Mosterd

Hier kunnen producten worden geplaatst die niet direct onder al bestaande rubrieken vallen (zoals worstjes?)
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Nils
Overjarige kaas
Berichten: 1152
Lid geworden op: 11-07-2013 00:43
Contacteer:

Mosterd

#1 Bericht door Nils » 20-06-2014 10:03

Er zijn mensen die, als ze kaas eten, deze eerst in de mosterd dippen. Zonde van de smaak van zo'n eigen gemaakt kaasje. Edoch, mosterd is een heerlijke smaakmaker voor tal van recepten en niet moeilijk om zelf te maken.

voor 1 pot van 350 ML:

180 ML witte wijn azijn (mag ook andere azijn zijn)
100 gr mosterd zaad (half om half witte en bruine mosterd)
50 gr suiker
evt TL kurkuma voor de gele kleur (het oog wil ook wat)
zout
peper
evt kruiden

Mosterdzaad in de azijn doen en minimaal een nacht laten weken

Het hele zooitje in de blender en gas geven maar.
Na een paar minuten veranderd de structuur naar die van mosterd.
In potjes doen en in de koelkast zetten, daar minimaal een week laten staan. de smaak wordt steeds zachter

zoekende naar het ideale recept vroeg ik me af of hier mensen zijn met ervaring met het maken van mosterd? Kom maar door met de recepten!

Gerda
Overjarige kaas
Berichten: 3555
Lid geworden op: 10-07-2013 14:28
Contacteer:

#2 Bericht door Gerda » 20-06-2014 10:11

Heb het één maal gedaan, recept staat in de link in het topic mosterdkaas, maar het was geen succes. Ik zal ongetwijfeld iets fout hebben gedaan. Jouw recept ziet er veel eenvoudiger uit dus ga ik zeker eens proberen. Bedankt Nils.
CHEESE.............WHAT ELSE
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#3 Bericht door Vera » 20-06-2014 11:24

Ik maak wel eens zelf mosterd en gebruik dit recept:

• Meng 30g geel mosterdzaad en 30g zwart of bruin mosterdzaad.
• Voeg 2,5dl vloeistof toe (water, wijn, azijn, bier of een mengeling), bv. 1,25dl water of rode wijn en 1,25dl rode-wijnazijn.
• Doe alles in een niet metalen pot met deksel en schud.
• Laat 1 tot 2 dagen rusten.
• Blend of mix de mosterd tot de gewenste grofheid. Voeg eventueel water toe indien nodig.
• Laat nog enkele dagen rusten om de mosterd minder brandend te maken.

Laatste keer heb ik het gemaakt met half witte balsamicoazijn en half alcoholvrij bier. Was lekker.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

berijl

#4 Bericht door berijl » 05-11-2014 11:53

leuk! ga ik binnenkort eens proberen. Ik denk erover om volgend jaar op een stukje grond mosterd te kweken en dan kan ik met mijn eigen kruidenazijntjes en de mosterdzaadjes vast iets lekkers maken :D

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#5 Bericht door Vera » 05-11-2014 17:41

He ja leuk!

Wat ook leuk is om te maken: bouillonpoeder, bij belangstelling zal ik het recept plaatsen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

berijl

#6 Bericht door berijl » 05-11-2014 19:20

oh jajajajaja! graag!! :mrgreen:

cootje

#7 Bericht door cootje » 17-11-2014 10:41

Mijn recept:

MOSTERD
Voor 1 pot (450 gr)
Ingrediënten:
• 100 gr mosterdzaad
• 200 ml azijn (witte wijn, appel, natuur)
• 1 tl kurkuma
• 50 gr rietsuiker
• olijfolie
• Blender met een zwaardere motor!
• Schone potjes
Bereidingswijze:
Laat de mosterdzaad een nachtje weken in de azijn.
Giet de mosterdzaad met de azijn in een hoge schaal en voeg de kurkumapoeder (of verse geeelwortel) en suiker toe.
Laat de machine 6 minuten draaien, of langer voor een gladder resultaat. Voeg kleine beetjes olijfolie toe zodat je een smeuige massa krijgt.
Doe de mosterd in een schone pot, draai de deksel erop en bewaar in de koelkast. Enne, hij wordt lekkerder naarmate hij ouder is.
Tip voor de variatie: Voeg knoflook, nootmuskaat, karwijzaad of chilipepers naar smaak toe, of vervang de suiker door honing. Of verzin zelf een lekkere combi.

JochenV

#8 Bericht door JochenV » 18-12-2016 11:17

Mmm, net eens geprobeerd ...

Ziet er mooi geel uit (door de kurkuma).
Had de helft van de zaadjes een nacht laten weken, de andere helft slechts een uurtje. Op die manier is de structuur zoals ik hem graag heb (a l'ancienne).

Nu nog even laten rusten in de frigo (al heb ik totaal geen idee hoelang), en dan genieten van de zelfgemaakte mosterd!

aldo

#9 Bericht door aldo » 19-12-2016 12:18

In het verleden regelmatig mosterd gemaakt, malen deed ik met de schrootmolen zodat ik zelf kon bepalen hoe grof het werd.
Alleen:..... ik kon het maar niet smeuig genoeg krijgen, en meer azijn maakte het weer te zuur... Totdat ik een echte mosterdmaker (Abrahams Eenrum) sprak "dan doe je er toch gewoon wat water bij" tja, soms is de oplossing makkelijker dan je denkt :wink:

Dree

#10 Bericht door Dree » 19-12-2016 21:43

Ik maakte vroeger ook wel een mosterd maar niet van mosterdzaad, op de
schepen was altijd wel mosterdpoeder van een Engels merk, ik ben helaas het
merknaam vergeten, dat was echt lekker, stoomwolken uit je oren mosterd die je in Nederland... awel, Zeeland, niet kan kopen.

DoegDree

Even googelen en ik vind het zelf al bij appie :)
https://www.ah.nl/producten/product/ah5 ... erd-poeder

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten