Derde kaasmaakdag in Rastdorf alweer...

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Bericht
Auteur
Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

Derde kaasmaakdag in Rastdorf alweer...

#1 Bericht door Vera » 14-10-2017 20:45

Ja, ja alweer voor de derde keer! Het begint echt een beetje traditie te worden. Andere jaren deden we het in de zomer, maar daar is dit jaar niet van gekomen. Dan maar in de herfst plannen.

Eigenlijk zouden we het dit jaar niet in Rastdorf doen maar bij Agnes in Nordhorn. Helaas gaat dat niet door. Agnes is te druk, haar agenda is te vol tot einde van het jaar. Dus koppen bij elkaar gestoken wat dan? Jouke heeft haar Gruyere van vorig jaar speciaal bewaard om aan te snijden.
We willen elkaar graag weer eens zien, gezellige chaos creeeren met 4 pannen melk en veel geklets.
Met volledige instemming van Agnes toch maar doen in november. Dan gaan we in het voorjaar allemaal naar Agnes. En we blijven allemaal slapen Agnes!!!!

Tja, eigenlijk is er een plekje aan een pan vrij want de ervaring leert dat het handig is als ik gewoon de hele dag alleen maar hand en span diensten verleen.

Dus hebben we Ingeborg gevraagd om het kwartet kaasmakers vol te maken. Dus gaan we op 24 november van start met Jouke - Jessy - Jeannette en Ingeborg aan het roeren en ik mag afwassen, cateren en zorgen dat de dames voorzien zijn van alle ingedienten om hun kaasjes te maken.

Welke kaas is de vraag die voorligt. Want 4 pannen met 20 liter melk moeten einde van de dag omgetoverd zijn in 4 soorten kaas.
De dames denken er even over.

De dames gaan ook allerlei heerlijkheden verzorgen voor bij de koffie - de thee en de lunch.
Jouke heeft ons al een quiche beloofd...
Ik beloof broodjes en kaas om te proeven.

We hebben er allemaal ontzettend veel zin in. :lol: Johoho, de derde kaasmaakdag in Rastdorf..... Hij komt er aan.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#2 Bericht door Jouke » 14-10-2017 21:11

Jaaahhh!!!!! Leuk, leuk, leuk!!! Helemaal zin in!!!

Ik ben nu op de boot, omdat we vandaag en morgen de hele dag aan het hellingen zijn en ik zit op de heftruck.
Maandag ga ik eens even kijken wat er nog op mijn verlanglijstje staat en dan kom ik erop terug.

Wat ik vooral leuk vind, is dat we er dit keer weer een nieuwe kaasmaakster bij hebben. Vorig jaar kwam Jeannette er bij. Dit jaar Ingeborg. Het worden ook steeds meer pannen en een grotere chaos 😎
Erg gezellig!


Afbeelding
Afbeelding

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#3 Bericht door Agnes » 15-10-2017 13:00

Dan hoop ik dat jullie tenten meenemen :D :D
Twee logeerkamers heb ik.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#4 Bericht door Vera » 15-10-2017 18:33

O ja hoor Agnes, we brengen een legertent mee! En misschien blijven we wel een weekje vakantie vieren op je landgoed. Maar alleen als we tussen de herten mogen slapen.

Grappig is dat inderdaad dat er steeds meer zielen bijkomen. Dat verhoogt de feestvreugde.

En ik las dat Ingeborg een 35 liter pan heeft!! Nog meer kaas!!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#5 Bericht door Vera » 15-10-2017 19:44

Ik krijg net een mail van Ingeborg dat ze als ze hier een bericht wil zetten steeds terugkomt op de onderwerpenlijst. Hebben meer mensen hier last van? Kunnen er misschien een paar meelezers even testen?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Corrie

#6 Bericht door Corrie » 15-10-2017 19:49

Ik zal het proberen.

Zou graag komen maar heb helaas een andere afspraak.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#7 Bericht door Vera » 15-10-2017 20:04

Dank je Corrie.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#8 Bericht door Knuddefrutje » 15-10-2017 22:18

Wow... een 35 liter ketel.... nu ben ik een pietsje jaloers :P
Ik kan wel posten hier geloof ik.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#9 Bericht door Jouke » 16-10-2017 07:35

35 liter is wel geweldig inderdaad!
Mijn pan is officieel 30 liter en ik heb er een keer 27 liter melk in verkaast, maar dat werkt toch niet zo heel lekker. Dan moet je zo voorzichtig doen. Anders gaat er van alles over de rand en dat wordt me een bende...

Ik kan mijn pan ook meenemen hoor, die zou op de aga kunnen. Maar als je daar al 2 hebt staan, wordt dat wat ingewikkeld, denk ik. Geef maar aan of het handig is.
Ik zal wel mijn lange lepel meenemen. Daar ben ik zelf altijd heel blij mee, die verdwijnt niet in de pan als je hem loslaat 8)
En ik zal mijn vormen even van een merkje voorzien. Dat is inderdaad ook wel praktisch.

Vorig jaar hadden we Gryere, Havarti en Tilsit (met kruiden). En we hadden verse geitenkaas. Die had je de avond ervoor voor de nacht in de strem gezet en daar hebben we na het uiitlekken allemaal wat van meegenomen. Die heb ik thuis op olie gezet.
Ik heb op mijn persoonlijke wensenlijstje nog Edammer staan en Parmezaan en cheddar en Fontina.

Ingeborg heft het over brie. Is niet zo spannend om te maken, maar wel heel lekker. En als we dat doen, zouden we er misschien nog wat met blauw kunnen doen of met een vulling, zodat het toch wat jeu krijgt (haha). Ik ben overal voor in.

Ik had trouwens vrijdag een blunder met mijn butterkase...
Voordat het stremsel erin gaat, moet je verwarmen. Ik wilde naar 35 graden. Maar mijn kaasmaatje had het stremsel er al in, voordat ik er wat van kon zeggen, dus heb ik het maar op 31 graden laten stremmen. EN toen na het snijden, tijdens het roeren pas verwarmd naar 35 graden.
Ben benieuwd wat dat met de smaak doet. De wrongel was met snijden natuurlijk niet tofu-achtig door de lagere temp.
We zien het wel. Het zijn wel mooie kaasjes geworden :-)
Ik neem wel wat mee, kunnen we samen proeven.
En ik neem natuurlijk mijn kilo Gruyere mee van vorig jaar. Die ruikt ernstig naar oude parmezaanse kaas, moet ik zeggen.
Afbeelding

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#10 Bericht door Jessy » 16-10-2017 15:35

Jahaaa, daar ben ik weer!

Superleuk en Agnes, ik kan ook met de vouwwagen komen hoor, geen probleem :wink: , gezellig tussen je hertjes.

Ik heb ook een Knollen gemaakt, was ook erg grappig om te doen en ze waren super lekker,.. misschien leuk voor een restje.

Groetjes vanuit Overijssel,
jessy
Say cheese :-)

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#11 Bericht door Vera » 16-10-2017 19:27

We richten gewoon een camping in bij Agnes in de hertenwei....

Ha, ha,ha ongericht projectiel je kaasmaakmaatje...
Komt vast goed hoor Jouke.

Inmiddels heeft Ingeborg - die vreemd genoeg niet kan posten in dit topic - zich gemeld met lekkere wraps voor de lunch!! En bijgesteld, haar pan is ook voor 25 a 30 liter maximaal. Geeft niet, gaan we gewoon voor ca 20 liter per pan.

Belper Knollen Jessy?

Ok Parmezaan - Edammer (bij mij boven het recept staat: 'let op kost veel tijd' - Fontina - Cheddar is lastig Jouke, omdat je de wrongelfrietjes een nacht over moet laten staan, tenzij we het recept nemen van Farmhouse Cheddar - en goede Goudse staan op de verlanglijst.
Jeannette nog iets op de verlanglijst?

Ik heb van het weekend iets van mijn verlanglijst afgestreept..... Roodschimmel gemaakt zelf een receptje samengesteld. Eens kijken wat dat wordt. :roll:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#12 Bericht door Jessy » 23-10-2017 20:06

Hoi Vera

Ja Belper Knollen, waren erg lekker :lol:

Maar k weet niet zeker, dacht dat de wrongel een nacht over in een doek moesten uithagngen,... dat is praktisch niet haalbaar .

K zal het recept er eens bijpakken.

Morgen weer kaasmaken, de melk is gehaald, na een half jaar weer eindelijk aan de slag!
Say cheese :-)

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#13 Bericht door Vera » 23-10-2017 20:09

Hoera Jessy back on track! Het is ook echt kaasmaakweer....
Maar Vera moet eerst huis poetsen na een zomer waarin daar weinig van gekomen is. Vandaag de keuken gehad, morgen de eetkamer met zijn vele boekenkasten....

Heb je die Belper Knollen ook boven de whisky gehangen zoals Herman dat gedaan had?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#14 Bericht door Jouke » 24-10-2017 07:15

Grappig dat je nu toch met roodschimmel aan de gang bent Vera.
Is Gerrit nu toch ook om? Of gedoogd ie het gewoon :wink:

Ik heb een door mezelf aangepast/verzonnen recept liggen voor een blauwschimmel met als basis een Port Salut recept. Die ga ik in de winter proberen. Ik wil dus een blauwschimmel maken met de structuur van port salut, die Rob ook lekker gaat vinden. Die krijg ik niet aan de BL, maar blauw lust hij wel graag.
Ik weet nog niet hoe ik de gaten open kan houden die ik ga piercen, want die zullen wel dichtzakken. Maar dat zien we gaandeweg wel.

NOG 31 NACHTJES SLAPEN!!!
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#15 Bericht door Vera » 24-10-2017 19:50

Nee, Gerrit is niet 'om' voor BL. Dat kan hij gewoon niet eten..... Hoewel hij de ontwikkeling van de kaas wel gespannen volgt. Ze kleuren namelijk al!
Ik zal morgen een foto maken, nu is het licht te slecht.
Ik denk dat je dan dagelijks moet prikken Jouke om lucht in je kaas te houden.

Is je kaas gelukt Jessy?

Van eetkamer poetsen is niks gekomen. Eerst een mannetje van de verzekering op bezoek en dat duurde nogal. :roll: Maar nu snappen we alles denken we.....
Daarna was het droog en heb ik takken kleingeknipt van een boom die in de storm omgegaan is bij de buurvrouw. Als het morgen een beetje wil kan Gerrit die takken snipperen. Ruimt lekker op.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Ingeborg

#16 Bericht door Ingeborg » 24-10-2017 23:09

Heeee! Ik heb de pc opnieuw opgestart en vandaag lukt het me wel om te antwoorden hè hè!!
Ik heb er zó 'n zin in meisjes! En wat we maken maakt me uiteindelijk niet zoveel uit hoor. Maar inderdaad, omdat mijn Goudse eigenlijk nog steeds niet zo goed lukt ( kleine gaatjes, droog, soms brokkelig) zou het misschien wel fijn zijn als jullie meekijken wat ik fout doe, want volgens Vera is het recept van Nils net een smedig/romig recept! En het lijkt me bere interessant om mee te kijken hoe de andere kazen gemaakt worden. En gewoon heel gezellig!
Ik heb ook al een tijdje geen kaas gemaakt want nadat (bijna) alles geoogst is op de moestuin ben ik nu dan eindelijk aan het groot onderhoud begonnen wat inhoudt dat ik het dak van mijn kas heb vervangen. Ik zal een fotootje er proberen bij te zetten.
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#17 Bericht door Jouke » 25-10-2017 07:18

Kijk! Daar is ze hoor! Gezellig.
Mooie kas zeg! Lux!

Ik vind goudse ookprima hoor. Rob is er gek op.
En we hebben nog 3 pannen, dus we hebben keus genoeg!
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#18 Bericht door Jouke » 25-10-2017 07:20

Vera schreef:Nee, Gerrit is niet 'om' voor BL. Dat kan hij gewoon niet eten..... Hoewel hij de ontwikkeling van de kaas wel gespannen volgt. Ze kleuren namelijk al!
Ik zal morgen een foto maken, nu is het licht te slecht.
Ik denk dat je dan dagelijks moet prikken Jouke om lucht in je kaas te houden.
Ah, dan snap ik het weer. Het is inderdaad wel een heel leuke kaas om te volgen, zo'n roidschimmel.

Ja, ik denk dat dat de remedie zal moeten zijn. En dan proberen op de zelfde plekken te prikken denk.
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#19 Bericht door Vera » 25-10-2017 20:34

Wat een mooi kasje is dat Ingeborg! Wij hebben op onze kas dezelfde plaaten liggen.

Ik vind het fijn als we ergens te hulp kunnen schieten Ingeborg, dus we maken zeker Goudse. En gezellig, ja dat staat voorop.... Lekker lachen, kwekken, chaos in de keuken en uiteindelijk heel veel kaas.

En in Joukes pan dan waarschijnlijk Gruyere? Heb je daar een goed recept voor of moeten we ernaar op zoek? Ik heb er een paar.

Ik maak denk ik zaterdag of zondag weer kaas. Ben op zoek naar iets nieuws... Dus alle kaasboeken op tafel en eens kijken. Eigenlijk moet ik niet gaan experimenteren, moet ik aan de weggeefkaas voor de kerst beginnen. Maar da's zo saai.....Bewezen recepten voor de zekerheid.

En nu ben ik steenkapot. We hebben vandaag een groot deel van de grote berk die bij de eerste storm bij de buurvrouw omgewaaid is verzaagd. Gerrit zaagt, ik rij met het multifunctionele aanhangertje achter de grasmaaier de blokken hout weg naar ons erf. Laad dus in - laad dus uit. Lamme armen einde van de middag en toen mocht ik nog naar de watergym..... En wat denk je... armentraining. Dat wordt bijtijds naar bed. En morgen weer verder in training. Soms denk ik, doen andere vrouwen van (bijna) 62 jaar ook zo achterlijk? Die gaan lekker breien, of een boek lezen ofzo? Hoewel mijn zusje Afrika - 10 jaar ouder dan ik ben - 2x maal per week naar Cardio gaat en tweemaal per week naar Zuma en altijd aan de wandel is.... Zusje Zwitserland zwemt elke morgen, in de zomer in het meer, in de andere jaargetijden in het zwembad. Echt afstanden zwemmen he, niet maar wat rond spartelen. Het kan gekker. Rare lui die van familie geboren van W. te R.
:wink: :wink: :wink:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#20 Bericht door Kaasjeheukelom » 28-10-2017 11:07

Wat heb ik al veel gemist, omdat ik niet wist dat er een speciale topic was voor ons! Gelukkig attendeerde Vera mij er op. Maar nu steekt (bij mij) een kleine verwarring de kop op: is het logeren (kamperen) bij Agnes, en het kaasmaken bij Vera? Of kan ik toch bij Vera logeren?
Afbeelding
Jeannette

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#21 Bericht door Vera » 28-10-2017 17:39

Nee Jeannette, alles vindt hier plaats hoor. Dat kamperen bij Agnes was een dolletje. Agnes heeft geen tijd voor een kaasdag helaas.

Iemand van jullie kan een pan thuislaten want ik heb een pan hier staan.
Wel graag allemaal wat extra emmers voor de wei meebrengen svhiet me net te binnen.

Hoeveel nachtjes slapen nog Jouke?

Ik heb vanmiddag melk gehaald, denk dat ik morgen weer eens Butterkäse ga maken. Dat wordt weggeefkaas voor de kerst.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#22 Bericht door Kaasjeheukelom » 28-10-2017 17:48

Dank je, Vera! Ik kom heel erg graag weer bij jullie logeren! Ik heb de vorige keer genoten van de paarden, de hond, de (deels onzichtbare) poezen, maar vooral van jullie gezelschap, jullie gastvrijheid en het heerlijke eten! Nu moet je mij nog vertellen wat ik voor jou en Gerrit mee kan nemen.
Afbeelding
Jeannette

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#23 Bericht door Vera » 28-10-2017 20:23

Nou, nou, nou wat een complimenten... We hebben gewoon graag logees. Behalve Poes Doppie dan. Die blijft onzichtbaar.
Niets hoef je mee te brengen behoudens een goed humeur en wat humor.... We hebben alles wat we wensen. Als me nog iets ernstigs te binnen schiet laat ik het wel weten.-))

En misschien, maar ik beloof niks, hangt van de conditie van de paarden af en van het weer - kunnen we zaterdagmorgen wel een paard voor de wagen zetten en een bosritje maken. Kunnen jullie zien hoe braaf een fjord kan zijn en hoe mooi de omgeving hier is!

Maar eerst maken we kaas....
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#24 Bericht door Jouke » 28-10-2017 23:10

Nog 27 nachtjes!

Wij slapen vannacht op de boot, want we moeten morgen vroeg op de haven zijn om de laatste boten te hellingen.
Het gaat flink tekeer met de wind, dus we wiegen zo heerlijk in slaap!
Afbeelding

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#25 Bericht door Kaasjeheukelom » 29-10-2017 08:12

Heerlijk, Vera! Ik heb mijn menbewijs voor enkelspan en tweespan..... :lol:
Afbeelding
Jeannette

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten