Mayonaise maken

Hier kunnen producten worden geplaatst die niet direct onder al bestaande rubrieken vallen (zoals worstjes?)
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ingeborg

Mayonaise maken

#1 Bericht door Ingeborg » 28-08-2016 19:52

Zelf mayonaise maken is ongeveer het makkelijkste wat er zelf te maken is!
lekker om strakjes bij je zelf gemaakte borrelkaasjes een sausje te serveren.
Nodig:
1 ei, mosterd (kleine eetlepel), azijn, peper+zout en zonnebloemolie.

Mix het ei los met de mosterd. Begin dan met het druppelsgewijs (of heel klein straaltje) toevoegen van de olie. En dan maar blijven mixen-toevoegen van olie- mixen..... ondertussen een scheutje azijn, peper en zout naar smaak toevoegen en weer verder met mixen. Blijf kijken wat er gebeurd, en als je denkt: nu is hij stijf genoeg, nou dan is het klaar! Ongeveer een paar weken afgesloten houdbaar in de koelkast

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#2 Bericht door Vera » 28-08-2016 20:42

Mayonaise maken is inderdaard geen heksentour. Maar ik moet als ik het maak altijd denken aan het verhaal van Marjan Berk 'De dag dat de mayonaise mislukte'. Terwijl het eigenlijk niet mislukken kan... :D
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#3 Bericht door Knuddefrutje » 28-08-2016 22:32

een leuke variant is Aïoli:

Benodigdheden voor 1 bakje aioli
1 eidooier, op kamertemperatuur
0,5 theelepel Dijonmosterd of een andere fijne soort (optioneel)
1 flinke teen knoflook, geperst
fijn zeezout naar smaak, ongeveer een derde van een theelepel
versgemalen peper naar smaak
tussen de 90 en 120 milliliter zonnebloemolie, in een voor jou handig schenkkannetje
een kleine eetlepel citroensap


Doe de eidooier, de mosterd, het zout en de peper, en de knoflook in een kom en meng met een garde kort door elkaar.
* Voeg nu letterlijk druppel voor druppel de zonnebloemolie toe en roer het mengsel goed na elke druppel. Het is belangrijk dat je niet te veel olie in één keer in het mengsel giet, want dan is de kans groot dat je aioli gaat schiften. Je kunt beter te lang roeren dan te kort; de druppel olie moet helemaal zijn opgenomen voordat je de volgende toevoegt. Let op: je moet het mengsel niet mixen of kloppen; roeren is het codewoord.

* Zodra je merkt dat het mengsel een dun sausje gaat worden, kun je telkens wat meer olie toevoegen. Een driedubbele druppel, zeg maar. Blijf wel goed roeren.
* En opeens merk je dat de eidooier met de olie gaat binden: je saus wordt dikker. Zodra dit het geval is, kun je ‘plasjes’ olie toevoegen waarna je telkens weer roert. Als het goed is, hoef je steeds minder lang te roeren totdat de olie is opgenomen.
* Het kan zijn dat je olie overhoudt of dat je juist wat meer moet gebruiken. Dit hangt af van hoe groot je eidooier is geweest. Helaas kan ik hier geen advies over geven; dit is een kwestie van gevoel. Maar iedereen weet wel hoe mayonaise eruit hoort te zien en zolang jouw saus die dikte nog niet heeft bereikt, moet je meer olie toevoegen. Zodra je saus wél die dikte heeft bereikt, moet je direct stoppen met olie toevoegen, anders gaat je mengsel alsnog schiften.
Let op: de saus is erg geel, hij wordt pas mayonaise-achtig wit zodra je het zuur gaat toevoegen. Ook wordt hij nog wat dunner hierdoor.
* Voeg als laatste stap het zuur toe.Roer nog even door en proef of je de saus hartig genoeg vindt. Zo niet, voeg dan nog wat zout toe.

Siegfried

#4 Bericht door Siegfried » 01-11-2016 08:40

En de suiker ??? Elke Nederlandse mayonaise smaak toch naar suiker ? :lol: Wanneer doen jullie die erbij?


1 ei (of eigeel) ~ 250ml olie

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#5 Bericht door Knuddefrutje » 01-11-2016 12:52

Geen idee,
ik maak alleen maar Aïoli. Mayonaise vindt ik niet echt lekker. Ik vind dat te zuur ( ook de nederlandse ) Ik koop gewoon Fritessaus of yogonaise, en die zijn inderdaad zoetig....

Ingeborg

#6 Bericht door Ingeborg » 01-11-2016 14:23

Ik doe er geen suiker in. Is dat nodig? Mijn mayonaise smaakt op deze manier lekker pittig.

inge
Jonge kaas
Berichten: 103
Lid geworden op: 29-09-2016 17:18
Contacteer:

#7 Bericht door inge » 01-11-2016 17:39

En dan zelfgemaakte mayonaise, paar scheppen yoghurt, knoflook, peterselie en wat honing....lekker knoflooksaus.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#8 Bericht door Vera » 01-11-2016 19:43

Suiker in de mayonaise?

Ja lekker he Inge. Of een paar lepels yoghurt, wat ketchup erdoor, wat sinasappelsap, paprikapoeder en gembersiroop. Dan heb je 'cocktailsaus'.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Marion.

#9 Bericht door Marion. » 01-11-2016 21:13

Of mayonaise met wat ketchup en een scheutje whisky.... whiskysaus :D

Gast

#10 Bericht door Gast » 19-07-2018 14:18

wat maken jullie op een rare manier mayonaise.

je neemt een smalle hoge beker.
uit de koelkast 1 ei.. die doe je zonder schil erin
dan 200 cl neutrale olie. zonnebloem of maiskiem
theelepel mosterd of halve tl kunyit of geelwortel
schepje suiker voor die die niet weten dat mayo geen suiker hoort te hebben
een of ander smaakje erbij.. chili,knoflook,peterselie oid
snufje zout
dan pak je de staafmixer en die zet je op de bodem van de beker en zet hem aan.
heel langzaam trek je hem omhoog en je mayo is bijna klaar.
je proeft en naar smaak doe je wat witte azijn erdoor of wat citroensap.

kan bijna nooit mislukken.

slaat ie toch in de schift dan nooit ei erbij, maar wat olie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten