Kaasdag 18 november a.s.

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Bericht
Auteur
Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#51 Bericht door Vera » 05-11-2017 17:03

Ik heb Herman een Pb gestuurd over het foto probleem.





Dus nog fruit, melk, karnemelk, chocomel.


Ik kom graag:
Corrie

Agnes - vleeswaren en roomboter

Hans

Waling zie Janet

Janet - volkorenbrood en suikerbrood - 'Goudse Geit' - 25-08-2017

Jouke- warme verrassing bij de lunch - groene salade - Blauwe Butterkäse 13/10

Nienke - eiersalade - Proosdij met eekhoorntjesbrood - 25-05-2017

Mianto - broodjes -

Joop - waarschijnlijk parmezaan

Jos en Agnes - We komen heel graag en ik neem een kaas mee met een paprika-mix. Dit keer geen klein hard kaasje maar een mooie kaas van goed 1.6 kg.

Hij is wel ongeveer volgens de Goudse manier gemaakt maar met een mesofiel en een thermofiel zuursel. (proosdij?) Dan precies 13 weken

Henriette - koffie - thee - water - iets voor bij de koffie - Goudse

Vera - warme verrassing bij de lunch - een kaasbrood - mediterane Takelma van 13/ 9 en blauwe Proosdij van 11/10. Hoewel ik nu twijfel, ik heb vandaag een pondje Rastdammer van krap 4 weken oud aangesneden en die is erg lekker....

Omdat het aantal deelnemers niet zo groot is kunnen we er best voor kiezen meer dan 1 kaas te laten proeven.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#52 Bericht door Vera » 05-11-2017 20:02

Ik heb Gerhard gevraagd wat zijn 'kaasverleden en heden' is en kreeg het volgende antwoord:

'Iets over mijn verleden in de kaas.

Ik heb 40 jaar in de zuivel gewerkt voor ik in 2002 met pensioen ging. Hiervan 20 jaar in toegepast wetenschappelijk onderzoek bij het NIZO in Ede. Daarna 9 jaar hoofd microbiologie bij de Friese Zuivelbond in Leeuwarden en daarna 12 jaar hoofd Research en Development (inclusief productontwikkeling) bij Frico, toen onderdeel van Friesland Dairy Foods.

Tegenwoordig ben ik voorzitter van de jury van het Nederlands Kaaskeur Concours (NNKC) . Ook doe ik hier en daar nog consultancy.
'
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#53 Bericht door Jouke » 05-11-2017 20:24

Jeetje wat een imposant CV heeft Gerhard.
Ik heb in Veenhuizen echt van hem genoten en verheig me op de 18de!

Ik neem alleen de blauwe butterkase mee. Meer heb ik op het moment niet in de grot.
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#54 Bericht door Vera » 06-11-2017 19:46

Ja ik vond dat CV ook wel moeite van het plaatsen waard.
Gisteren heb ik hem een mail gestuurd met het verzoek van Jouke over smedigheid. Daarnaast wat mogelijke onderwerpen aangedragen voor zijn praatje.

Ennnnnnn, Henriette ga maar los met je foto's het werkt weer!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Henriette

de foto's

#55 Bericht door Henriette » 07-11-2017 14:30

hierbij de foto's van de babykaasjes en de grote kazen van twee weken geleden en een foto van m'n kaaskelder.
Afbeelding

Afbeelding


Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#57 Bericht door Vera » 07-11-2017 19:42

Ik blijf dit zo bijzonder vinden Henriette. 16 Maanden geleden was je hier als echte beginner en kijk nu toch eens! Het ziet er allemaal geweldig uit. Ik ben eigenlijk heel trots weet je dat dat ik 'aan de wieg' heb gestaan van je ontwikkeling van beginner naar profi kaasmaker. En ik maar zeggen 'rustig roeren', 'rustig roeren'. Het is hard gegaan.
En wat een voorraad heb je liggen zeg!

Hoe groot zijn je babykaasjes - lastig in te schatten van een foto.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Henriette

Baby Gouda kaasjes

#58 Bericht door Henriette » 08-11-2017 10:07

Hallo Vera ea,

De baby Gouda kaasjes die ik maak komen uit 450 grams kaasvormen.
Staan erg leuk in cadeaus en kerstpakketten maar zijn wel bewerkelijk met maken en coaten enz. De kwaliteit van deze kleine kaasjes is meestal minder dan die van grote kazen; in verhouding veel korst en ze drogen snel uit omdat ze zo weinig volume hebben.

Afbeelding

Henriette

Baby Gouda kaasjes

#59 Bericht door Henriette » 08-11-2017 10:09

Oeps, verkeerde foto.

Bovenstaande foto zijn kaasvormpjes die ik te koop heb.
Ik zal nu de goede foto van de baby Gouda kaasjes versturen.
Afbeelding

Henriette

foto's van het begin van mijn kaashobby

#60 Bericht door Henriette » 08-11-2017 10:15

Al scrollend in m'n foto's kwam ik foto's tegen van hoe ik ben begonnen met kaasmaken. Gewoon net als iedereen op 't Forum in de keuken met een pan, al dan niet elektrisch, een houten persje en wat vormen, wat toevoegingen en een thermometer en gewoon beginnen...
Toen eens een wat grotere pan en toen een ouderwetse kaastobbe van Marktplaats. Samen met Vera daar een keer mee kaas gemaakt; leuke dag!!
De kaasjes gingen in een bak met zout water en later op de schappen in de kelder.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Henriette

foto's van de vorige kaasdag

#61 Bericht door Henriette » 08-11-2017 10:18

De vorige Kaasdag werd gehouden in Veenhuizen bij Kaaslust ivm hun 5 jarig bestaan.
Zo'n leuke en gezellige en leerzame dag!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ingeborg

#62 Bericht door Ingeborg » 08-11-2017 10:22

geweldig Henriette! Jij maakt een droom waar die ik heel lang geleden had.
Ik had je op FB een berichtje gestuurd maar dat heb je met al je drukke bezigheden denk ik gemist. Ik wil heel brutaal vragen of ik misschien een klein stuk van mijn "mislukte" Goudse (van Nils) zou mogen opsturen om te laten beoordelen door jullie expert (wow wat een CV he?).

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#63 Bericht door Vera » 08-11-2017 11:17

Dat is een heel goed idee Ingeborg! Gewoon doen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Henriette

kaasdroom

#64 Bericht door Henriette » 08-11-2017 12:26

Ingeborg,

Geef je kaasdroom niet op! Ga door!

Ik kan geen berichtje van je vinden op m'n FB-pagina. Dat heb ik dan echt gemist. Wel dat we op Messenger elkaar gesproken hebben.
Maar stuur dat stuk kaas gewoon naar me toe dan vragen we aan Jan wat hij er van vindt en dan laten we het je weten. natuurlijk.

adres; Boerendijk 1, 7691 PA Bergentheim

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#65 Bericht door Vera » 08-11-2017 17:07

Ingeborg, ik neem aan dat je dingen noteert als je kaas maakt? Dan is het handig als je die beschrijving - dus de exacte temperaturen, hoeveelheden van wat je toegevoegd hebt, welk zuursel etc. Mogelijke afwijkingen in de bereidingswijze etc. Wat woog je kaas na bereiding. Datum er ook graag bij.
Graag die beschrijving bij je kaas doen, want mogelijk is daar dan al iets uit op te maken.

Ja, dat was heel leuk met die grote tobbe Henriette! En we spreken snel een keer af als het je uitkomt dan kan ik je kaasmakerij in bedrijf zien....
Leuk om die foto's van vorig jaar terug te zien.
Zo zeg, ik krijg er langzaamaan helemaal zin in!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Henriette

reactie van Ingeborg

#66 Bericht door Henriette » 08-11-2017 19:07

Ingeborg vroeg me om even namens haar te reageren want er werkte iets niet goed in haar mail.
ze neemt je adviezen graag aan en zal de info bijleveren bij het stuk kaas.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#67 Bericht door Vera » 08-11-2017 20:19

Ok, dank Henriette.

Ik heb de afgelopen dagen wat heen en weer gemaild met Gerhard en ik stuur een samenvatting van het mailverkeer.

Beste Vera,
Bedankt voor je input voor de invulling van de ‘Kaasdag’ op 18 november.

Terugkijkend op vorig jaar in Veenhuizen vond ik de keuring van de meegebrachte kazen een succes en tegelijk ook leerzaam. De variatie van de smaak , ook in relatie tot gebruikte zuursels en enzymen. Goed om dit nu ook weer te doen, wat mij betreft weer in de vorm van een ronde tafel keuring met korte bespreking na het keuren van elke kaas..

Vorig jaar heb ik het gehad over soorten melk, melkverhitting, kaasbereiding en kaasgebreken. Mee rekening houdend met de opmerkingen, die je hebt aangereikt, is mijn voorstel om volgende week uitgebreid in te gaan op verschillende aspecten van de wrongelbereiding van Goudse boerenkaas/kaas van de boerderij, waarbij ik onderscheid maak tussen het stremproces en de synerese (het droger worden) van de wrongeldeeltjes. Hierbij betrek ik ook de aard van het zuivel, smedigheid, korreligheid en type jong tot belegen versus oude kaas (ouder dan 10 maanden). In de tweede plaats wil ik aandacht geven aan enkele andere typen kaas, te weten Proosdij type, type gatenkaas (Emmental/Maasdam) en laag vet kaas.

Ik zal proberen, net als vorig jaar, in een samenvatting enkele puntjes op papier te zetten.

Mocht je nog aanvullende opmerkingen hebben, ze zijn van harte welkom



Mijn antwoord:

Hallo Gerhard,
Dat lijkt me een prachtige en leerzame invulling!

Misschien is het goed om de beoordeling van de kazen in tweeen te knippen.

dat we een deel voor je praatje en voor de lunch te doen en een deel tijdens je praatje.

Het is als je ingaat op smedigheid etc. misschien plezierig om een goede smedige kaas te proeven. Henriette heeft zich helemaal toegelegd op Goudse boerenkaas en kan vast wel een zeer geslaagde smedige kaas tevoorschijn toveren.

Ik kan een helft van een kilokaas Proosdij meebrengen gemaakt in januari 2017 en dus voor zo'n kleine kaas echt oud en ook een gatenkaasje.

Is dat wat?

En dan na afloop van dat stuk wat probleemkazen, waarbij dus iets misgegaan is bij de bereiding of de rijping?

Het beoordelen van alle kazen na elkaar is heel leerzaam maar geeft ook een overkill als het er zoveel zijn.


En Gerhard weer:

Lijkt me prima!

Dan wordt het programma dus als volgt:


Globale dagindeling:
Ca 10.30 inlopen - koffie - thee en iets lekkers erbij. De kaasmakerij bewonderen!!

Daarna 1e beoordeling van de meegebrachte kaasjes vanaf ca 11.00 uur

Afhankelijk van de tijd mogelijk een eerste stuk van lezing van Gerhard. Geillustreerd met wat meegebrachte kaas. Mooie smedige kaas van Henriette - Oude Proosdij - gatenkaas van Vera

lunch

2e deel lezing van Gerhard en geillustreerd met wat meegebrachte kaas. Mooie smedige kaas van Henriette - Oude Proosdij en een gatenkaas van Vera
Mogelijkheid tot het stellen van vragen.

Beoordeling van minder geslaagde kazen......

Daarna eventueel nog koffie - thee.

Allemaal instemmend aan het knikken nu? Want wij kunnen wel dingen roepen - het is niet onze kaasdag, maar zeer zeker ook jullie kaasdag! Gerhard en ik kunnen wel dingen verzinnen, maar het moet beantwoorden aan jullie wensen en vragen.


Henriette
graag je smedigste kaas voor bij het praatje!

Joop: is jouw Parmezaan een afgeroomde versie? Die zou dan mooi bij een van de onderwerpen passen. :wink:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#68 Bericht door Knuddefrutje » 08-11-2017 21:53

Hoi! Ziet er uit als een prima programma!
Is er ruimte voor vragen eventueel? Ik ben nog steeds benieuwd waarom mijn wrongel altijd zo snel klein wordt. Ik krijg dat maar niet anders... welke kaas is ook maak....

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#69 Bericht door Vera » 08-11-2017 22:01


2e deel lezing van Gerhard en geillustreerd met wat meegebrachte kaas. Mooie smedige kaas van Henriette - Oude Proosdij en een gatenkaas van Vera
Mogelijkheid tot het stellen van vragen.'


Nienke, er is steeds en altijd ruimte in het programma voor het stellen van vragen. Het is geen formeel programma. Iedereen gaat aan zijn - haar trekken komen. Daar draait het om. We willen er allemaal van leren.

Heb je misschien foto's om je vraag te illustreren?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Henriette

diverse gradaties smedigheid

#70 Bericht door Henriette » 08-11-2017 22:04

Ik zal mn meest smedige kaas uitzoeken maar heb ook wel een te droge kaas en een kaas met rare gaten en een vreemde smaak. Hier gaat ook weleens iets anders dan de bedoeling is... :?
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#71 Bericht door Vera » 08-11-2017 22:13

Die misse kaas is een mooie kaas voor het laatste van de proeverij...
Weet je zelf wat er misgegaan is? Sttt niet verklappen .... laat ons eens raden!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#72 Bericht door Knuddefrutje » 08-11-2017 22:29

Oei foto's moet ik eens zoeken. Heb de vraag ook al eens op het forum gezet bij vragen en problemen. Niemand zag echt een probleem op die foto's... alleen ik kan geen andere maat wrongel maken. Of ik nu snijd op 1 of 3 cm.. binnen 5 minuten roeren is het kleine kleffe wrongel....
Ik ga zoeken. En als ik niks vind moet ik nieuwe foto's maken. Haha!

Waling en Janet
Jonge kaas
Berichten: 124
Lid geworden op: 17-07-2015 13:27
Contacteer:

#73 Bericht door Waling en Janet » 09-11-2017 06:38

Programma ziet er prma uit Vera.

Ingeborg

#74 Bericht door Ingeborg » 09-11-2017 09:49

Ik ben blij dat ik niet de enige ben met die rare gaten. Ikzelf maakte de kaas altijd zonder salpeter en dacht dat er dus bacterien de kans kregen zich te ontwikkelen. De laatste twee kazen (die nog in de grot liggen) heb ik nu mét salpeter gemakt en ik ben benieuwd of die nu blinder zijn. En ook of het de smaak beinvloedt

Joop

#75 Bericht door Joop » 09-11-2017 10:33

Vera schreef:Ok, dank Henriette.

Joop: is jouw Parmezaan een afgeroomde versie? Die zou dan mooi bij een van de onderwerpen passen. :wink:
Ja, mijn parmazaan is gemaakt van afgeroomde melk. Gewoon 1 nacht laten staan en daarna alle room eraf scheppen en een lekkere mascarpone van maken of een yoghurt met extra room :-)

Joop

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten