(Besloten) 2e Kaasmaakdag in Rastdorf

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#176 Bericht door Agnes » 03-08-2016 11:39

De tilsit met kruiden heb ik geproefd. Was lekker fris een beetje zuur. Omdat ik twee keer ergens ging eten heb ik kaasplankjes gemaakt om mee te nemen. Heb dus maar een hoekje geproefd en de rest weggegeven.

Zelf heb ik nog wel Tilsit met walnoten gemaakt, gelijk een kilo en die is heerlijk. De walnoten kaas vond ik van jou zo lekker Jessy.
Hiervan kon ik meer puntjes maken dus bleef er ook wat voor mij over. :)

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#177 Bericht door Jessy » 06-08-2016 15:43

Ik heb ook weer erge kaasmaakkriebels maar nog geen tijd,...
Hier over twee weken het grote bloemencorso van Sint jansklooster, altijd een groot spektakel en drukte en gezelligheid.

Ondertussen wel rabarberlikeur gemaakt naar jou recept Agnes, en t is erg lekker geworden!!
Say cheese :-)

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#178 Bericht door Jouke » 03-10-2016 18:15

Uiteindelijk zijn de Tilsiter en de Havarti dus vandaag pas open gegaan.
Ze zijn beide heerlijk!
Tilsit: mild pittig met een structuur die naar belegen kaas gaat. Rob vindt de italiaanse kruiden er niet zo bij passen. Ik wel.
Havarti: notig, zoet, zonder tongprikkeltje (wat ik van de Jarlsberg ken) Er zitten kleine gaatjes in.

Tilsiter:
Afbeelding

Havarti:
Afbeelding
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#179 Bericht door Vera » 03-10-2016 18:22

Hey tof dat ze goed zijn Jouke!

Ja die kleine gaatjes klopt. Wel propionic geen kamertemperatuur. Misschien eens leuk om er eentje wel op kamertemperatuur te leggen als ik het weer maak. Mooie vergelijking.

Ik heb alleen de Gruyere nog liggen, maar dat was een heel kleintje dus dat wordt een raspkaasje voor op de pizza of in de fondue.

Verder is mijn grot nagenoeg leeg.... Maar ik heb a.s. woensdag opstaan als kaasdag. Heb er na het weekend weer zin in gekregen.
En dan maar in rap tempo voortgaan om weer aan te vullen... Ik heb nog aardig wat nieuwe kaaswensen op het programma en moet ook kaas gaan maken om weg te geven tegen de kerst.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#180 Bericht door Jouke » 03-10-2016 18:24

Ik krijg ook echt kriebels, maar heb nog even weinig tijd. Als alle boten op de kant staan, ga ik los!!
Ik heb nog een butterkase van 1.5 kg liggen van 2 maanden oud. En de gruyere. Maar die is ook ruim een kilo en blijft tot volgend jaar liggen.
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten