Meekijken met een dagje kaas maken.....

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Bericht
Auteur
Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#26 Bericht door Vera » 16-09-2016 18:46

Vera schreef:Wat een weelde Nelly, waar ken ik het van....

Ok, aangestoken door Gerda's enthousiasme.... Mijn voorraad moet nodig aangevuld worden. En het jeukt...

Ik heb eens op de weerkalender gekeken. In mijn planning staat nu - vrijdag 23 september kaasmaken. Wie mee wil komen kijken - en roeren - is van harte welkom. Welke kaas er gemaakt gaat worden laat ik nog open. Ik heb zaterdag Cantal geproefd op een markt, die was super lekker en ik heb een recept dus....
Gaat geen doorgang vinden - we krijgen logees... Ook leuk.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Rosalie

#27 Bericht door Rosalie » 18-09-2016 16:31

Gerda schreef: Je mag me ook even per mail aanschrijven om een keer een datum te plannen, ben druk maar wel redelijk flexibel en heb mijn rooster ruim van te voren.
Da's aardig. Tx voor het aanbod! Ga zeker proberen daar gebruik van te maken.

Marion.

#28 Bericht door Marion. » 18-09-2016 20:07

Rosalie schreef:
Gerda schreef: Je mag me ook even per mail aanschrijven om een keer een datum te plannen, ben druk maar wel redelijk flexibel en heb mijn rooster ruim van te voren.
Da's aardig. Tx voor het aanbod! Ga zeker proberen daar gebruik van te maken.
Misschien kunnen we samen rijden Rosalie? Ik kom uit Doetinchem, en wil ook graag een keer meekijken.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#29 Bericht door Gerda » 25-09-2016 19:44

2 oktober ga ik weer kaasmaken, maar de kaaskijkersruimte zit vol ik heb 4 gegadigden die komen kijken.
Word vervolgt dus weer.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Rosalie

#30 Bericht door Rosalie » 02-10-2016 19:02

Vandaag kon ik samen met drie anderen meekijken bij Gerda, en wat was dat zinvol! Zeer aan te bevelen voor wie net is begonnen met kaasmaken. Gerda loopt over van de kennis en de ervaring die ze graag met ons deelt. Met bladzijden vol aantekeningen weer naar huis. Super. Gerda dankjewel nogmaals. Heel veel aan gehad.

Marion.

#31 Bericht door Marion. » 02-10-2016 19:53

Rosalie schreef:Vandaag kon ik samen met drie anderen meekijken bij Gerda, en wat was dat zinvol! Zeer aan te bevelen voor wie net is begonnen met kaasmaken. Gerda loopt over van de kennis en de ervaring die ze graag met ons deelt. Met bladzijden vol aantekeningen weer naar huis. Super. Gerda dankjewel nogmaals. Heel veel aan gehad.
Wil ik me helemaal bij aansluiten, en als kers op de taart kregen we ook nog een heel smakelijke lunch voorgeschoteld èn mochten we een pesto-kaasje proeven van 8 augustus. Zalig!

Gerda, heel hartelijk bedankt voor je gastvrijheid! En ik wil nu ook 1 van de deurtjes van mijn keuken bewerken met schoolbordverf. Alleen ega vind dat geen goed plan haha

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#32 Bericht door Gerda » 02-10-2016 21:51

Hahaha Marion geweldig. Zeg maar tegen je man dat het heel handig is!

Jullie allemaal bedankt voor de complimenten, ik vond het leuk dat jullie zijn wezen kijken, en voor mij was het tevens heel gezellig.
Ik leer ook weer van jullie en krijg ook een goed beeld waar behoefte aan is bij de beginnende kaasmakers.

Hierbij nog wat foto's van het eindresultaat in totaal 6,825 kilo kaas uit 60 liter;
Pesto, Zaziki en maar eens een grote goudse.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Siegfried

#33 Bericht door Siegfried » 02-10-2016 22:29

Blijkt overal ten lande een heel productief kaasweekend geweest te zijn. :lol:

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#34 Bericht door Gerda » 02-10-2016 22:55

Zeker Siegfried en overal gezellig en geslaagd lees ik.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Marion.

#35 Bericht door Marion. » 03-10-2016 09:46

Prachtig Gerda! Die Tomme-vorm vind ik toch wel erg mooi. Hoe zwaar is die kaas nu geworden?

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#36 Bericht door Gerda » 03-10-2016 10:01

Marion. schreef:Prachtig Gerda! Die Tomme-vorm vind ik toch wel erg mooi. Hoe zwaar is die kaas nu geworden?
Ik had ze toch maar even gewogen, normaal doe ik dat na het pekelen.
2957gram!!! Nog zwaarder dan ik dacht.

De kleintjes beiden 620 en de kilovormen 1339 en 1288

De tip voor het rechten van de kaas even een stukje huishoudfolie over je vormen tegen het uitdrogen en dan de handdoek erom.


Afbeelding
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#37 Bericht door Gerda » 03-10-2016 20:21

13 oktober ga ik weer kaasmaken.
Ik heb dan 1 kijker staan.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Marion.

#38 Bericht door Marion. » 03-10-2016 21:23

Vergeten te vragen Gerda, maar waar had jij die pesto en tzaziki mix vandaan? En de Tomme vorm?

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#39 Bericht door Gerda » 03-10-2016 21:57

Tomme vorm waar je het kladblaadje van mee hebt genomen.
Kruiden bij brouwmarkt
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Marion.

#40 Bericht door Marion. » 03-10-2016 22:59

Gerda schreef:Tomme vorm waar je het kladblaadje van mee hebt genomen.
Kruiden bij brouwmarkt
Ah super. Dank je :wink:

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#41 Bericht door Gerda » 04-10-2016 10:00

Ik zou jullie nog even het drogen in de grot laten zien.

Nadat ik de kaas uit de pekel haal spoel ik hem af onder de kraan en dep hem droog met keukenrol.
Dan gaat de kaas gelijk in de grot. Dit was gisterenmiddag om half 3

Vanmorgen om half 10 zag de kaas er zo uit;


Afbeelding

Je kunt aan de donkere vlekken zien dat de kaas mooi indroogt. Nu draai ik ze om ook daar zie ik al wat droge plekken maar ik wacht dan tot vanavond en coat de kaas.

Zelfs de kilo heeft al de droge vlekken. Die ging om half 8 uit de pekel.
Drogen gaat dus prima in de grot.


Afbeelding
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Naat
Verse kaas
Berichten: 23
Lid geworden op: 24-12-2015 19:44
Contacteer:

#42 Bericht door Naat » 04-10-2016 19:01

Ze zien er geweldig uit Gerda, hopelijk worden ze net zo lekker als de kaasjes die we bij jou geproefd hebben. Ik zie her en der tips van jou terug op het forum, erg leuk! Zo wordt het proces steeds begrijpelijker. Nogmaals bedankt!!

Marion.

#43 Bericht door Marion. » 04-10-2016 21:22

Ook heel fijn om deze foto's te zien Gerda, want zodra ik deze plekjes zag op mijn kaasjes dacht ik dat ik uitgedroogde kaas ging krijgen :D
Ik kan niet wachten om met je tips aan de slag te gaan, maar dat zal tot het weekend moeten wachten.

Naat
Verse kaas
Berichten: 23
Lid geworden op: 24-12-2015 19:44
Contacteer:

#44 Bericht door Naat » 07-10-2016 14:55

Hoi Gerda,

hierbij het resultaat van deze kaasmaakochtend met al jouw tips in gedachten. Het verschil met de vorige keren we hebben nu CaCl gebruikt en inderdaad na 35 minuten al een vrij mooie stremming. Toch nog 5 minuten gewacht voor de perfecte stremming wink
De wrongel heeeeeel voorzichtig gesneden en hij voelde anders aan heel erg zacht, veel zachter dan vorige keren. En we hebben de vormen veel beter gevuld. Ze zijn onder de pers geweest en zien er prachtig gesloten uit. De opbrengst is ook nog veel groter 602 gram met tzatzikikruiden en 550 gram met pestokruiden (beiden in de pondsvormen) en een naturelkaas van 1414 gram in de kilovorm, van 20 liter melk. Ik weet het, je vertelde ons pas te wegen na het pekelen, maar we konden niet wachten.

Afbeelding

nu staan ze in folie bij kamertemperatuur te rechten en morgenvroeg gaan ze in de pekel.

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#45 Bericht door Gerda » 07-10-2016 17:03

Helaas doet de link het niet met de foto.
Je kan ook een foto toevoegen met de koppeling onder het schrijfveld.

Geweldig dat het zo goed is gegaan met stremming en zeker de opbrengst. Ik hoop dat jullie een heerlijke kaas krijgen zo!

Wegen mag ook rustig voor de tijd hoor, zeker als je op veilig wilt met de pekeltijd. En natuurlijk om je nieuwsgierigheid te bevredigen hihi.

probeer je nog de foto te plaatsen? Ben wel nieuwsgierig.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Marion.

#46 Bericht door Marion. » 07-10-2016 17:39

Prachtig Naat, ik ga van het weekend met de tips van Gerda aan de slag. Kan niet wachten. Jouw link doet het als link wel trouwens, maar niet als img (ik denk vanwege de grootte :D )

https://myalbum.com/album/Zuz229Zu6JLA

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#47 Bericht door Gerda » 07-10-2016 18:09

Super mooie kazen!!!
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Naat
Verse kaas
Berichten: 23
Lid geworden op: 24-12-2015 19:44
Contacteer:

#48 Bericht door Naat » 07-10-2016 20:11

Dank je wel Marion, dat zal vast het probleem zijn. Ik ga morgen nog eens proberen de foto te plaatsen. Succes met jouw kaasmaakdag morgen!
Ik laat jullie weten hoe ze smaken.

Marion.

#49 Bericht door Marion. » 07-10-2016 21:10

Naat schreef:Dank je wel Marion, dat zal vast het probleem zijn. Ik ga morgen nog eens proberen de foto te plaatsen. Succes met jouw kaasmaakdag morgen!
Ik laat jullie weten hoe ze smaken.
Heb jij even snel de pesto en tzaziki kruiden bij Brouwland besteld? De pesto vond ik enorm smakelijk en de tzaziki rook heerlijk. Maar ik vind het een beetje lullig om voor die 2 zakjes een bestelling bij Brouwland te doen. De pesto kan ik best zelf. Met mijn droogoventje.

Ik wacht nog even op de verzending van Vera.

Naat
Verse kaas
Berichten: 23
Lid geworden op: 24-12-2015 19:44
Contacteer:

#50 Bericht door Naat » 08-10-2016 13:57

Marion, ik moest toch nog CaCl bestellen omdat we dat nog nooit gebruikt hadden, en de fenegriek was ook bijna op, dus....
Ik heb trouwens nooit gemerkt dat ze moeilijk doen over een kleine bestelling.
Ben benieuwd hoe het met jouw kaasmakerij gaat!

vriendelijke groet,
Renate

een 2e poging met een kleinere foto is niet gelukt, moet toch nog eens uitzoeken wat ik verkeerd doe

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast