
Afbeelding
Jeannette

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#87 Bericht door Jouke » 15-06-2016 09:23

Ik neem al mijn kaasdoek mee. Mijn mooie spierwitte lingerie en mijn dikke kaasdoek. Ik heb een niet zo heel grote doek en nog een grote zak. Die is heel fijn, vind ik zelf.

Alles reist gratis mee, dus dat is makkelijk.

Als ik mijn pan thuislaat, hebben we dan genopeg pannen om al die melk kwijt te raken?


Nog 3 nachtjes slapen!!!
Afbeelding
Afbeelding

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#88 Bericht door Jessy » 15-06-2016 09:30

Jeanette,

ik heb al broodjes voor de middag hoor, maak er geen punt van :lol:

Komt goed Vera, voer ik dat ik !

Nog drie nachtjes, joepi!
Say cheese :-)

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#89 Bericht door Agnes » 15-06-2016 09:49

Jessy betekend dit dat ik niet langs de bakker hoef?

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#90 Bericht door Jouke » 16-06-2016 07:25

Dat klopt volgens mij inderdaad, Agnes. Jessy neemt broodjes mee.

NOG 2 NACHTJES SLAPEN!!!!!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#91 Bericht door johnshadows » 16-06-2016 19:32

Jessy vraag Vera naar de witte van Jessy.
Benieuwd of er nog eentje over gebleven is? :lol:
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#92 Bericht door Vera » 16-06-2016 19:36

Ja John, ik heb er eentje voor Jessy bewaard. En ik heb nog een Duivelse en Blonde Vera staan. Die ga ik lekker met Jeannette opdrinken...

Dames nog even een waarschuwing jullie komen, als het goed is door Apeldorn, daar staan meerdere flitspalen dus let op je snelheid.

John, jij nog iets gehoord van dat geflits toen jullie hierheen kwamen?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#93 Bericht door Kaasjeheukelom » 16-06-2016 19:46

Oehoe, Vera! Hoe weet jij dat ik een zwak heb voor speciaal biertjes? ( dat was zwak uitgedrukt) Ik zal graag een Duivelse of een Blonde Vera degusteren!
Dank voor het waarschuwen voor de flitsers. Ik denk dat "even Apeldoorn bellen.." dan niet zou helpen!
Afbeelding
Jeannette

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#94 Bericht door Vera » 16-06-2016 19:58

Ik heb je op Vlieland zien genieten van je Belgische biertje. :D
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Gebruikersavatar
johnshadows
Overjarige kaas
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11-07-2013 10:55
Contacteer:

#95 Bericht door johnshadows » 16-06-2016 20:22

Vera, gelukkig niets gehoord.
Blijkt dat de familie Shadows toch politiek correct rijden.
Wist ik zelf niet. :lol:
BB-kaas: ‘Het is niet leuk om oud te worden, maar wel fijn om te rijpen.’

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#96 Bericht door Vera » 16-06-2016 20:30

Happy you! Politiek correct zijn jullie - voor ons dan - dat was al na een kwartier praten duidelijk....
Ik moet mail aan je sturen van Gerrit. 'Hoe is het met John? 'Geen idee' - 'stuur hem een mail, ik wil weten hoe het hem gaat'. Dat was de conversatie....

:lol:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#97 Bericht door Knuddefrutje » 17-06-2016 11:07

Veel plezier dit weekend meisjes!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#98 Bericht door Jouke » 17-06-2016 11:10

NOG 1 NACHTJE SLAPEN!!!
Afbeelding

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#99 Bericht door Jessy » 17-06-2016 15:56

John, WAT GAAF!!

Superleuk dat je er eentje bij Vera hebt gezet en Vera, heel tof dat je er nog eentje heb bewaard, ben zo benieuwd!

Agnes, ik neem foccacias mee, weet niet of iedereen deze lekker vindt,....

Nog een nachtje, morgen om kwart over 7 al bij de boer voor de melk,...hihi.

Nog 1 nachtje,
:lol: :lol:
Say cheese :-)

Waling en Janet
Jonge kaas
Berichten: 124
Lid geworden op: 17-07-2015 13:27
Contacteer:

#100 Bericht door Waling en Janet » 17-06-2016 17:20

Heel veel plezier morgen met het kaasmaken en we zien natuurlijk grasg een foto verslag :)

Janet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten