Derde kaasmaakdag in Rastdorf alweer...

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Bericht
Auteur
Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#76 Bericht door Knuddefrutje » 25-11-2017 14:25

Klinkt als een gezellige dag dames!
En wat leuk dat jullie ook zo'n vlotte stremming hadden. Verbazingwekkend he?

Ingeborg

#77 Bericht door Ingeborg » 25-11-2017 15:01

Donderdagmorgen werd ik opgehaald door Jeanette en ondanks de regen waren we op tijd in Rastdorf. Daar werden we heel hartelijk ontvangen door Vera en Gerrit met een lekker bakje koffie. In het doolhofhuis (ik liep steeds verkeerd ha ha) liet Vera zien waar we de komende nachtjes mochten slapen: een ware B&B met eigen badkamer, wow wat luxe!
Op het einde van de middag zijn we direct al begonnen met Tommes (de) Vaudoise te maken. Het vraagt wat fingerspitzengefühl met het roeren maar verder leek het me niet zo moeilijk.
De dag er op waren we vóór 10 uur al bezig met de al aanwezige ketels te vullen, jerrycans schoonmaken e.d. Rond 10 uur kwamen Jouke en Jesse aan en na de koffie barstte de activiteit los. Heren stel U voor: 5 kwetterende vrouwen in één keuken :D We hadden het schema zó georganiseerd dat we niet allemaal tegelijkertijd aan het vormen-vullen zouden zijn maar dat lukte maar gedeeltelijk. Voor de lunch waren er gerookte zalmwraps en een heerlijke groententaart. En om half vier zat alles in de vormen! Een heel gezellige drukke productieve middag. Over de kortere verzuringstijd en derhlave kortere stremming is al genoeg gezegd: het navolgen waard dus voor mij wordt de Goudse van Nils voortaan de Goudse van Gerhard!
Vanmorgen zijn Jeanette en ik weer terug gereden naar huis (na het krabben van de autoruiten want het had dus gevroren, onderweg waren er zelfs strooiwagens)
Ik heb de Tommes al in hun grotje liggen en de rest van de kazen liggen in de pekel (ja ja Vera, ik hou de kortere pekeltijd voor de Rastdammer in de gaten)
Ik heb gewogen:
Goudse 862 gram
Fontina 379 gram
Gruyere 380 gram
Rastdammer 352 gram

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#78 Bericht door Vera » 25-11-2017 19:08

Ha ja, een gekwek van jewelste was het - als vanouds.

Jeannette heeft per pb ook het gewicht van haar kaasjes doorgegeven.

Opgeteld tot nu toe:

Goudse van 20 liter
1929 gram

Gruyere van 20 liter
1941 gram

Fontina van 23 liter - Joukes kaas nog niet meegeteld
1391 gram

Rastdammer van 25 liter (met een vetpercentage van 4.5%!!!)
1142 gram
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

enkele foto's van een heerlijk drie dagen!!!!!!!!!!

#79 Bericht door Kaasjeheukelom » 25-11-2017 19:23

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Jeannette

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#80 Bericht door Vera » 25-11-2017 20:30

Leuke foto van Saartje! En m'n paardjes ook nog op de kiek.... En Jessy's opstapje dat altijd meekomt en dus nu ook weer van de partij was.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#81 Bericht door Jessy » 25-11-2017 20:59

Het was weer geweldig gezellig chaos Vera! En Gerrit die zo rustig zijn eigen ding bleef doen, wat een man!!

Jouke heeft inderdaad gezellig achter me aan getuffeld tot de Wijk waarna ze vrolijk toeterend doorreed en ik de snelweg af moest.

Ik heb ook mijn kazen gewogen:

Rastdammer 1358 gr
Gruyere 390 gr
Fontina 339 gr
Goudse 338 gram.

Ik ben benieuwd naar de rest van de foto,s Jouke :lol:

hartelijke groet
Jessy
Say cheese :-)

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#82 Bericht door Jouke » 25-11-2017 21:09

Ok, mijn gewichten voor het pekelen:
Rastdammer - 424
Gruyere - 372
Goudse - 580
Fontina - 1330

Ik heb de wat dunne goudse doormidden gesneden en die ga ik met een kruidenkorst coaten. Die worden dus wat gepimpt.
Foto's komen zo!
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#83 Bericht door Vera » 25-11-2017 22:32

Gerrit is blij dat jullie het niet raar vinden dat hij op dit soort dagen gewoon zijn eigen gang gaat.

Fijn dat jullie samen op konden rijden meiden.

En gelijk een foto van die kruidenkorst erbij Jouke?

Opgeteld totaalstand:

Goudse van 20 liter
2847 gram

Gruyere van 20 liter
2703 gram

Fontina van 23 liter
3060 gram

Rastdammer van 25 liter (met een vetpercentage van 4.5%!!!)
2924 gram

Van 88 liter 11534 gram kaas. 11.5 kilo....

Dan vind ik de Fontina opmerkelijk - best een hoge temperatuur na verwarmen en dan nog zo'n opbrengst.

Rastdammer ook veel bewerking maar daar helpt het hoge percentage vaste stof.

Ik ga voor volgend jaar een herhaling.... Zullen we alvast plannen gaan maken? :roll:
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#84 Bericht door Jouke » 25-11-2017 23:24

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#85 Bericht door Jouke » 25-11-2017 23:37

Het staat niet helemaal op volgorde, maar ik heb geen puf meer om te klooien.
Gezellig druk dagje gehad: de stad in met Rob voor nieuwe kleding, borrelen met mn schoonouders met een mooi kaasplankje, vis van de markt gegeten en toen bij de TV op de bank in slaap gevallen samen. Haha!!

Ik vind het juist zo heerlijk dat Gerrit zich niet gek laat maken door ons en heerlijk zijn eigen programma afdraait. Af en toe een kop thee en een stukje boterkoek of iets anders lekkers, helemaal goed!

Ja, wat een opbrengst! Heel gaaf!
Ik voelde al sneldat ik bij de Fontina een flinke opbrengst zou hebben. Wat ik eigenlijk het meest opmerkelijk vond, is dat we (vooral Jessy en ik) een hele bak vol wrongel hadden en toch gemakkelijk aan de af te svheppen hoeveelheid wei kwamen. En die hele heldere wei vond ik ook mooi!

Ik ga morgen met kruiden in de weer en zal foto's maken.
De Rastdammer heeft een half uurtje langer gezwommen dan de bedoeling was.... (snurk...)
Ik ben vooral benieuwd naar de Rastdammer en de Fontina.

En plannen voor een volgende keer? Count me in!! Ik doe mee.
Wat zullen we gaan maken??
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#86 Bericht door Vera » 26-11-2017 11:13

Mooie impressie zo Jouke. Wat een drukte.

Ik ben nieuwsgierig naar alle kaas eigenlijk vanwege de veranderingen in bereidingswijze.

Zal in ieder geval Gerhard een mail sturen over de resultaten.

Volgende keer misschien allemaal een recept verzinnen, nieuwe kaas.

Ik ga van de week proberen weer kaas te maken. Wil dan een grote Emmentalerachtige kaas maken, dus alle wrongel in mijn grootste vorm.
Hebben jullie je microgeperforeerde kilovorm al eens helemaal vol gedaan Jouke en Jessy? Hoeveel kilo kaas had je dan daaruit?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#87 Bericht door Jouke » 26-11-2017 16:52

Klinkt leuk, Vera! Nieuwe kaas ☺

Ik heb hem een keer nokvol gestopt en toen had ik volgens mij bijna 1900 gram kaas. Echt heel veel.
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#88 Bericht door Vera » 26-11-2017 18:24

Is altijd leuk..... iets nieuws verzinnen.

Zo dan, 1900 gram, dat komt mooi in de richting van het doel dat ik heb. Echt een grote maken.
Eens kijken wanneer ik tijd heb om kaas te maken.

Vanmiddag besloten dat ik de kleine Gruyere ga roken, met thee.....
Ik heb een recept gevonden om Gruyere daar mee te roken en dat lijkt me wel wat. Bruine suiker - witte rijst en thee, spannend.
Heb bij een toko van de zomer losse cardamonthee gekocht - dat is wel lekker, maar voor we nu een pond van die thee opgebruikt hebben dan zal de smaak er wel af zijn.

De Rastdammer ligt in de grot - ongecoat in verband met het dik moeten worden. De twee andere kaasjes ga ik morgen coaten.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#89 Bericht door Agnes » 26-11-2017 18:42

Volgende keer doe ik ook graag mee.
Afgelopen jaar heb ik geen kaas gemaakt. In de winter heb ik gordelroos gehad en lang ziek geweest.
Daarna heb ik mezelf bij elkaar gepakt en besloten dat ik ook nodig wat kilo's kwijt moest. Bij afvallen past geen kaas.

Inmiddels ruim 20 kilo minder Agnes. De kaas die nog in de kelder lag heb ik gepoetst planken schoongemaakt. En toen eens goed bekeken wat er nog aan kaas lag. Gruyere van vorig jaar (heb ik laten liggen) 3 best grote prosdy en een die ik vorig jaar ook meehad naar de proeverij. Werd toen te scherp gevonden.
Zijn inmiddels mooie oude kazen geworden. Morgen ga ik naar Heiloo waar ik een week iconen ga schilderen, de kaas gaat mee.

Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#90 Bericht door Vera » 26-11-2017 19:49

Ha hoera, daar is Agnes weer....
Wat naar dat je gordelroos hebt gehad. Klachten inmiddels helemaal weg?
20 Kilo minder Agnes, dat moet ik zien! Zullen wij eens een extra kaasdagje plannen tussendoor? Ergens in het nieuwe jaar? En de buffelmelk weer eens ter hand nemen? Moet toch een keer lukken daar echt goede kaas mee te maken? Ik zal Gerhard eens raadplegen hoe we dat probleem te lijf moeten gaan.

We hebben de Gruyere van Jouke van dezelfde datum geproefd vrijdag en die was heel goed. Niks scherps meer aan te ontdekken. Prima kaas.

Veel plezier met het iconen schilderen. En loop jezelf niet voorbij.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#91 Bericht door Jouke » 26-11-2017 21:58

He! Daar is Agnes! Wat gezellig!
Wat knap: 20.kilo eraf! Wat zal jij trots zijn op jezelf!

Ik heb net mijn kaas uit de grot gehaald en in de trapkast gelegd. De grot was inmiddels gezakt naar 9,6 graden. Dat is te koud.. De trapkast is nog wel 17 graden (zal nog wat zakken als het buiten kouder wordt), maar ik denk dat dat minder vervelend is. Ik had vanmiddag al wat gecoat, maar het droogt niet in de grot.
Morgen nog maar eens kijken.
Ik heb op de ene halve goudse verse tijm gedaan en op de ander chili-knolook snippers.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Agnes
Belegen kaas
Berichten: 271
Lid geworden op: 20-08-2015 11:37
Contacteer:

#92 Bericht door Agnes » 27-11-2017 02:03

leuk lijkt me een kaasdag in het voorjaar. Hoop dat ik tegen die tijd niet meer bij mijn dochter op hoef te passen. Nu rijd ik op vrijdag van Nordhorn naar Houten en weer terug. De dag erna ben ik kapot.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#93 Bericht door Jouke » 27-11-2017 07:32

Vera schreef:We hebben de Gruyere van Jouke van dezelfde datum geproefd vrijdag en die was heel goed. Niks scherps meer aan te ontdekken. Prima kaas.
Rob vond de nasmaak vervelend. Hij vond hem zepig.
Nou heb ik dat zelf niet ontdekt, jullie wel?
En waar zou dat aan kunnen liggen. Of is dat gewoon de propionic en houdt Rob daar niet van (en wij wel..)?
Afbeelding

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#94 Bericht door Jouke » 27-11-2017 07:35

Agnes schreef:leuk lijkt me een kaasdag in het voorjaar. Hoop dat ik tegen die tijd niet meer bij mijn dochter op hoef te passen. Nu rijd ik op vrijdag van Nordhorn naar Houten en weer terug. De dag erna ben ik kapot.
Ik kan me voorstellen dat dat een groot deel van je energie opslokt, Agnes. Hoe leuk het dan ook is om een dag "dedicated" oma te zijn..
Hopelijk kom je deze week een beetje tot rust tijdens het schilderen.
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#95 Bericht door Vera » 27-11-2017 18:21

Dat zepige proef ik niet, maar als Rob het wel proeft dan komt het door de lipase die we er vorig jaar in hadden gedaan.
Dat kwam vorig jaar op Kaaslust ook naar voren in het kaasje dat Agnes meegebracht had. Dat kwam uit dezelfde pan.

Ik heb net Gerhard een mail gestuurd met onze bevindingen (en die van Nienke en Corrie). Heb hem ook gevraagd of dat korte verzuren ook werkt met moedercultuur van Brouwmarkt.

Jessy, nog extra bedankt voor de bruisbal, de hele badkamer ruikt ernaar. Ik ga hem snel eens in bad proberen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Corrie

#96 Bericht door Corrie » 28-11-2017 08:28

Vera, ik heb de cultuur van brouwmarkt gebruikt.
Die maak ik eerst op voor ik maan die van jou begin.

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#97 Bericht door Jouke » 28-11-2017 08:39

Vera schreef:Dat zepige proef ik niet, maar als Rob het wel proeft dan komt het door de lipase die we er vorig jaar in hadden gedaan.
Dat kwam vorig jaar op Kaaslust ook naar voren in het kaasje dat Agnes meegebracht had. Dat kwam uit dezelfde pan.
Ja, dat zal het dan wel zijn, lijkt me.
Afbeelding

Dree

#98 Bericht door Dree » 28-11-2017 09:22

Corrie schreef:Vera, ik heb de cultuur van brouwmarkt gebruikt.
Die maak ik eerst op voor ik maan die van jou begin.
Ik kan ook kiezen dus ben ik ook benieuwd naar het antwoord van Gerard.

Edit:
Maar als Corrie het al gebruikt heeft met het nieuwe recept is het antwoord al
bekend dus :)

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#99 Bericht door Jessy » 28-11-2017 19:05

Hoi Agnes :lol:

jammer dat je er niet bij was, maar ik ben idd ook voor een herhaling in het voorjaar!

Wat knap dat jij ook de kazen zo lang kan laten liggen, hier lukt dat echt niet. Ze hebben krap de tijd om te rijpen en op zijn ze alweer, maarja, we zijn ook grootverbruikers hier met z'n zessen.

Groetjes Jessy
en de melk had zelf 4.8 % vet Vera :wink:
Say cheese :-)

mianto

#100 Bericht door mianto » 29-11-2017 14:06

Wat een kaasonderneming! Gezellig hoor :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten