Derde kaasmaakdag in Rastdorf alweer...

Hier is de plek om berichten te plaatsen over evenementen of links naar interessante sites.
Bericht
Auteur
Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#101 Bericht door Jouke » 30-11-2017 13:30

Ik ga zaterdag kaas maken, proosdij-achtige deze keer. In mijn houten 3 kg vorm en dan met 25 liter melk.
Eens kijken of ik hem helemaal vol krijg met de Gerhard-methode!
Afbeelding

Knuddefrutje
Oude kaas
Berichten: 882
Lid geworden op: 28-03-2016 21:04
Contacteer:

#102 Bericht door Knuddefrutje » 30-11-2017 17:03

Oh... nu weet ik het antwoord op mijn vraag al :-p

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#103 Bericht door Vera » 30-11-2017 17:16

Meer kaas maken Jessy! Dan heb je voorraad en laat je vanzelf langer liggen. :wink:

Ah hier had ik dus die Proosdijplannen van Jouke gelezen...

Hier is het gisteren niet gelukt de kaasjes te roken. Had een recept uit Artisan Cheesemaking - rijst, bruine suiker en thee, maar dat wilde niet gaan gloeien dus ook niet roken. Morgen in de herkansing, dan gewoon zaagsel en de cardamonthee erbij.
De Fontina is gecoat, mooi groen is niet lelijk... Staat wel grappig groene kaas.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Ingeborg

#104 Bericht door Ingeborg » 01-12-2017 17:18

Ik moet in mijn eentje al die kazen op eten dus ik heb nog even geen nieuwe gemaakt :-)
De Gruyere, Fontina en Goudse krijgen morgen hun laatste laagje coating. Op de Tommes zit al een schattig donslaagje en de Rastdammer heb ik vandaag uit de grot gehaald en mag 3 weken gezellig bij me in de huiskamer liggen.

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#105 Bericht door Vera » 01-12-2017 18:12

De gruyere en de goudse (nou ja, zeg maar liever goudje) vandaag dan gerookt en nu ruikt de hele keuken ernaar...

Afbeelding

Morgen ga ik ze coaten. Ook groen net als de Fontina.
De Rastdammer ligt in een keukenkastje vlakbij de AGA. Dik worden jij!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#106 Bericht door Jouke » 04-12-2017 13:08

Dat wordt een kleurige boel bij jou Vera!
Leuk!

Ik heb alleen nog doorzichtige coating op het moment. En dan maak ik het fleurig door mijn etiketten :-)

Dit is wat we samen gemaakt hebben. Best fleurig toch?!
Alleen dat linker kaasje met die bijzondere korst is niet "van ons". Die had ik al eerder gemaakt, maar mocht nog even een rondje mee coaten.

Afbeelding

De enige die nog mist op de foto is de Rastdammer. Die lag nog braaf in de grot. Die mag vanmiddag wat warmer komen liggen.

Voor hoe lang moet dat eigenlijk? Een week of 3 ofzo?
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#107 Bericht door Vera » 04-12-2017 13:22

Ziet er mooi uit Jouke. Leuke etiketten heb je.

Ik vind die groene coating leuk! Moet wel 4x coaten voor het mooi dekt.

Yep - drie weken op kamertemperatuur,
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Ingeborg

#108 Bericht door Ingeborg » 06-12-2017 12:11

Ik heb de Rastdammer nu een week in de huiskamer liggen. Hoe lang duurt het ongeveer totdat er een beetje bolling ontstaat?
De Tommes gaan goed, lekker donslaagje er al op. Hoe zag ik ook alweer wanneer deze het beste geconsumeerd kunnen worden?

Ingeborg

#109 Bericht door Ingeborg » 08-12-2017 18:35

ok, ik heb het antwoord maar niet afgewacht want ik was te benieuwd hoe de Tommetjes zouden smaken. Vandaag heb ik ze gebakken en samen met peultjes en aardappels gegeten. Ik vond ze héél lekker, beetje zout misschien maar een goede volle smaak. Die ga ik vaker maken!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#110 Bericht door Vera » 08-12-2017 19:50

Ik had je vraag niet gezien Ingeborg.
De kleintjes eten wij meestal met een week of 3. Als ze zacht beginnen aan te voelen.

Bolling kan heel verschillend zijn, meestal na een week of twee? Als ze het doen tenminste.... Hier ook nog gewoon platte kaas.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#111 Bericht door Vera » 10-12-2017 20:30

De Rastdammer wordt wel heel mooi geel inmiddels:


Afbeelding

Bij jullie ook?

Ik vind dat toch zo leuk om die natuurlorsten te volgen. Hij is nu nog schoon, volgende week zal hij hard gaan schimmelen denk ik? Dat hoort erbij, elke dag even poetsen ook weer overwonnen.
Tegen de tijd dat ze de grot in gaan zijn ze uitgeschimmeld en kun je ze eigenlijk gewoon ongecoat laten.

Ben wel nieuwsgierig naar jullie kaasjes...
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#112 Bericht door Kaasjeheukelom » 11-12-2017 13:27

Zo zijn mijn Tommes en mijn Rastdammer geworden. Ik heb de Tommes nog niet geproefd, misschien vanavond....

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Jeannette

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#113 Bericht door Vera » 11-12-2017 20:34

Je Tommes zien er heel mooi uit Jeannette! Lekker gaan bakken die mini's.

Berichtje van Ingeborg:
'ok, kan weer eens niet gewoon antwoorden..
Mijn Rastdammertje ziet er ook zo uit mar ook geen bolling. Ze gaan dus op een gegeven moment schimmelen: afdoen met azijnwater?
En je hebt het over "als ze weer de grot ingaan" is dat dus na die drie weken op kamertemperatuur liggen? Dat wist ik niet maar ik zal het doen. Als er nog steeds geen bolling is na drie weken heeft het dan nog zien om ze bv wat langer op kamertemperatuur te laten liggen of moeten ze dan toch de grot in?

(je mag mijn reactie op het forum plaatsen hoor. Misschien ook interessante vragen voor de anderen?)


Ja, met azijn of pekel of gewoon als je bijtijds bent met een droge keukenrol. Elke kaas met een natuurkorst gaat gewoon aan de schimmel na verloop van tijd. Ik heb die van mij vandaag ook moeten poetsen.

Rastdammer is na die drie weken kamertemperatuur al eetbaar. Maar hij kan ook nog een poosje terug in de grot - net wat je wilt, of wat je uitkomt.
Je kunt hem ook nog langer op kamertemperatuur laten liggen, dan zou ik om uitdroging te voorkomen hem strak in huishoudfolie wikkelen.
Die van mij zit in een afgesloten container, dan heb je geen last van uitdrogen in ieder geval.

Jouke?? Ziek, 'stem kwijt' of te druk?
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Ingeborg

#114 Bericht door Ingeborg » 15-12-2017 09:14

microsoft works in mysterious ways; vandaag lukt het ineens wel weer.
Ik heb de Rastdammer al bijna drie weken in de huisamer liggen maar hij blijft zo plat als een dubbeltje. Hoe gaat het bij jullie?
De kleine Tommes heb ik opgesmikkeld, één deel ligt in de vriezer voor Kerstmis en de andere ben ik nu op brood aan het eten, hij is héérlijk!

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#115 Bericht door Kaasjeheukelom » 15-12-2017 15:05

Hé, Ingeborg, wij gaan gelijk op! Ook ik heb de Tommes gebakken en zij waren heerlijk. En de Rastdammer...heeft nog net geen last van anorexia.

Hier is een foto van een (iets te hard)gebakken Tommetje:

Afbeelding
Afbeelding
Jeannette

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#116 Bericht door Jouke » 15-12-2017 17:20

Beetje druk... sorry!!
Op mijn werk heel hectisch en dan thuis geen zin meer in de pc.

Mijn rastdammer is ook nog niet aan het bollen, maar mijn huiskamer is alleen 20 graden als we thuis zijn en niet slapen. Dus dat gaat gewoon niet zo geweldig. Ik zet hem een weekne terug in de grot en dan mag hij in de kerstvakantie weer buiten spelen. Dan zal hij hopelijk wel gaan bollen.

De goudse heb ik gister op de kerstborrel aangesneden op mij werk.
Ik vond hem wat droog en niet smedig. De smaak was ok, dat kwam ook door de kruidenkorst. Dat was leuk gelukt.
Afbeelding

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#117 Bericht door Vera » 15-12-2017 19:53

Jouke schreef:Beetje druk... sorry!!
Op mijn werk heel hectisch en dan thuis geen zin meer in de pc.

.
Je hoeft geen sorry te zeggen Jouke, maar ik miste je hier en daar...

Hier toevallig ook gisteravond bij de 'borrel' de mini Goudse aangesneden. Die viel me ook niet mee. Inderdaad drogig voor zo'n jong kaasje.
Rastdammer bolt hier ook niet helaas. Ik ga hem in folie pakken zodat hij niet teveel uitdroogt en laat hem dan los in de keukenkast liggen.

Je Tommetje ziet er lekker uit Jeannette!
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Kaasjeheukelom
Jong belegen kaas
Berichten: 233
Lid geworden op: 17-11-2015 17:58
Contacteer:

#118 Bericht door Kaasjeheukelom » 16-12-2017 19:05

Dank je, Vera! Ze zagen er wat erg zwartgebakken uit van buiten, maar de vloeibare inhoud was wel lekker pittig. Ik ga de Rastdammer ook maar in folie pakken om uitdrogen tegen te gaan.
Fijne zondag, allemaal!
Afbeelding
Jeannette

Jouke
Overjarige kaas
Berichten: 2313
Lid geworden op: 28-10-2014 12:22
Contacteer:

#119 Bericht door Jouke » 21-12-2017 11:25

Mijn Rastdammer heeft nog steeds geen neiging tot bollen. Waar zou dat toch door komen?
Hij staat in een box op het aanrecht. Hij heft nog geen droge buitenkant, ook niet vochtig hoor, maar doordat ie afgesloten staat, droogt ie ook niet uit. Dat is echt wel fijn.

De platte Goudse die ik had en verdeeld had in 2 helften is opgegeten op mijn werk. Ik vond hem zelf wat te droog. Maar ik had er kruidenkorsten op gemaakt, dus de smaak werd door iedereen wel gewaardeerd.

De andere 2 kazen die we gemaakt hebben, liggen nog braaf. Gryuere van een kleine pond en een ruime kilo Fontina. Netjes gecoat, geen schimmeltjes, gewoon keurig brave kaasjes.
De Gruyere gaat deze vakantie open. Ik denk met de kerst bij mijn schoonouders.
(dan gaat ook de grote 'blauwe' griezel open...)
Afbeelding

thex
Jonge kaas
Berichten: 117
Lid geworden op: 11-11-2017 06:56
Contacteer:

#120 Bericht door thex » 21-12-2017 13:33

Hoe bol kan ik verwachten met mijn 700 ons kaasje wat 2 weken in zijn jasje staat te warmen ?
Tsjeeeese, dit lijkt wel op cheeeese :-)

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#121 Bericht door Vera » 21-12-2017 17:13

Ik heb ze wel kogelrond gehad in het verleden, de laatste tijd lukt dat op een of andere manier niet meer?
Geen idee waar dat door komt. Nu dus ook niet met de methode Hup, korter pekelen heeft dus geen invloed gehad.

Hier gaan de Fontina en Gruyere - allebei kleine pondjes met oudejaar open.
En ik heb ook nog de stinkie Stilton en de ingevroren Bl kaas.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Jessy
Belegen kaas
Berichten: 313
Lid geworden op: 31-12-2014 11:06
Contacteer:

#122 Bericht door Jessy » 29-12-2017 15:05

Hoi, hoi, hier Jessy weer :lol:
Tijd om alles weer even bij te lezen, Mijn Rastdammer is ook niet gaan bollen, maar ik weet het aan veel te lang in de pekel drijven,...volgens mij is hij dus bij niemand bol geworden zo te lezen??

Dan moeten we die iig nog eens over doen :wink:

Verder heb ik thuis gelijk de week er na nog meer een serie Gruyere gemaakt, vond m heerlijk!

En de Tommes die smeer ik in met honing ipv eigeel, en dan panneermeel, ik vindt dit erg lekker en kunnen jullie ook gerust proberen..

Zo even n berichtje vanuit hier, we gaan verder met de oliebollen en appelflappen, allemaal goed oud en nieuw gewenst en alle goeds voor het nieuwe jaar, dat we maar heeeel veel en gezellig mogen kaas maken!
Say cheese :-)

thex
Jonge kaas
Berichten: 117
Lid geworden op: 11-11-2017 06:56
Contacteer:

#123 Bericht door thex » 29-12-2017 15:18

Ik heb een 800 gram kaasje 4 uur gepekeld op 18B. Ook die bolde niet in 3 weken op 20 graden.
Tsjeeeese, dit lijkt wel op cheeeese :-)

Ingeborg

#124 Bericht door Ingeborg » 29-12-2017 16:11

Ik heb mijn platte Rastdammertje aangesneden hoor, ik ga niet meer zitten wachten op die bolling. Eerlijk gezegd vond ik er niet veel aan qua smaak, maar dat ligt er misschien aan dat ik normaal gesproken alleen extra belegen kaas eet en deze was pakweg 4 weken oud. Iemand anders hem al geproefd?

De Tommes viel goed in de smaak met Kerstmis, alleen vonden we hem allemaal (iets te) sterk van smaak. Als ik hem zelf nog eens maak zal het als kaasburger blijven

Vera
Overjarige kaas
Berichten: 6190
Lid geworden op: 11-07-2013 08:57
Contacteer:

#125 Bericht door Vera » 01-01-2018 20:43

Hey Jessy!! Ook voor jou (en de anderen) de beste wensen!! De Gruyere is dus ok. Dat is fijn om te lezen.

Wij vonden de platte Rastdammer heerlijk. Maar dat is een kwestie van smaak. De pondjes Fontina kunnen ook prima open, smaakte ons ook goed. Gruyere nog niet aan toegekomen. Komt volgende week wel aan de beurt.

Dat die Rastdammer niet dik geworden is, is dus een raadsel. Ik heb nu in de keukekast Rasttaler - gebaseerd op het recept van Emmentaler - liggen eentje wordt er dik (aan 1 kant) , de grote blijft zo plat als hij was.
Best lastig dus. Ik ga maar eens een nieuw pakje propionic openmaken, kijken wat dat brengt. We blijven proberen. Jarlsberg moet dat worden, die is volgens mij altijd nog dik geworden.

Hier is het bezoek vanmiddag weer huiswaarts gegaan, de oliebollen zijn op en morgen begint het gewone leven weer. Gaat te snel die feestdagen.
Als ongeluk in een klein hoekje zit, dan zit geluk overal!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten