Derde kaasmaakdag in Rastdorf alweer...

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Bericht
Auteur
Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#26 Bericht door Jouke » 30-10-2017 10:59

Jaloers op een bosrit in het verschiet!!
(Maar ik rijd toch liever naar huis 's middags)

De laatste boten staan op de kant en nu begint het toch al een beetje op te schieten.
Het is kaas-weer hier in het westen en ik heb alweer allerlei plannen voor kazen.
Ik hoop dat de winter lang genoeg gaat duren...
En dat mijn grot groot genoeg gaat zijn...

Nog 25 nachtjes slapen!!!
Afbeelding
Afbeelding

Ingeborg

#27 Bericht door Ingeborg » 30-10-2017 15:37

Wow dat lijkt me dus echt helemaal geweldig zo'n bosritje!
Ik ben inmiddels ook wel nieuwsgierig geworden naar wat Jouke allemaal uitspookt met boten, ik hoor dat graag dan :D
Ik wacht met kaasmaken maar even tot na de kaasmaakdag, ik heb nog twee 2kg kazen mét salpeter liggen die ik nog niet geprobeerd heb. Stel dat die ook niet goed gelukt zijn dan zou ik nu een derde "foute" gaan maken.
Wat zijn nu de kazen die we allemaal gaan maken (buiten de Goudse), ze we daar al uit? Dan ga ik me op voorhand al wat inlezen, dan snap ik misschien wat er allemaal gebeurt ha ha!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#28 Bericht door Jouke » 30-10-2017 16:31

Mijn wens is dan Fontina. Lijkt me erg lekker!
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#29 Bericht door Vera » 30-10-2017 20:06

Ok, Goudse gewassen wrongel - Fontina gewassen wrongel met lipase - Gruyere - harde kaas zonder wassen. Zullen we dan heel toepasselijk Rastdorfer als 4e kaas nemen - gewassen en daarna doorwarmen? Evt. maken we er blauwe kaas van of Blunderkaas.

Donderdag maken we Tommes daar kunnen jullie dan ook van meenemen.
Leuk - leuk - leuk.

Boterkoek bij de koffie / thee - lunchen met wrappies en wat bracht jij ook alweer mee Jouke?
Ik zorg wel voor broodjes en wat ander beleg dan kaas.....

Wat hebben we aan kaas om te proeven? Ik heb nog een te oud geworden pondje Fontina liggen - hard en droog dus eigenlijk maalkaas - Rastdammer die niet dik wil worden, Takelma, Proosdij (oud) en misschien iets blauws. Kan ik nog wel maken blauwe Vera of blauwe Joop.
Ingeborg brengt haar probleemkaas mee. Dat kan heel leerzaam zijn. Daar kunnen we misschien wel de fout uithalen?
Jessy had nog Belper Knollen?

Wordt weer een drukke dag en Jouke vergeet je pilletjes niet....

Gisteren Butterkäse gemaakt volgens jouw aangepaste recept Jouke. Ik ben benieuwd.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#30 Bericht door Jouke » 31-10-2017 12:56

Heerlijk alles even op een rijtje, Vera!

Volgens mij zijn dat 4 leuke kazen om te maken. Allemaal inderdaad lekker verschillend.

Ik neem een hartige plaattaart mee. De helft met kip en paprika en de andere helft vegetarisch met wat extra groenten.

Ik heb om te proeven natuurlijk de anderhalf jaar oude Gruyere en ik kan een stuk blauwe butterkase meenemen. En misschien als jullie geluk hebben, heb ik tegn die tijd nog wat brie klaar, maar dat is even afwachten.

Verder staat op mijn lijstje:
- Mijn persvormen (geperforeerd: 0,5 en 1 kg - En verder: 450 gr en 1 kg)
- Kleine houten pers
- Mijn 30 literpan (of is dat niet nodig?)
- Lange lepel
- thermometer
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#31 Bericht door Vera » 31-10-2017 19:33

Berichtje van Ingeborg....

(zucht) het is weer zover , ik kan weer niet antwoorden op het forum.
Wat ik had wíllen schrijven:
ik moest erg lachen om de naam Blunderkaas,
dat ik het een leuk programma vind maar dat ik dus nu niet weet of de kaas die ik meebreng nog steeds probleemkaas is (gaan we dan wel zien en proeven) omdat ik er dus wel salpeter aan heb toegevoegd
en dat ik heel benieuwd ben naar de Tommes, die zagen er best lekker uit op de foto's die je bij "wat schaft de pot vandaag" hebt gepost
Kijk maar of je hiervan wat in het topic plaatst, lastig is het wel en ik ben dus blijkbaar niet de enig met dit probleem (tot mijn geruststelling)
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#32 Bericht door Vera » 31-10-2017 19:46

Vervelend is dat zeg!

Waarom denk je dat salpeter invloed heeft op je kaas Ingeborg? Salpeter helpt tegen verkeerde bacterieen in je kaas. Verandert volgens mij niet de structuur?
Tommes zijn heerlijk en zo makkelijk om te maken. Ik noem witschimmelkaas 'wachtkaas' je doet er vrijwel niets aan in de bereiding en moet wel veel en lang wachten. Eerst om te verzuren, dan om te stremmen. Heel saai.
Blunderkaas is door mij ontdekt toen ik een keer een geperst kaasje wilde maken met blauwschimmel en per ongeluk witschimmel erin gooide. Echt heel goed uitgepakt.

O ja, hartige taart was het.
Jouke, wrongelsnijder en emmers voor de wei erbij op je lijstje? Lekbakjes voor onder de vormen in de pers. Je kunt je pan thuislaten, of Jeannette moet ruimte gebrek hebben in haar auto met 2x kaasspullen te vervoeren?

Dat persen wordt nog grappig denk ik. Vorige keren nam Agnes haar kaas ongeperst mee, nu hebben we dus straks voor 4 man kazen om te persen.... We gaan het wel zien. Misschien kijk ik Gerrit lief aan of hij nog een megapers voor me wil fabrieken voor die tijd.
Ga ik gelijk doen, hij moet morgen toch naar de bouwmarkt....
Dag! ik ben weg mijn geliefde echtgenoot toe stralen en me heel lief opstellen......
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#33 Bericht door Jouke » 31-10-2017 19:48

Go Vera! Je kunt het!!!
:lol: :wink:

Is goed, ik zet het erbij!
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#34 Bericht door Vera » 31-10-2017 19:58

Is al ok. Hij vond het direct een leuk project. Maakt een pers van 24 cm breed, die breedte hout hebben we liggen en een meter lang. Draadeinden erin en klaar. Ok, dan hebben we dus wel extra jerrycans nodig om aan het pers gewicht te komen. De raderen draaien......
:D :D
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#35 Bericht door Vera » 31-10-2017 21:48

Is niet zo moeilijk... Nieuw bericht van Ingeborg.

Ik antwoord maar weer even hier Vera, sorry dat ik jou daarmee belast.
Jeanette zei dat ze de grote auto van haar man mee wil vragen, dan kunnen we meer spullen meenemen.
"Ik ga naar de kaasmaakdag en neem mee" (zoals dat liedje ik ga op vakantie en neem mee):
Grote emmer + weckketel
emmer voor de wei
wrongelsnijder
zeef
thermometer
Kaaspers (als die er nog in past)
gewichten om er aan te hangen
uitlek dienbladje voor onder de pers
2kg kaasvorm
en lekkere wraps
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#36 Bericht door Jouke » 01-11-2017 08:27

Ik kan mijn jerrycans nog meenemen. 10 en 20 liter heb ik. Die kunnen wel op een pers.
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#37 Bericht door Jouke » 05-11-2017 20:28

Ik ben tussen het zeilen door een pers aan het maken. Een aardig grote. Naar het idee van de pers van Vera, maar met mijn eigen draai eraan.

Nog 19 nachtjes slapen! Woehoe!!!
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#38 Bericht door Vera » 05-11-2017 20:40

Ach leuk! Meebrengen hoor moeten we allemaal zien..... Geef ons een teken, wat ben je aan het maken???

Nog 19 nachtjes slapen.... ik hoop dat ik dan in het wintertijd ritme aangeland ben. Mijn biologische klok is in de war. Onze wekker staat altijd - stoer he, als het niet echt hoeft - op 7.15 uur. Ik ben nu elke morgen om 6.15 uur wakker.... En dan zijn we de afgelopen dagen echt veel te laat naar bed gegaan omdat het zo genoeglijk was met het bezoek. Vanavond de luiken maar eens echt vroeg sluiten. :P
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#39 Bericht door Jouke » 05-11-2017 20:44

Ik hoop dat je een fijn verjaardagsweekend hebt gehad. Ik ga er ook op tijd in want morgen en dinsdag moet ik om 9 uur kant en klaar op de steiger staan voor nog 2 dagen zeilen.

En die pers gaat mee hoor!
Ik houd ongeveer jouw /Gerrits ontwerp aan van je grote pers, maar omdat ik geen frees machine heb, heb ik hem wat vereenvoudigd.
Ik krijg nog steeds geen foto's op de site. Als dat weer lukt, plaats ik van de week de vorderingen.
Afbeelding

webmaster

#40 Bericht door webmaster » 06-11-2017 12:24

omdat er een melding is dat diverse mensen hier niet meer kunnen posten, even deze test....

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#41 Bericht door Jouke » 09-11-2017 15:58

Nou, mijn pers is klaar.
En nu wil ik een foto posten, maar krijg geen knopje met "voeg afbeelding toe" of wat er ook alweer precies stond. Das wel jammer...
Ben erg trots op het resultaat.
Ik ga hem morgen lakken.
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#42 Bericht door Vera » 09-11-2017 17:02

Nee, klopt ik zag het ook al dat het weg is.
Ik denk eigenlijk dat het forum onderhoud heeft.

Maar ik heb je foto's net gezien en hij is prachtig! Mooi stuk werk heb je geleverd.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#43 Bericht door Jouke » 09-11-2017 22:57

Mijn pers:

Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#44 Bericht door Jouke » 11-11-2017 07:55

Nog 13 nachtjes slapen!!!

Ik heb er toch zo'n zin in!!!
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#45 Bericht door Jouke » 15-11-2017 06:51

Nog 9 nachtjes slapen dames!!!
Afbeelding

Ingeborg

#46 Bericht door Ingeborg » 16-11-2017 15:49

pff, gelukkig kan ik weer wat antwoorden (vraag me niet waaraan het af en toe ligt)
Wat een prachtige pers Jouke! Die is echt multifunctioneel, daar past alles wel onder!
Ik heb er ook ontzettend veel zin in!!
Moet ik nu wel of geen pers meenemen? En hoe doen we dat met de melk? Gaan we die gezamenlijk halen?

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#47 Bericht door Jouke » 16-11-2017 23:19

Neem je pers maar gewoon mee als het in de auto past, veel persen is echt fijn.

En die melk weet ik eigenlijk niet. Ik kan geen melk meebrengen, want ik moet 3 uur rijden, dat is niet echt bevordelijk....
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#48 Bericht door Vera » 19-11-2017 12:31

Sorry, trage reactie..... door de geweldige dag bij Henriette gisteren.

Even inventariseren:
Als het kan inderdaad persen meebrengen, dat is altijd handig in verband met verschillende maten vormen.

Jessy - eigen pan
Jeanette - Jouke of Ingeborg - iemand van jullie kan mijn pan gebruiken, rest eigen pan meebrengen.

Gerrit is op speurtocht gegaan vanmorgen en heeft jerrycans besteld 'voor weinig'. We kunnen dus gewoon in mijn jerrycans 60 liter melk gaan halen.
Het was mijn bedoeling om dat inderdaad met Jeannette en Ingeborg te doen donderdagmiddag.
Jessy breng jij gewoon 20 liter melk mee?

Ik zal winkelmelk halen voor de witschimmels.
Daar heb ik voldoende vormen voor. Wilde gewoon van 4 liter melk en 400 ml room Tommes maken.

Culturen - CACL - salpeter en stremsel kunnen jullie uiteraard van mij gebruiken.
Vormen en gereedschappen en emmers voor de wei en voor de chlooroplossing wel graag meebrengen.

Naar aanleiding van de tips van Gerhard gisteren willen we wel graag een propionickaas maken. Dit omdat hij het raadsel van soms wel, soms niet dik worden van de kaas opgelost heeft.

Ik stel voor om dan Rastdammer te maken, gisteren weer geproefd en hij is echt goed.

We hadden al Goudse op staan en ook die gaan we maken met behulp van de tips van Gerhard gisteren.

Verder stonden er: Fontina en Gruyere op het programma.
De Rastdorfer valt dan weg, daarvoor in de plaats maken we de gatenkaas.

Voor de logees - hoe laat denken jullie donderdag hier te zijn? Zijn jullie liefhebbers van vis? Is er iets waar jullie absoluut niet van houden? Mosselen weet ik al.....

Handdoeken etc. kun je thuislaten - die hebben we hier voldoende. Scheelt weer slepen.

Ha leuk, vizier op het volgende lolletje! Ik heb er zeker zin in.....
:wink:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#49 Bericht door Jouke » 20-11-2017 10:05

Jah! gezellig! De meeting bij Henriette smaakt echt naar meer!

Nog maar 4 nachtjes slapen!!!
Afbeelding

Mijn pers krijgt nog een laatste behandeling. De "volger" past net even wat te precies, dus die ga ik nog iets kleiner maken. Dan loopt het allemaal net wat soepeler.
En ik neem mijn twee nieuwe vormen mee die ik van Henriette heb gekocht. Heel blij mee!

En uiteraard de rest van alle spullen. Het wordt een mooie auto vol.
Afbeelding
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#50 Bericht door Vera » 20-11-2017 19:45

Jouke, je kunt als je wilt je pan thuislatem. Jeannette en Ingeborg brengen hun eigen pan mee.

Hier is de mega pers ook in bewerking, wordt elke dag gelakt..... Ik ben nieuwsgierig naar die van jou.
Edammer vormen gekocht toch?

Vrijdag kunnen we gezellig bijkletsen, want dat mis ik bij de meetings zoals zaterdag. Ik heb nauwelijks mensen gesproken. Te druk met van alles. Da's wel jammer.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten